4 maart 2009

Promotie de heer drs. E.I.K. (Emmanuel) Addo
met Jan Jongeneel voor de laatste keer als eerste promotor

Christendom in een Afrikaanse cultuur

Op dinsdag 24 maart promoveert Emmanuel I.K. Addo op de relatie tussen christendom en de cultuur en religie van de in Ghana levende Ga. Voor de 41ste en laatste keer treedt prof. dr. Jan Jongeneel op als eerste promotor.

Hoe krijgt Christelijke verering betekenis binnen de Afrikaanse cultuur? De Ghanese theoloog Emmanuel I.K. Addo analyseerde de vervlechting van christendom met de religie en cultuur van de Ga, een volk dat in en rond de Ghanese hoofdstad Accra woont en leeft.

In zijn proefschrift beschrijft Addo het wereldbeeld en de levenswijze van de traditionele Ga-cultuur, en tevens de geschiedenis en praktijken van christen-Ga. Na uitgebreide beschrijvingen van de traditionele rituelen en festivals en het daaraan ten grondslag liggende wereldbeeld, analyseert Addo hoe de Christelijke verering verstrengeld is geraakt met de religie en cultuur van de Ga.

Record
Eerste promotor is prof. dr. Jan Jongeneel, hoogleraar missiologie. Voor hem is het zijn 41ste en tevens laatste promotie als eerste promotor – een record in de godgeleerdheid aan de Universiteit Utrecht. Zijn promovendi, afkomstig uit allerlei landen op vijf continenten, promoveerden allen aan de Universiteit Utrecht.

wat Promotie
datum, tijd dinsdag 24 maart 2009, 14.30 uur
titel proefschrift Culture and gospel among the Ga in Ghana
(co)promotor(es) prof. dr. J.A.B. Jongeneel, prof. E. Dovlo (Ghana), dr. G. van 't Spijker