Studium Generale organiseert een
reeks dubbellezingen over het gebruik van beeld in de wetenschap
en visuele geletterdheid, onder de noemer 'Geloof je ogen niet'.
De serie is georganiseerd in samenwerking met het Departement
Media- en Cultuurwetenschappen. Elke dag worden we
overspoeld door beelden: niet alleen van televisie en reclame,
maar ook in de krant en op internet staan steeds meer plaatjes.
In de wetenschap speelt beeldmateriaal eveneens een steeds
grotere rol. Van hersenscans tot 3D-visualisaties, van
zeventiende-eeuwse schilderijen tot games. Toch leren we niet
hoe we moeten kijken naar beelden en bestaat er geen eenduidige
beeldtaal. De hersenscan kan in verschillende ziekenhuizen
verschillende diagnoses opleveren. De laatste jaren is er een
kentering gaande en komt er steeds meer aandacht voor deze vorm
van geletterdheid, onder de noemer ‘visual literacy’.
In de Studium Generale-serie 'Geloof je ogen niet' geven
Utrechtse wetenschappers uit verschillende vakgebieden
dubbellezingen over de aard en noodzaak van visuele
geletterdheid in de wetenschap. Aan de hand van beelden waarmee
zij in hun onderzoek in aanraking komen, laten ze zien waar je
op moet letten om niet in de illusie van een plaatje te trappen
en het kritisch te duiden.
P r o g r a m m a |
Woensdag
8 april 2009 |
Wat is een
beeld?
Prof. dr. Jeroen Stumpel (Kunstgeschiedenis) en
prof. dr. Jan Koenderink (Fysica van de mens) |
Woensdag
15 april |
Beeldtaal
Prof. dr. Frans Verstraten (Psychologie) en
prof. dr. Ted Sanders (Taalwetenschappen) |
Woensdag
22 april |
Beeldwetenschap
Prof. dr. Max Viergever (Image Science Institute, UMC) en
prof. dr. Paul Ziche (Descartes Centre en Wijsbegeerte) |
Woensdag
6 mei |
Beeld en
werkelijkheid
Prof. dr. Peter Werkhoven (Computer science) en
prof. dr. Frank Kessler
(Media- en Cultuurwetenschappen) |
Woensdag
13 mei |
Wereldbeelden
Prof. dr. Ann Rigney (Literatuurwetenschappen) en
prof. dr. Frank van Oort (Geowetenschappen en PlanBureau
voor de Leefomgeving)
Let op: deze laatste lezing
is in de Senaatszaal! |
|