20 maart 2009

Studium Generale-serie
'Geloof je ogen niet' over visuele geletterdheid
Studium Generale organiseert een reeks dubbellezingen over het gebruik van beeld in de wetenschap en visuele geletterdheid, onder de noemer 'Geloof je ogen niet'. De serie is georganiseerd in samenwerking met het Departement Media- en Cultuurwetenschappen.

Elke dag worden we overspoeld door beelden: niet alleen van televisie en reclame, maar ook in de krant en op internet staan steeds meer plaatjes. In de wetenschap speelt beeldmateriaal eveneens een steeds grotere rol. Van hersenscans tot 3D-visualisaties, van zeventiende-eeuwse schilderijen tot games. Toch leren we niet hoe we moeten kijken naar beelden en bestaat er geen eenduidige beeldtaal. De hersenscan kan in verschillende ziekenhuizen verschillende diagnoses opleveren. De laatste jaren is er een kentering gaande en komt er steeds meer aandacht voor deze vorm van geletterdheid, onder de noemer ‘visual literacy’.

In de Studium Generale-serie 'Geloof je ogen niet' geven Utrechtse wetenschappers uit verschillende vakgebieden dubbellezingen over de aard en noodzaak van visuele geletterdheid in de wetenschap. Aan de hand van beelden waarmee zij in hun onderzoek in aanraking komen, laten ze zien waar je op moet letten om niet in de illusie van een plaatje te trappen en het kritisch te duiden.

P r o g r a m m a
8 april 2009
Wat is een beeld?
Prof. dr. Jeroen Stumpel (Kunstgeschiedenis) en
prof. dr. Jan Koenderink (Fysica van de mens)
Beeldtaal
Prof. dr. Frans Verstraten (Psychologie) en
prof. dr. Ted Sanders (Taalwetenschappen)
Beeldwetenschap
Prof. dr. Max Viergever (Image Science Institute, UMC) en
prof. dr. Paul Ziche (Descartes Centre en Wijsbegeerte)
Beeld en werkelijkheid
Prof. dr. Peter Werkhoven (Computer science) en
prof. dr. Frank Kessler
(Media- en Cultuurwetenschappen)
Wereldbeelden
Prof. dr. Ann Rigney (Literatuurwetenschappen) en
prof. dr. Frank van Oort (Geowetenschappen en PlanBureau voor de Leefomgeving)

Let op: deze laatste lezing is in de Senaatszaal!

wat lezingenreeks 'Geloof je ogen niet'
wanneer woensdag 8, 15, 22 april en
6 en 13 mei, 20.00-21.30 uur
waar Aula van het Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht (let op: 13 mei Senaatszaal)