14 mei 2009

Utrechtse historici genomineerd voor Academische Jaarprijs 2009
Een team van Utrechtse onderzoekers op het gebied van economische en sociale geschiedenis is genomineerd voor de Academische Jaarprijs 2009. De onderzoekers hebben een plan voor een online game over de financiële markt in het zeventiende-eeuwse Amsterdam en het groeiende vertrouwen van beleggers.

Het is de bedoeling dat vanaf 'Oktober Kennismaand 2010' duizenden Nederlanders het Spel van de Gouden Eeuw zullen spelen, een online game over het ontstaan van Amsterdam als financieel wereldcentrum. Nederlanders van nu kruipen in de huid van schippers, ambachtslieden en groothandelaren uit de Gouden Eeuw. Vanaf de Spaanse verovering van Antwerpen in 1585 vormde zich onder hun handen een volkomen modern ogend financieel systeem met zeer gevarieerde dienstverlening. De deelnemers aan het spel ervaren het belang van informatie en vertrouwen voor het goed functioneren van financiële markten.

Het uitdagende investeringsspel duurt zeven dagen. Elke dag vertegenwoordigt een belangrijk jaar uit de Amsterdamse geschiedenis: van de Val van Antwerpen in 1585 tot de Tulpencrisis van 1637. Deelnemers nemen financiële beslissingen en verliezen of winnen daarmee geld. Elke speeldag verzamelen ze informatie over investeringskansen en risico’s gebaseerd op echte historische feiten. Vervolgens handelen de spelers met elkaar tijdens het dagelijkse beursuur. De dag eindigt met de verrekening van schulden op de rescontre bijeenkomst. Voorzichtig opereren levert natuurlijk bescheiden winsten; riskante investeringen kunnen veel geld opleveren maar ook in faillissement of zelfs een beurscrisis eindigen.

Het onderzoekersteam
Het team dat is genomineerd voor de Academische Jaarprijs wordt geleid door historici Oscar Gelderblom en Joost Jonker. Hun groep Economische en Sociale Geschiedenis onderzoekt waarom lang niet alle landen hoogontwikkelde financiële markten hebben. De geschiedenis van Nederland en België vóór 1800 is het ‘laboratorium’. Hier vinden we centra van financiële innovatie – met VOC aandelen, derivaten en institutionele beleggers – maar ook plaatsen waar nauwelijks krediet en spaarmogelijkheden waren. Onderzocht wordt welke economische, politieke en sociale factoren deze verschillen kunnen verklaren. Het onderzoek van de groep valt binnen het universitaire focusgebied Origins and Impact of Institutions.

Academische Jaarprijs
De Academische Jaarprijs is vier jaar geleden door NRC Handelsblad ingesteld om ideeën te belonen waarmee wetenschap aantrekkelijk te maken is voor een breed publiek. De prijs staat open voor teams van studenten en onderzoekers uit universiteiten en onderzoeksinstituten. Het winnende team krijgt 100.000 euro om zijn idee verder uit te werken. Op 7 oktober maakt minister Plasterk in Leiden de winnaar bekend.

wat Academische Jaarprijs 2009
wanneer uitreiking 7 oktober 2009