29 juni 2009

Veelzijdige meertaligheid - internationaal congres in Utrecht

Ruim 500 experts op het gebied van meertaligheid ontmoeten elkaar van 8 tot 11 juli 2009 in Utrecht op het toonaangevende internationale congres 7th International Symposium on Bilingualism.

Mobiliteit en globalisering
Door de toegenomen mobiliteit en de globalisering komen we steeds meer in contact met sprekers van andere talen. Hoe gaan we daarmee om? Hebben migranten bepaalde taalrechten? Wat is de beste manier om migranten goed en snel Nederlands te leren? Is het goed of slecht dat ze hun moedertaal blijven spreken? Moeten we het onderwijs massaal omschakelijk naar het Engels, en zo ja hoe? Of zouden we beter Chinees, Hindi of Arabisch kunnen leren?

Voordelen van meertaligheid
Het congres beoogt meertaligheid prominenter op de politieke agenda te plaatsen, op basis van wetenschappelijk onderzoek. Meertaligheid wordt te vaak als probleem gezien in plaats van een natuurlijk gegeven met vooral ook positieve aspecten. Zo biedt het sociale, cognitieve en ook economische voordelen waarvan tijdens het congres talrijke voorbeelden en beschrijvingen worden gegeven. De wetenschappelijke interesse gaat onder meer naar het doorgronden van grammaticale, psychologische en sociologische aspecten van meertaligheid en de ontwikkeling ervan bij volwassenen en kinderen. Dit leidt tot inzichten die grote maatschappelijke relevantie hebben.

Internationale sprekers
Internationaal vermaarde Nederlandse sprekers presenteren in plenaire lezingen onderzoek  waarin verschillende vormen van taalcontact en meertaligheid met elkaar in verband worden gebracht, variërend van het leren tot het vermengen van twee of meer talen (Pieter Muysken). Guus Extra bespreekt linguïstische diversiteit in Europees perspectief.

Keynote presentaties van buiten Nederland hebben als thema tweetaligheid bij zeer jonge kinderen en babies (Nuria Sabastian-Galles),  bij mensen met taalontwikkeliongsstoornissen (Shyamala Chengappa), de samenhang tussen grammatica (syntaxis) en andere cognitieve processen in het tweetalige brein (Antonelle Sorace) en de manier waarop kinderen en volwassenen invloed hebben op het taalverandering door intensief contact met andere talen (Sarah Thomason). Uiteindelijk moet inzicht in deze materie leiden tot concrete maatregelen zoals verbetering van het onderwijs en bredere acceptatie en stimulering van meertaligheid.

Naast de plenaire lezingen zullen honderden sprekers de bevindingen uit hun onderzoek naar meertlaigheid presenteren tijdens een groot aantal parallelle sessies.

Toonaangevend tweejaarlijks congres
Het International Symposium on Bilingualism (ISB) is een tweejaarlijks internationaal congres dat geldt als het belangrijkste forum voor uitwisseling van onderzoek op het gebied van tweetaligheid en meertaligheid. De organisatie van de 7e editie van dit congres is in handen van het Utrecht Institute of Linguistics (UiL OTS).

Brain, Cognition and Behaviour en Cultures and Identities
De Universiteit Utrecht heeft haar toponderzoek gebundeld in vijftien focusgebieden. Met deze focusgebieden wil de Universiteit Utrecht hoogwaardig onderzoek stimuleren en bijdragen aan het oplossen van grote maatschappelijke vraagstukken. Het hierboven beschreven onderzoek valt binnen twee focusgebieden:

1. Brain, Cognition and Behaviour, waarin onderzoek plaatsvindt naar de hersenen en de rol die zij spelen in cognitie en gedrag van mens en dier.
  2. Cultures and Identities, waarin onderzoek wordt gedaan naar een breed spectrum van culturele verschijnselen in hun sociaal-politieke en intellectuele context.

Meer informatie is te vinden op http://www.uu.nl/focusgebieden.

wat internationaal congres
wanneer 8-11 juli 2009
waar Utrecht, Academiegebouw (Domplein 29) en Educatorium (Leuvenlaan 19, De Uithof)
website