10
augustus 2007 |
Promotie mevrouw drs. J.M.H. (Judith)
Kamalski |
 |
Titel promotie: Coherence marking, comprehension and
persuasion |
Als je een tekst schrijft, is het de bedoeling
dat de lezer de tekst begrijpt. Maar je wilt eigenlijk ook dat
hij de tekst duidelijk vindt, en misschien wil je hem zelfs wel
overtuigen van je gelijk. Dit proefschrift van Judith Kamalski
gaat over de vraag: welke rol spelen zogenaamde
coherentiemarkeringen hierbij? Coherentiemarkeringen zijn termen
als daardoor, dus, en de reden hiervoor is. Deze markeringen
helpen de lezer verbanden te leggen. Zorgen
coherentiemarkeringen ervoor dat de lezer een tekst beter
begrijpt, positiever waardeert, of eerder overtuigd raakt?
Coherentiemarkeringen blijken tot beter tekstbegrip te leiden
voor lezers met weinig voorkennis over het tekstonderwerp. Zij
hebben de markeringen als het ware nodig om de tekst te
begrijpen. Voor lezers met voorkennis blijkt dat ze een tekst
beter begrijpen als er weinig markeringen in zitten.
Waarschijnlijk verwerken ze de tekst dan dieper omdat ze zelf
verbanden moeten leggen. Coherentiemarkeringen leiden ook tot
een positievere waardering van de tekst. Lezers vinden de tekst
dan makkelijker en duidelijker. Tot slot blijken bepaalde
specifieke markeringen, namelijk subjectieve markeringen, een
negatief effect op overtuigingskracht te hebben. Subjectieve
markeringen expliciteren dat de spreker of schrijver
argumenteert. Als lezers dit opmerken, bouwen ze weerstand op en
wordt het erg moeilijk hen alsnog te overtuigen. |
wat |
Promotie |
datum, tijd |
vrijdag 31 augustus 2007, 16.15 uur |
(co)promotor(es) |
prof. dr. T.J.M. Sanders, dr. L.R. Lentz |
locatie |
Senaatszaal,
Academiegebouw - Domplein 29, Utrecht |
meer informatie |
afdeling Voorlichting |
 |
253 6357 |
 |
voorlichting@let.uu.nl |
|
 |
|