De faculteit Geesteswetenschappen werkt aan ‘dynamisch werken’. Waar
mogelijk worden panden ingericht op een manier die beter dan voorheen is
afgestemd op de verschillende manieren van werken door gebruikers. Er is
een begin gemaakt met Drift 17. Vervolgens is Drift 4-8 aan de beurt.
Dynamisch werken houdt in dat de beschikbare
ruimte beter gebruikt wordt. Veel bureaus blijven nu een groot
deel van de werkweek onbezet. Men zegt daarom over sommige
panden wel eens: “het pand zit vol maar staat leeg”. Die
gedeeltelijke ‘leegstand’ heeft allerlei verklaringen:
deeltijdwerk, thuiswerk, veldwerk, verlof, ziekteverlof,
onderwijs, bibliotheekbezoek, overleg, een verouderde werkplek…
Hoe goed de redenen om de werkplek niet te gebruiken ook zijn,
het is beter om de ruimte op een slimmere manier in te richten,
zodat de aanwezigen er optimaal gebruik van kunnen maken. |
|
Redenen
De belangrijkste redenen om dynamisch werken te onderzoeken waren de
behoefte flexibeler met de ruimte en de werkplekken om te gaan en de
aanwezigheid te vergroten. Bij aanstelling van nieuwe medewerkers hoeft
er minder gepuzzeld te worden om een werkplek te vinden, en ook afscheid
van een medewerker heeft nauwelijks gevolgen voor de indeling van de
werkplekken. Dit scheelt energie en verhuiskosten. Tevens stimuleert het
dynamisch concept het aanwezig zijn en de onderlinge communicatie.Ook de landelijke bezuinigingen op de kosten van de universiteiten
spelen mee. De beide binnenstadsfaculteiten krijgen jaarlijks 4,5
miljoen euro minder te besteden aan huisvesting. Het College van Bestuur
heeft nieuwe normen vastgesteld voor de totale ruimte die beschikbaar is
voor werkplekken (8,5 i.p.v. 10,5 m2 per fte). Om het initiatief aan
zichzelf te houden onderzoekt de faculteit de mogelijkheden van
dynamisch werken. Andere toegepaste manieren om de huisvestingskosten te
drukken zijn langere openstelling van gebouwen, avondonderwijs en
energiebesparing. Ook wordt er gekeken wat rendabeler is: dure
huurpanden aanhouden of nieuwbouw plegen.
Dynamische werkplek of eigen werkplek
Wie vier à vijf dagen aanwezig is of niet zonder
werkplekgebonden faciliteiten kan, zoals een archief, krijgt
over het algemeen een eigen bureau. Wie bijvoorbeeld een |
|
kleinere aanstelling heeft of veel extern aan het werk is kan
terecht op een dynamische werkplek of deelt een werkplek met een
collega. De flexibele werkplekken zijn zo ingericht dat men er
rustig kan werken. Wel moet de werkplek leeg achtergelaten
worden, wat voor velen even wennen zal zijn. Om goed op te
kunnen ruimen zijn er afsluitbare kasten vlakbij de werkplekken.
Bijkomend voordeel is dat de ruimtes er aantrekkelijk en niet rommelig
uitzien. |
Behalve werkplekken met pc’s zijn er vergaderkamers,
telefoneerplekken, concentratieplekken en een groter aantal
overlegplekken dan voorheen. Als overleg plaatsvindt op de daarvoor
bestemde plekken, kunnen collega’s in de werkkamer gewoon doorwerken.
Mooi, ruim en prettig
Bij het herinrichten voor dynamisch werken worden de ruimtes en het
meubilair aangepast en gemoderniseerd, zodat een mooie ruimte met een
aangename werksfeer ontstaat. Overal is flexibele telefonie, draadloos
internet, goed arbo-meubilair en goede akoestiek, klimaatbeheersing en
verlichting. De verhoudingen tussen de soorten ruimtes en werkplekken
worden bepaald op grond van onderzoek naar de werkgewoontes van de
medewerkers. Er wordt daarbij rekening gehouden met een verhoogde
bezettingsgraad, zodat er altijd voldoende werkplekken voorhanden zijn.
Drift 17: dynamisch werken ‘light’
Op dit moment wordt Drift 17 deels ingericht met elementen van dynamisch
werken. De daar gevestigde afdeling Fiscaal Recht is dit najaar verhuisd
naar de benedenverdieping. Zo kwam er ruimte om de twee bovenste
verdiepingen in te richten voor aio’s van het Onderzoekinstituut voor
Geschiedenis en Cultuur en het Centrum voor Conflictstudies. Over twee
jaar gaan zij naar Drift 4-8. Ook dit gebouw zal naar verwachting
ingericht worden volgens het concept van dynamisch werken. |