Werken aan 'dynamisch werken'

De faculteit Geesteswetenschappen werkt aan ‘dynamisch werken’. Waar mogelijk worden panden ingericht op een manier die beter dan voorheen is afgestemd op de verschillende manieren van werken door gebruikers. Er is een begin gemaakt met Drift 17. Vervolgens is Drift 4-8 aan de beurt.

Dynamisch werken houdt in dat de beschikbare ruimte beter gebruikt wordt. Veel bureaus blijven nu een groot deel van de werkweek onbezet. Men zegt daarom over sommige panden wel eens: “het pand zit vol maar staat leeg”. Die gedeeltelijke ‘leegstand’ heeft allerlei verklaringen: deeltijdwerk, thuiswerk, veldwerk, verlof, ziekteverlof, onderwijs, bibliotheekbezoek, overleg, een verouderde werkplek… Hoe goed de redenen om de werkplek niet te gebruiken ook zijn, het is beter om de ruimte op een slimmere manier in te richten, zodat de aanwezigen er optimaal gebruik van kunnen maken.
Redenen
De belangrijkste redenen om dynamisch werken te onderzoeken waren de behoefte flexibeler met de ruimte en de werkplekken om te gaan en de aanwezigheid te vergroten. Bij aanstelling van nieuwe medewerkers hoeft er minder gepuzzeld te worden om een werkplek te vinden, en ook afscheid van een medewerker heeft nauwelijks gevolgen voor de indeling van de werkplekken. Dit scheelt energie en verhuiskosten. Tevens stimuleert het dynamisch concept het aanwezig zijn en de onderlinge communicatie.

Ook de landelijke bezuinigingen op de kosten van de universiteiten spelen mee. De beide binnenstadsfaculteiten krijgen jaarlijks 4,5 miljoen euro minder te besteden aan huisvesting. Het College van Bestuur heeft nieuwe normen vastgesteld voor de totale ruimte die beschikbaar is voor werkplekken (8,5 i.p.v. 10,5 m2 per fte). Om het initiatief aan zichzelf te houden onderzoekt de faculteit de mogelijkheden van dynamisch werken. Andere toegepaste manieren om de huisvestingskosten te drukken zijn langere openstelling van gebouwen, avondonderwijs en energiebesparing. Ook wordt er gekeken wat rendabeler is: dure huurpanden aanhouden of nieuwbouw plegen.

Dynamische werkplek of eigen werkplek
Wie vier à vijf dagen aanwezig is of niet zonder werkplekgebonden faciliteiten kan, zoals een archief, krijgt over het algemeen een eigen bureau. Wie bijvoorbeeld een
kleinere aanstelling heeft of veel extern aan het werk is kan terecht op een dynamische werkplek of deelt een werkplek met een collega. De flexibele werkplekken zijn zo ingericht dat men er rustig kan werken. Wel moet de werkplek leeg achtergelaten worden, wat voor velen even wennen zal zijn. Om goed op te kunnen ruimen zijn er afsluitbare kasten vlakbij de werkplekken. Bijkomend voordeel is dat de ruimtes er aantrekkelijk en niet rommelig uitzien.

Behalve werkplekken met pc’s zijn er vergaderkamers, telefoneerplekken, concentratieplekken en een groter aantal overlegplekken dan voorheen. Als overleg plaatsvindt op de daarvoor bestemde plekken, kunnen collega’s in de werkkamer gewoon doorwerken.

Mooi, ruim en prettig
Bij het herinrichten voor dynamisch werken worden de ruimtes en het meubilair aangepast en gemoderniseerd, zodat een mooie ruimte met een aangename werksfeer ontstaat. Overal is flexibele telefonie, draadloos internet, goed arbo-meubilair en goede akoestiek, klimaatbeheersing en verlichting. De verhoudingen tussen de soorten ruimtes en werkplekken worden bepaald op grond van onderzoek naar de werkgewoontes van de medewerkers. Er wordt daarbij rekening gehouden met een verhoogde bezettingsgraad, zodat er altijd voldoende werkplekken voorhanden zijn.

Drift 17: dynamisch werken ‘light’
Op dit moment wordt Drift 17 deels ingericht met elementen van dynamisch werken. De daar gevestigde afdeling Fiscaal Recht is dit najaar verhuisd naar de benedenverdieping. Zo kwam er ruimte om de twee bovenste verdiepingen in te richten voor aio’s van het Onderzoekinstituut voor Geschiedenis en Cultuur en het Centrum voor Conflictstudies. Over twee jaar gaan zij naar Drift 4-8. Ook dit gebouw zal naar verwachting ingericht worden volgens het concept van dynamisch werken.

nummer
december 2009

8

Werken aan 'dynamisch werken'

Trans 10 is klaar!

Aanspreekpunten REBO
  • USBO en USE:  directeuren van de departementen
  • Rechten: managers bedrijfsvoering
  • Algemeen: Anita Verdonk, hoofd huisvesting & exploitatie REBO, tel. 7064

Aanspreekpunten Geesteswetenschappen
Dit is een gezamenlijke uitgave van de faculteiten Geesteswetenschap-pen en Recht, Economie, Bestuur en Organisatie van de Universiteit Utrecht. Redactie: Jipke Detrie, Monique Janssens, Anita Verdonk, Fokke Walstein. Vormgeving: Didi van Zoeren.

Trans 10 is klaar!

In deze pandenreeks, die de hele noordzijde van de Trans omvat, inclusief de hoekpanden Domplein 28 en Trans 14, vindt men onder andere Nederlands, Moderne Talen, Taal en Cultuurstudies, de School of Liberal Arts, de OnderzoekSchool Literatuurwetenschap, het Descartes Centre en het Kennispunt Geesteswetenschappen. De opknapronde met splitsing van de gebouwen is klaar. Het adres blijft Trans 10. De meeste andere ingangen zijn alleen voor pashouders toegankelijk.
Inzoomen Inzoomen

Inzoomen