Een bibliotheek met aantrekkingskracht

Paul van Rosmalen    
Paul van Rosmalen, eerder werkzaam bij onder andere de faculteit Bètawetenschappen, is sinds 1 december vorig jaar bouwcoördinator van de Universiteitsbibliotheek Binnenstad. Hij beantwoordt vragen over de verbouwing, die binnenkort de derde en laatste fase ingaat.
Hoe is het om hier te werken?
Leuk! De sfeer van de bibliotheek is prettig en de schoonheid van het gebouw spreekt me aan. Het is een uitdaging om ervoor te zorgen dat het voldoet aan de eisen van de gebruikers en dat de medewerkers en studenten er prettig kunnen werken.
 
Wat staat er de komende tijd te gebeuren?
Nu de nieuwe bibliotheek volop in gebruik is, volgt de vleugel aan de Drift. De verwachting is dat in april 2010 de aannemer is geselecteerd, en die zal dan aan de slag gaan. Het gebouw moet met zorg afgepeld worden om de authenticiteit en monumentaliteit te bewaren. We proberen de geluidsoverlast tot een minimum te beperken. Begin 2012 denken we de complete UB Binnenstad te kunnen openen, als de collectie van   Ingang Universiteitsbibliotheek Binnenstad
Recht, Economie, Bestuur en Organisatie er ook heen verhuisd is. 

Hoe bevalt het gedeelte dat in gebruik is?
Heel goed. De aantrekkingskracht is enorm. Ook studenten van faculteiten met een eigen bibliotheek komen er studeren. Universiteiten en hogescholen uit het hele land hebben de locatie ontdekt, en zelfs vanuit het buitenland is er belangstelling. Dat geeft zoveel drukte dat we moeten oppassen niet aan ons succes ten onder te gaan, maar het is ook een teken dat de bibliotheek beantwoordt aan een bestaande vraag. In de tentamenweken is elk hoekje en plekje bezet. Daarom gaan we uitproberen of we de druk wat kunnen spreiden door in die periode tot één uur ’s nachts open te blijven.

Hoe moet dat straks, als REBO invoegt?
Dan gaan we in totaal naar ruim 700 studieplekken, dus dat moet wel lukken. We zoeken een optimum. Een halflege bibliotheek is ook niet goed. Verder wordt er aan het innemen en sorteren van de boeken nog een boel geautomatiseerd. Dat vermindert de wachtrijen.
 
Waar is het restaurant opeens gebleven?

Het was niet meer verantwoord om het open te houden. We hebben uitgekeken naar een tijdelijke plek in het gebouw, maar een restaurant inrichten voor één jaar was niet haalbaar. We hebben ruimte gecreëerd in het restaurant van Janskerkhof 2-3a. De meeste studenten eten hun boterhammen echter in de hal. Daar maken we nu wat zitplaatsen. Op de studieplek mag je niet eten en drinken; dat is te riskant met de boeken. Een flesje cola over de boeken, dat gebeurt. Alleen water staan we toe, want waterschade is nog op te lossen. Ik probeer al een tijdje een horecaondernemer te vinden die een wagen met snacks van goede kwaliteit op het binnenplein kan plaatsen, maar tot nu toe haakt iedereen af. Dat verrast mij. Klandizie gegarandeerd, zou ik zeggen.

Universiteitsbibliotheek Binnenstad
     
Hoe staat het met de plannen voor het toekomstige restaurant?
Het wordt een sfeervol restaurant met een bar en een terras, en tegelijk betaalbaar. Kwaliteit en gezelligheid; gezond, eerlijk en vers – dat is het concept. Je kunt er een bruine boterham met kaas eten, maar ook een luxere maaltijd. Ontbijt, lunch en diner. Het zal er aangenaam toeven zijn, en er zal rust te vinden zijn. Een aantal keuzes moet nog gemaakt worden. Schenk je bijvoorbeeld alcoholische dranken? Misschien na een bepaalde tijd? Voorop staat dat het concept functioneel is voor de bibliotheek en dat de zitplaatsen te gebruiken zijn als studieplekken.
 
Hoe komt het binnenplein eruit te zien?

Dat wordt hét ontvangstplein van de universiteit in de binnenstad, met een prettige uitstraling. De toegang tot de fietsenkelder komt daar ook. Behalve het terras van het restaurant plaatsen we er bankjes. Ook komen er faciliteiten voor kleine culturele activiteiten: stekker erin en klaar. Het ontwerp wordt onder regie van Vastgoed en Campus verder uitgewerkt. Het plein zal tegelijk met het gebouw klaar zijn.

  Binnenplein Universiteitsbibliotheek Binnenstad

Wat wilt u in deze baan bewerkstelligen?
Ik wil heel goed communiceren met medewerkers, studenten en buren. Gesprekken aangaan. De bewoners van de Keizerstraat hebben jarenlang tegen een blinde muur aangekeken. Nu zitten daar opeens mensen te studeren voor de ramen. Daar is te weinig over gecommuniceerd. We komen ze tegemoet met een kleine blindering op kijkhoogte. Ik wil ze ook graag ontvangen en rondleiden. Ik streef naar een bibliotheek waar men graag werkt, studeert en verblijft, waar men graag bij in de buurt woont, waar men trots op is.

 

nummer
maart 2010

 9

Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik dan hier voor de online versie.
 

Een bibliotheek met aantrekkingskracht

Nieuw: Facilitair Service Centrum
   
Meer informatie
 
Aanspreekpunten REBO
  • USBO en USE:  directeuren van de departementen
  • Rechten: managers bedrijfsvoering
  • Algemeen: Anita Verdonk, hoofd huisvesting & exploitatie REBO, tel. 7064
 
Aanspreekpunten Geesteswetenschappen
Colofon
Dit is een gezamenlijke uitgave van de faculteiten Geesteswetenschap-pen en Recht, Economie, Bestuur en Organisatie van de Universiteit Utrecht. Redactie: Jipke Detrie, Monique Janssens, Anita Verdonk, Fokke Walstijn. Vormgeving: Didi van Zoeren.
Archief
 

 

 

Nieuw: Facilitair Service Centrum

 
Per 1 april wordt de organisatie van de facilitaire diensten van de faculteiten in fasen omgezet naar één centraal Facilitair Service Centrum. Alle medewerkers van de universiteit worden per fase geïnformeerd over wat er voor hen verandert.

De gedachte achter de centralisatie van ondersteunende diensten is dat de faculteiten zich beter kunnen concentreren op hun hoofdtaken: onderwijs en onderzoek. Vanuit een centrale organisatie kan bovendien efficiënter gewerkt worden. Kennis van facility management wordt breder gedeeld en bestellingen kunnen gezamenlijk gedaan worden, wat grote kortingen kan opleveren.

Het facility management van de faculteiten in de binnenstad komt binnen het Facilitair Service Centrum onder de regio Binnenstad te vallen, samen met het University College, het Universiteitsmuseum en het Academiegebouw. Naast de regio Binnenstad zijn er 3 regio’s, alle in de Uithof: Uithof Centrum, West en Oost.

Meldpunt voor de binnenstad
Medewerkers kunnen op termijn voor alles wat ze op het gebied van facilitair beheer nodig hebben terecht bij een telefonisch en digitaal meldpunt. De binnenstadsfaculteiten hebben een eigen meldpunt in de binnenstad bedongen, opdat meldingen uit de binnenstad terecht komen bij medewerkers die de situatie goed kennen. Dit meldpunt zal waarschijnlijk worden gecombineerd met een balie voor de uitgifte van pasjes. Ook de functienamen veranderen. Er zijn straks geen huismeesters en senior huismeesters meer, maar medewerkers gebouwzorg en teamleiders. Ook de beveiliging zal onder de nieuwe organisatie vallen.

Bekende gezichten
De veranderingen voor de gebruikers van de gebouwen zijn beperkt. Veel bekende gezichten blijven in de diverse binnenstadspanden te zien. Medewerkers van het Facilitair Service Centrum werken straks in meerdere panden in een deelgebied van de regio Binnenstad. Medewerkers gebouwzorg en teamleiders zitten niet meer bij
Balie Janskerkhof 3   de ingang van ‘hun’ gebouw. Daar zitten medewerkers die zowel receptionist zijn als beveiliger. Iemand aanschieten met een vraag kan straks nog altijd, maar het zal gemakkelijker zijn om meldingen via het meldpunt te doen. Wel verbonden aan de faculteiten blijven ‘demand managers’, die zich voornamelijk bezig zullen houden met de contracten en afspraken met het centrale niveau voor te leveren producten en diensten.

Er is bewust gekozen voor een gefaseerde reorganisatie. Daarbij is gekeken naar vergelijkbare processen bij andere universiteiten en is lering getrokken uit eerdere centralisaties binnen de eigen universiteit.

Met dank aan Jeroen de Wilde

 

top