Een bibliotheek met
aantrekkingskracht |
|
|
Paul van Rosmalen, eerder werkzaam bij onder andere de faculteit
Bètawetenschappen, is sinds 1 december vorig jaar bouwcoördinator van de
Universiteitsbibliotheek Binnenstad. Hij beantwoordt vragen over de
verbouwing, die binnenkort de derde en laatste fase ingaat. |
Hoe is het om hier te werken?
Leuk! De sfeer van de bibliotheek is prettig en de schoonheid van
het gebouw spreekt me aan. Het is een uitdaging om ervoor te
zorgen dat het voldoet aan de eisen van de gebruikers en dat de
medewerkers en studenten er prettig kunnen werken.
Wat staat er de komende tijd te gebeuren? |
Nu de nieuwe bibliotheek volop in gebruik is, volgt de vleugel aan de
Drift. De verwachting is dat in april 2010 de aannemer is geselecteerd,
en die zal dan aan de slag gaan. Het gebouw moet met zorg afgepeld
worden om de authenticiteit en monumentaliteit te bewaren. We proberen
de geluidsoverlast tot een minimum te beperken. Begin 2012 denken we de
complete UB Binnenstad te kunnen openen, als de collectie van |
|
|
Recht,
Economie, Bestuur en Organisatie er ook heen verhuisd is. |
Hoe bevalt het
gedeelte dat in gebruik is?
Heel goed. De aantrekkingskracht is enorm. Ook
studenten van faculteiten met een eigen bibliotheek komen er
studeren. Universiteiten en hogescholen uit het hele land hebben
de locatie ontdekt, en zelfs vanuit het buitenland is er
belangstelling. Dat geeft zoveel drukte dat we moeten oppassen
niet aan ons succes ten onder te gaan, maar het is ook een teken
dat de bibliotheek beantwoordt aan een bestaande vraag. In de
tentamenweken is elk hoekje en plekje bezet. Daarom gaan we
uitproberen of we de druk wat kunnen spreiden door in die periode tot
één uur ’s nachts open te blijven.
Hoe
moet dat straks, als REBO invoegt?
Dan gaan we
in totaal naar ruim 700 studieplekken, dus dat moet wel lukken.
We zoeken een optimum. Een halflege bibliotheek is ook niet goed.
Verder wordt er aan het innemen en sorteren van de boeken nog
een boel geautomatiseerd. Dat vermindert de wachtrijen.
Waar is het restaurant opeens gebleven? |
Het was niet meer verantwoord om het open te houden. We hebben
uitgekeken naar een tijdelijke plek in het gebouw, maar een restaurant
inrichten voor één jaar was niet haalbaar. We hebben ruimte gecreëerd in
het restaurant van Janskerkhof 2-3a. De meeste studenten eten hun boterhammen
echter
in de hal. Daar maken we nu wat zitplaatsen. Op de studieplek mag je niet eten
en drinken; dat is te riskant met de boeken. Een flesje cola
over de boeken, dat gebeurt. Alleen water staan we toe, want
waterschade is nog op te lossen. Ik probeer al een tijdje een
horecaondernemer te vinden die een wagen met snacks van goede
kwaliteit op het binnenplein kan plaatsen, maar tot nu toe haakt
iedereen af. Dat verrast mij. Klandizie gegarandeerd, zou ik
zeggen.
|
|
|
|
|
|
Hoe staat het met de plannen voor het
toekomstige restaurant?
Het wordt een sfeervol restaurant met een bar en een terras, en
tegelijk betaalbaar. Kwaliteit en gezelligheid; gezond, eerlijk en vers
– dat is het concept. Je kunt er een bruine boterham met kaas eten, maar
ook een luxere maaltijd. Ontbijt, lunch en diner. Het zal er aangenaam
toeven zijn, en er zal rust te vinden zijn. Een aantal keuzes moet nog
gemaakt worden. Schenk je bijvoorbeeld alcoholische dranken? Misschien
na een bepaalde tijd? Voorop staat dat het concept functioneel is voor
de bibliotheek en dat de zitplaatsen te gebruiken zijn als studieplekken.
Hoe komt het
binnenplein eruit te zien? |
Dat wordt hét
ontvangstplein van de universiteit in de binnenstad, met een
prettige uitstraling. De toegang tot de fietsenkelder komt daar
ook. Behalve het terras van het restaurant plaatsen we er
bankjes. Ook komen er faciliteiten voor kleine culturele
activiteiten: stekker erin en klaar. Het ontwerp wordt onder
regie van Vastgoed en Campus verder uitgewerkt. Het plein zal
tegelijk met het gebouw klaar zijn. |
|
|
Wat wilt u in deze baan bewerkstelligen?
Ik wil heel goed communiceren met medewerkers, studenten en buren.
Gesprekken aangaan. De bewoners van de Keizerstraat hebben jarenlang tegen
een blinde muur aangekeken. Nu zitten daar opeens mensen te studeren
voor de ramen. Daar is te weinig over gecommuniceerd. We komen ze
tegemoet met een kleine blindering op kijkhoogte. Ik wil ze ook graag
ontvangen en rondleiden. Ik streef naar een bibliotheek waar men graag
werkt, studeert en verblijft, waar men graag bij in de buurt woont, waar
men trots op is. |
|
|
|
|
Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik dan
hier voor de
online versie.
|
|
Meer informatie
|
Aanspreekpunten
REBO |
- USBO en USE: directeuren van de departementen
- Rechten: managers bedrijfsvoering
- Algemeen:
Anita Verdonk, hoofd huisvesting & exploitatie REBO,
tel. 7064
|
|
Aanspreekpunten Geesteswetenschappen |
|
|
Colofon
Dit is een gezamenlijke uitgave van de faculteiten Geesteswetenschap-pen en Recht, Economie, Bestuur en Organisatie van de
Universiteit Utrecht. Redactie: Jipke Detrie, Monique Janssens, Anita Verdonk, Fokke Walstijn.
Vormgeving: Didi van Zoeren. |
Archief
|
|
Nieuw: Facilitair Service Centrum |
Per 1 april wordt de organisatie van de facilitaire diensten van de
faculteiten in fasen omgezet naar één centraal Facilitair Service
Centrum. Alle medewerkers van de universiteit worden per fase
geïnformeerd over wat er voor hen verandert.De gedachte achter de
centralisatie van ondersteunende diensten is dat de faculteiten zich
beter kunnen concentreren op hun hoofdtaken: onderwijs en onderzoek.
Vanuit een centrale organisatie kan bovendien efficiënter gewerkt worden.
Kennis van facility management wordt breder gedeeld en bestellingen
kunnen gezamenlijk gedaan worden, wat grote kortingen kan opleveren.
Het facility management van de faculteiten in de binnenstad komt
binnen het Facilitair Service Centrum onder de regio Binnenstad te
vallen, samen met het University College, het Universiteitsmuseum en het
Academiegebouw. Naast de regio Binnenstad zijn er 3 regio’s, alle in de
Uithof: Uithof Centrum, West en Oost.
Meldpunt voor de binnenstad
Medewerkers kunnen op termijn voor alles wat ze op het gebied van
facilitair beheer nodig hebben terecht bij een telefonisch en
digitaal meldpunt. De binnenstadsfaculteiten hebben een eigen
meldpunt in de binnenstad bedongen,
opdat meldingen uit de binnenstad terecht komen bij medewerkers
die de situatie goed kennen. Dit meldpunt zal waarschijnlijk
worden gecombineerd met een balie voor de uitgifte van pasjes.
Ook de functienamen veranderen. Er zijn straks geen huismeesters
en senior huismeesters meer, maar medewerkers gebouwzorg en teamleiders. Ook
de beveiliging zal onder de nieuwe organisatie vallen.
Bekende gezichten
De veranderingen voor de gebruikers van de gebouwen zijn
beperkt. Veel bekende gezichten blijven in de diverse
binnenstadspanden te zien. Medewerkers van het Facilitair
Service Centrum werken straks in meerdere panden in een
deelgebied van de regio Binnenstad. Medewerkers gebouwzorg en
teamleiders zitten niet meer bij
|
|
|
de ingang van ‘hun’ gebouw. Daar zitten
medewerkers die zowel receptionist zijn als beveiliger.
Iemand aanschieten met een vraag kan straks nog altijd, maar het zal
gemakkelijker zijn om meldingen via het meldpunt te doen. Wel verbonden
aan de faculteiten blijven ‘demand managers’, die zich voornamelijk
bezig zullen houden met de contracten en afspraken met het centrale
niveau voor te leveren producten en diensten. |
Er is bewust gekozen voor een gefaseerde reorganisatie. Daarbij is
gekeken naar vergelijkbare processen bij andere universiteiten en is
lering getrokken uit eerdere centralisaties binnen de eigen universiteit.
Met dank aan Jeroen de Wilde |
|
|
|