Beste collega's
● ● ●
|
De planvorming rondom de masterherziening
is bijna afgerond. Op 15 november hebben alle eenjarige
programma’s waaraan gewerkt wordt hun voorstellen ingediend,
voorzien van een advies van de opleidingscommissies. Vanuit
het faculteitsbestuur worden de voorstellen nu van
commentaren voorzien, ze gaan dan – waar nodig – voor een
laatste bijwerking naar de opleidingen terug. Op 18 december
stelt het bestuur officieel vast welke programma’s worden voorgedragen. |
|
Voor de tweejarige masters, of research
masters, liggen de deadlines net iets later. Zij worden op 1
december bij het faculteitsbestuur ingediend, de feedback op
dit kleinere aantal aanvragen volgt dan snel. Ook over deze
aanvragen volgt op 18 december een besluit van het
faculteitsbestuur. Kort na de Kerstvakantie, op 5 januari,
dient de faculteit de complete certificeringsaanvraag in bij
het college van bestuur. Het college legt de aanvraag voor
aan een adviescommissie, en neemt op basis van het advies
een beslissing. |
|
Zodra deze fase is afgerond zullen we voor
wat betreft de masters even rust hebben. Daarna begint dan
de fase van het concreet handen en voeten geven aan de vanaf
najaar 2015 te programmeren nieuwe programma’s. De
departementen hebben de beschikking over extra gelden die
kunnen worden ingezet voor verdere ontwikkeling van de
programma’s. Dat betreft een volgende fase. We ronden nu
eerst de huidige af. Namens het faculteitsbestuur dank ik
alle betrokkenen, de mastercoördinatoren in het bijzonder,
voor de enorme inzet in dit proces. |
|
|
|
|
BaMa 3.0
● ● ●
|
Matching
|
Sinds 2013 bieden alle bacheloropleidingen zonder loting of
selectie een verplicht matchingstraject aan voor al hun
aankomende studenten, dat betekent dat inmiddels twee
volledige cohorten de matchingsprocedure hebben doorlopen.
Deze procedure is universiteitsbreed uitgebreid geëvalueerd.
Op basis van de universitaire evaluatie van matching
afgelopen jaar is door CvB en decanen geconcludeerd dat de
bevindingen met matching tot nu positief zijn: er is veel en
goed werk verzet om het matchingstraject vorm en inhoud te
geven. Docenten en studenten ervaren het matchingstraject
als nuttig en geven aan dat er voor de start van de studie
binding is ontstaan. Ondanks de positieve ervaringen, is er
nog ruimte voor aanscherping. Om deze reden wordt de
projectperiode van Matching gecontinueerd en zal er UU-breed
worden gewerkt aan: |
|
- Het realistischer maken van de studieactiviteiten in
het kader van matching, door het aanbieden van
representatieve programma’s inclusief zelfstudie, toetsing
en feedback.
- Onderzoek naar voorspellers van studiesucces, wat kan
helpen bij het geven van een (individueel) advies aan
aankomende studenten.
- Een scherp onderscheid tussen oriëntatie enerzijds en
matching anderzijds.
- Een intensief en activerend tutoraat, met name in de
eerste periode, en structurele evaluatie ervan.
|
In januari wordt er een bijeenkomst georganiseerd voor alle
coördinatoren matching van de opleidingen om de vormgeving
en organisatie van de matchingactiviteiten 2015 voor komend
jaar te bespreken. De matchingsformulieren worden vanaf
begin november al weer uitgestuurd aan iedereen die zich
aanmeldt via Studielink. |
|
|
|
|
|
Nieuwe
Teaching Fellow zet zich in voor integriteit
|
Per 1 september zijn Bert Theunissen en Vincent Crone
aangesteld als Teaching Fellows voor de komende 2 jaar. Het
Teaching Fellowship is in 2011 geďntroduceerd binnen de
Universiteit Utrecht en is bedoeld om de
onderwijsvernieuwingen een extra impuls te geven. Teaching
Fellow Judith Thissen, aangesteld in 2013, is het komende
jaar nog actief op onze faculteit. |
|
|
Bert Theunissen, (Descartes Centre, History and
Philosophy of the Sciences and the Humanities) werkt de
komende 2 jaar aan het project ‘Onderwijs in
Wetenschappelijke integriteit’. Bert: ‘Integriteit is
niet een onderwerp dat je je in één cursus eigen maakt.
Ik wil juist dat studenten gedurende hun hele studie,
bachelor of master, met dit onderwerp in aanraking
komen. Dat betekent dat we dit onderwerp in cursussen
zullen integreren, zodat het steeds opnieuw en vanuit
verschillende kanten belicht, aan |
|
de orde komt. Uiteraard vraagt dit ook een en ander van de
organisatie. Het zou prachtig zijn als dit onderwerp ook
gesprekken en discussies uitlokt onder onderzoekers en
docenten. Ik wil graag dat er een cultuur ontstaat waarin we
met elkaar in gesprek kunnen gaan over integriteit.
Integriteit heeft immers zoveel facetten en er is niet
simpelweg een beschrijving van te geven. Juist het gesprek
met elkaar kan ons verder helpen.’ |
|
|
Zes nieuwe
Teaching Fellows voor UU
|
Het Teaching Fellowship programma bestaat sinds 2011 toen de
eerste groep van acht fellows is geselecteerd. Zij krijgen
gedurende twee jaar een voortrekkersrol in het vernieuwen
van onderwijs in hun faculteit. Ook krijgen zij een beurs
van €5000 die zij naar eigen inzicht kunnen besteden in het
kader van hun project. |
|
Voor de periode 2014-2016 zijn de Teaching Fellows: |
|
- Dr.
Bert Theunissen (Bčtawetenschappen,
Geesteswetenschappen)
Project: Onderwijs wetenschappelijke integriteit
- Dr.
Ton Peeters (Bčtawetenschappen)
Project: Prepare for the future: 21st century skills
- Dr.
Gery Nijenhuis (Geowetenschappen)
Project: Internationalisering binnen Geowetenschappen
- Dr.
Geert Ramakers (Geneeskunde)
Project: Inbedden van researchprogramma’s in de
(bio)medische curricula
- Dr.mr.
Bald de Vries (Recht, Economie, Bestuur en
Organisatie)
Project: Intensivering van het onderwijs
- Dr.
Vincent Crone (Geesteswetenschappen)
Project: Onderwijsintensivering en de ontwikkeling van
innovatieve en student-activerende werkvormen
|
|
In de volgende nieuwsbrieven lees je meer over de projecten
van andere teaching fellows. |
|
|
Integriteitswaaier
|
Alle tutoren hebben voor hun eerstejaarsstudenten de waaier
Checklist eerlijke wetenschap gekregen. Het college
van bestuur heeft met de onderwijsdirecteuren in het kader
van de Code zorgvuldige en integere wetenschap UU
afgesproken deze waaier te integreren in het onderwijs. De
Checklist eerlijke wetenschap geeft studenten
concrete aanwijzingen waar zij op kunnen letten wanneer ze
aan het werk zijn en het laat ook zien dat 'eerlijke
wetenschap' over veel meer gaat dan fraude en plagiaat. |
|
|
|
|
|
Onderwijsprogrammering
● ● ●
|
Deadline
invoeren/inleveren decemberresultaten: uiterlijk 19 december 12.00 uur
|
Graag doen we een dringend beroep op jullie
om in december cursusresultaten uiterlijk op 19 december
om 12.00 uur te verwerken in Osiris, of ervoor te zorgen
dat er uiterlijk op dat moment een toetsverklaring bij het
Studiepunt ligt. De studiepuntmedewerkers hebben dan nog een
paar uur de tijd om de resultaten indien nodig vast te
stellen, in te voeren of eventueel te corrigeren, voordat
het Studiepunt twee weken sluit in verband met de
kerstvakantie. |
|
Dit is vooral van belang voor studenten die
in december gaan afstuderen; zij kunnen dan tijdig in Osiris
zien dat alle resultaten geregistreerd zijn, en zich voor 1
januari uitschrijven. De afstudeerdatum is volledig
afhankelijk van de registratiedatum, NIET van de toetsdatum! |
|
Resultaten die pas na 1 januari zichtbaar
zijn in Osiris doordat ze te laat zijn ingevoerd of in
concept zijn blijven staan, zorgen ervoor dat studenten te
lang ingeschreven blijven staan, ten onrechte collegegeld
blijven betalen, en dit in sommige gevallen ook weer
gecompenseerd moeten krijgen. |
|
Met vragen over Osiris docent kun je
terecht bij
Studiepunt.GW@uu.nl. Vragen over
de afstudeerprocedure kun je sturen aan
Examensecretariaat.GW@uu.nl. |
|
|
|
Horizonprojecten
● ● ●
|
Voorlichtingsbijeenkomst Humanities Honours Programme voor
eerstejaarsstudenten op 1 december
|
We hebben alle eerstejaars
uitgenodigd voor de informatiebijeenkomst op maandagavond 1
december a.s. over het Humanities Honours
Programme. |
|
Programma informatiebijeenkomst Humanities Honours Programme
Maandagavond 1 december 2014, tijd: 19.15-21.45 uur
Locatie: Drift 21 |
|
19.00-19.20 uur |
Ontvangst en koffie/thee in de hal van
Drift 21 |
19.20-19.45 |
Welkomstwoord Ido de Haan in zaal 0.32 |
19.45-19.55 |
Presentatie van een Honours research Project |
19.55-20.10 |
Ervaringen van studenten |
20.10-20.45 |
Ervaringen per domein |
20.45-21.45 |
Borrel en informatiemarkt |
|
|
Eerstejaars kunnen zich
nogsteeds aanmelden voor de informatiebijeenkomst door een
mail te sturen naar
humanitieshonours@uu.nl. |
|
Kijk voor meer informatie
over het HHP op
www.uu.nl/gw/honours. |
|
|
|
Het Humanities Honours Programme is in
studiejaar 2013-2014 gestart met ruim 50 deelnemers. Voor de
tweedejaars gaat in blok 2 de aparte Academische
Contextcursus van start. Als je benieuwd bent naar
ervaringen van deze groep studenten, kijk daar naar dit
filmpje. |
|
Op 15 februari 2015 zal de nieuwe groep
eerstejaars starten. |
|
|
|
OC-handboek
|
Op 11 november vond de jaarlijkse OC-informatieavond plaats,
waar ruim 50 aanwezige OC-leden werden geďnformeerd over de
taken van de OC en in het bijzonder over hun rol met
betrekking tot de OERen, cursusevaluaties en
masterherziening. Het OC-handboek 2014-2015 is te vinden op
Intranet. |
|
|
|
Kort Nieuws
● ● ●
|
Nieuwe nieuwsbrief voor studenten
|
Op verzoek van actieve GW-studenten
(besturen van studieverenigingen, medezeggenschap
(studentenleden OC’s, Boards, FR, RB, U-raad), die graag op
de hoogte willen zijn, stuurt Marthe Groenveld, de
studentassessor, een keer per blok een nieuwsbrief
versturen. Alle studenten kunnen zich op deze Nederlands- en
Engelstalige nieuwsbrief abonneren. De eerste reacties op de
nieuwsbrief zijn positief. |
|
Lees
hier de nieuwsbrief voor studenten. |
|
|
|
|
|
Stand van zaken nieuwe
Studentenwebsite
|
Alle faculteiten van de universiteit zijn
momenteel de nieuwe studentensite aan het vullen met teksten
en beelden. Waar de ene faculteit slechts één opleiding
hoeft over te hevelen, werkt er voor GW een team van vier
redacteuren keihard om onze vele BA-opleidingen, minors en
MA-programma’s te vullen. Op het moment van dit schrijven
zijn de bacheloropleidingen en minors praktisch helemaal
gereed. Naar verwachting zullen de masterprogramma’s begin
december klaar zijn, zodat we goed binnen de planning van
het project blijven. |
|
Planning
Zodra de opleidingen en programma’s gevuld zijn krijgen de
onderwijsmedewerkers en de onderwijscoördinatoren het
verzoek om de achterban te vragen de inhoud kritisch door te
nemen. Zijn de teksten conform de facultaire afspraken en
OER-en, zijn de onderwerpen compleet, zitten er fouten in de
teksten, mist er informatie? |
|
Tot eind december zullen we de feedback
verwerken en de puntjes op de i zetten. De
onderwijsdirecteuren zullen op 16 december in de Board een
zo goed als gereed zijnde site kunnen bekijken. |
|
Eind januari gaat de studentensite live. |
|
|
|
|
|
Blackboard
|
Met de start van blok 2 hebben veel docenten Blackboard
ingericht. Interactieve tools zoals de wiki, blog en het
discussion board worden steeds meer gebruikt om de
interactie tussen studenten en docenten te bevorderen.
Daarnaast gebruiken docenten steeds meer de digitale
inlevermogelijkheden voor opdrachten van Assignment en
SafeAssignment. |
|
Wil je ook weten wat deze tools voor je onderwijs kunnen
betekenen? Schrijf je dan in voor een inloopuur of maak een
afspraak. |
|
Best practice –
Video’s toevoegen aan Blackboard
Wist je dat YouTube filmpjes direct in Blackboard af te
spelen zijn? Of dat er een manier is om video’s door
studenten zelf te laten delen op Blackboard? |
|
In de Blackboard docenten community is onder
Handleidingen/Manuals Blackboard >> Uitleg met Screenshots
>> Best practices een uitleg hierover geplaatst.
Daarnaast is er nog veel meer extra informatie te vinden in
deze Blackboard community. |
|
Meet & Greet, Trainingen en handleidingen
|
Handleidingen en instructievideo’s op
Blackboard en informatie op
intranet. |
|
|
|
|
|
Docenten: lees nu alles over e-books
in het onderwijs
|
Steeds meer boeken en bronnen
zijn digitaal beschikbaar, maar nog lang niet alle docenten
en studenten weten ze te vinden. Daarom heeft de
Universiteitsbibliotheek op
intranet de belangrijkste
informatie over het gebruik van e-books in het onderwijs op
een rij gezet. |
|
|
|
|
1 december2014 |
Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik
dan
hier
voor de online versie. |
In dit nummer
o.a.
matching en
integriteit |
|
Inhoud |
|
Naslag |
|
Archief |
|
|
Colofon |
Volgende nieuwsbrief
De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen
verschijnt in januari 2015. |
Vragen?
Neem contact op met Studentzaken, Onderwijs en Onderzoek
(SO&O)
(Marjolein Boessenkool)
M.E.Boessenkool@uu.nl. |
Redactie
Eindredactie:
Annemiek van Gorp
Vormgeving:
Didi van Zoeren
Communicatie en Marketing (C&M) |
|
|
|
|
|
Onderwijsagenda Geesteswetenschappen
● ● ●
|
November 2014 |
28 |
Visitatie Research Masters Linguistics, Literary Studies en
Media Studies |
Januari 2015 |
05 |
Indienen
certificeringsformats bij college van bestuur |
13 |
Visitatie research Masters Arts & Culture, History, Philosophy,
Neerlandistiek |
Februari 2015 |
04 |
Masteravond (voorlichting
voor studenten) |
Maart 2015 |
05 |
Onderwijsparade |
14 |
Open dag (voorlichting
bachelor’s) |
April 2015 |
08 |
Matching LAS en
Geschiedenis |
09 |
Matching Media & Cultuur en KI |
10 |
Matching TCS en Muziekwetenschap |
13 |
Matching Frans, Keltisch en Nederlands |
14 |
Matching Literatuurwetenschap en Wijsbegeerte |
15 |
Matching Engels |
16 |
Matching Kunstgeschiedenis en Spaans |
17 |
Matching Duits, Italiaans, Taalwetenschap en CIW |
Mei 2015 |
01 |
Inschrijfdeadline
voor aanstaande Bachelorstudenten |
11 t/m
28 |
Centrale eindexamens vwo |
Juni 2015 |
08 |
Matching Engels en Muziekwetenschap |
09 |
Matching Duits, Italiaans, Keltisch en
Nederlands |
10 |
Matching LAS |
22 |
Matching Spaans, Literatuurwetenschap,
Taalwetenschap en R&T |
23 |
Matching TCS en KI |
24 |
Matching Media & Cultuur en Wijsbegeerte |
25 |
Matching Geschiedenis en Frans |
26 |
Matching Kunstgeschiedenis en CIW |
Augustus 2015 |
|
Late matching voor alle opleidingen |
2015-2016 |
--- |
Ontwikkeling, invulling,
programmering en profilering nieuwe masteraanbod |
September 2016 |
01 |
Vernieuwde masteraanbod gaat
van start |
|
|
|
|
|
|