Beste collega's

● ● ●

De planvorming rondom de masterherziening is bijna afgerond. Op 15 november hebben alle eenjarige programma’s waaraan gewerkt wordt hun voorstellen ingediend, voorzien van een advies van de opleidingscommissies. Vanuit het faculteitsbestuur worden de voorstellen nu van commentaren voorzien, ze gaan dan – waar nodig – voor een laatste bijwerking naar de opleidingen terug. Op 18 december stelt het bestuur officieel vast welke programma’s worden voorgedragen.
 
Voor de tweejarige masters, of research masters, liggen de deadlines net iets later. Zij worden op 1 december bij het faculteitsbestuur ingediend, de feedback op dit kleinere aantal aanvragen volgt dan snel. Ook over deze aanvragen volgt op 18 december een besluit van het faculteitsbestuur. Kort na de Kerstvakantie, op 5 januari, dient de faculteit de complete certificeringsaanvraag in bij het college van bestuur. Het college legt de aanvraag voor aan een adviescommissie, en neemt op basis van het advies een beslissing.
 
Zodra deze fase is afgerond zullen we voor wat betreft de masters even rust hebben. Daarna begint dan de fase van het concreet handen en voeten geven aan de vanaf najaar 2015 te programmeren nieuwe programma’s. De departementen hebben de beschikking over extra gelden die kunnen worden ingezet voor verdere ontwikkeling van de programma’s. Dat betreft een volgende fase. We ronden nu eerst de huidige af. Namens het faculteitsbestuur dank ik alle betrokkenen, de mastercoördinatoren in het bijzonder, voor de enorme inzet in dit proces.
 
Met hartelijke groet,

Bert van den Brink, vice-decaan onderwijs
 

BaMa 3.0

● ● ●

Matching

Sinds 2013 bieden alle bacheloropleidingen zonder loting of selectie een verplicht matchingstraject aan voor al hun aankomende studenten, dat betekent dat inmiddels twee volledige cohorten de matchingsprocedure hebben doorlopen. Deze procedure is universiteitsbreed uitgebreid geëvalueerd. Op basis van de universitaire evaluatie van matching afgelopen jaar is door CvB en decanen geconcludeerd dat de bevindingen met matching tot nu positief zijn: er is veel en goed werk verzet om het matchingstraject vorm en inhoud te geven. Docenten en studenten ervaren het matchingstraject als nuttig en geven aan dat er voor de start van de studie binding is ontstaan. Ondanks de positieve ervaringen, is er nog ruimte voor aanscherping. Om deze reden wordt de projectperiode van Matching gecontinueerd en zal er UU-breed worden gewerkt aan:
 
  1. Het realistischer maken van de studieactiviteiten in het kader van matching, door het aanbieden van representatieve programma’s inclusief zelfstudie, toetsing en feedback.
  2. Onderzoek naar voorspellers van studiesucces, wat kan helpen bij het geven van een (individueel) advies aan aankomende studenten.
  3. Een scherp onderscheid tussen oriëntatie enerzijds en matching anderzijds.
  4. Een intensief en activerend tutoraat, met name in de eerste periode, en structurele evaluatie ervan.
In januari wordt er een bijeenkomst georganiseerd voor alle coördinatoren matching van de opleidingen om de vormgeving en organisatie van de matchingactiviteiten 2015 voor komend jaar te bespreken. De matchingsformulieren worden vanaf begin november al weer uitgestuurd aan iedereen die zich aanmeldt via Studielink.
 
 

Nieuwe Teaching Fellow zet zich in voor integriteit

Per 1 september zijn Bert Theunissen en Vincent Crone aangesteld als Teaching Fellows voor de komende 2 jaar. Het Teaching Fellowship is in 2011 geďntroduceerd binnen de Universiteit Utrecht en is bedoeld om de onderwijsvernieuwingen een extra impuls te geven. Teaching Fellow Judith Thissen, aangesteld in 2013, is het komende jaar nog actief op onze faculteit.
 
Bert Theunissen, (Descartes Centre, History and Philosophy of the Sciences and the Humanities) werkt de komende 2 jaar aan het project ‘Onderwijs in Wetenschappelijke integriteit’. Bert: ‘Integriteit is niet een onderwerp dat je je in één cursus eigen maakt. Ik wil juist dat studenten gedurende hun hele studie, bachelor of master, met dit onderwerp in aanraking komen. Dat betekent dat we dit onderwerp in cursussen zullen integreren, zodat het steeds opnieuw en vanuit verschillende kanten belicht, aan
de orde komt. Uiteraard vraagt dit ook een en ander van de organisatie. Het zou prachtig zijn als dit onderwerp ook gesprekken en discussies uitlokt onder onderzoekers en docenten. Ik wil graag dat er een cultuur ontstaat waarin we met elkaar in gesprek kunnen gaan over integriteit. Integriteit heeft immers zoveel facetten en er is niet simpelweg een beschrijving van te geven. Juist het gesprek met elkaar kan ons verder helpen.’

Zes nieuwe Teaching Fellows voor UU

Het Teaching Fellowship programma bestaat sinds 2011 toen de eerste groep van acht fellows is geselecteerd. Zij krijgen gedurende twee jaar een voortrekkersrol in het vernieuwen van onderwijs in hun faculteit. Ook krijgen zij een beurs van €5000 die zij naar eigen inzicht kunnen besteden in het kader van hun project.
 
Voor de periode 2014-2016 zijn de Teaching Fellows:
 
  • Dr. Bert Theunissen (Bčtawetenschappen, Geesteswetenschappen)
    Project: Onderwijs wetenschappelijke integriteit
  • Dr. Ton Peeters (Bčtawetenschappen)
    Project: Prepare for the future: 21st century skills
  • Dr. Gery Nijenhuis (Geowetenschappen)
    Project: Internationalisering binnen Geowetenschappen
  • Dr. Geert Ramakers (Geneeskunde)
    Project: Inbedden van researchprogramma’s in de (bio)medische curricula
  • Dr.mr. Bald de Vries (Recht, Economie, Bestuur en Organisatie)
    Project: Intensivering van het onderwijs
  • Dr. Vincent Crone (Geesteswetenschappen)
    Project: Onderwijsintensivering en de ontwikkeling van innovatieve en student-activerende werkvormen
 
In de volgende nieuwsbrieven lees je meer over de projecten van andere teaching fellows.

Integriteitswaaier

Alle tutoren hebben voor hun eerstejaarsstudenten de waaier Checklist eerlijke wetenschap gekregen. Het college van bestuur heeft met de onderwijsdirecteuren in het kader van de Code zorgvuldige en integere wetenschap UU afgesproken deze waaier te integreren in het onderwijs. De Checklist eerlijke wetenschap geeft studenten concrete aanwijzingen waar zij op kunnen letten wanneer ze aan het werk zijn en het laat ook zien dat 'eerlijke wetenschap' over veel meer gaat dan fraude en plagiaat.
 
 

Onderwijsprogrammering

● ● ●

Deadline invoeren/inleveren decemberresultaten: uiterlijk 19 december 12.00 uur

Graag doen we een dringend beroep op jullie om in december cursusresultaten uiterlijk op 19 december om 12.00 uur te verwerken in Osiris, of ervoor te zorgen dat er uiterlijk op dat moment een toetsverklaring bij het Studiepunt ligt. De studiepuntmedewerkers hebben dan nog een paar uur de tijd om de resultaten indien nodig vast te stellen, in te voeren of eventueel te corrigeren, voordat het Studiepunt twee weken sluit in verband met de kerstvakantie.
 
Dit is vooral van belang voor studenten die in december gaan afstuderen; zij kunnen dan tijdig in Osiris zien dat alle resultaten geregistreerd zijn, en zich voor 1 januari uitschrijven. De afstudeerdatum is volledig afhankelijk van de registratiedatum, NIET van de toetsdatum!
 
Resultaten die pas na 1 januari zichtbaar zijn in Osiris doordat ze te laat zijn ingevoerd of in concept zijn blijven staan, zorgen ervoor dat studenten te lang ingeschreven blijven staan, ten onrechte collegegeld blijven betalen, en dit in sommige gevallen ook weer gecompenseerd moeten krijgen.
 
Met vragen over Osiris docent kun je terecht bij Studiepunt.GW@uu.nl. Vragen over de afstudeerprocedure kun je sturen aan Examensecretariaat.GW@uu.nl.
 

Horizonprojecten

● ● ●

Voorlichtingsbijeenkomst Humanities Honours Programme voor eerstejaarsstudenten op 1 december

We hebben alle eerstejaars uitgenodigd voor de informatiebijeenkomst op maandagavond 1 december a.s. over het Humanities Honours Programme.
 
Programma informatiebijeenkomst Humanities Honours Programme
Maandagavond 1 december 2014, tijd: 19.15-21.45 uur
Locatie: Drift 21
 
19.00-19.20 uur Ontvangst en koffie/thee in de hal van Drift 21
19.20-19.45 Welkomstwoord Ido de Haan in zaal 0.32
19.45-19.55 Presentatie van een Honours research Project
19.55-20.10 Ervaringen van studenten
20.10-20.45 Ervaringen per domein
20.45-21.45 Borrel en informatiemarkt
 
Eerstejaars kunnen zich nogsteeds aanmelden voor de informatiebijeenkomst door een mail te sturen naar humanitieshonours@uu.nl.
 
Kijk voor meer informatie over het HHP op www.uu.nl/gw/honours.
 
 
Het Humanities Honours Programme is in studiejaar 2013-2014 gestart met ruim 50 deelnemers. Voor de tweedejaars gaat in blok 2 de aparte Academische Contextcursus van start. Als je benieuwd bent naar ervaringen van deze groep studenten, kijk daar naar dit filmpje.
 
Op 15 februari 2015 zal de nieuwe groep eerstejaars starten.
 

OC-handboek

Op 11 november vond de jaarlijkse OC-informatieavond plaats, waar ruim 50 aanwezige OC-leden werden geďnformeerd over de taken van de OC en in het bijzonder over hun rol met betrekking tot de OERen, cursusevaluaties en masterherziening. Het OC-handboek 2014-2015 is te vinden op Intranet.
 

Kort Nieuws

● ● ●

Nieuwe nieuwsbrief voor studenten

Op verzoek van actieve GW-studenten (besturen van studieverenigingen, medezeggenschap (studentenleden OC’s, Boards, FR, RB, U-raad), die graag op de hoogte willen zijn, stuurt Marthe Groenveld, de studentassessor, een keer per blok een nieuwsbrief versturen. Alle studenten kunnen zich op deze Nederlands- en Engelstalige nieuwsbrief abonneren. De eerste reacties op de nieuwsbrief zijn positief.
 
Lees hier de nieuwsbrief voor studenten.
 
 

Stand van zaken nieuwe Studentenwebsite

Alle faculteiten van de universiteit zijn momenteel de nieuwe studentensite aan het vullen met teksten en beelden. Waar de ene faculteit slechts één opleiding hoeft over te hevelen, werkt er voor GW een team van vier redacteuren keihard om onze vele BA-opleidingen, minors en MA-programma’s te vullen. Op het moment van dit schrijven zijn de bacheloropleidingen en minors praktisch helemaal gereed. Naar verwachting zullen de masterprogramma’s begin december klaar zijn, zodat we goed binnen de planning van het project blijven.
 
Planning
Zodra de opleidingen en programma’s gevuld zijn krijgen de onderwijsmedewerkers en de onderwijscoördinatoren het verzoek om de achterban te vragen de inhoud kritisch door te nemen. Zijn de teksten conform de facultaire afspraken en OER-en, zijn de onderwerpen compleet, zitten er fouten in de teksten, mist er informatie?
 
Tot eind december zullen we de feedback verwerken en de puntjes op de i zetten. De onderwijsdirecteuren zullen op 16 december in de Board een zo goed als gereed zijnde site kunnen bekijken.
 
Eind januari gaat de studentensite live.
 
 

Blackboard

Met de start van blok 2 hebben veel docenten Blackboard ingericht. Interactieve tools zoals de wiki, blog en het discussion board worden steeds meer gebruikt om de interactie tussen studenten en docenten te bevorderen. Daarnaast gebruiken docenten steeds meer de digitale inlevermogelijkheden voor opdrachten van Assignment en SafeAssignment.
 
Wil je ook weten wat deze tools voor je onderwijs kunnen betekenen? Schrijf je dan in voor een inloopuur of maak een afspraak.
 
Best practice – Video’s toevoegen aan Blackboard
Wist je dat YouTube filmpjes direct in Blackboard af te spelen zijn? Of dat er een manier is om video’s door studenten zelf te laten delen op Blackboard?
 
In de Blackboard docenten community is onder Handleidingen/Manuals Blackboard >> Uitleg met Screenshots >> Best practices een uitleg hierover geplaatst. Daarnaast is er nog veel meer extra informatie te vinden in deze Blackboard community.
 
Meet & Greet, Trainingen en handleidingen
Handleidingen en instructievideo’s op Blackboard en informatie op intranet.
 
 

Docenten: lees nu alles over e-books in het onderwijs

Steeds meer boeken en bronnen zijn digitaal beschikbaar, maar nog lang niet alle docenten en studenten weten ze te vinden. Daarom heeft de Universiteitsbibliotheek op intranet de belangrijkste informatie over het gebruik van e-books in het onderwijs op een rij gezet.
 

1 december2014

Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik dan hier voor de online versie.

In dit nummer o.a.
matching en integriteit

Inhoud

Naslag

Archief

 

Colofon

Volgende nieuwsbrief
De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen verschijnt in januari 2015.

Vragen?
Neem contact op met
Studentzaken, Onderwijs en Onderzoek (SO&O) (Marjolein Boessenkool) M.E.Boessenkool@uu.nl.

Redactie
Eindredactie: Annemiek van Gorp
Vormgeving: Didi van Zoeren
Communicatie en Marketing (C&M)

 
 
 
 

Onderwijsagenda Geesteswetenschappen

● ● ●

November 2014
28 Visitatie Research Masters Linguistics, Literary Studies en Media Studies
Januari 2015
05 Indienen certificeringsformats bij college van bestuur
13 Visitatie research Masters Arts & Culture, History, Philosophy, Neerlandistiek
Februari 2015
04 Masteravond (voorlichting voor studenten)
Maart 2015
05 Onderwijsparade
14 Open dag (voorlichting bachelor’s)
April 2015
08 Matching LAS en Geschiedenis
09 Matching Media & Cultuur en KI
10 Matching TCS en Muziekwetenschap
13 Matching Frans, Keltisch en Nederlands
14 Matching Literatuurwetenschap en Wijsbegeerte
15 Matching Engels
16 Matching Kunstgeschiedenis en Spaans
17 Matching Duits, Italiaans, Taalwetenschap en CIW
Mei 2015
01 Inschrijfdeadline voor aanstaande Bachelorstudenten
11 t/m 28 Centrale eindexamens vwo
Juni 2015
08 Matching Engels en Muziekwetenschap
09 Matching Duits, Italiaans, Keltisch en Nederlands
10 Matching LAS
22 Matching Spaans, Literatuurwetenschap, Taalwetenschap en R&T
23 Matching TCS en KI
24 Matching Media & Cultuur en Wijsbegeerte
25 Matching Geschiedenis en Frans
26 Matching Kunstgeschiedenis en CIW
Augustus 2015
  Late matching voor alle opleidingen
2015-2016
--- Ontwikkeling, invulling, programmering en profilering nieuwe masteraanbod
September 2016
01 Vernieuwde masteraanbod gaat van start