Beste collega's

● ● ●

Zoals jullie weten wordt faculteitsbreed gewerkt aan een masterherziening. Deze herziening wordt vormgegeven binnen de kaders van een universiteitsbrede masterherziening. Doel is om een aantrekkelijk Geesteswetenschappelijk pallet aan opleidingen en programma’s neer te zetten, dat door sterke leerstoelen en onderzoeksgebieden wordt ondersteund, doelmatig maar motiverend is georganiseerd, en zowel voor wetenschappelijke Nachwuchs garant staat als voor een goede aansluiting op de sterk veranderende arbeidsmarkt.
 
De domeincommissies onder leiding van Peter Schrijver zijn flink gevorderd in het doen van voorstellen. In alle domeinen heeft intensief overleg plaatsgevonden over de plannen. Ook studenten zijn door de commissie geconsulteerd over hun wensen en de manier waarop zij keuzes maken voor bepaalde studies.
 
Het faculteitsbestuur gaat de komende weken gesprekken voeren met bestuurders en hoogleraren uit alle domeinen. Die zullen zich met name concentreren op twee vragen. Ten eerste, ontstaat een attractief geesteswetenschappelijk landschap, waarin al onze sterktes voldoende terugkomen? Ten tweede, waar ten behoeve van heldere profilering en doelmatigheid moeilijke keuzes moeten worden gemaakt: hoe vallen die keuzes uit?
 
Op 21 maart zal in de faculteitsraad een rapportage en discussie over de stand van zaken volgen. In december is de raad al geïnformeerd over de stand van zaken toen. We hopen in april te komen tot een wat het FB betreft definitieve visie. Daarna zullen de certificeringsvoorstellen door de onderwijsdirecteuren worden uitgewerkt. Daarbij worden de opleidings- en examencommissies geconsulteerd.
 

Faculteitsraadsleden 2013-2014

 
In de faculteitsraad van 16 mei volgt een discussie over deze voorstellen. We hopen dan in juni ons voorstel voor een nieuw landschap voor de masteropleidingen ter certificering aan te bieden. Sommige programma’s zullen in 2015-2016 van start gaan; voor andere zal meer tijd nodig zijn. Per 2016-2017 zal het masterlandschap in nieuwe vorm in zijn geheel draaien.
 
Vriendelijke groet,

Bert van den Brink, vice-decaan onderwijs
 

Kort Nieuws

● ● ●

Nieuwe mastersite in september 2014

De Universiteit Utrecht focust op ‘de goede student op de juiste plek’. In de masteronderwijsmarketing speelt de mastersite een belangrijke rol. Via deze site zijn alle andere oriëntatiemiddelen bereikbaar (inschrijven voor masteravond) en kunnen aankomende masterstudenten een verzoek tot inschrijving doen bij Studielink.

 

De nieuwe mastersite moet in september 2014 gereed zijn, om zo het (deels) vernieuwde masteraanbod meteen goed in de markt te zetten.

 

Doelgroeponderzoek

USBO Advies heeft kwalitatief onderzoek uitgevoerd onder de verschillende doelgroepen (internationale studenten, Nederlandse UU-bachelorstudenten en Nederlandse bachelorstudenten van andere universiteiten in NL, ‘werkende professionals’). Aansluitend is kwantitatief onderzoek opgezet en uitgevoerd. Op de meeste punten komen de resultaten van het kwantitatief onderzoek overeen met het kwalitatieve. Rapportage van een aanvullende focusgroep hbo-ers volgt nog.
 
 
We hebben nu dus in beeld hoe de verschillende doelgroepen te werk gaan bij het zoeken naar een master, waar ze op letten en waar ze zich door aangesproken voelen. Dat gaan we vertalen in opzet van de site, tekst en beeld.
 
Planning
  • Eind februari wordt er aanvullend kwalitatief onderzoek gedaan onder hbo’ers van de Hogeschool Utrecht.
  • Zodra het faculteitsbestuur groen licht geeft m.b.t. de herziene programma’s, neemt de facultaire projectleider mastersite, Lisette de Groot, contact op met de programma coördinatoren.
  • In september is de nieuwe site online (en de oude site uit de lucht).
 

Sluiting van een aantal tweejarige educatieve masterprogramma’s

In het proces van voorbereiding en vervaardiging van de zelfstudie voor de educatieve tweejarige masters, is geconstateerd dat er geen goede redenen zijn (inhoudelijk, kwantitatief, financieel) om een aantal deelprogramma’s te blijven aanbieden, naast de traditionelere 1+1 (vakmaster gevolgd door 1 jaar lerarenopleiding) route. De instroom van deze deelprogramma’s zal dan ook worden gesloten per 01-09-2014.

 
Voor Geesteswetenschappen gaat het om de volgende tweejarige programma’s:
  • Godsdienst/levensbeschouwing: educatie en communicatie
  • Wijsbegeerte: educatie en communicatie
  • Muziekwetenschap: educatie en communicatie
Ongetwijfeld ten overvloede: In Utrecht blijft de mogelijkheid behouden van het behalen van een lesbevoegdheid op deze gebieden, maar alleen via de “traditionele” eenjarige lerarenopleiding, zoals de situatie is op de meeste universiteiten. Daarbij geldt voor Muziek dat de Universiteit Utrecht de enige universiteit is waar dit kan.
 
Voor deze schoolvakken blijft de 1 + 1 route dus bestaan. Het is mogelijk dat de masterherziening verdere vragen opwerpt over de precieze invulling van de eenjarige master. We zien er op toe dat de 1+1 constructie studeerbaar blijft.
 
Kijk op de website voor het actuele aanbod educatieve masters van de Universiteit Utrecht.
 

Aanpassing timeslotmodel collegejaar 2014/2015: bezuinigen huisvestingslasten

Het College van Bestuur heeft in het najaar een aanpassing in het timeslotmodel vastgesteld. De aanpassing houdt in dat het avondtimeslot niet om 18.00 uur maar om 19.15 uur begint. Daardoor kan er beter in het laatste middagtimeslot van 17.15 uur tot 19.00 uur worden geroosterd.
 
Het doel van het efficiënter roosteren is tweeledig: enerzijds vragen meer contacturen en sneller studeren om meer beschikbare onderwijsruimtes; anderzijds dienen huisvestingslasten in de hand worden gehouden.
 
Tijdens de gehele openstelling van de panden zijn beveiligingsmedewerkers aanwezig in bezit van een EHBO-diploma. Technische ondersteuning tussen 17.15-19.00 uur wordt voor september 2014 geregeld.
 
De volgende restauratieve voorzieningen zijn geopend tijdens deze uren:
    
Binnenstad: Lodewijk. Grandcafé tot 21.00 uur, Restaurant tot 20.30 uur
Uithof: Educatorium tot 20.00 uur
University College: Dining Hall tot 19.30 uur
 
Kijk hier voor de meest gestelde vragen over het efficiënter roosteren.
 
Het onderwijs voor collegejaar 2014/2015 wordt volgens het nieuwe model geroosterd.
 
  maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag
09.00–10.45 A 1 B 1 A 4 C 6 D 4
11.00-12.45 A 2 B 2 A 5 C 7 D 5
13.15-15.00 C 1 C 4 D 1 B 3 D 6
15.15-17.00 C 2 C 5 D 2 B 4 D 7
17.15-19.00 C 3 A 3 D 3 B 5 (D 8)
19.15-22.00 E 1 E 2 E 3 E 4 -
 

Herhaalde oproep voor docenten: vraag studenten de Nationale Studentenenquête in te vullen

Nog tot 9 maart kunnen studenten de Nationale Studenten Enquête 2014 invullen. Bij de meeste opleidingen van onze faculteit is de respons tot nu toe laag (minder dan 20%). Hoe hoger de respons, hoe beter de resultaten bruikbaar zijn als instrument van kwaliteitszorg. Vorig jaar haalde onze faculteit uiteindelijk een respons van 42%! Wilt u uw studenten (nogmaals) vragen de enquête in te vullen?
 

Gebruik Blackboard

Iedere periode wordt er steeds meer gebruik gemaakt van Blackboard. Ook in deze periode zijn veel docenten druk aan de slag gegaan. Bij bijna alle cursussen staat de basisinformatie van en over de cursus in de leeromgeving en ook het inleveren van opdrachten gebeurt steeds vaker via Blackboard. Verder maken docenten steeds meer gebruik van de interactieve tools zoals de wiki, blog en het discussion board. Het verdient ook aanbeveling de plagiaatspotting in blackboard, Safeassign, standaard te gebruiken.
 
Wilt u daar in uw cursus ook gebruik van maken maar weet u nog niet hoe? Schrijft u zich dan in voor inloopspreekuur of maak een afspraak.
 
Inloopspreekuren en persoonlijke afspraken
Elke dinsdagmiddag tussen 13.00 tot 17.30 zijn er inloopspreekuren voor specifieke vragen en voor ondersteuning bij de vormgeving of invulling van een Blackboard-cursus. De inloopspreekuren zijn op Drift 10, kamer 2.02. Mocht u verhinderd zijn op dinsdagmiddagen dan is het ook mogelijk om telefonisch een persoonlijke afspraak te maken via ((030) 253) 8100 of ((030) 253) 9521. Of stuur een e-mail naar elo.gw@uu.nl.
 
 
Blackboard support site
Er is sinds half februari een vernieuwde Blackboard Support site. Via deze support site is het makkelijk om de juiste informatie over een bepaald onderwerp, categorie of tool in Blackboard te vinden. Ook is de basis informatie uit de handleidingen verrijkt met extra screenshots en instructievideo’s die u kunt bekijken.
 
U vindt de nieuwe support site onder de “support tab” in Blackboard zelf en op de “log in” pagina van Blackboard. (http://blackboard-support.uu.nl).
 
Mist u nog onderwerpen op de supportsite? Of heeft u nog tips hoe we het gebruik gemakkelijker kunnen maken? Stuur dan een e-mail naar elo.gw@uu.nl.
 

Februari 2014

Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik dan hier voor de online versie.

In dit nummer o.a.
Masterherziening

Inhoud

Naslag

Archief

Colofon

Volgende nieuwsbrief
De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen verschijnt op 27 maart 2014.

Vragen?
Neem contact op met Bestuurs- en Beleidsondersteuning (BBO) (Marjolein Boessenkool) M.E.Boessenkool@uu.nl.

Eindredactie & vormgeving
Communicatie en Marketing (C&M)
Annemiek van Gorp en
Didi van Zoeren.

 
 

Onderwijsagenda Geesteswetenschappen

● ● ●

Februari 2014
12 Masteravond (voorlichting voor studenten)
Maart 2014
06 Onderwijsparade
10 Meeloopdag Italiaanse taal en cultuur
10 Meeloopdag Keltische talen en cultuur
11 Meeloopdag Kunstmatige Intelligentie
12 Meeloopdag Communicatie- en informatiewetenschappen
15 Open dag (voorlichting voor scholieren)
17 Meeloopdag Geschiedenis
20 Meeloopdag Franse taal en cultuur
24 Meeloopdag Kunstgeschiedenis
24 Meeloopdag Literatuurwetenschap
27 Meeloopdag Taalwetenschap
31 Vroege Matching Liberal Arts & Sciences
31 Meeloopdag Geschiedenis
April 2014
10 Vroege Matching Theater- film- en televisiewetenschap
14 Vroege Matching Taal- en cultuurstudies
15 Deadline laatste selectieronde Humanities Honours Programme
15 Vroege Matching Geschiedenis
15 Vroege Matching Kunstgeschiedenis
16 Vroege Matching Wijsbegeerte
16 Vroege Matching Communicatie- en informatiewetenschappen
16 Vroege Matching Engelse taal en cultuur
17 Vroege Matching Kunstmatige Intelligentie
17 Vroege Matching Nederlandse taal en cultuur
24 Meeloopdag Liberal Arts & Sciences
-- De kleinere opleidingen van Taal, literatuur en communicatie (TLC) hebben gekozen voor meer individuele trajecten voor de vroege matching.
Mei 2014
01 Inschrijfdeadline voor alle studenten, voor niet- selectieve opleidingen
12 t/m 27 Centrale eindexamens vwo
Juni 2014
10 Matching Kunstgeschiedenis
10 Matching Duitse taal en cultuur
10 Matching Italiaanse taal en cultuur
10 Matching Keltische talen en cultuur
10 Matching Taalwetenschap
10 Matching Religiestudies
10 Matching Islam en Arabisch
10 Matching Kunstmatige Intelligentie
11 Matching Franse taal en cultuur
11 Matching Spaanse taal en cultuur
11 Matching Literatuurwetenschap
11 Matching Communicatie- en informatiewetenschappen
19 Matching Geschiedenis
23 Matching Nederlandse taal en cultuur
23 Matching Liberal Arts & Sciences
24 Matching Taal- en cultuurstudies
24 Matching Wijsbegeerte
25 Matching Muziekwetenschap
26 Matching Engelse taal en cultuur
26 Matching Theater- film- en televisiewetenschap