Beste collega's
● ● ●
|
Beste collega's, |
|
In wat voor universiteit
leven we? Onlangs benaderde een collega mij met de vraag wat
ik er nu van vind dat een opleiding aan de UvA een volledig
verzorgd weekend naar Istanbul voor twee personen verloot
onder studenten die de Nationale Studentenenquệte (NSE)
invullen. Tweede prijs is een avond uit met een docent.
Nijmegen verloot ook prijzen. Een snelle google-actie leidde
mij naar de Utrechtse pagina, waarover je onder ‘kort
nieuws’ leest. De Utrechtse prijzen zijn wat minder gericht
op genot en wat meer op devices waarmee te studeren
valt. Als het dan via prijzen moet, dan lijkt mij dat juist.
Blijft de vraag of je überhaupt moet willen dat studenten
enquệtes invullen om niet studie gerelateerde redenen en of
opleidingen en universiteiten studenten op die manier moeten
benaderen. |
|
De realisten in dit debat
zitten achter deze campagnes. De NSE is een belangrijk
feedbackinstrument, waar in de universiteiten en op het
ministerie beleid op wordt gemaakt, en waar de Keuzegids
Hoger Onderwijs en Elsevier hun bekende oordelen op stoelen.
Dus zorg dat zoveel mogelijk van je studenten meedoen! Dat
verhoogt de kans dat de uitslagen geen rare uitschieters
vertonen, betrouwbaar zijn, en dat je hele beleid niet elk
jaar opnieuw op de paniekschop moet. |
|
Tegenstanders zijn bang dat
het studentenoordeel onbetrouwbaar wordt door het te kopen
met de kans op romantische reisjes, spannende etentjes met
een docent en de laatste iProducten. Het is mogelijk dat een
student snel bij elke vraag een ondoordacht oordeel geeft -
Stad: prut; studieplekken: eindeloos! Tutoraat:
top!) - alleen om kans te maken op droomreisje of
-apparaatje. |
|
Ik ben geen expert maar ik
denk dat studenten bij een prijzenkans door de bank genomen,
positief gestemd door de kans te gaan winnen, wat
rooskleuriger zullen antwoorden dan anders. Ook zullen er
wat sarcastische reacties binnenkomen die de boel zwart
maken uit protest tegen dit vreemde spel van verlokking en
erotisering van de publieke oordeelsmachine. Veel studenten
zullen, zodra de inhoud van de vragen ze treft, vrij serieus
antwoorden. |
|
Soms moet je aanvaarden dat
je in een dolgedraaid systeem leeft en er daarbinnen het
beste van maken. Ik heb liever NSE uitslagen die
kwantitatief gezien representatief zijn maar wat vervuild
door de verlokkingsmachine, dan uitslagen die door gebrek aan
reactie niet representatief zijn maar waar opleidingen wel
op worden afgerekend. Dus ik snap de realisten wel.
|
|
Het heeft overigens mijn
voorkeur dat we ons beleid niet te sterk op NSE resultaten
enten, maar meer op visitaties en eigen, gerichte enquệtes.
Dan zijn we ook af van de taart voor een opleiding die met
een 5.1 alweer beste van Nederland is geworden! It’s a mad
mad world. |
|
|
|
|
BaMa 3.0
● ● ●
|
Matching
|
In december is de matching voor collegejaar
2014-2015 gestart. Alle aankomende studenten die zich inschrijven
voor een bacheloropleiding 2014-2015 ontvangen sindsdien een
uitnodiging voor het invullen van het matchingsformulier. Op dit
moment zijn er 187 studenten die zich via Studielink hebben
ingeschreven voor een opleiding GW. Dit is ongeveer gelijk aan de
aanmeldingen van vorig jaar op dit moment. In maart en april vinden
de eerste matchingsactiviteiten vinden. |
|
Dit jaar gelden er strengere regels rondom
aanmelding en deelname aan matching. Zo is er een aanmelddeadline
van uiterlijk 1 mei . Studenten die hun matchingsformulier niet op
tijd inleveren of zonder geldige reden niet deelnemen aan een
matchingsactiviteit kunnen hun inschrijving voor de opleiding niet
afronden. Meer informatie hierover en antwoorden op andere veel
gestelde vragen over matching 2014 zijn te vinden op
de
website Matching. |
|
|
Matchingsdag
Taal- en cultuurstudies in 2013. Foto: Andrea van
Leerdam |
|
|
Onderwijsprojecten uit Horizon
● ● ●
|
Project Vernieuwing Masterfase
|
Het project vernieuwing masterfase van de
Universiteit Utrecht is als universitair project op 1
januari 2014 van start gegaan. Het beoogde resultaat van het
project is dat in september 2016 alle Utrechtse
masteropleidingen een herkenbaar profiel hebben, studenten
voorbereiden op de arbeidsmarkt van morgen, aantrekkelijk
zijn voor studenten en doelmatig georganiseerd zijn. Om dit
te realiseren wordt in de periode 2014-2016 het aanbod van
masteropleidingen in Utrecht volledig vernieuwd en
verbeterd. |
|
Ons al wat langer lopende facultaire
project masterherziening onder leiding van Peter Schrijver
maakt deel van uit van dit universitaire project (zie
nieuwsbrief september 2013). Het is de bedoeling dat ons
facultaire aanbod in 2015 vernieuwd en verbeterd is. |
|
Project start-up,
15 januari 2014
Op woensdag 15 januari jl. vond de start-up plaats van het
universiteitsbrede project vernieuwing masterfase. Aan de
bijeenkomst namen 150 mensen deel die in faculteiten en
Graduate Schools nauw betrokken zijn bij de vernieuwing van
het masteronderwijs. In het plenaire gedeelte ging de
aandacht uit naar de achtergrond en aanleiding voor het
project, aan de hand van presentaties van
universiteitshoogleraar Paul Schnabel en 4 succesvolle
alumni van onze universiteit. Bert van der Zwaan, rector
magnificus, presenteerde zijn visie en uitgangspunten voor
het Utrechtse masteronderwijs. In werkgroepen zijn
vervolgens onderdelen uit deze visie uitgewerkt en werden
goede voorbeelden en ideeën uitgewisseld. |
|
|
Start-up
project Vernieuwing masterfase.
Foto: Michelle Jansen |
PowerPointpresentatie
project Vernieuwing masterfase
Hier
vind je de PowerPointpresentatie met de aanleiding, visie,
uitgangspunten en de organisatie van het project Vernieuwing
masterfase. Let op: selecteer bij het printen in het menu
Afdrukken/Instellingen het tabblad Notitiepagina’s (Dia’s |
|
|
Hoe gaat het met CIW? door Leo
Lentz
|
Wie
de berichten op DUB leest of de vorige nieuwsbrieven goed
bekeken heeft, zou sombere gedachten over de BA-opleiding
CIW kunnen krijgen. De visitatiecommissie keurde CIW op
toetskwaliteit af. En in de NSE-rapportage zagen we
onbevredigende scores. Maar wie regelmatig op de werkvloer
vertoeft, zal toch echt een ander beeld krijgen. Wat is er
de afgelopen maanden gebeurd? |
|
De kloof is gedicht
Eén van de problemen was de kloof tussen de twee departementen
die de opleiding verzorgen (MCW en TLC). In het eerste jaar is
een ingrijpende verbetering uitgevoerd dankzij grote inzet van
de docenten. Na een succesvolle matching startten de studenten
in blok 1 met één cursusboek dat centraal stond in de beide
cursussen. Zowel in de cursus over Beeld en Media als in de
cursus over Taal en Communicatie werden hoorcolleges verzorgd
die verwezen naar datzelfde boek en werd systematisch verwezen
naar de samenhang. Zo ervaren studenten dat ze met één
samenhangende opleiding te maken hebben. Maar er is meer gedaan
op dit punt. |
|
In blok 1 en blok 2 is de planning van de toetsing en de
inlevermomenten van werkstukken zorgvuldig tussen beide
cursussen afgestemd. De coördinatoren van de vier cursussen
hebben elkaar goed geïnformeerd over de inhoud van elke cursus,
waardoor ook de inhoudelijke afstemming sterk verbeterd is.
Tenslotte hebben de docenten van beide departementen voor een
nieuw contextvak in blok 2 intensief samengewerkt. Er is
bovendien een nieuwe groep kerndocenten voor de opleiding CIW
gevormd die nu regelmatig in goed overleg bij elkaar komt.
Kortom, op de werkvloer hoor ik van collega’s bijna dagelijks
positieve geluiden over plezierig en inspirerend overleg. |
|
Toetsing is verbeterd
Een tweede probleem was de toetsing van de eindwerkstukken.
Volgens de visitatiecommissie waren er eindwerkstukken met een 6
beoordeeld die geen voldoende hadden mogen krijgen. Ook op dat
punt zijn diverse maatregelen genomen. Er is een nieuwe
examencommissie samengesteld, met een facultaire toetsexpert als
voorzitter. Het eerste basispakket van CIW maakte deel uit van
het facultaire toetsingsproject van Ria van der Lecq. Docenten
hebben deelgenomen aan een workshop over de toetsing en er zijn
al vier zeer leerzame intervisie-sessies geweest waarin een
reeks eindwerkstukken is besproken. Al voor de facultaire
invoering van de nieuwe beoordelingsprocedure zijn in blok 4
alle eindwerkstukken die met 6,5 of lager beoordeeld waren extra
beoordeeld door een van de hoogleraren.
|
|
Resultaten matching
CIW deed niet alleen deze zomer maar ook het jaar daarvoor al
mee aan de matching in het kader van een UU-pilot. Het is te
vroeg om vast te stellen dat matching voor CIW effectief was,
maar we zijn blij met de resultaten tot nu toe. |
|
Conclusie: natuurlijk zijn alle problemen niet in een paar
maanden opgelost, maar het herstelplan is nu goedgekeurd door de
visitatiecommissie. En sombere gedachtes hoeven we over CIW niet
te hebben. De docenten van verschillende cursussen werken
uitstekend samen, de toetsing in cursussen is een punt van
intensieve aandacht, de matching lijkt succesvol en de
beoordeling van de eindwerkstukken verloopt steeds duidelijker
volgens criteria die docenten met elkaar delen. En dan is er ook
nog een geweldige studievereniging SVContact, met ontzettend
betrokken studenten die samen met de docenten en de
coördinatoren hard bezig zijn van CIW een topopleiding te maken.
Leo Lentz, onderwijsdirecteur CIW |
|
|
|
Kort Nieuws
● ● ●
|
Oproep voor docenten: vraag studenten de Nationale
Studentenenquête in te vullen
|
Alle studenten hebben een uitnodiging
gekregen om de Nationale Studenten Enquête (NSE) 2014 in te
vullen. |
|
De NSE is het jaarlijkse onderzoek naar de
kwaliteit van opleidingen in het hoger onderwijs. Voor de
Universiteit Utrecht is dit een van de belangrijkste
feedbackinstrumenten op curriculumniveau, dus een hoge
respons is van groot belang. Wilt u daarom uw studenten
attenderen op deze enquête? |
|
Meer informatie |
|
|
|
|
Evaluatiesysteem Caracal is ingevoerd
|
Caracal is per periode 2 in gebruik genomen
om alle cursussen binnen de faculteit te evalueren en de
gehele evaluatiecyclus binnen de faculteit te faciliteren.
Als voorbereiding daarop zijn vele betrokkenen binnen de
faculteit het afgelopen jaar druk bezig geweest met
ontwikkeling, optimalisering en invoering van het digitale
evaluatiesysteem Caracal. |
|
Om alle bij het evaluatieproces betrokken
personen en groepen te informeren over hun (soms nieuwe) rol
zijn er informatiebrieven verstuurd en inloopspreekuren en
trainingen georganiseerd. Deze inloopspreekuren en
trainingen zullen gedurende het academische jaar 2013-2014
worden herhaald zodat iedereen goed geïnformeerd is. |
|
Wil je meer informatie over het
evaluatieproces binnen de faculteit, het jaarschema van
evalueren of ben je op zoek naar de handleidingen voor
Caracal, kijk dan op de
website van ICT en Media. |
|
De projectgroep Caracal zal het komende
academische jaar verder werken aan de optimalisering van het
proces naar aanleiding van de eerste ervaringen. |
|
Voor overige vragen kan er gemaild
worden naar
evaluatie.GW@uu.nl |
|
|
|
Blackboard
|
Er wordt binnen Geesteswetenschappen steeds
meer op een goede manier gebruik gemaakt van Blackboard bij
de cursussen. Met nog een week te gaan tot blok 3 zijn een
kwart van alle cursussen al beschikbaar via Blackboard.
Studenten kunnen zich op deze wijze alvast voorbereiden op
de cursussen die zij gaan volgen. |
|
Daarnaast ontdekken steeds meer docenten
ook de verschillende interactieve mogelijkheden in
Blackboard. Bijvoorbeeld het Discussion Board waarin
studenten bestanden met elkaar kunnen uitwisselen, vragen
aan elkaar en aan de docent kunnen stellen en natuurlijk met
elkaar in discussie kunnen gaan. |
|
Lijkt het je leuk om ook meer interactieve
tools te gaan gebruiken, maar weet je nog niet precies hoe
het werkt? Kom gerust een keer langs tijdens de inloop
spreekuren op dinsdag tussen 13.00 – 17.00. Mocht je liever
eerst de basis van Blackboard beter willen beheersen, dan
kun je je ook aanmelden voor de basistrainingen in week 5, 6
en 7. Aanmelden voor zowel de trainingen als de spreekuren
kan via de
website. |
|
Blackboard tip
Tot slot nog een Blackboard tip. Vele docenten hebben
inmiddels een waslijst aan cursussen staan onder “My
courses” onder het “My Blackboard” tabblad. Door met je muis
naar de rechter bovenhoek van de module “My course” te gaan
verschijnt er een tandwieltje. Klik vervolgens op het
tandwieltje. Haal vervolgens alle vinkjes, die achter de
cursusnaam van de cursussen die je niet meer wilt zien, weg. |
|
Hierdoor zullen ze niet meer zichtbaar zijn
in het overzicht. Mocht je de cursus toch weer nodig hebben,
dan vink je op dezelfde wijze de betreffende cursus weer
aan. Uitgebreider uitleg (met video en screenshots) is ook
terug te vinden op de "Blackboard docenten community" in
Blackboard. |
|
|
|
|
Januari 2014 |
Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik
dan
hier
voor de online versie. |
In dit nummer o.a.
Project vernieuwing Masterfase is van start
gegaan |
|
Inhoud |
|
Naslag |
|
Archief |
|
Colofon |
Volgende nieuwsbrief
De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen
verschijnt op 27 februari 2014. |
Vragen?
Neem contact op met Bestuurs- en Beleidsondersteuning (BBO)
(Marjolein Boessenkool)
M.E.Boessenkool@uu.nl. Eindredactie & vormgeving
Communicatie en Marketing (C&M)
Annemiek van Gorp en
Didi van Zoeren. |
|
|
|