Beste collega's
● ● ●
|
Voor het onderwijs in de
geesteswetenschappen beleven we een cruciale week. De
publicatie van de resultaten van de accreditatieronde, die
bij ons en in den lande een flink aantal hersteltrajecten
opleverde, heeft behoorlijk wat aandacht gekregen in de
media. We wisten van tevoren dat dit zou gebeuren en waren
er op voorbereid. Het is als grote organisatie niet
gemakkelijk om te reageren op de vele vragen die,
begrijpelijkerwijs, van buiten worden gesteld. We hebben de
indruk dat de communicatie naar omstandigheden helder en
effectief is geweest. |
|
We zien in de media heel
verschillende reacties. Wat vooral opvalt is dat veel
uitingen genuanceerd zijn. Men benadrukt terecht dat de
situatie ernstig is, maar ook dat het om hersteltrajecten
gaat waaraan door de opleidingen serieus wordt gewerkt. Er
is door de minister duidelijk uitgesproken dat de situatie
laat zien dat het nieuwe systeem van kwaliteitscontrole
wérkt. |
|
Het belangrijkste voor ons
is nu de studenten en onze alumni duidelijk te maken dat hun
diploma’s, al verworven of nog te behalen, op geen enkele
manier in gevaar zijn. Het negatieve oordeel over aspecten
van een aantal opleidingen betreft nadrukkelijk niet
individuele studenten, maar de opleidingen. Via een
nieuwsbrief en verdere communicatie met alumni die hierover
vragen stellen, zorgen we ervoor dat die onzekerheid, die
velen begrijpelijkerwijs voelen, wordt weggenomen. Ook de
onderwijsdirecteuren hebben zich tot de studenten gericht,
die daardoor al voor de officiële publicatie van de
besluiten op de hoogte waren. Zittende studenten hebben we
verzekerd dat ook de kwaliteit van hun opleiding in bredere
zin volgens de visitatiecommissies niet ter discussie staat. |
|
Laat mij, namens het
faculteitsbestuur, iedereen die meewerkt en heeft meegewerkt
aan het uitdragen van deze boodschap aan onze studenten,
medewerkers en de media van harte bedanken voor de ernst,
precisie en inzet die tot nog toe is getoond. |
|
|
|
|
|
Project masterherziening
|
Medio mei heeft de projectgroep
masterherziening advies uitgebracht aan het
faculteitsbestuur. Momenteel werkt het faculteitsbestuur,
met dit advies als basis, hard aan het inhoudelijke en
financiële kader. In de zomer wordt deze facultaire visie op
de GW masters opgesteld. Deze visie zal in september
faculteitsbreed bekend worden gemaakt en besproken. Op dat
moment wordt ook de rapportage van het masterproject
verspreid. Daarna krijgen de masterprogramma’s de opdracht
om hun certificeringsvoorstellen in te vullen. Deze worden
in december vastgesteld door het bestuur en op 5 januari
2015 ingediend bij de universitaire adviescommissie.
Uiteindelijk neemt het college van bestuur een beslissing.
Alle gecertificeerde programma’s starten in september 2016.
De educatieve masters vallen niet onder deze planning, deze
gaan mee in de planning van de Graduate School of Teaching. |
|
|
|
Project mastersite
|
Begin oktober 2014 lanceren we een nieuwe
universitaire masterkiezerswebsite. De facultaire
projectleider, Lisette de Groot, heeft met alle
mastercoördinatoren daarover contact gehad en afspraken
gemaakt over de content. |
|
Bouw
Inmiddels is de bouw van de site begonnen. Naar verwachting
kan C&M vanaf juli en in de zomermaanden content invoeren en
bewerken. De mastercoördinatoren kunnen in september zien
hoe de masterprogramma’s eruit komen te zien op de site.
Begin oktober gaat de site online. |
|
|
|
|
|
Stand van zaken nieuwe
studentenwebsite
|
In januari 2015 is de nieuwe site voor
zittende studenten gereed en gaat deze online. Ook deze site
wordt doelgroepgericht, de wens van studenten is leidend. In
augustus zal er hard gewerkt worden aan de bouw. De
opleiding CIW is nauw betrokken bij de totstandkoming van de
site, en zal in de vorm van een pilot als eerste opleiding
in september al met de site gaan werken. |
|
Doelgroeponderzoek
USBO Advies heeft kwalitatief onderzoek gedaan naar de
informatiebehoefte en het mediagebruik van zittende
studenten. In vier focusgroepen is gesproken met
Nederlandse, internationale, bachelor- en masterstudenten
van alle faculteiten. Uit het onderzoek blijkt dat studenten
voornamelijk naar de site komen om antwoord te vinden op een
vraag. Het vindbaar maken van informatie is dus de kerntaak
van de site:
-
De opbouw moet uniform en consistent zijn.
-
Liever een paar duidelijke opties op een
pagina, en dan doorklikken, dan alle opties op één pagina.
-
De belangrijkste onderwerpen moeten direct
vindbaar zijn, minder belangrijke onderwerpen mogen dieper
in de site. Belangrijke onderwerpen zijn
onderwijsinhoudelijke zaken (opbouw programma, vakken,
roosters), praktische zaken als inschrijving en ICT,
contactinformatie en informatie over gebouwen (wie, wat,
waar).
|
|
Verder blijken studenten de volgende punten
belangrijk te vinden:
-
Een goede zoekfunctie.
-
Een zakelijke uitstraling, alles in dezelfde
huisstijl, en alleen beeld waar dit functioneel is.
-
Op iedere pagina links naar veelgebruikte
systemen (e-mail, Blackboard, Studyspot, bibliotheek,
Osiris).
-
Up-to-date informatie.
|
|
Voor meer informatie: facultair
projectleider Margje van den Brink (M.L.vandenbrink@uu.nl)
. Het volledige USBO rapport is via Margje op te vragen.
Meer informatie over nieuwe websites. |
|
|
|
Aanmeldcijfers en matching
|
1 mei was de aanmelddeadline voor de
bacheloropleidingen. In de laatste week van april hebben
zich nog veel studenten aangemeld. Het totaal aantal
ongewogen aanmeldingen van 2092 (status 5 mei) zit ruim
boven het aantal aanmeldingen van vorig jaar op hetzelfde
moment (1701). Wanneer je kijkt naar het aantal gewogen
aanmeldingen (waarbij studenten zelf gedeeltelijk worden
meegeteld wanneer zij zich voor meerdere opleidingen hebben
aangemeld), is er nog steeds een stijging van het aantal
aanmeldingen zichtbaar, zij het kleiner dan bij de absolute
aantallen: 1456 (2014) tegenover 1315 (2013). In
vergelijking met vorig jaar hebben zich dus meer studenten
voor meerdere opleidingen aangemeld. |
|
In principe is inschrijven voor een
opleiding nu niet meer mogelijk. Wel is het voor aankomende
studenten nog mogelijk om te wisselen tussen opleidingen,
bijvoorbeeld als na de matchingsactiviteit blijkt dat de
opleiding niet bij ze past, of wanneer de student een
negatief BSA gaat of heeft ontvangen of is uitgeloot. Ook is
het mogelijk dat aankomende studenten zich – zekerheidshalve
– voor meerdere opleidingen hebben aangemeld en dat het
aantal inschrijvingen daardoor wat vertekend is. |
|
|
|
Alle studenten die zich hebben aangemeld
voor de opleiding en nog niet hebben deelgenomen aan de
matching in het voorjaar, hebben een uitnodiging ontvangen
voor de matchingsdag die voor alle opleidingen in juni is
georganiseerd. Voor de studenten die vallen onder de
uitzonderingscategorie en zich later aanmelden of met een
geldige reden niet kunnen in juni, is er eind augustus nog
een laatste matchingsronde. |
|
|
|
Verslag toetsworkshops
|
In december vond de
toetsweek plaats, waarin lunchbijeenkomsten en workshops
over toetsingsmethodes werden georganiseerd voor docenten.
Wegens het grote succes van die week bood de faculteit
Geesteswetenschappen in de eerste helft van juni enkele
activiteiten nogmaals aan. Er werden workshops georganiseerd
op het gebied van
-
Constructive alignment (leerdoelen en
toetsing in je onderwijs in overeenstemming brengen) door
Ria van der Lecq,
-
cesuurbepaling voor meerkeuzevragen en open
vragen, door Huub van den Bergh,
-
digitaal nakijken via Turnitin en zo op een
tijdbesparende manier goede feedback te kunnen geven, door
Sanne Gratama van Andel van het COLUU.
|
|
|
|
|
Verslag Inspiratielunch
mastermarketing
|
Tijdens de Inspiratielunch
Mastermarketing op 22 mei jl. heeft een groep
mastercoördinatoren ideeën en gedachten uitgewisseld over
het verbeteren van de instroom in de masterprogramma’s. Het
was inspirerende bijeenkomst, waarmee het project
Masterinstroom van Mariette van den Hoven werd afgesloten.
|
|
Doel van de bijeenkomst was
master coördinatoren te helpen bij het bepalen van een
marketingstrategie voor hun eigen masterprogramma, op een
manier die haalbaar is wat betreft investering van tijd en
geld. |
|
Ook geïnteresseerd? Kijk dan naar de
interactieve pdf
Mastermarketing. Deze pdf benoemt elementen die een rol spelen bij
het bepalen van een marketingstrategie. Binnen de pdf kun je
diverse links openen naar extra informatie. |
|
|
|
Verslag werkbezoek OCW over
accreditatiestelsel
|
Op 5 juni kwam een OC&W-delegatie
op werkbezoek bij de UU. De delegatie is langs geweest bij
onze faculteit, de faculteit Bètawetenschappen en de
directie Onderwijs & Onderzoek. Het ministerie wil de balans
tussen noodzakelijke verantwoording en administratieve last
van het accreditatiestelsel verbeteren. |
|
De delegatie, vier medewerkers die betrokken
zijn bij de evaluatie en hervorming van het
accreditatiestelsel, kwam zich op de hoogte stellen van de
praktijk van de accreditaties. |
|
Onderwijsdirecteuren Leen Dorsman (GKG) en
Leo Lentz (CIW) vertelden kort hoe het stelsel op het niveau
van een opleiding werkt, Bert van den Brink schetste de
facultaire inbedding. OC&W had speciale interesse in de rol
van de examencommissies. Deze werd door Frank Brandsma (LAS/TCS)
en Rosalie Imhoff (KI) uit de doeken gedaan. |
|
Het nut van de accreditaties wordt door
niemand betwijfeld: een onafhankelijk keurmerk voor de
opleidingen is noodzakelijk. Wat wij aan de orde stelden is
de accreditatielast:
- de grote werklast en de meters
opgevraagde documentatie.
- de onduidelijkheid aan de kant van de
QANU en de NVAO over de gang van zaken bij (dreigende)
onvoldoendes
- het naar de achtergrond verdwijnen van
het collegiale gesprek over de verbetering van de
opleidingen
- de voortdurende wijzigingen in het
stelsel; die werken niet mee om de lasten te verminderen.
|
|
De discussie spitste zich toe op de
verhouding tussen de instellingstoets en de
opleidingsaccreditatie en op de vraag hoe verdiend
vertrouwen, door een instellingstoets of door een vorige
visitatie, omgezet kan worden in minder accreditatielast.
Een oplossing hiervoor is nog niet gevonden, maar de OCW-ers
waren zeer geïnteresseerd en zij zijn op zoek naar een
verbetering. |
|
Het nieuws dat het werkbezoek informatief
was reist kennelijk snel, want vanuit de NVAO is er een
verzoek gekomen voor een vergelijkbaar werkbezoek. Dat gaat
plaatsvinden op 7 oktober a.s. |
|
|
|
Masterlanguage
|
Het cursusaanbod van Masterlanguage voor
semester 1 in studiejaar 2014-2015 staat open voor
inschrijving! De volgende talen bieden ieder twee cursussen
aan van ieder 10 EC, die openstaan voor de master
talenstudenten: Duits, Engels, Frans, Italiaans, Klassieke
Talen en Nederlands. De cursussen kunnen een interessante
aanvulling zijn voor studenten op het programma van hun
eigen opleiding Letterkunde of Taalwetenschappen. Aanmelden
voor een cursus kan t/m 22 augustus via de website van
Masterlanguage:
masterlanguage.nl/cursusaanbod. |
|
Masterlanguage cursussen tellen niet
automatisch mee voor het afstuderen. Daarvoor dient een
student toestemming te vragen aan de examencommissie van
zijn/haar eigen opleiding. We adviseren studenten om deze
toestemming aan te vragen voor aanvang van de Masterlanguage
cursus. |
|
|
|
|
|
|
NSE
|
Op 22 mei jl. zijn door Stichting
Studiekeuze 123 de resultaten van de Nationale Studenten
Enquête 2014 openbaar gemaakt. De NSE 2014 is door 8.610
UU-studenten ingevuld, een responspercentage van 28,7% (was
40% in 2013). Van de faculteit Geesteswetenschappen
reageerde 27,6% (1.637) van de 5.924 studenten in totaal. |
|
De overall score voor de UU (‘je studie in
het algemeen’) komt dit jaar uit op 3,97 (op een
5-puntsschaal). Dit betekent een lichte daling ten opzichte
van de NSE 2013, toen de UU door haar studenten met een 4,00
werd gewaardeerd. Voor de faculteit Geesteswetenschappen
komt het algemene oordeel gemiddeld uit op 3,84 (ten
opzichte van 3,89 in 2013). Opleidingen met een grote
stijging in het algemeen oordeel zijn: Franse taal- en
cultuur (4,32 tegenover 4,02 in 2013), Godgeleerdheid (4.00
tegenover 3,62 in 2013) en Taalwetenschap (4,34 tegenover
4,12 in 2013). De best scorende opleiding is Keltische talen
en cultuur met een algemeen oordeel van 4,86. |
|
|
|
De resultaten van de NSE zijn een belangrijk
middel voor beleidsontwikkeling in UU en de faculteit. |
|
|
|
Cursusevaluaties Caracal:
openbaarheid van resultaten
|
Naar aanleiding van de geluiden uit de faculteit die het
faculteitsbestuur heeft ontvangen over het openbaar maken
van de resultaten van de cursusevaluaties, is in overleg met
de voorzitters van de OC’s en de faculteitsraad de
openbaarheid van de resultaten als volgt aangepast: |
|
|
De antwoorden op de open vragen worden alleen nog
zichtbaar voor de docenten van de cursus, de OC en de
onderwijsdirecteur. De studenten die de cursus hebben
gevolgd krijgen de antwoorden op de open vragen niet meer te
zien. Voor alle overige studenten (de ‘kiezende’ student)
was dit al niet mogelijk. |
|
|
Alleen de antwoorden op de gesloten vragen (niet verder
op te splitsen door de studenten) en het advies van de OC
(niet het uitgebreide evaluatieformulier) zijn zichtbaar
voor alle studenten. Studenten die de cursus gevolgd hebben
zien daarnaast nog de reactie van de docent. |
|
Deze wijziging zal met terugwerkende kracht (vanaf periode 2
van dit jaar) worden doorgevoerd.
Los van bovenstaande wijziging is er procesmatig en
procedureel niets veranderd en kunnen de
handleidingen en
het jaarschema voor
cursusevaluaties
gebruikt blijven worden. |
|
|
|
Blackboard
|
Sinds 2 juni staan alle nieuwe
cursusomgevingen voor het collegejaar 2014-2015 in
Blackboard klaar om ingevuld te worden. U vindt uw cursus(sen)
onder “My Courses”. Staat uw nieuwe cursus er nog niet bij?
Stuur dan een e-mail naar
elo.gw@uu.nl. |
|
Docenten: zet de
Blackboardcursusomgevingen minimaal 3 weken voor aanvang
cursus open
Voor het aankomende collegejaar (2014-2015) is door de board
van onderwijsdirecteuren besloten dat docenten de
Blackboardcursusomgevingen minimaal drie weken voor
aanvang van de onderwijsperiode open moeten stellen. Op deze
wijze worden studenten beter geïnformeerd over de opzet van
de cursus, de aan te schaffen literatuur en weten zij tijdig
wat ze moeten voorbereiden voor het eerste college. |
|
Mocht een docent dat niet hebben gedaan, dan
zal de facultaire key-user de cursusomgevingen in ieder
geval twee weken voor aanvang van de onderwijsperiode
voor de studenten openstellen. |
|
Het is belangrijk uw leeromgeving tijdig in
te vullen zodat uw studenten niet in een lege cursusomgeving
terecht komen! |
|
|
|
Standaardinstellingen Blackboard aangepast
De standaard opzet van de cursusomgeving is voor aankomend
collegejaar iets aangepast. In het menu staat o.a. een
directe link naar de cursus in de onderwijscatalogus en een
link naar het evaluatiesysteem Caracal. Daarnaast zijn de
items ‘Tools’ en ‘Assessment’ uit het menu gehaald. |
|
Facultaire ondersteuning
Om u zo goed mogelijk bij de inrichting van uw
cursusomgeving in Blackboard te ondersteunen worden er
regelmatig trainingen georganiseerd en zijn er inloop
spreekuren.
-
Vragen over Blackboard
of problemen? Stuur een e-mail naar
elo.gw@uu.nl of bel 8100.
-
In week 26, 27 en 28
worden er Blackboard basistrainingen georganiseerd waarin
Blackboard in vogelvlucht wordt uitgelegd. Aanmelden kan op
de
website.
-
Via de
website meldt u zich aan voor een inloopspreekuur (op
dinsdag).
-
Heeft u een idee voor
uw onderwijs en wilt u weten hoe u Blackboard daarbij in
kunt zetten? Stuur een e-mail naar
i.c.j.geurts@uu.nl
of bel 9521 om een afspraak te maken.
|
|
|
|
|
Juni 2014 |
Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik
dan
hier
voor de online versie. |
In dit nummer o.a.
Nieuwe masterkiezerswebsite begin oktober online |
|
Naslag |
|
Archief |
|
Colofon |
Volgende nieuwsbrief
De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen
verschijnt in september 2014. |
Vragen?
Neem contact op met Bestuurs- en Beleidsondersteuning (BBO)
(Marjolein Boessenkool)
M.E.Boessenkool@uu.nl. |
Redactie
Eindredactie:
Annemiek van Gorp
Vormgeving:
Didi van Zoeren
Communicatie en Marketing (C&M) |
|
Fotografie:
Bert Spiertz, iStockphoto, e.a. |
|