Beste collega's

● ● ●

Voor het onderwijs in de geesteswetenschappen beleven we een cruciale week. De publicatie van de resultaten van de accreditatieronde, die bij ons en in den lande een flink aantal hersteltrajecten opleverde, heeft behoorlijk wat aandacht gekregen in de media. We wisten van tevoren dat dit zou gebeuren en waren er op voorbereid. Het is als grote organisatie niet gemakkelijk om te reageren op de vele vragen die, begrijpelijkerwijs, van buiten worden gesteld. We hebben de indruk dat de communicatie naar omstandigheden helder en effectief is geweest.
 
We zien in de media heel verschillende reacties. Wat vooral opvalt is dat veel uitingen genuanceerd zijn. Men benadrukt terecht dat de situatie ernstig is, maar ook dat het om hersteltrajecten gaat waaraan door de opleidingen serieus wordt gewerkt. Er is door de minister duidelijk uitgesproken dat de situatie laat zien dat het nieuwe systeem van kwaliteitscontrole wérkt.
 
Het belangrijkste voor ons is nu de studenten en onze alumni duidelijk te maken dat hun diploma’s, al verworven of nog te behalen, op geen enkele manier in gevaar zijn. Het negatieve oordeel over aspecten van een aantal opleidingen betreft nadrukkelijk niet individuele studenten, maar de opleidingen. Via een nieuwsbrief en verdere communicatie met alumni die hierover vragen stellen, zorgen we ervoor dat die onzekerheid, die velen begrijpelijkerwijs voelen, wordt weggenomen. Ook de onderwijsdirecteuren hebben zich tot de studenten gericht, die daardoor al voor de officiële publicatie van de besluiten op de hoogte waren. Zittende studenten hebben we verzekerd dat ook de kwaliteit van hun opleiding in bredere zin volgens de visitatiecommissies niet ter discussie staat.
 
Laat mij, namens het faculteitsbestuur, iedereen die meewerkt en heeft meegewerkt aan het uitdragen van deze boodschap aan onze studenten, medewerkers en de media van harte bedanken voor de ernst, precisie en inzet die tot nog toe is getoond.
 
 
Met hartelijke groet,

Bert van den Brink, vice-decaan onderwijs
 

Project masterherziening

Medio mei heeft de projectgroep masterherziening advies uitgebracht aan het faculteitsbestuur. Momenteel werkt het faculteitsbestuur, met dit advies als basis, hard aan het inhoudelijke en financiële kader. In de zomer wordt deze facultaire visie op de GW masters opgesteld. Deze visie zal in september faculteitsbreed bekend worden gemaakt en besproken. Op dat moment wordt ook de rapportage van het masterproject verspreid. Daarna krijgen de masterprogramma’s de opdracht om hun certificeringsvoorstellen in te vullen. Deze worden in december vastgesteld door het bestuur en op 5 januari 2015 ingediend bij de universitaire adviescommissie. Uiteindelijk neemt het college van bestuur een beslissing. Alle gecertificeerde programma’s starten in september 2016. De educatieve masters vallen niet onder deze planning, deze gaan mee in de planning van de Graduate School of Teaching.

 

Project mastersite

Begin oktober 2014 lanceren we een nieuwe universitaire masterkiezerswebsite. De facultaire projectleider, Lisette de Groot, heeft met alle mastercoördinatoren daarover contact gehad en afspraken gemaakt over de content.

 
Bouw
Inmiddels is de bouw van de site begonnen. Naar verwachting kan C&M vanaf juli en in de zomermaanden content invoeren en bewerken. De mastercoördinatoren kunnen in september zien hoe de masterprogramma’s eruit komen te zien op de site. Begin oktober gaat de site online.
 
 

Stand van zaken nieuwe studentenwebsite

In januari 2015 is de nieuwe site voor zittende studenten gereed en gaat deze online. Ook deze site wordt doelgroepgericht, de wens van studenten is leidend. In augustus zal er hard gewerkt worden aan de bouw. De opleiding CIW is nauw betrokken bij de totstandkoming van de site, en zal in de vorm van een pilot als eerste opleiding in september al met de site gaan werken.

 
Doelgroeponderzoek
USBO Advies heeft kwalitatief onderzoek gedaan naar de informatiebehoefte en het mediagebruik van zittende studenten. In vier focusgroepen is gesproken met Nederlandse, internationale, bachelor- en masterstudenten van alle faculteiten. Uit het onderzoek blijkt dat studenten voornamelijk naar de site komen om antwoord te vinden op een vraag. Het vindbaar maken van informatie is dus de kerntaak van de site:
  • De opbouw moet uniform en consistent zijn.
  • Liever een paar duidelijke opties op een pagina, en dan doorklikken, dan alle opties op één pagina.
  • De belangrijkste onderwerpen moeten direct vindbaar zijn, minder belangrijke onderwerpen mogen dieper in de site. Belangrijke onderwerpen zijn onderwijsinhoudelijke zaken (opbouw programma, vakken, roosters), praktische zaken als inschrijving en ICT, contactinformatie en informatie over gebouwen (wie, wat, waar).
 
Verder blijken studenten de volgende punten belangrijk te vinden:
  • Een goede zoekfunctie.
  • Een zakelijke uitstraling, alles in dezelfde huisstijl, en alleen beeld waar dit functioneel is.
  • Op iedere pagina links naar veelgebruikte systemen (e-mail, Blackboard, Studyspot, bibliotheek, Osiris).
  • Up-to-date informatie.
 
Voor meer informatie: facultair projectleider Margje van den Brink (M.L.vandenbrink@uu.nl) . Het volledige USBO rapport is via Margje op te vragen. Meer informatie over nieuwe websites.
 

Aanmeldcijfers en matching

1 mei was de aanmelddeadline voor de bacheloropleidingen. In de laatste week van april hebben zich nog veel studenten aangemeld. Het totaal aantal ongewogen aanmeldingen van 2092 (status 5 mei) zit ruim boven het aantal aanmeldingen van vorig jaar op hetzelfde moment (1701). Wanneer je kijkt naar het aantal gewogen aanmeldingen (waarbij studenten zelf gedeeltelijk worden meegeteld wanneer zij zich voor meerdere opleidingen hebben aangemeld), is er nog steeds een stijging van het aantal aanmeldingen zichtbaar, zij het kleiner dan bij de absolute aantallen: 1456 (2014) tegenover 1315 (2013). In vergelijking met vorig jaar hebben zich dus meer studenten voor meerdere opleidingen aangemeld.

 
In principe is inschrijven voor een opleiding nu niet meer mogelijk. Wel is het voor aankomende studenten nog mogelijk om te wisselen tussen opleidingen, bijvoorbeeld als na de matchingsactiviteit blijkt dat de opleiding niet bij ze past, of wanneer de student een negatief BSA gaat of heeft ontvangen of is uitgeloot. Ook is het mogelijk dat aankomende studenten zich – zekerheidshalve – voor meerdere opleidingen hebben aangemeld en dat het aantal inschrijvingen daardoor wat vertekend is.
 
 
Alle studenten die zich hebben aangemeld voor de opleiding en nog niet hebben deelgenomen aan de matching in het voorjaar, hebben een uitnodiging ontvangen voor de matchingsdag die voor alle opleidingen in juni is georganiseerd. Voor de studenten die vallen onder de uitzonderingscategorie en zich later aanmelden of met een geldige reden niet kunnen in juni, is er eind augustus nog een laatste matchingsronde.
 

Verslag toetsworkshops

In december vond de toetsweek plaats, waarin lunchbijeenkomsten en workshops over toetsingsmethodes werden georganiseerd voor docenten. Wegens het grote succes van die week bood de faculteit Geesteswetenschappen in de eerste helft van juni enkele activiteiten nogmaals aan. Er werden workshops georganiseerd op het gebied van
  • Constructive alignment (leerdoelen en toetsing in je onderwijs in overeenstemming brengen) door Ria van der Lecq,
  • cesuurbepaling voor meerkeuzevragen en open vragen, door Huub van den Bergh,
  • digitaal nakijken via Turnitin en zo op een tijdbesparende manier goede feedback te kunnen geven, door Sanne Gratama van Andel van het COLUU.
 

Verslag Inspiratielunch mastermarketing

Tijdens de Inspiratielunch Mastermarketing op 22 mei jl. heeft een groep mastercoördinatoren ideeën en gedachten uitgewisseld over het verbeteren van de instroom in de masterprogramma’s. Het was inspirerende bijeenkomst, waarmee het project Masterinstroom van Mariette van den Hoven werd afgesloten.

 
Doel van de bijeenkomst was master coördinatoren te helpen bij het bepalen van een marketingstrategie voor hun eigen masterprogramma, op een manier die haalbaar is wat betreft investering van tijd en geld.
 
Ook geïnteresseerd? Kijk dan naar de interactieve pdf Mastermarketing. Deze pdf benoemt elementen die een rol spelen bij het bepalen van een marketingstrategie. Binnen de pdf kun je diverse links openen naar extra informatie.
 

Verslag werkbezoek OCW over accreditatiestelsel

Op 5 juni kwam een OC&W-delegatie op werkbezoek bij de UU. De delegatie is langs geweest bij onze faculteit, de faculteit Bètawetenschappen en de directie Onderwijs & Onderzoek. Het ministerie wil de balans tussen noodzakelijke verantwoording en administratieve last van het accreditatiestelsel verbeteren.
 
De delegatie, vier medewerkers die betrokken zijn bij de evaluatie en hervorming van het accreditatiestelsel, kwam zich op de hoogte stellen van de praktijk van de accreditaties.
 
Onderwijsdirecteuren Leen Dorsman (GKG) en Leo Lentz (CIW) vertelden kort hoe het stelsel op het niveau van een opleiding werkt, Bert van den Brink schetste de facultaire inbedding. OC&W had speciale interesse in de rol van de examencommissies. Deze werd door Frank Brandsma (LAS/TCS) en Rosalie Imhoff (KI) uit de doeken gedaan.
 
Het nut van de accreditaties wordt door niemand betwijfeld: een onafhankelijk keurmerk voor de opleidingen is noodzakelijk. Wat wij aan de orde stelden is de accreditatielast:
  • de grote werklast en de meters opgevraagde documentatie.
  • de onduidelijkheid aan de kant van de QANU en de NVAO over de gang van zaken bij (dreigende) onvoldoendes
  • het naar de achtergrond verdwijnen van het collegiale gesprek over de verbetering van de opleidingen
  • de voortdurende wijzigingen in het stelsel; die werken niet mee om de lasten te verminderen.
 
De discussie spitste zich toe op de verhouding tussen de instellingstoets en de opleidingsaccreditatie en op de vraag hoe verdiend vertrouwen, door een instellingstoets of door een vorige visitatie, omgezet kan worden in minder accreditatielast. Een oplossing hiervoor is nog niet gevonden, maar de OCW-ers waren zeer geïnteresseerd en zij zijn op zoek naar een verbetering.
 
Het nieuws dat het werkbezoek informatief was reist kennelijk snel, want vanuit de NVAO is er een verzoek gekomen voor een vergelijkbaar werkbezoek. Dat gaat plaatsvinden op 7 oktober a.s.

Masterlanguage

Het cursusaanbod van Masterlanguage voor semester 1 in studiejaar 2014-2015 staat open voor inschrijving! De volgende talen bieden ieder twee cursussen aan van ieder 10 EC, die openstaan voor de master talenstudenten: Duits, Engels, Frans, Italiaans, Klassieke Talen en Nederlands. De cursussen kunnen een interessante aanvulling zijn voor studenten op het programma van hun eigen opleiding Letterkunde of Taalwetenschappen. Aanmelden voor een cursus kan t/m 22 augustus via de website van Masterlanguage: masterlanguage.nl/cursusaanbod.
 
Masterlanguage cursussen tellen niet automatisch mee voor het afstuderen. Daarvoor dient een student toestemming te vragen aan de examencommissie van zijn/haar eigen opleiding. We adviseren studenten om deze toestemming aan te vragen voor aanvang van de Masterlanguage cursus.
 
 

NSE

Op 22 mei jl. zijn door Stichting Studiekeuze 123 de resultaten van de Nationale Studenten Enquête 2014 openbaar gemaakt. De NSE 2014 is door 8.610 UU-studenten ingevuld, een responspercentage van 28,7% (was 40% in 2013). Van de faculteit Geesteswetenschappen reageerde 27,6% (1.637) van de 5.924 studenten in totaal.
 
De overall score voor de UU (‘je studie in het algemeen’) komt dit jaar uit op 3,97 (op een 5-puntsschaal). Dit betekent een lichte daling ten opzichte van de NSE 2013, toen de UU door haar studenten met een 4,00 werd gewaardeerd. Voor de faculteit Geesteswetenschappen komt het algemene oordeel gemiddeld uit op 3,84 (ten opzichte van 3,89 in 2013). Opleidingen met een grote stijging in het algemeen oordeel zijn: Franse taal- en cultuur (4,32 tegenover 4,02 in 2013), Godgeleerdheid (4.00 tegenover 3,62 in 2013) en Taalwetenschap (4,34 tegenover 4,12 in 2013). De best scorende opleiding is Keltische talen en cultuur met een algemeen oordeel van 4,86.
 
 
De resultaten van de NSE zijn een belangrijk middel voor beleidsontwikkeling in UU en de faculteit.
 

Cursusevaluaties Caracal: openbaarheid van resultaten

Naar aanleiding van de geluiden uit de faculteit die het faculteitsbestuur heeft ontvangen over het openbaar maken van de resultaten van de cursusevaluaties, is in overleg met de voorzitters van de OC’s en de faculteitsraad de openbaarheid van de resultaten als volgt aangepast:
 
  De antwoorden op de open vragen worden alleen nog zichtbaar voor de docenten van de cursus, de OC en de onderwijsdirecteur. De studenten die de cursus hebben gevolgd krijgen de antwoorden op de open vragen niet meer te zien. Voor alle overige studenten (de ‘kiezende’ student) was dit al niet mogelijk.
 
  Alleen de antwoorden op de gesloten vragen (niet verder op te splitsen door de studenten) en het advies van de OC (niet het uitgebreide evaluatieformulier) zijn zichtbaar voor alle studenten. Studenten die de cursus gevolgd hebben zien daarnaast nog de reactie van de docent.
 
Deze wijziging zal met terugwerkende kracht (vanaf periode 2 van dit jaar) worden doorgevoerd. Los van bovenstaande wijziging is er procesmatig en procedureel niets veranderd en kunnen de handleidingen en het jaarschema voor cursusevaluaties gebruikt blijven worden.
 

Blackboard

Sinds 2 juni staan alle nieuwe cursusomgevingen voor het collegejaar 2014-2015 in Blackboard klaar om ingevuld te worden. U vindt uw cursus(sen) onder “My Courses”. Staat uw nieuwe cursus er nog niet bij? Stuur dan een e-mail naar elo.gw@uu.nl.
 
Docenten: zet de Blackboardcursusomgevingen minimaal 3 weken voor aanvang cursus open
Voor het aankomende collegejaar (2014-2015) is door de board van onderwijsdirecteuren besloten dat docenten de Blackboardcursusomgevingen minimaal drie weken voor aanvang van de onderwijsperiode open moeten stellen. Op deze wijze worden studenten beter geïnformeerd over de opzet van de cursus, de aan te schaffen literatuur en weten zij tijdig wat ze moeten voorbereiden voor het eerste college.
 
Mocht een docent dat niet hebben gedaan, dan zal de facultaire key-user de cursusomgevingen in ieder geval twee weken voor aanvang van de onderwijsperiode voor de studenten openstellen.
 
Het is belangrijk uw leeromgeving tijdig in te vullen zodat uw studenten niet in een lege cursusomgeving terecht komen!
 
 
Standaardinstellingen Blackboard aangepast
De standaard opzet van de cursusomgeving is voor aankomend collegejaar iets aangepast. In het menu staat o.a. een directe link naar de cursus in de onderwijscatalogus en een link naar het evaluatiesysteem Caracal. Daarnaast zijn de items ‘Tools’ en ‘Assessment’ uit het menu gehaald.
 

Facultaire ondersteuning
Om u zo goed mogelijk bij de inrichting van uw cursusomgeving in Blackboard te ondersteunen worden er regelmatig trainingen georganiseerd en zijn er inloop spreekuren.

  • Vragen over Blackboard of problemen? Stuur een e-mail naar elo.gw@uu.nl of bel 8100.

  • In week 26, 27 en 28 worden er Blackboard basistrainingen georganiseerd waarin Blackboard in vogelvlucht wordt uitgelegd. Aanmelden kan op de website.

  • Via de website meldt u zich aan voor een inloopspreekuur (op dinsdag).

  • Heeft u een idee voor uw onderwijs en wilt u weten hoe u Blackboard daarbij in kunt zetten? Stuur een e-mail naar i.c.j.geurts@uu.nl of bel 9521 om een afspraak te maken.

 

Juni 2014

Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik dan hier voor de online versie.

In dit nummer o.a.
Nieuwe masterkiezerswebsite begin oktober online

Naslag

Archief

Colofon

Volgende nieuwsbrief
De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen verschijnt in september 2014.

Vragen?
Neem contact op met Bestuurs- en Beleidsondersteuning (BBO) (Marjolein Boessenkool)
M.E.Boessenkool@uu.nl.

Redactie
Eindredactie: Annemiek van Gorp
Vormgeving: Didi van Zoeren
Communicatie en Marketing (C&M)

 

Fotografie: Bert Spiertz, iStockphoto, e.a.

Onderwijsagenda Geesteswetenschappen

● ● ●

Juni 2014
10 Matching Kunstgeschiedenis
10 Matching Duitse taal en cultuur
10 Matching Italiaanse taal en cultuur
10 Matching Keltische talen en cultuur
10 Matching Taalwetenschap
10 Matching Religiestudies
10 Matching Islam en Arabisch
10 Matching Kunstmatige Intelligentie
11 Matching Franse taal en cultuur
11 Matching Spaanse taal en cultuur
11 Matching Literatuurwetenschap
11 Matching Communicatie- en informatiewetenschappen
19 Matching Geschiedenis
23 Matching Nederlandse taal en cultuur
23 Matching Liberal Arts & Sciences
24 Matching Taal- en cultuurstudies
24 Matching Wijsbegeerte
25 Matching Muziekwetenschap
26 Matching Engelse taal en cultuur
26 Matching Theater- film- en televisiewetenschap