Beste collega's

● ● ●

De laatste onderwijsnieuwsbrief van het academische jaar. Er is veel bereikt voor wat betreft de introductie van het vernieuwde onderwijsprogramma vanaf komend jaar. Iedereen die daaraan heeft bijgedragen – en dat is bijna iedereen – wil ik van harte bedanken voor de inzet.

Verder is het een jaar geweest dat in het teken stond van de onderwijsvisitaties. Die zijn over het algemeen tevredenstellend verlopen, met zorgpunten over gerealiseerd eindniveau bij een beperkt aantal opleidingen. Ik gaf daarover recent een interview aan DUB.

Nog een paar weken voor de zomer aanbreekt. Ik wens iedereen nu al een fijne zomer zonder onderwijs en de daaraan verbonden geneugten en zorgen!

Vriendelijke groet,

Bert van den Brink, vice-decaan onderwijs
 

De onderwijsprogrammering

● ● ●

In september start de nieuwe lichting studenten met het nieuwe onderwijsmodel. Het eerste jaar is op de nieuwe wijze ingericht, jaar 2 en 3 gaan nog één jaar door in het oude systeem.

Door meer samenhang tussen de cursussen en aandacht voor leerlijnen, willen we met het nieuwe model de volgende doelen bereiken: een meer efficiënte inrichting van het onderwijs die nodig is vanwege teruglopende middelen; kwaliteitsverbetering in de programma’s; communityvorming in de studentcohorten, en het verhogen van de rendementen, die bij enkele opleidingen aan de lage kant blijven.

De keuzemogelijkheden voor studenten zijn in pakketten gestructureerd (basispakketten, minor GW, verdiepingspakket). Daarnaast kiezen studenten voor academische contextcursussen (twee binnen en één buiten hun domein), schrijven een bacheloreindwerkstuk en kunnen vier cursussen geheel vrij invullen.

We zijn nu bezig met de vaststelling van het minoraanbod vanaf 2014-2015. Er is een groot aantal voorstellen ingediend, waarvan een deel zal worden gehonoreerd. De voorstellen liggen nu bij een adviescommissie en ze worden besproken in de board van onderwijsdirecteuren. Het faculteitsbestuur neemt eind september uiteindelijk de beslissing welke minoren verder uitgewerkt kunnen worden voor 2014-2015.
 

BaMa 3.0

● ● ●

Met project 'BaMa 3.0', bestaande uit diverse deelprojecten, willen we
  • studenten helpen hun studiesucces te verbeteren;
  • studenten uitdagen het beste uit zichzelf en hun opleiding te halen;
  • docenten bijstaan om hun tijd effectief in te zetten;
  • docenten zichtbaarder waarderen.

In deze nieuwsbrief aandacht voor de deelprojecten professionele ontwikkeling en carrière in het onderwijs en matching.

 

Professionele ontwikkeling en carrière in het onderwijs

De Universiteit Utrecht heeft in het kader van Bama 3.0 voor een periode van drie jaar via het Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijs www.uu.nl/onderwijsfonds middelen ter beschikking gesteld om onderwijstalent en onderwijsinnovaties te ondersteunen. Hierbij een update van de projecten waarbij wij nauw betrokken zijn.
 

Project Tutoraat 3.0: van tutor naar coach door Frank Brandsma

Over tutoren wordt heel wisselend gedacht en geoordeeld door studenten van de UU. Voor de een is de tutor steun en toeverlaat, voor de ander een soort defibrillator bij een acute stop in de studievoortgang.

De komende twee jaar geven drie tutoraat fellows uit de studentrijke faculteiten, te weten Joyce Reimus (FSW), Bouke van Gorp (GEO) en ik, het tutoraat een nieuwe vorm en nieuw elan. We maken daarbij gebruik van vele good practices die er nu al zijn en sluiten aan op de doelen van BaMa 3.0.

Het inhoudelijke uitgangspunt is dat de student, samen met een coach/tutor, een team van medestudenten en studentmentoren (ouderejaars studenten), toewerkt naar optimaal (af)studeren. Samen vormen zij een groep binnen de opleiding. De nadere invulling van het tutoraat kan per opleiding verschillen. Zo zijn er al goede ervaringen met de koppeling van het tutoraat aan het eerstejaarsonderwijs (tutor als werkgroepdocent), met de inzet van studentmentoren en met portfolio’s.

Een ander uitgangspunt is dat duidelijk moet zijn wat er van een tutor wordt verwacht, en wat deze voor zijn inzet terugkrijgt. Er worden goede afspraken gemaakt over de waardering van de tutor in de onderwijstaakberekening. Daarnaast komen er o.a. trainingen en een speciale reeks conferenties over studiebegeleiding.

Vragen of suggesties? Neem dan contact op met Frank Brandsma

 

Project Ethische reflectie optimaliseren door het verbeteren van didactiek en toetsing door Mariëtte van den Hoven 

Wetenschappelijke integriteit staat overal hoog op de agenda. Wie streeft naar reflectieve academici die in staat zijn in maatschappelijk debat en in een professionele praktijk ethische kwesties aan te kaarten en daarover te delibereren, zal ethiek onderwijs in de opleiding moeten aanbieden. Maar reflectie, laat staan het veranderen van een morele attitude, is lastig in formeel onderwijs te toetsen. Vandaar dit project.

Samen met collega's van Bètawetenschappen, Geneeskunde, Diergeneeskunde en het COLUU gaan we de komende twee jaar op zoek naar optimale toets- en leervormen voor ethiek onderwijs en de morele vorming van studenten. Ook binnen de Geesteswetenschappen biedt dit project veel mogelijkheden, nu het onderwijs vanaf de bachelor vernieuwd wordt. Zin om mee te denken? Dat kan. Ik kom graag een keer langs.

Mariëtte van den Hoven, Ethiek Instituut, Janskerkhof 13A

 

Matching  

Bij ongeveer de helft van de opleidingen heeft de matchingsactiviteit inmiddels plaatsgevonden. Vrijdag 21 juni volgen de opleidingen van Moderne talen en 28 juni volgt LAS. In augustus volgt de tweede matchingsronde.

Op 2 juli wordt met alle betrokkenen de succesvolle invoering van het matchingstraject feestelijk gevierd.

Op 12 juni vond de matchingsdag bij Geschiedenis plaats. Een geslaagde dag, volgens zowel de aanstaande studenten, het WP en de mentoren.
Foto: Saskia Stevens

 

Kort Nieuws

● ● ●

Belangrijk: adviseer studenten NIET zich later in te schrijven

De regels rondom inschrijving veranderen per september 2013-2014. Alle studenten moeten uiterlijk per 1 september ingeschreven zijn. Dit is nieuw. Voorheen kregen studenten nog wel eens het advies zich later in te schrijven. Maar vanaf september betekent latere inschrijving dat UU en de faculteit geen bekostiging krijgen (inschrijving-, studiepunt- of diplomafinanciering) en dat wij alle financiering mislopen voor onderwijsactiviteiten en diploma’s van deze studenten. Vandaar dat wij geen toestemming meer zullen geven voor late inschrijving. Uitgezonderd zijn pre-masterstudenten, studenten waarvan de masteropleiding start op 1 februari 2014 en studenten in een onvoorziene overmachtssituatie.

Studenten worden momenteel actief gewezen op de veranderde inschrijfregels. Mocht een student een vraag hebben over (her)inschrijving, verwijs dan meteen door naar het Studiepunt www.uu.nl/gw/studiepunt. Het Studiepunt is altijd op de hoogte van de meest recente regelgeving en procedures.
 

Nieuw systeem voor cursus- en curriculumevaluaties

De faculteit Geesteswetenschappen heeft de afgelopen jaren met belangstelling de ontwikkeling van het evaluatiesysteem Caracal van Bètawetenschappen gevolgd. We hebben veel input aan het nieuwe systeem Caracal geleverd op basis van ervaringen en expertise die we reeds hebben opgedaan met het uniform en faculteitsbreed evalueren.

Het nieuwe systeem Caracal biedt een aantal verbeterde functionaliteiten ten opzichte van het huidige systeem Evasys. Caracal ondersteunt het evaluatieproces op een robuuste manier, biedt één opslag- en ontsluitingsplek voor alle informatie rondom cursusevaluaties en levert een kostenbesparing op (geen licentie en reductie overhead). In periode 4 zijn er pilots met Caracal en wordt er een informatiebijeenkomst voor de OC’s georganiseerd.
 

Blackboard

Het einde van periode 4 is in zicht en er wordt al druk gewerkt aan het vormgeven van deze Blackboardcursussen voor het volgende academische jaar.

Hieronder een paar tips die nu al toepasbaar zijn voor het volgende academische jaar.
  • Gebruik de mappenstructuur. Zet alle literatuur, PowerPoints, plaatjes e.d. in mappen. Deze mappen kun je bijvoorbeeld indelen op weeknummer, onderwerp of college. Zo staat alle informatie over één onderwerp in één gezamenlijk map.
  • Zet de juiste informatie in de juiste folders. Studenten kunnen dan altijd de informatie over de cursus bij Course Information vinden en de informatie van literatuur of inhoud van de cursus bij Course Content.
  • Laat essay’s inleveren via Blackboard. Via de opties “Assignment” en “Safe Assign” kun je een digitaal postvakje klaarzetten (voor volgend jaar) voor het inleveren van opdrachten. Met “Safe Assign” wordt het werk tevens gecontroleerd op plagiaat.

Deze zomer is er een upgrade van Blackboard. Het weekend van 26, 27 en 28 juli is Blackboard daarom uit de lucht. We raden docenten aan de inhoud van hun cursus van afgelopen jaar pas na 29 juli te kopiëren naar de lege cursus van 2013-2014. Informatie over de upgrade is te vinden op www.uu.nl/bb91

Vragen over Blackboard? Ga naar de support tab op het inlogscherm van Blackboard of mail naar: elo.gw@uu.nl

 

Volgende nieuwsbrief

De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen verschijnt op 26 september 2013.
 

Juni 2013

Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik dan hier voor de online versie.

In dit nummer o.a.
Belangrijk nieuws over veranderde inschrijfregels voor studenten

Inhoud

Naslag

Archief

Colofon

Vragen?
Neem contact op met Bestuurs- en Beleidsondersteuning (BBO) (Marjolein Boessenkool) M.E.Boessenkool@uu.nl.

Eindredactie & vormgeving
Communicatie en Marketing (C&M)
Annemiek van Gorp en
Didi van Zoeren.

 
 

Onderwijsagenda Geesteswetenschappen

● ● ●

Juni 2013
21 Matchingsdag Moderne Talen (Duits, Engels, Frans, Italiaans, Keltisch, Spaans, Literatuurwetenschap en Taalwetenschap)
25 Visitatie cluster Regiostudies (Noord-American Studies)
28 Matchingsdag Liberal Arts & Sciences
Juli 2013
26, 27, 28 In verband met upgrade is Blackboard uit de lucht
--- Aanbod twijfelaars na matching Centrum Studiekeuze
Augustus 2013
--- 2e ronde matching: studenten van wachtlijst, uitloters, switchers na matching
September 2013
--- Eerste cohort studenten dat te maken krijgt met nieuw onderwijsmodel
--- 1 september: studenten kunnen alleen bij hoge uitzondering nog worden toegelaten tot de opleiding
2-7 Facultaire Introductie nieuwe studenten
Oktober 2013
9 Masteravond
November 2013
22, 23 Open dagen bacheloropleidingen
Februari 2014
12 Masteravond
Maart 2014
6 Onderwijsparade
15 Open dag bacheloropleidingen
Mei 2014
1 Inschrijfdeadline bachelorstudenten
Juni 2014
--- Matchingsactiviteiten