Beste collega's
● ● ●
|
De laatste onderwijsnieuwsbrief van het academische jaar. Er is
veel bereikt voor wat betreft de introductie van het vernieuwde
onderwijsprogramma vanaf komend jaar. Iedereen die daaraan heeft
bijgedragen – en dat is bijna iedereen – wil ik van harte
bedanken voor de inzet.
Verder is het een jaar geweest dat in het teken stond van de
onderwijsvisitaties. Die zijn over het algemeen tevredenstellend
verlopen, met zorgpunten over gerealiseerd eindniveau bij een
beperkt aantal opleidingen. Ik gaf daarover recent een interview
aan
DUB.
Nog een paar weken voor de zomer aanbreekt. Ik wens iedereen nu
al een fijne zomer zonder onderwijs en de daaraan verbonden
geneugten en zorgen!
|
|
|
De onderwijsprogrammering
● ● ●
|
In september start de nieuwe lichting studenten met het nieuwe
onderwijsmodel. Het eerste jaar is op de nieuwe wijze ingericht, jaar 2 en 3 gaan nog één jaar door in het oude systeem.
Door meer samenhang tussen de cursussen en aandacht voor
leerlijnen, willen we met het nieuwe model de volgende doelen
bereiken: een meer efficiënte inrichting van het onderwijs die
nodig is vanwege teruglopende middelen; kwaliteitsverbetering in
de programma’s; communityvorming in de studentcohorten, en het
verhogen van de rendementen, die bij enkele opleidingen aan de
lage kant blijven.
De keuzemogelijkheden voor studenten zijn in pakketten
gestructureerd (basispakketten, minor GW, verdiepingspakket).
Daarnaast kiezen studenten voor academische contextcursussen (twee
binnen en één buiten hun domein), schrijven een
bacheloreindwerkstuk en kunnen vier cursussen geheel vrij
invullen.
We zijn nu bezig met de vaststelling van het minoraanbod vanaf
2014-2015. Er is een groot aantal voorstellen ingediend, waarvan
een deel zal worden gehonoreerd. De voorstellen liggen nu bij
een adviescommissie en ze worden besproken in de board van
onderwijsdirecteuren. Het faculteitsbestuur neemt eind september
uiteindelijk de beslissing welke minoren verder uitgewerkt
kunnen worden voor 2014-2015. |
|
|
|
BaMa 3.0
● ● ●
|
Met project 'BaMa 3.0', bestaande uit diverse deelprojecten,
willen we
- studenten helpen hun studiesucces te verbeteren;
- studenten uitdagen het beste uit zichzelf en hun
opleiding te halen;
- docenten bijstaan om hun tijd effectief in te zetten;
- docenten zichtbaarder waarderen.
In deze nieuwsbrief aandacht voor de deelprojecten
professionele ontwikkeling en carrière in het onderwijs en
matching. |
|
|
Professionele ontwikkeling en carrière in het
onderwijs
|
De Universiteit Utrecht heeft in het kader van Bama 3.0 voor een
periode van drie jaar via het Utrechts Stimuleringsfonds
Onderwijs
www.uu.nl/onderwijsfonds middelen ter beschikking gesteld om
onderwijstalent en onderwijsinnovaties te ondersteunen. Hierbij
een update van de projecten waarbij wij nauw betrokken zijn. |
|
|
Project Tutoraat 3.0: van tutor naar coach
door Frank Brandsma
|
Over tutoren wordt heel wisselend gedacht en geoordeeld door studenten
van de UU. Voor de een is de tutor steun en toeverlaat, voor de ander
een soort defibrillator bij een acute stop in de studievoortgang.
De komende twee jaar geven drie tutoraat fellows uit de studentrijke
faculteiten, te weten Joyce Reimus (FSW), Bouke van Gorp (GEO) en ik,
het tutoraat een nieuwe vorm en nieuw elan. We maken daarbij gebruik van
vele good practices die er nu al zijn en sluiten aan op de doelen van
BaMa 3.0.
Het inhoudelijke uitgangspunt is dat de student, samen met een
coach/tutor, een team van medestudenten en studentmentoren (ouderejaars
studenten), toewerkt naar optimaal (af)studeren. Samen vormen zij een
groep binnen de opleiding. De nadere invulling van het tutoraat kan per
opleiding verschillen. Zo zijn er al goede ervaringen met de koppeling
van het tutoraat aan het eerstejaarsonderwijs (tutor als werkgroepdocent),
met de inzet van studentmentoren en met portfolio’s.
Een ander uitgangspunt is dat duidelijk moet zijn wat er van een tutor
wordt verwacht, en wat deze voor zijn inzet terugkrijgt. Er worden goede
afspraken gemaakt over de waardering van de tutor in de
onderwijstaakberekening. Daarnaast komen er o.a. trainingen en een
speciale reeks conferenties over studiebegeleiding.
Vragen of suggesties? Neem dan contact op met
Frank Brandsma |
|
|
Project Ethische
reflectie optimaliseren door het verbeteren van didactiek en toetsing
door Mariëtte van den Hoven
|
Wetenschappelijke integriteit staat overal hoog op de agenda. Wie
streeft naar reflectieve academici die in staat zijn in maatschappelijk
debat en in een professionele praktijk ethische kwesties aan te kaarten
en daarover te delibereren, zal ethiek onderwijs in de opleiding moeten
aanbieden. Maar reflectie, laat staan het veranderen van een morele
attitude, is lastig in formeel onderwijs te toetsen. Vandaar dit
project.
Samen met collega's van Bètawetenschappen, Geneeskunde, Diergeneeskunde
en het COLUU gaan we de komende twee jaar op zoek naar optimale toets-
en leervormen voor ethiek onderwijs en de morele vorming van studenten.
Ook binnen de Geesteswetenschappen biedt dit project veel mogelijkheden,
nu het onderwijs vanaf de bachelor vernieuwd
wordt. Zin om mee te denken?
Dat kan. Ik kom graag een keer langs.
Mariëtte van den Hoven, Ethiek Instituut, Janskerkhof
13A |
|
|
Matching
|
Bij ongeveer de helft van de opleidingen heeft de
matchingsactiviteit inmiddels plaatsgevonden. Vrijdag 21 juni
volgen de opleidingen van Moderne talen en 28 juni volgt LAS. In
augustus volgt de tweede matchingsronde.
Op
2 juli wordt met alle betrokkenen de succesvolle invoering
van het matchingstraject feestelijk gevierd. |
|
Op 12 juni vond de
matchingsdag bij Geschiedenis plaats. Een geslaagde dag, volgens
zowel de aanstaande studenten, het WP en de mentoren.
Foto: Saskia Stevens |
|
|
Kort Nieuws
● ● ●
|
Belangrijk: adviseer studenten NIET zich later in te
schrijven
|
De regels rondom inschrijving veranderen per september
2013-2014. Alle studenten moeten uiterlijk per 1 september
ingeschreven zijn. Dit is nieuw. Voorheen kregen studenten
nog wel eens het advies zich later in te schrijven. Maar vanaf
september betekent latere inschrijving dat UU en de faculteit
geen bekostiging krijgen (inschrijving-, studiepunt- of
diplomafinanciering) en dat wij alle financiering mislopen voor
onderwijsactiviteiten en diploma’s van deze studenten. Vandaar
dat wij geen toestemming meer zullen geven voor late
inschrijving. Uitgezonderd zijn pre-masterstudenten, studenten
waarvan de masteropleiding start op 1 februari 2014 en studenten
in een onvoorziene overmachtssituatie.
Studenten worden momenteel actief gewezen op de veranderde
inschrijfregels. Mocht een student een vraag hebben over (her)inschrijving,
verwijs dan meteen door naar het Studiepunt
www.uu.nl/gw/studiepunt.
Het Studiepunt is altijd op de hoogte van de meest recente
regelgeving en procedures. |
|
|
|
Nieuw systeem voor cursus- en curriculumevaluaties
|
De faculteit Geesteswetenschappen heeft de afgelopen jaren
met belangstelling de ontwikkeling van het evaluatiesysteem
Caracal van Bètawetenschappen gevolgd. We hebben veel input aan
het nieuwe systeem Caracal geleverd op basis van ervaringen en
expertise die we reeds hebben opgedaan met het uniform en
faculteitsbreed evalueren.
Het nieuwe systeem Caracal biedt een aantal verbeterde
functionaliteiten ten opzichte van het huidige systeem Evasys.
Caracal ondersteunt het evaluatieproces op een robuuste manier,
biedt één opslag- en ontsluitingsplek voor alle informatie
rondom cursusevaluaties en levert een kostenbesparing op (geen
licentie en reductie overhead). In periode 4 zijn er pilots met
Caracal en wordt er een informatiebijeenkomst voor de OC’s
georganiseerd. |
|
|
Blackboard
|
Het einde van periode 4 is in zicht en er wordt al druk
gewerkt aan het vormgeven van deze Blackboardcursussen voor het
volgende academische jaar.
Hieronder een paar tips die nu al toepasbaar zijn voor het
volgende academische jaar.
- Gebruik de mappenstructuur. Zet alle literatuur,
PowerPoints, plaatjes e.d. in mappen. Deze mappen kun je
bijvoorbeeld indelen op weeknummer, onderwerp of college. Zo
staat alle informatie over één onderwerp in één gezamenlijk
map.
- Zet de juiste informatie in de juiste folders. Studenten
kunnen dan altijd de informatie over de cursus bij Course
Information vinden en de informatie van literatuur of inhoud
van de cursus bij Course Content.
- Laat essay’s inleveren via Blackboard. Via de opties
“Assignment” en “Safe Assign” kun je een digitaal postvakje
klaarzetten (voor volgend jaar) voor het inleveren van
opdrachten. Met “Safe Assign” wordt het werk tevens
gecontroleerd op plagiaat.
Deze zomer is er een upgrade van Blackboard. Het weekend van
26, 27 en 28 juli is Blackboard daarom uit de lucht. We raden
docenten aan de inhoud van hun cursus van afgelopen jaar pas na
29 juli te kopiëren naar de lege cursus van 2013-2014.
Informatie over de upgrade is te vinden op
www.uu.nl/bb91
Vragen over Blackboard? Ga naar de support tab op het
inlogscherm van Blackboard of mail naar:
elo.gw@uu.nl |
|
|
|
Volgende nieuwsbrief
|
De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen
verschijnt op 26 september 2013. |
|
|