Beste collega's
● ● ●
|
Hierbij willen we jullie
informeren over de stand van zaken rond het project
Masterherziening. |
|
De facultaire commissie Masterherziening,
onder voorzitterschap van Peter Schrijver,
brengt eind deze maand advies aan het
faculteitsbestuur uit. Graag spreken wij namens het
faculteitsbestuur nu al onze waardering uit voor wat de
commissie heeft bereikt. De faculteit zal mede op basis van
het advies goede vervolgstappen kunnen zetten. |
|
Het doorlichten en
optimaliseren van onze masterprogramma’s is een complex
proces, al was het maar omdat we rekening moeten houden met
wetenschappelijke en didactische aspecten en met factoren
als doelmatigheid en kansen op de arbeidsmarkt voor onze
afgestudeerden. Mede dankzij het werk van de adviescommissie
zijn in alle domeinen nieuwe visies en voorstellen voor
herziene of nieuwe programma’s ontwikkeld en voorstellen
gedaan om programma’s te beëindigen. Die initiatieven
bevatten bovendien ideeën voor domeinoverstijgende
samenwerking om tegemoet te komen aan wensen en behoeften
van onze studenten in een complexe, veeleisende
maatschappelijke en academische wereld. |
|
Onze faculteit heeft het
initiatief tot herziening van de masters in het kader van
Horizon 2015-2020 genomen, maar sinds het begin van dit
academisch jaar is het ook een universiteitsbreed project.
De afspraak is dat alle faculteiten uiterlijk in het
collegejaar 2016-2017 vernieuwde masterprogramma’s aanbieden
die daarvoor opnieuw gecertificeerd dienen te worden door
het CvB. Er zal een palet van verantwoorde, evenwichtige, (inter)nationaal
helder geprofileerde en kwalitatief hoogstaande
geesteswetenschappelijke programma’s moeten komen, waarin
met name de academische masters en de researchmasters beter
op elkaar zijn afgestemd. In dit kader is benchmarking met
andere universiteiten, vooral met onze LERU-partners, van
groot belang. Met het oog op de financiële haalbaarheid
streven we naar een combinatie van kleinere en grotere
programma’s. |
|
|
|
Voor het FB is nu de cruciale vraag of we
met onze huidige kennis en inzicht het nieuwe palet
verantwoord met ingang van collegejaar 2015-2016 kunnen
invoeren, of dat we op dit moment nog niet zo ver zijn en
meer tijd nodig hebben. Een van de opties is een gefaseerde
invoering, bijvoorbeeld in twee groepen, waarbij de
voorwaarde uiteraard zal zijn dat de programma’s in de
eerste ronde onderdeel zijn van een solide voorstel voor het
gehele aanbod. Ook de hoeveelheid werk voor docenten en
ondersteuning bij een toch al grote werkdruk in onze
faculteit nemen we in onze overwegingen mee. |
|
Nieuwe programma’s moeten
in ieders belang bij invoering volledig ontwikkeld en
ingericht zijn. Goede ideeën zijn zoveel waard als hun
realistische verwezenlijking en doelmatigheid toelaten. Dat
moeten we uiterst zorgvuldig voorbereiden. Sommige
programma’s kunnen snel worden gelanceerd, andere hebben
meer tijd nodig. De researchmasters zijn nog onvoldoende
besproken, omdat de voorbereiding voor de heraccreditatie
nog niet is afgerond. Voor de goede orde: er is al veel
bereikt, maar we zijn er nog niet. Dat is ook niet
verwonderlijk bij een zo ingrijpend proces. Laten we het nu
goed doen en als daar meer tijd voor nodig is, die ook
nemen. |
|
Begin april zal het FB in
overleg met het CvB een besluit nemen over het vervolg.
Zodra we een meer concrete planning hebben gemaakt, zullen
wij die via een nieuwsbrief aan iedereen laten weten. |
|
|
|
|
BaMa 3.0
● ● ●
|
Vroege Matching
|
Op dit moment (26 maart) hebben 646
studenten een verzoek tot inschrijving gedaan voor een
bacheloropleiding bij de faculteit Geesteswetenschappen.
Vorig jaar hetzelfde moment waren dit er 573. |
|
Een groot deel van deze studenten zal
deelnemen aan een vroege matchingsdag, die door de helft van
de opleidingen wordt georganiseerd. Maandag 31 maart is
Liberal Arts & Sciences de eerste! |
|
Dit betekent dat er op
dit moment hard gewerkt wordt bij de opleidingen en het
onderwijssecretariaat om het programma van de dag vorm te
geven, zalen te reserveren, de catering te regelen, de
leeromgeving in Blackboard te vullen en de studenten juist
te informeren. Ook op het Studiepunt is men nog dagelijks
bezig met de nieuwe studenten die zich aanmelden en de
matchingsformulieren die zij invullen en het beantwoorden
van de vele vragen die de aankomende studenten stellen. |
|
Matchingsformulier en matchingsdag
Het matchingstraject is verplicht voor
iedereen die een verzoek tot inschrijving voor de
desbetreffende opleiding doet in Studielink. Aankomende
studenten beginnen met het invullen van een
matchingsformulier met vragen over hun motivatie en
verwachtingen. |
|
Daarna nemen zij deel aan een matchingsdag
(zie onderstaande kalender voor alle data), waarop ze
ervaren hoe het is om een eerstejaarsstudent van de
opleiding te zijn. Dit betekent vooraf literatuur
bestuderen, college volgen en een toets of opdracht maken.
Ook wordt er gereflecteerd over de ervaringen van de dag. Op
de dag ontmoeten de aankomende studenten ook hun toekomstige
medestudenten, maar ook docenten, de studieadviseur en
ouderejaarsstudenten. |
|
|
|
Update over tutoraat door Frank
Brandsma
|
De interfacultaire
projectgroep tutoraat 3.0 is voortvarend bezig met de
voorbereiding van het invoeren van intensieve en langdurige
studieloopbaanbegeleiding per september 2014. Eigenlijk
begint de begeleiding nog eerder: bij de Matching zullen de
nieuwe tutoren (mits bekend) al kunnen worden ingezet. De
projectgroep gaat adviseren een cursuscode (0 EC) voor
Tutoraat Basis in te voeren voor de nieuwe eerstejaars. Zo
wordt het tutoraat een vanzelfsprekend onderdeel van het
curriculum, met dezelfde digitale zichtbaarheid en
ondersteuning (Blackboard cursusomgeving) als het onderwijs.
|
|
Er is een
standaardjaarprogramma opgesteld voor jaar 1, en ook voor
jaar 2. Dat laatste is nieuw: volgend jaar zullen er ook
tutoren voor de tweedejaars zijn. Bij BaMa 3.0 en tutoraat
3.0 gaat het immers om begeleiding van Matching tot
Eindwerkstuk. Jaar 3 is op dit moment overigens nog niet aan
de orde: de huidige eerstejaars vormen het cohort dat als
eerste in jaar 2 en vanaf september 2015 ook in jaar 3 een
tutor zal hebben. De jaarschema’s worden nu besproken in de
facultaire projectgroepen en komen via de leden van die
groep (en de te benoemen tutorcoördinatoren) bij de
opleidingen terecht. Elke opleiding kan dan het schema met
de eigen wensen aanvullen. Wat nu goed werkt, kan worden
ingepast, terwijl het aantal begeleidingsmomenten over de
hele linie wordt verhoogd. De begeleidingsuren zullen
trouwens ook meetellen bij de contacturen per student, dat
is van belang voor de prestatieafspraken. |
|
|
|
Voor nieuwe tutoren komt er
een Basistraining, opgezet op universitair niveau, met
aandacht voor gesprekstechnieken, de specifieke rol die de
tutor aanneemt en de ondersteunende digitale omgeving (BB
cursusomgeving, BB community voor tutoren, Osiris
Begeleider). In de gesprekken over de basistraining en over
trainingsopties voor ervaren tutoren bleek dat het
beschrijven van een gedragscode voor tutoren gewenst is (bijv.
wat betreft de vertrouwelijkheid van de gesprekken en de
vastlegging van afspraken in Osiris Begeleider). Daar wordt
nu ook aan gewerkt. Voor de eerste ronde trainingen wordt
gedacht aan mei/juni. |
|
Volop activiteiten dus,
alleen niet zo zichtbaar van buitenaf. De plannen zullen in
de komende maanden met de opleidingen en bijvoorbeeld ook de
studieadviseurs worden besproken en zo ruimere bekendheid
krijgen, zodat in de Matchingstijd iedereen op de hoogte is
van tutoraat 3.0, van Matching tot Eindwerkstuk. |
|
|
|
Kort Nieuws
● ● ●
|
Docent van het jaar: Maarten Prak
|
Historicus
Maarten Prak werd woensdag 26 maart tijdens de
diesviering in de Domkerk uitgeroepen tot docent van het
jaar 2013-2014. |
|
Kijk
hier voor een opname van de uitreiking (1:28 – 1:37)
en bekijk de goed gefundeerde toelichting
van de UHSK (Utrechtse Historische Studenten Kring) op de nominatie, de laudatio van de jury en het
dankwoord van Maarten Prak. |
|
|
Marc van
Mil (Docenttalent) en Maarten Prak (Docentenprijs) |
|
|
|
Visitaties en audit
|
Het visitatieproces van de
bachelor- en academische masteropleidingen is helemaal
afgerond. Voor alle opleidingen is heraccreditatie
aangevraagd bij de NVAO. Sommige opleidingen hebben i.v.m.
een onvoldoende van de visitatiecommissie, een verbeterplan
opgesteld en dat is met het heraccreditatieverzoek
ingediend. Uiteindelijk beslist de NVAO of de plannen
voldoende waarborg bieden dat de kwaliteit van de opleiding
binnen een bepaalde termijn (meestal één jaar) op het
gewenste niveau gebracht kan worden. Op dit moment zijn er
nog geen accreditatiebesluiten bekend. Er zijn dus ook nog
geen hersteltermijn voor opleidingen met een onvoldoende
bekend. |
|
Zoals velen al hebben
gemerkt heeft de nieuwe procedure, met een zogenaamde
beperkte opleidingsbeoordeling, niet geleid tot minder werk
of lichtere visitaties. Dit is niet alleen binnen onze
faculteit geconstateerd, maar ook op UU niveau en bij andere
GW faculteiten in het land. De GW faculteiten, verenigd in
het DLG, hebben het proces geëvalueerd en hun bevindingen
naar de NVAO gestuurd. Er is nog geen reactie van de NVAO. |
|
|
|
De onvoldoendes die binnen
GW zijn gevallen, hebben meestal te maken met het onderwerp
van “Gerealiseerd eindniveau”. Het lijkt erop dat
commissies, gedurende deze cyclus met deze kaders, strenger
zijn geworden, waarbij zij de nadruk legden op het
afstudeerwerk. Enerzijds heeft de toegenomen strengheid te
maken met het feit dat commissies te maken kregen met een
nieuwe richtlijn van de NVAO, waarbij het toekennen van een
onvoldoende niet onmiddellijk leidde tot het sluiten van een
opleiding, wat eerder wel het geval was. Anderzijds waren de
conclusies van commissies terecht en heeft de faculteit
verschillende maatregelen genomen om de kwaliteit van de
beoordeling van eindwerkstukken en scripties beter te
garanderen. |
|
In januari zijn de
educatieve masteropleidingen gevisiteerd. Er zijn nog geen
visitatierapporten beschikbaar voor deze opleidingen. De
educatieve minor komt later dit jaar aan de beurt. Hetzelfde
geldt voor de research masteropleidingen. De deadline voor
het indienen van deze rapporten is 1 september 2014. Dit
betekent dat de zelfstudies rond 1 juli gereed moeten zijn.
De opleidingen zijn nu dan ook druk bezig met het opstellen
van de zelfstudies. Deze zelfstudies volgen hetzelfde kader
(beperkte opleidingsbeoordeling) als de bachelor- en
academische masteropleidingen. Het enige verschil is dat de
visitatiecommissie bij de RMA’s niet langskomt, maar dat de
opleidingen langs gaan bij de commissie. Deze commissie
bestaat uit KNAW leden en studenten en wordt ondersteund
door de NVAO. Er is dus geen andere instantie, zoals QANU,
bij betrokken. |
|
|
|
Verslag universitaire bijeenkomst
examencommissieleden
|
Examencommissies spelen een
essentiële rol bij de belangrijke thema’s toetsing en
onderwijskwaliteit. Op maandag 24 maart vond een
universitaire bijeenkomst plaats voor alle
examencommissieleden, georganiseerd door de Directie
Onderwijs en Onderzoek. |
|
Bespreekpunten waren
visitaties, wetgeving, ervaringen bij het beoordelen van
scripties en stages, onderzoek van de onderwijsinspectie
naar het functioneren van examencommissies en de rol van de
examencommissie bij de onderwijsprogrammering. Ook werd er
een speeddate gehouden, om best practices en
ervaringen uit te wisselen. Verder werd er op de bijeenkomst
druk gediscussieerd over o.a. toetskwaliteit, richtlijnen
voor eindwerkstukken, het belang van goede documentatie bij
het beoordelen van scripties en welke rol de examencommissie
precies heeft bij deze thema’s. Daarnaast werd het thema
voor de volgende bijeenkomst vastgesteld, dan zal de focus
liggen op fraude en plagiaat. |
|
De bijeenkomst was goed
bezocht, er waren ongeveer 60 mensen aanwezig waarvan een
groot gedeelte van Geesteswetenschappen. Bijna alle
voorzitters van de examencommissies van onze faculteit waren
aanwezig. |
|
|
|
|
|
Nieuwe website zittende studenten op
1 februari 2015
|
De Universiteit Utrecht
vervangt de huidige website door doelgroepgerichte sites. De
Bachelor kiezerssite is inmiddels gereed, intranet voor
medewerkers is in een vergevorderd stadium en voor de
doelgroep ‘zittende studenten’ is nu het project
Studentensite gestart. |
|
Doel van het project is het
realiseren van een nieuwe website, die aansluit bij de
informatiebehoefte en het mediagebruik van studenten.
Studenten moeten snel en gemakkelijk informatie kunnen
vinden over in- en uitschrijven, roosters, cijfers,
faciliteiten etc. ongeacht welk apparaat ze gebruiken of
waar ze zich bevinden. |
|
Margje van den Brink (SO&O)
zal facultair de kar gaan trekken en Fleur de Haas (SO&O)
staat als product owner nauw in contact met studenten en
medewerkers. Welke wensen zijn er op organisatorisch niveau,
welke verwachtingen heeft de doelgroep? Uiteraard streeft de
faculteit ernaar alle wensen te vertalen naar een
aantrekkelijke en complete studentensite. |
|
CIW heeft uitgebreide
expertise en de deskundigheid in huis en zal het project
gedurende de looptijd van essentiële input voorzien en in
het najaar de pilot uitvoeren. |
|
Op 1 februari 2015 zal de
studentenwebsite naar verwachting gereed zijn. Sebastiaan
Cassé is universitair projectmanager, Anne Hamburger
projectleider (UBD O&O). |
|
Neem voor meer informatie
contact op met
Margje van den Brink. |
|
|
De Bachelor kiezerssite |
|
|
|
NSE: lagere respons
|
De vragenlijst voor de
Nationale Studenten Enquête (NSE) 2014 is gesloten. De
resultaten van de NSE 2014 worden 22 mei a.s. openbaar
gemaakt via
www.studiekeuze123.nl. |
|
Daarnaast worden de
resultaten geanonimiseerd terug geleverd aan de deelnemende
instellingen zoals de UU, zodat wij de resultaten kunnen
gebruiken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. |
|
Veel minder UU-studenten
dan vorig jaar vulden dit jaar de Nationale Studenten
Enquête (NSE) in. De respons daalde van 40 naar 29 procent.
Lees ook bericht in
DUB. |
|
|
|
Invoering Caracal
|
Caracal is per periode 2 in
gebruik genomen om alle cursussen binnen de faculteit te
evalueren en de gehele evaluatiecyclus binnen de faculteit
te faciliteren. Binnen de faculteit leidt de invoering van
Caracal tot vragen over de privacy van docenten en de rol
van de opleidingscommissies. Lees meer daarover in
DUB. |
|
|
|
Blackboard
|
Zet cursusomgeving voor periode 4 tijdig open
Bijna alle docenten gebruiken Blackboard. Ook studenten
weten dat Blackboard bij vrijwel alle cursussen wordt
gebruikt. Studenten geven aan het prettig te vinden zich
goed te kunnen voorbereiden op een cursus en te weten welke
literatuur een docent in de cursus gaat gebruiken (helaas
wijkt dit nog wel eens af van de literatuur in Osiris).
|
|
Ons advies: maak twee
weken voor aanvang van de cursus uw cursusomgeving
beschikbaar. Studenten hebben zo direct toegang tot de meest
actuele informatie over de cursus. |
|
Facultaire ondersteuning Blackboard
- Vragen over Blackboard of problemen?
Stuur een e-mail naar
elo.gw@uu.nl of bel 8100.
- Heb je een idee voor je onderwijs en
wil je weten hoe je Blackboard daarbij in kunt zetten?
Stuur een e-mail naar
i.c.j.geurts@uu.nl of bel 9521 om een afspraak te
maken. Je kunt je ook aanmelden voor de
inloopspreekuren op dinsdag via deze
website.
- In week 14 en 15 worden ook weer
Blackboard basistrainingen georganiseerd waarin
Blackboard in vogelvlucht wordt uitgelegd. Aanmelden kan
op deze
website.
|
Trainingen van het COLUU
In het voorjaar (25 maart, 7 april en half mei) zal het
COLUU gratis workshops verzorgen over interactieve tools in
Blackboard. Inde workshop wordt in gegaan op de didactische
mogelijkheden en het praktisch te oefenen met de tool.
|
|
Meer informatie over data,
plaats en tijd staat in de agenda op de TAUU site. Opgeven
kan door te mailen naar
onderwijsadviesentraining@uu.nl met een vermelding van
de tool en/of data van de workshops. |
|
|
|
|
Maart 2014 |
Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik
dan
hier
voor de online versie. |
In dit nummer o.a.
Stand van zaken project
Masterherziening |
|
Inhoud |
|
Naslag |
|
Archief |
|
Colofon |
Volgende nieuwsbrief
De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen
verschijnt op 27 maart 2014. |
Vragen?
Neem contact op met Bestuurs- en Beleidsondersteuning (BBO)
(Marjolein Boessenkool)
M.E.Boessenkool@uu.nl. |
Redactie
Eindredactie:
Annemiek van Gorp
Vormgeving:
Didi van Zoeren
Communicatie en Marketing (C&M) |
|
Fotografie:
Maria Salaru, Fleur de Haas, iStockphoto, e.a. |
|