Beste collega's

● ● ●

Hierbij willen we jullie informeren over de stand van zaken rond het project Masterherziening.
 
De facultaire commissie Masterherziening, onder voorzitterschap van Peter Schrijver, brengt eind deze maand advies aan het faculteitsbestuur uit. Graag spreken wij namens het faculteitsbestuur nu al onze waardering uit voor wat de commissie heeft bereikt. De faculteit zal mede op basis van het advies goede vervolgstappen kunnen zetten.
 
Het doorlichten en optimaliseren van onze masterprogramma’s is een complex proces, al was het maar omdat we rekening moeten houden met wetenschappelijke en didactische aspecten en met factoren als doelmatigheid en kansen op de arbeidsmarkt voor onze afgestudeerden. Mede dankzij het werk van de adviescommissie zijn in alle domeinen nieuwe visies en voorstellen voor herziene of nieuwe programma’s ontwikkeld en voorstellen gedaan om programma’s te beëindigen. Die initiatieven bevatten bovendien ideeën voor domeinoverstijgende samenwerking om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van onze studenten in een complexe, veeleisende maatschappelijke en academische wereld.
 
Onze faculteit heeft het initiatief tot herziening van de masters in het kader van Horizon 2015-2020 genomen, maar sinds het begin van dit academisch jaar is het ook een universiteitsbreed project. De afspraak is dat alle faculteiten uiterlijk in het collegejaar 2016-2017 vernieuwde masterprogramma’s aanbieden die daarvoor opnieuw gecertificeerd dienen te worden door het CvB. Er zal een palet van verantwoorde, evenwichtige, (inter)nationaal helder geprofileerde en kwalitatief hoogstaande geesteswetenschappelijke programma’s moeten komen, waarin met name de academische masters en de researchmasters beter op elkaar zijn afgestemd. In dit kader is benchmarking met andere universiteiten, vooral met onze LERU-partners, van groot belang. Met het oog op de financiële haalbaarheid streven we naar een combinatie van kleinere en grotere programma’s.
 
 
Voor het FB is nu de cruciale vraag of we met onze huidige kennis en inzicht het nieuwe palet verantwoord met ingang van collegejaar 2015-2016 kunnen invoeren, of dat we op dit moment nog niet zo ver zijn en meer tijd nodig hebben. Een van de opties is een gefaseerde invoering, bijvoorbeeld in twee groepen, waarbij de voorwaarde uiteraard zal zijn dat de programma’s in de eerste ronde onderdeel zijn van een solide voorstel voor het gehele aanbod. Ook de hoeveelheid werk voor docenten en ondersteuning bij een toch al grote werkdruk in onze faculteit nemen we in onze overwegingen mee.
 
Nieuwe programma’s moeten in ieders belang bij invoering volledig ontwikkeld en ingericht zijn. Goede ideeën zijn zoveel waard als hun realistische verwezenlijking en doelmatigheid toelaten. Dat moeten we uiterst zorgvuldig voorbereiden. Sommige programma’s kunnen snel worden gelanceerd, andere hebben meer tijd nodig. De researchmasters zijn nog onvoldoende besproken, omdat de voorbereiding voor de heraccreditatie nog niet is afgerond. Voor de goede orde: er is al veel bereikt, maar we zijn er nog niet. Dat is ook niet verwonderlijk bij een zo ingrijpend proces. Laten we het nu goed doen en als daar meer tijd voor nodig is, die ook nemen.
 
Begin april zal het FB in overleg met het CvB een besluit nemen over het vervolg. Zodra we een meer concrete planning hebben gemaakt, zullen wij die via een nieuwsbrief aan iedereen laten weten.
 
Namens het faculteitsbestuur,

Josine Blok en Bert van den Brink
vice-decanen
 

BaMa 3.0

● ● ●

Vroege Matching

Op dit moment (26 maart) hebben 646 studenten een verzoek tot inschrijving gedaan voor een bacheloropleiding bij de faculteit Geesteswetenschappen. Vorig jaar hetzelfde moment waren dit er 573.

 
Een groot deel van deze studenten zal deelnemen aan een vroege matchingsdag, die door de helft van de opleidingen wordt georganiseerd. Maandag 31 maart is Liberal Arts & Sciences de eerste!
 

Dit betekent dat er op dit moment hard gewerkt wordt bij de opleidingen en het onderwijssecretariaat om het programma van de dag vorm te geven, zalen te reserveren, de catering te regelen, de leeromgeving in Blackboard te vullen en de studenten juist te informeren. Ook op het Studiepunt is men nog dagelijks bezig met de nieuwe studenten die zich aanmelden en de matchingsformulieren die zij invullen en het beantwoorden van de vele vragen die de aankomende studenten stellen.

 
Matchingsformulier en matchingsdag
Het matchingstraject is verplicht voor iedereen die een verzoek tot inschrijving voor de desbetreffende opleiding doet in Studielink. Aankomende studenten beginnen met het invullen van een matchingsformulier met vragen over hun motivatie en verwachtingen.
 
Daarna nemen zij deel aan een matchingsdag (zie onderstaande kalender voor alle data), waarop ze ervaren hoe het is om een eerstejaarsstudent van de opleiding te zijn. Dit betekent vooraf literatuur bestuderen, college volgen en een toets of opdracht maken. Ook wordt er gereflecteerd over de ervaringen van de dag. Op de dag ontmoeten de aankomende studenten ook hun toekomstige medestudenten, maar ook docenten, de studieadviseur en ouderejaarsstudenten.
 

Update over tutoraat door Frank Brandsma

De interfacultaire projectgroep tutoraat 3.0 is voortvarend bezig met de voorbereiding van het invoeren van intensieve en langdurige studieloopbaanbegeleiding per september 2014. Eigenlijk begint de begeleiding nog eerder: bij de Matching zullen de nieuwe tutoren (mits bekend) al kunnen worden ingezet. De projectgroep gaat adviseren een cursuscode (0 EC) voor Tutoraat Basis in te voeren voor de nieuwe eerstejaars. Zo wordt het tutoraat een vanzelfsprekend onderdeel van het curriculum, met dezelfde digitale zichtbaarheid en ondersteuning (Blackboard cursusomgeving) als het onderwijs.

 
Er is een standaardjaarprogramma opgesteld voor jaar 1, en ook voor jaar 2. Dat laatste is nieuw: volgend jaar zullen er ook tutoren voor de tweedejaars zijn. Bij BaMa 3.0 en tutoraat 3.0 gaat het immers om begeleiding van Matching tot Eindwerkstuk. Jaar 3 is op dit moment overigens nog niet aan de orde: de huidige eerstejaars vormen het cohort dat als eerste in jaar 2 en vanaf september 2015 ook in jaar 3 een tutor zal hebben. De jaarschema’s worden nu besproken in de facultaire projectgroepen en komen via de leden van die groep (en de te benoemen tutorcoördinatoren) bij de opleidingen terecht. Elke opleiding kan dan het schema met de eigen wensen aanvullen. Wat nu goed werkt, kan worden ingepast, terwijl het aantal begeleidingsmomenten over de hele linie wordt verhoogd. De begeleidingsuren zullen trouwens ook meetellen bij de contacturen per student, dat is van belang voor de prestatieafspraken.
 
 
Voor nieuwe tutoren komt er een Basistraining, opgezet op universitair niveau, met aandacht voor gesprekstechnieken, de specifieke rol die de tutor aanneemt en de ondersteunende digitale omgeving (BB cursusomgeving, BB community voor tutoren, Osiris Begeleider). In de gesprekken over de basistraining en over trainingsopties voor ervaren tutoren bleek dat het beschrijven van een gedragscode voor tutoren gewenst is (bijv. wat betreft de vertrouwelijkheid van de gesprekken en de vastlegging van afspraken in Osiris Begeleider). Daar wordt nu ook aan gewerkt. Voor de eerste ronde trainingen wordt gedacht aan mei/juni.
 
Volop activiteiten dus, alleen niet zo zichtbaar van buitenaf. De plannen zullen in de komende maanden met de opleidingen en bijvoorbeeld ook de studieadviseurs worden besproken en zo ruimere bekendheid krijgen, zodat in de Matchingstijd iedereen op de hoogte is van tutoraat 3.0, van Matching tot Eindwerkstuk.
 

Kort Nieuws

● ● ●

Docent van het jaar: Maarten Prak

Historicus Maarten Prak werd woensdag 26 maart tijdens de diesviering in de Domkerk uitgeroepen tot docent van het jaar 2013-2014.
 
Kijk hier voor een opname van de uitreiking (1:28 – 1:37) en bekijk de goed gefundeerde toelichting van de UHSK (Utrechtse Historische Studenten Kring) op de nominatie, de laudatio van de jury en het dankwoord van Maarten Prak.
 

Marc van Mil (Docenttalent) en Maarten Prak (Docentenprijs)

Visitaties en audit

Het visitatieproces van de bachelor- en academische masteropleidingen is helemaal afgerond. Voor alle opleidingen is heraccreditatie aangevraagd bij de NVAO. Sommige opleidingen hebben i.v.m. een onvoldoende van de visitatiecommissie, een verbeterplan opgesteld en dat is met het heraccreditatieverzoek ingediend. Uiteindelijk beslist de NVAO of de plannen voldoende waarborg bieden dat de kwaliteit van de opleiding binnen een bepaalde termijn (meestal één jaar) op het gewenste niveau gebracht kan worden. Op dit moment zijn er nog geen accreditatiebesluiten bekend. Er zijn dus ook nog geen hersteltermijn voor opleidingen met een onvoldoende bekend.
 
Zoals velen al hebben gemerkt heeft de nieuwe procedure, met een zogenaamde beperkte opleidingsbeoordeling, niet geleid tot minder werk of lichtere visitaties. Dit is niet alleen binnen onze faculteit geconstateerd, maar ook op UU niveau en bij andere GW faculteiten in het land. De GW faculteiten, verenigd in het DLG, hebben het proces geëvalueerd en hun bevindingen naar de NVAO gestuurd. Er is nog geen reactie van de NVAO.
 
 
De onvoldoendes die binnen GW zijn gevallen, hebben meestal te maken met het onderwerp van “Gerealiseerd eindniveau”. Het lijkt erop dat commissies, gedurende deze cyclus met deze kaders, strenger zijn geworden, waarbij zij de nadruk legden op het afstudeerwerk. Enerzijds heeft de toegenomen strengheid te maken met het feit dat commissies te maken kregen met een nieuwe richtlijn van de NVAO, waarbij het toekennen van een onvoldoende niet onmiddellijk leidde tot het sluiten van een opleiding, wat eerder wel het geval was. Anderzijds waren de conclusies van commissies terecht en heeft de faculteit verschillende maatregelen genomen om de kwaliteit van de beoordeling van eindwerkstukken en scripties beter te garanderen.
 
In januari zijn de educatieve masteropleidingen gevisiteerd. Er zijn nog geen visitatierapporten beschikbaar voor deze opleidingen. De educatieve minor komt later dit jaar aan de beurt. Hetzelfde geldt voor de research masteropleidingen. De deadline voor het indienen van deze rapporten is 1 september 2014. Dit betekent dat de zelfstudies rond 1 juli gereed moeten zijn. De opleidingen zijn nu dan ook druk bezig met het opstellen van de zelfstudies. Deze zelfstudies volgen hetzelfde kader (beperkte opleidingsbeoordeling) als de bachelor- en academische masteropleidingen. Het enige verschil is dat de visitatiecommissie bij de RMA’s niet langskomt, maar dat de opleidingen langs gaan bij de commissie. Deze commissie bestaat uit KNAW leden en studenten en wordt ondersteund door de NVAO. Er is dus geen andere instantie, zoals QANU, bij betrokken.
 

Verslag universitaire bijeenkomst examencommissieleden

Examencommissies spelen een essentiële rol bij de belangrijke thema’s toetsing en onderwijskwaliteit. Op maandag 24 maart vond een universitaire bijeenkomst plaats voor alle examencommissieleden, georganiseerd door de Directie Onderwijs en Onderzoek.
 
Bespreekpunten waren visitaties, wetgeving, ervaringen bij het beoordelen van scripties en stages, onderzoek van de onderwijsinspectie naar het functioneren van examencommissies en de rol van de examencommissie bij de onderwijsprogrammering. Ook werd er een speeddate gehouden, om best practices en ervaringen uit te wisselen. Verder werd er op de bijeenkomst druk gediscussieerd over o.a. toetskwaliteit, richtlijnen voor eindwerkstukken, het belang van goede documentatie bij het beoordelen van scripties en welke rol de examencommissie precies heeft bij deze thema’s. Daarnaast werd het thema voor de volgende bijeenkomst vastgesteld, dan zal de focus liggen op fraude en plagiaat.
 
De bijeenkomst was goed bezocht, er waren ongeveer 60 mensen aanwezig waarvan een groot gedeelte van Geesteswetenschappen. Bijna alle voorzitters van de examencommissies van onze faculteit waren aanwezig.
 
 

Nieuwe website zittende studenten op 1 februari 2015

De Universiteit Utrecht vervangt de huidige website door doelgroepgerichte sites. De Bachelor kiezerssite is inmiddels gereed, intranet voor medewerkers is in een vergevorderd stadium en voor de doelgroep ‘zittende studenten’ is nu het project Studentensite gestart.
 
Doel van het project is het realiseren van een nieuwe website, die aansluit bij de informatiebehoefte en het mediagebruik van studenten. Studenten moeten snel en gemakkelijk informatie kunnen vinden over in- en uitschrijven, roosters, cijfers, faciliteiten etc. ongeacht welk apparaat ze gebruiken of waar ze zich bevinden.
 
Margje van den Brink (SO&O) zal facultair de kar gaan trekken en Fleur de Haas (SO&O) staat als product owner nauw in contact met studenten en medewerkers. Welke wensen zijn er op organisatorisch niveau, welke verwachtingen heeft de doelgroep? Uiteraard streeft de faculteit ernaar alle wensen te vertalen naar een aantrekkelijke en complete studentensite.
 
CIW heeft uitgebreide expertise en de deskundigheid in huis en zal het project gedurende de looptijd van essentiële input voorzien en in het najaar de pilot uitvoeren.
 
Op 1 februari 2015 zal de studentenwebsite naar verwachting gereed zijn. Sebastiaan Cassé is universitair projectmanager, Anne Hamburger projectleider (UBD O&O).
 
Neem voor meer informatie contact op met Margje van den Brink.
 

De Bachelor kiezerssite

 

NSE: lagere respons

De vragenlijst voor de Nationale Studenten Enquête (NSE) 2014 is gesloten. De resultaten van de NSE 2014 worden 22 mei a.s. openbaar gemaakt via www.studiekeuze123.nl.
 
Daarnaast worden de resultaten geanonimiseerd terug geleverd aan de deelnemende instellingen zoals de UU, zodat wij de resultaten kunnen gebruiken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
 
Veel minder UU-studenten dan vorig jaar vulden dit jaar de Nationale Studenten Enquête (NSE) in. De respons daalde van 40 naar 29 procent. Lees ook bericht in DUB.
 

Invoering Caracal

Caracal is per periode 2 in gebruik genomen om alle cursussen binnen de faculteit te evalueren en de gehele evaluatiecyclus binnen de faculteit te faciliteren. Binnen de faculteit leidt de invoering van Caracal tot vragen over de privacy van docenten en de rol van de opleidingscommissies. Lees meer daarover in DUB.
 

Blackboard

Zet cursusomgeving voor periode 4 tijdig open
Bijna alle docenten gebruiken Blackboard. Ook studenten weten dat Blackboard bij vrijwel alle cursussen wordt gebruikt. Studenten geven aan het prettig te vinden zich goed te kunnen voorbereiden op een cursus en te weten welke literatuur een docent in de cursus gaat gebruiken (helaas wijkt dit nog wel eens af van de literatuur in Osiris).
 
Ons advies: maak twee weken voor aanvang van de cursus uw cursusomgeving beschikbaar. Studenten hebben zo direct toegang tot de meest actuele informatie over de cursus.
 
Facultaire ondersteuning Blackboard
  • Vragen over Blackboard of problemen? Stuur een e-mail naar elo.gw@uu.nl of bel 8100.
  • Heb je een idee voor je onderwijs en wil je weten hoe je Blackboard daarbij in kunt zetten? Stuur een e-mail naar i.c.j.geurts@uu.nl of bel 9521 om een afspraak te maken. Je kunt je ook aanmelden voor de inloopspreekuren op dinsdag via deze website.
  • In week 14 en 15 worden ook weer Blackboard basistrainingen georganiseerd waarin Blackboard in vogelvlucht wordt uitgelegd. Aanmelden kan op deze website.
Trainingen van het COLUU
In het voorjaar (25 maart, 7 april en half mei) zal het COLUU gratis workshops verzorgen over interactieve tools in Blackboard. Inde workshop wordt in gegaan op de didactische mogelijkheden en het praktisch te oefenen met de tool.
 
Meer informatie over data, plaats en tijd staat in de agenda op de TAUU site. Opgeven kan door te mailen naar onderwijsadviesentraining@uu.nl met een vermelding van de tool en/of data van de workshops.
 

Maart 2014

Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik dan hier voor de online versie.

In dit nummer o.a.
Stand van zaken project Masterherziening

Inhoud

Naslag

Archief

Colofon

Volgende nieuwsbrief
De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen verschijnt op 27 maart 2014.

Vragen?
Neem contact op met Bestuurs- en Beleidsondersteuning (BBO) (Marjolein Boessenkool)
M.E.Boessenkool@uu.nl.

Redactie
Eindredactie: Annemiek van Gorp
Vormgeving: Didi van Zoeren
Communicatie en Marketing (C&M)

 

Fotografie: Maria Salaru, Fleur de Haas, iStockphoto, e.a.

Onderwijsagenda Geesteswetenschappen

● ● ●

Februari 2014
12 Masteravond (voorlichting voor studenten)
Maart 2014
06 Onderwijsparade
10 Meeloopdag Italiaanse taal en cultuur
10 Meeloopdag Keltische talen en cultuur
11 Meeloopdag Kunstmatige Intelligentie
12 Meeloopdag Communicatie- en informatiewetenschappen
15 Open dag (voorlichting voor scholieren)
17 Meeloopdag Geschiedenis
20 Meeloopdag Franse taal en cultuur
24 Meeloopdag Kunstgeschiedenis
24 Meeloopdag Literatuurwetenschap
27 Meeloopdag Taalwetenschap
31 Vroege Matching Liberal Arts & Sciences
31 Meeloopdag Geschiedenis
April 2014
10 Vroege Matching Theater- film- en televisiewetenschap
14 Vroege Matching Taal- en cultuurstudies
15 Deadline laatste selectieronde Humanities Honours Programme
15 Vroege Matching Geschiedenis
15 Vroege Matching Kunstgeschiedenis
16 Vroege Matching Wijsbegeerte
16 Vroege Matching Communicatie- en informatiewetenschappen
16 Vroege Matching Engelse taal en cultuur
17 Vroege Matching Kunstmatige Intelligentie
17 Vroege Matching Nederlandse taal en cultuur
24 Meeloopdag Liberal Arts & Sciences
-- De kleinere opleidingen van Taal, literatuur en communicatie (TLC) hebben gekozen voor meer individuele trajecten voor de vroege matching.
Mei 2014
01 Inschrijfdeadline voor alle studenten, voor niet- selectieve opleidingen
12 t/m 27 Centrale eindexamens vwo
Juni 2014
10 Matching Kunstgeschiedenis
10 Matching Duitse taal en cultuur
10 Matching Italiaanse taal en cultuur
10 Matching Keltische talen en cultuur
10 Matching Taalwetenschap
10 Matching Religiestudies
10 Matching Islam en Arabisch
10 Matching Kunstmatige Intelligentie
11 Matching Franse taal en cultuur
11 Matching Spaanse taal en cultuur
11 Matching Literatuurwetenschap
11 Matching Communicatie- en informatiewetenschappen
19 Matching Geschiedenis
23 Matching Nederlandse taal en cultuur
23 Matching Liberal Arts & Sciences
24 Matching Taal- en cultuurstudies
24 Matching Wijsbegeerte
25 Matching Muziekwetenschap
26 Matching Engelse taal en cultuur
26 Matching Theater- film- en televisiewetenschap