Beste collega's
● ● ●
|
Beste collega's
De laatste onderwijsnieuwsbrief van het jaar. Er staat een
belangrijke gebeurtenis gepland voor de week van 9 tot 12
december: de Toetsweek GW. Lees erover in deze nieuwsbrief. Ik
wil nogmaals, mede namens de onderwijsdirecteuren, benadrukken
dat ik het belangrijk vind dat docenten zich inschrijven en aan
de week deelnemen.
We hebben het laatste jaar echt gezien dat er omtrent
toetsing nog een boel te leren valt voor ons allemaal. Ik heb me
terugkijkend ook wel eens afgevraagd of die zes, of juist die
acht, er werkelijk wel een was. En ook ten aanzien van de
formatieve kracht van toetsing is er voor veel van ons van alles
te leren. Judith Thissen heeft zich enorm ingespannen voor een
mooi programma en een keur aan docenten van onze faculteit werkt
eraan mee. Profiteer ervan!
Verder lees je in de nieuwsbrief over matching, een
informatieavond voor de examencommissies heden avond, het
evaluatiesysteem Caracal, Blackboard, en de onderwijsagenda voor
de komende maanden.
Aan het einde van het jaar wil ik graag de redactie (Annemiek
van Gorp, Didi van Zoeren en Marjolein Boessenkool) en vele SO&O
en ICT & Media-collega’s danken voor hun maandelijkse inzet voor
deze nieuwsbrief. Informatie is veel waard en de brief brengt
een beetje orde in alle mogelijke informatie.
|
|
|
BaMa 3.0
● ● ●
|
Matching
|
Scholieren kunnen vanaf 1 oktober weer een verzoek tot inschrijving doen
in Studielink. De deadline voor aanmelden is (landelijk) 1 mei.
Aankomende studenten nemen ook dit jaar deel aan de verplichte
matchingsprocedure. De aankomende student wordt na aanmelding
automatisch uitgenodigd om het matchingsformulier in te vullen.
Studenten die hun formulier nog niet hebben ingevuld worden na één week
automatisch herinnerd.
Na het invullen van het matchingsformulier neemt de aankomende
student deel aan een matchingsactiviteit in april of juni. De data voor
de matchingsactiviteiten staan op de studiekiezerswebsite (zie hier als
voorbeeld
muziekwetenschap) en in onderstaande onderwijsagenda. Op basis van
de uitkomsten van de evaluatie, wordt facultair nog gekeken naar de
beste invulling van de matchingsactiviteit in augustus. De data voor
augustus zijn om die reden ook nog niet gepland.
DUB publiceerde een eerste evaluatie waaruit blijkt dat zowel de
opleidingen van de Universiteit Utrecht die matching hadden als de
deelnemers tevreden zijn over het matchingsprogramma. |
|
|
|
Onderwijsprojecten uit Horizon
● ● ●
|
Docenten, doe mee aan de Toetsweek 9 – 12 december
|
Er is op dit moment in de faculteit veel te doen rond het thema
toetsing. Toetsing is zowel vanuit didactisch oogpunt als vanuit
de bewaking van het eindniveau van de opleidingen van essentieel
belang. Daarom organiseert Geesteswetenschappen in de week van 9
tot 12 december een Toetsweek voor docenten. Je kunt deelnemen
aan een breed scala van activiteiten, van lunchbijeenkomsten
verzorgd door collega’s uit de faculteit tot intensieve
workshops door internationale experts. Het programma wordt
afgesloten met een keynote lezing van Sally Brown, de leading
lady op het gebied van Assessment for Learning. Na
afloop is er een facultaire borrel waar we de ervaringen van de
week met elkaar kunnen uitwisselen.
Inschrijven
De activiteiten zijn voor alle docenten toegankelijk. Voor de
lunchlezingen en workshops is het aantal plaatsen beperkt.
Schrijf je voor donderdag 5 december in via
toets.wp.hum.uu.nl. Wees er snel bij want vol = vol.
Meer informatie
Kijk op toets.wp.hum.uu.nl voor meer informatie over het
programma. Als je vragen hebt, neem dan contact op met teaching
fellow dr.
Judith Thissen.
|
|
|
|
Kort Nieuws
● ● ●
|
Informatieavond examencommissies
|
Op donderdag 28 november vindt de informatieavond plaats voor
alle examencommissieleden van de faculteit Geesteswetenschappen.
Sprekers tijdens deze avond zijn onder anderen Anton van den
Hoeven (Juridische Zaken), Bert van den Brink en Judith Thissen.
Tijdens deze avond komt o.a. aan de orde:
- de positie van een examencommissie binnen de
universiteit en de faculteit;
- de thema’s die de komende jaren voor de examencommissies
een belangrijke rol zullen spelen;
- de wettelijke taken van de examencommissies en de
vertaling van de taken en plichten naar beleid;
- de mogelijkheid tot het aanvragen van extra middelen uit
het stimuleringsfonds;
- de inhoud van een toetsbeleidsplan en het benutten van
de juiste informatiestromen.
|
|
Invoering evaluatiesysteem Caracal
|
We zijn van plan om vanaf periode 2 een nieuwe
evaluatiesysteem te gaan gebruiken voor de afname van
cursusevaluaties. Het nieuwe systeem Caracal biedt een aantal
verbeterde functionaliteiten ten opzichte van het huidige
systeem: uitgebreide mogelijkheden om cursusevaluaties te
analyseren, een koppeling met OSIRIS, en het biedt één opslag-
en ontsluitingsplek voor alle informatie rondom cursusevaluaties,
etc.
De invoering van Caracal betekent een vereenvoudiging van het
facultaire evaluatieproces, maar betekent ook een verandering
van rollen en verantwoordelijkheden voor de verschillende
onderdelen en medewerkers die bij het proces betrokken zijn. Om
deze veranderingen goed in kaart te brengen is er een
projectgroep ingericht waarbij alle betrokkenen in het
cursusevaluatieproces zijn vertegenwoordigd (docenten, studenten,
OC’s, onderwijsdirecteuren, ondersteuners (Studentzaken,
Onderwijs en Onderzoek (SO&O), ICT en Media).
In periode 4 van afgelopen jaar en periode 1 van het lopende
collegejaar zijn er pilots met Caracal geweest. Op basis van
deze ervaringen wordt er op dit moment gewerkt aan de laatste
details voor het inrichten van Caracal en het evaluatieproces.
Om de OC’s te informeren zijn er speciale
informatiebijeenkomsten georganiseerd. Om de docenten en de OC’s
goed te ondersteunen bij de invoering van Caracal worden er
handleidingen geschreven en plannen we inloopspreekuren en
trainingen.
Meer informatie bij Mabelle Hernández (m.hernandez@uu.nl) |
|
|
Blackboard: 72% van de cursussen ‘available’
|
Studenten kunnen door middel van Blackboard altijd gemakkelijk
bij de juiste informatie van de cursus. Kortom, een goede start
van de periode! Nu staan al bijna 72% van de alle cursussen van
Geesteswetenschappen op “available”. De meeste cursussen zijn
ook voorzien van de belangrijkste cursusinformatie. |
|
|
Blackboard docenten community
|
In de Blackboard docenten community vind je o.a.:
- meer informatie over Blackboard en auteursrecht
- links naar handleidingen en instructievideo’s over het
gebruik van Blackboard
- de mogelijkheid om als student interactieve tools te
ervaren. Hoe is het voor een student om een wiki te
gebruiken of een discussion board?
Je vindt de community op:
-
www.uu.nl/blackboard
>> log in met Solis-id en wachtwoord
>> ga naar het tabblad communities
>> Blackboard docenten community
|
|
|
|
Workshop Toetsen in Blackboard
|
Op dinsdag 10 december van 13.30-15.00 uur verzorgen Sumit Mehra
en Magda Ritzen van het Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU)
een gratis workshop Toetsen in Blackboard. De locatie
wordt later bekend gemaakt. Interesse in deze workshop?
Aanmelden kan door te mailen naar:
onderwijsadviesentraining@uu.nl. |
|
|
Volgende nieuwsbrief
|
De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen
verschijnt op 30 januari 2014. |
|
|