Beste collega's
● ● ●
|
Veel docenten zijn momenteel op de een of andere manier
betrokken bij de onderwijsprogrammering voor 2013-2014. Nieuw
daarbij is de programmering in pakketten. Die kost
onderwijsdirecteuren en anderen hier en daar hoofdbrekens. Toch
zien we op veel plekken mooi vernieuwde contouren van de
opleidingen ontstaan. Belangrijk doel van de nieuwe
programmering is kwaliteitsverbetering, door meer samenhang
tussen de vakken en door community-vorming. Hierdoor helpen we
studenten hun studiesucces te verbeteren en het beste uit
zichzelf en hun opleiding te halen. Programmeren in pakketten
draagt er ook aan bij dat docenten waar nodig wat meer over de
randen van hun eigen vakken zullen kijken, om de plaats van dat
vak in het curriculum te doordenken.
Onder voorzitterschap van Leen Dorsman wordt er binnen de
faculteit hard gewerkt aan de invoering van matching; een andere
belangrijke impuls voor studiesucces. De vragen op het
matchingsformulier zijn geformuleerd en de matchingsactiviteiten
zijn in ontwikkeling. In november gaan we hierover communiceren
met scholieren via de website en tijdens de Open Dagen.
Lees meer over de programmering in pakketten, matching, en
andere ontwikkelingen bij het onderwijs in deze nieuwsbrief.
Mochten jullie vragen hebben, neem dan gerust contact met mij op.
|
|
|
De onderwijsprogrammering
● ● ●
|
Belangrijk onderdeel voor de programmering voor studiejaar
2013-201414 is de invoering van het nieuwe onderwijsmodel voor
de bacheloropleidingen.
Nieuwe eerstejaarsstudenten starten in september 2013 in het
nieuwe onderwijsmodel.
Studenten die in september 2012 of eerder zijn gestart, studeren
door in hun oude programma’s. Dit betekent dat voor jaar 2 en 3
het huidige programma gehandhaafd blijft, en dat we doorgaan met
de sobere programmering daarvan. Zo worden bijvoorbeeld geen
nieuwe minoren aangeboden in 2013-1014.
De onderwijsdirecteuren spreken regelmatig met elkaar over de
vragen en de interpretatie en uitvoering van het nieuwe model.
Belangrijke onderwerpen van gesprek zijn:
- de basispakketten
- plaats en invulling van de academische contextcursussen
- onderwijs voor major-studenten en niet-majorstudenten
- verdiepingspakketten
- minoren en interdisciplinaire verdiepingspakketten
- studeerbaarheid van het programma
Schools bieden hun volledige programma’s voor de bachelor ter
beoordeling aan het faculteitsbestuur aan op 15 december.
Daaraan voorafgaand adviseren de OC’s (opleidingscommissies)
over het onderwijsprogramma. |
|
|
BaMa 3.0
● ● ●
|
Matchingsactiviteiten Bacheloropleidingen en communities
|
Begeleidingscommissie BaMa 3.0
|
Het college van bestuur heeft een BaMa
3.0-begeleidingscommissie ingesteld. Deze commissie gaat
het college adviseren over de voortgang van de
implementatie van het project. Ook zorgt de commissie
ervoor dat er afstemming plaatsvindt tussen faculteiten
en opleidingen en signaleert ze mogelijke knelpunten. De
commissie komt binnenkort voor het eerst bijeen. Els
Stronks (hoogleraar Vroegmoderne Nederlandse
letterkunde) is één van de leden. |
|
|
|
Matching
|
Onze facultaire projectleider, Leen Dorsman (onderwijsdirecteur
Geschiedenis en Kunstgeschiedenis) heeft afgelopen maand
matching uitgewerkt, in samenwerking met Frank Brandsma (TCS),
Steven Dijkstra (LAS), Nico Landman (Religiewetenschap),
Janneke van Lith (Wijsbegeerte), Vincent van Oostrom
(Kunstmatige Intelligentie), Christianne Smit
(Geschiedenis), Jeroen Stumpel (Kunstgeschiedenis),
André van der Velden (MCW), Paul Wackers en Peter
Schrijver (Nederlands en Moderne Talen), Mirte van der
Zouwen (beleidsondersteuning).
Matchingsformulier
De vragenlijsten zijn zo goed als gereed. De standaardvragen
zijn uitgewerkt met stellingen vanuit de opleidingen. Het
matchingsformulier zal op 1 januari 2013 gebruiksklaar zijn voor
scholieren. De UU zal daarvoor Formdesk, een online
webformulier-systeem, gebruiken.
Matchingsactiviteit
Alle opleidingen zijn bezig de matchingsactiviteiten vorm te
geven. Voor scholieren die een opleiding moeten kiezen, is het
belangrijk dat de activiteiten zo snel mogelijk bekend zijn.
Daarom sturen we aan op november als publicatiedatum van de
matchingsactiviteiten en de data daarvan op de
studiekiezerswebsites. Op 23 en 24 november kunnen de
activiteiten toegelicht worden tijdens de Open Dagen.
Rectoren van het voortgezet
onderwijs positief over matching
Rectoren uit het scholennetwerk waren op 10 oktober bijeen
tijdens een ontbijt met onze rector en betrokkenen uit de
faculteiten in het Academiegebouw om te praten over matching. De
rectoren waren enthousiast over de plannen. De UU biedt hun
leerlingen hiermee een vervroegde kennismaking met de studie,
die ze anders pas in het begin van het eerste jaar ervaren. Ze
noemden het een 'warme overdracht' en gaven aan dat matching
aansluit bij onderwerpen waar de voortgezet onderwijsscholen ook
aan werken. De rectoren vinden dat de beste periode voor het
organiseren van matchingsactiviteit in juni is: een paar dagen
na de uitslag tot aan de uitreiking van het diploma. Zij gaven
ook aan dat leerlingen bij vroege matchingsactiviteiten in
bijvoorbeeld februari hiervoor in overleg met de school vrij
kunnen krijgen.
Begeleiding in het eerste jaar
Het traject van matching loopt door in het eerste jaar: tutoren
volgen de studievoortgang en begeleiden de studenten bij de
keuzes die ze moeten maken. De expertgroep 'Begeleiding' van het
deelproject Matching o.l.v. Wieger Bakker (onderwijsdirecteur
Bestuurs- en organisatiewetenschap) en Marijn Smeets (teamleider
Studieadvies Geesteswetenschappen) heeft op basis van good
practices binnen de UU een aantal concrete aanbevelingen gedaan
voor invulling van het begeleidingstraject in het eerste jaar.
De komende weken bespreken zij met een aantal opleidingen of
deze aanbevelingen tot een gemeenschappelijk kader kunnen leiden.
Meer informatie over matching
Informatie over matching en vragen daarover worden ook gedeeld
op het interne discussieplatform van de UU op
Yammer. Als
je daarbij #matching gebruikt, is de discussie goed vindbaar.
Veelgestelde vragen over Matching |
|
|
Verbreding/flexibilisering eerste jaar
|
Het college van bestuur zal in overleg met de decanen later
dit jaar een notitie vaststellen over verbreding/flexibilisering
van het eerstejaar. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen
deze doelstellingen:
- Faciliteren van studenten die ondanks de matching een
verkeerde keuze hebben gemaakt, in de loop van het eerste
jaar nog een switch kunnen maken binnen de Universiteit
Utrecht zonder (al teveel) studievertraging. Dit draagt bij
aan het realiseren van de prestatieafspraken en is een
uitgangspunt binnen het Utrechtse onderwijsmodel.
- Stimuleren dat bachelorstudenten zich verbreden buiten
de eigen discipline.
- Garanderen dat studenten een bredere kijk krijgen op de
eigen discipline door zicht te bieden op de academische
context.
|
|
|
Professionele ontwikkeling en carrière in het
onderwijs
|
Start Utrechts Stimuleringsfonds
Onderwijs: deadline is verlengd tot 12 november
In de komende drie jaar is jaarlijks twee miljoen euro
beschikbaar voor innovaties op het gebied van didactiek &
toetsing, activerend leren, matching & selectie,
honoursonderwijs en flexibilisering van het eerste jaar.
Op initiatief van de vice-decanen van Sociale Wetenschappen,
Geowetenschappen en Geesteswetenschappen, gaan deze faculteiten
gezamenlijk in november een aanvraag indienen voor e-learning en
voor de verandering van tutoraat in het tweede en derde
studiejaar.
Het college van bestuur heeft het fonds ingesteld om
onderwijstalent en onderwijsinnovaties te ondersteunen. Een
beoordelingscommissie gaat voor het komend jaar de inzendingen
voor het universitaire deel beoordelen. Bert van den Brink
is lid van deze commissie.
Nadere informatie:
www.uu.nl/onderwijsfonds
|
|
|
Kort Nieuws
● ● ●
|
Project Masters
Om de instroom bij de masters te verbeteren, starten
we met het project Masters dat beschreven is in Horizon
2015-2020. Het project gaat al in 2012-2013 bij vier
masterprogramma’s quick wins realiseren en pilots starten om
drempels voor instroom weg te nemen en de zichtbaarheid van de
masters te verbeteren. De ervaringen uit het project zullen
worden gebruikt voor het volledige masteraanbod.
|
Projectleider
is Mariëtte van den Hoven (Ethiek Instituut). Deelnemers
zijn Birgit Kaiser (Literatuur en cultuurkritiek), Kathrin
Thiele (Genderstudies), Marcel Verweij (Applied
Ethics), Patrick van Rossum (Kunstgeschiedenis),
Marjolein Boessenkool (BBO) en Annemiek van Gorp
(Communicatie & Marketing) |
Onderwijsvisitaties
Deze week zijn de zelfstudies Taal- en Letterkunde (maar liefst
13 in totaal) naar QANU (www.qanu.nl)
verzonden. Van 14 tot 16 januari vindt de visitatie plaats.
Jaarlijkse informatieavond voor
OC-leden
De jaarlijkse informatieavond voor leden van een
opleidingscommissie vindt plaats op donderdag 8 november van
19.00-21.00 uur.
In het eerste deel van de avond staan algemene informatie en
ervaringen van OC-leden centraal. In het tweede deel worden een
viertal thema’s aangeboden:
- Onderwijs- en examenregelingen (OER)
- Cursusevaluatie
- Nieuw bachelor onderwijsmodel
- Communicatie en informatiewinning
Aanmelden kan via een
electronisch aanmeldformulier.
Verdiepende trainingen Blackboard
9.1
In november worden drie verdiepende (didactische) trainingen
aangeboden op het gebied van:
- het organiseren van (peer)feedback binnen Blackboard 9.1
- digitaal toetsen binnen Blackboard 9.1
- online samenwerking binnen Blackboard 9.1.
De trainingen vinden plaats in week 47, van 19 t/m 23
november. Iedere docent die deze training wil volgen, kan zich
op
http://bbtraining.wp.hum.uu.nl/ aanmelden. Er is per
training een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.
Iedere onderwijsperiode worden de basistrainingen aangeboden.
Deze zijn gericht op de inrichting van en het werken met
Blackboard 9.1.
Voor meer informatie, mail naar:
elo.gw@uu.nl,
M.Hernandez@uu.nl, of
N.vanSchepen@uu.nl
Volgende nieuwsbrief
De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen verschijnt
op 6 december. |
|
|
|
Oktober 2012 |
Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik
dan
hier
voor de online versie. |
In dit nummer o.a.
Er wordt veel gesproken, zowel formeel als informeel, over de
nieuwe onderwijsprogrammering. Lees meer over de actuele stand
van zaken in deze nieuwsbrief. |
|
Inhoud |
|
Naslag |
|
Archief |
|
|
Colofon |
Vragen?
Neem contact op met Bestuurs- en Beleidsondersteuning (BBO)
(Marjolein Boessenkool)
M.E.Boessenkool@uu.nl.
Eindredactie & vormgeving
Communicatie en Marketing (C&M)
Annemiek van Gorp en
Didi van Zoeren. |
|
|
|
Onderwijsagenda Geesteswetenschappen
● ● ●
|
November 2012 |
01 |
Alle matchingsactiviteiten
per opleiding zijn vastgesteld |
--- |
Centrale en facultaire sites
worden gevuld met duidelijke informatie over de
matchingsprocedure en activiteiten |
05 |
Lunch honoursonderwijs
(12.00-14.00 uur, Van Lier & Egginkzaal) |
08 |
Informatieavond OC-leden |
19+20 |
Visitatie BA CIW, MA
Communicatiestudies en MA Mediastudies |
19-23 |
Verdiepende trainingen Blackboard |
21+22 |
Visitatie BA Godgeleerdheid,
BA Islam en Arabisch, MA Theologie en Religiewetenschappen |
23+24
(10.00-16.00) |
Open dagen (voorlichting voor scholieren) |
|
Invulling en data
matchingsactiviteiten per opleiding zijn bekend en worden
gecommuniceerd tijdens open dagen |
December 2012 |
04 |
Sirius Slotconferentie (12.00-17.00 uur, Academiegebouw) |
15 |
Schools bieden hun volledige
programma’s voor de bachelor ter beoordeling aan het
faculteitsbestuur aan. |
Januari 2013 |
14-16 |
Visitatie cluster Taal- en
Letterkunde |
--- |
Alle aanmelders sinds 1
oktober krijgen uitnodiging om intakeformulier in te vullen
Daarna krijgen zij een uitnodiging voor een matchingsactiviteit. |
Februari 2013 |
13 |
Masteravond (voorlichting
voor studenten) |
11-12 |
Visitatie cluster Kunst en
Cultuur |
27 |
Onderwijsparade 2013 |
Maart 2013 |
16 |
Open dag (voorlichting voor
scholieren) |
April 2013 |
22-23 |
Visitatie cluster
Geschiedenis/Internationale Betrekkingen |
Mei 2013 |
01 |
Inschrijfdeadline studenten
in Utrecht, voor niet- selectieve opleidingen |
13 t/m
29 |
Centrale eindexamens vwo |
--- |
Aanmeldingen na 1 mei:
wachtlijst |
Juni 2013 |
--- |
Hoofdronde
matchingsactiviteiten |
Juli 2013 |
--- |
Aanbod twijfelaars na
matching Centrum Studiekeuze |
Augustus 2013 |
--- |
2e ronde matching: studenten
van wachtlijst, uitloters, switchers na matching |
September 2013 |
--- |
Eerste cohort studenten dat
te maken krijgt met nieuw onderwijsmodel |
--- |
1 september: studenten kunnen
alleen bij hoge uitzondering nog worden toegelaten tot de
opleiding |
|
|
|
|