Beste collega's

● ● ●

Veel docenten zijn momenteel op de een of andere manier betrokken bij de onderwijsprogrammering voor 2013-2014. Nieuw daarbij is de programmering in pakketten. Die kost onderwijsdirecteuren en anderen hier en daar hoofdbrekens. Toch zien we op veel plekken mooi vernieuwde contouren van de opleidingen ontstaan. Belangrijk doel van de nieuwe programmering is kwaliteitsverbetering, door meer samenhang tussen de vakken en door community-vorming. Hierdoor helpen we studenten hun studiesucces te verbeteren en het beste uit zichzelf en hun opleiding te halen. Programmeren in pakketten draagt er ook aan bij dat docenten waar nodig wat meer over de randen van hun eigen vakken zullen kijken, om de plaats van dat vak in het curriculum te doordenken.

Onder voorzitterschap van Leen Dorsman wordt er binnen de faculteit hard gewerkt aan de invoering van matching; een andere belangrijke impuls voor studiesucces. De vragen op het matchingsformulier zijn geformuleerd en de matchingsactiviteiten zijn in ontwikkeling. In november gaan we hierover communiceren met scholieren via de website en tijdens de Open Dagen.

Lees meer over de programmering in pakketten, matching, en andere ontwikkelingen bij het onderwijs in deze nieuwsbrief. Mochten jullie vragen hebben, neem dan gerust contact met mij op.

Vriendelijke groet,

Bert van den Brink, vice-decaan onderwijs
b.vandenbrink@uu.nl
 

De onderwijsprogrammering

● ● ●

Belangrijk onderdeel voor de programmering voor studiejaar 2013-201414 is de invoering van het nieuwe onderwijsmodel voor de bacheloropleidingen.
Nieuwe eerstejaarsstudenten starten in september 2013 in het nieuwe onderwijsmodel.
Studenten die in september 2012 of eerder zijn gestart, studeren door in hun oude programma’s. Dit betekent dat voor jaar 2 en 3 het huidige programma gehandhaafd blijft, en dat we doorgaan met de sobere programmering daarvan. Zo worden bijvoorbeeld geen nieuwe minoren aangeboden in 2013-1014.

De onderwijsdirecteuren spreken regelmatig met elkaar over de vragen en de interpretatie en uitvoering van het nieuwe model. Belangrijke onderwerpen van gesprek zijn:
  • de basispakketten
  • plaats en invulling van de academische contextcursussen
  • onderwijs voor major-studenten en niet-majorstudenten
  • verdiepingspakketten
  • minoren en interdisciplinaire verdiepingspakketten
  • studeerbaarheid van het programma

Schools bieden hun volledige programma’s voor de bachelor ter beoordeling aan het faculteitsbestuur aan op 15 december. Daaraan voorafgaand adviseren de OC’s (opleidingscommissies) over het onderwijsprogramma.

 

BaMa 3.0

● ● ●

Matchingsactiviteiten Bacheloropleidingen en communities

Begeleidingscommissie BaMa 3.0
Het college van bestuur heeft een BaMa 3.0-begeleidingscommissie ingesteld. Deze commissie gaat het college adviseren over de voortgang van de implementatie van het project. Ook zorgt de commissie ervoor dat er afstemming plaatsvindt tussen faculteiten en opleidingen en signaleert ze mogelijke knelpunten. De commissie komt binnenkort voor het eerst bijeen. Els Stronks (hoogleraar Vroegmoderne Nederlandse letterkunde) is één van de leden.
 

Matching

Onze facultaire projectleider, Leen Dorsman (onderwijsdirecteur Geschiedenis en Kunstgeschiedenis) heeft afgelopen maand matching uitgewerkt, in samenwerking met Frank Brandsma (TCS), Steven Dijkstra (LAS), Nico Landman (Religiewetenschap), Janneke van Lith (Wijsbegeerte), Vincent van Oostrom (Kunstmatige Intelligentie), Christianne Smit (Geschiedenis), Jeroen Stumpel (Kunstgeschiedenis), André van der Velden (MCW), Paul Wackers en Peter Schrijver (Nederlands en Moderne Talen), Mirte van der Zouwen (beleidsondersteuning).

Matchingsformulier
De vragenlijsten zijn zo goed als gereed. De standaardvragen zijn uitgewerkt met stellingen vanuit de opleidingen. Het matchingsformulier zal op 1 januari 2013 gebruiksklaar zijn voor scholieren. De UU zal daarvoor Formdesk, een online webformulier-systeem, gebruiken.
  
  

Matchingsactiviteit
Alle opleidingen zijn bezig de matchingsactiviteiten vorm te geven. Voor scholieren die een opleiding moeten kiezen, is het belangrijk dat de activiteiten zo snel mogelijk bekend zijn. Daarom sturen we aan op november als publicatiedatum van de matchingsactiviteiten en de data daarvan op de studiekiezerswebsites. Op 23 en 24 november kunnen de activiteiten toegelicht worden tijdens de Open Dagen.

Rectoren van het voortgezet onderwijs positief over matching
Rectoren uit het scholennetwerk waren op 10 oktober bijeen tijdens een ontbijt met onze rector en betrokkenen uit de faculteiten in het Academiegebouw om te praten over matching. De rectoren waren enthousiast over de plannen. De UU biedt hun leerlingen hiermee een vervroegde kennismaking met de studie, die ze anders pas in het begin van het eerste jaar ervaren. Ze noemden het een 'warme overdracht' en gaven aan dat matching aansluit bij onderwerpen waar de voortgezet onderwijsscholen ook aan werken. De rectoren vinden dat de beste periode voor het organiseren van matchingsactiviteit in juni is: een paar dagen na de uitslag tot aan de uitreiking van het diploma. Zij gaven ook aan dat leerlingen bij vroege matchingsactiviteiten in bijvoorbeeld februari hiervoor in overleg met de school vrij kunnen krijgen.

Begeleiding in het eerste jaar
Het traject van matching loopt door in het eerste jaar: tutoren volgen de studievoortgang en begeleiden de studenten bij de keuzes die ze moeten maken. De expertgroep 'Begeleiding' van het deelproject Matching o.l.v. Wieger Bakker (onderwijsdirecteur Bestuurs- en organisatiewetenschap) en Marijn Smeets (teamleider Studieadvies Geesteswetenschappen) heeft op basis van good practices binnen de UU een aantal concrete aanbevelingen gedaan voor invulling van het begeleidingstraject in het eerste jaar. De komende weken bespreken zij met een aantal opleidingen of deze aanbevelingen tot een gemeenschappelijk kader kunnen leiden.

Meer informatie over matching
Informatie over matching en vragen daarover worden ook gedeeld op het interne discussieplatform van de UU op Yammer. Als je daarbij #matching gebruikt, is de discussie goed vindbaar.
  
Veelgestelde vragen over Matching

 

Verbreding/flexibilisering eerste jaar

Het college van bestuur zal in overleg met de decanen later dit jaar een notitie vaststellen over verbreding/flexibilisering van het eerstejaar. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen deze doelstellingen:
  • Faciliteren van studenten die ondanks de matching een verkeerde keuze hebben gemaakt, in de loop van het eerste jaar nog een switch kunnen maken binnen de Universiteit Utrecht zonder (al teveel) studievertraging. Dit draagt bij aan het realiseren van de prestatieafspraken en is een uitgangspunt binnen het Utrechtse onderwijsmodel.
  • Stimuleren dat bachelorstudenten zich verbreden buiten de eigen discipline.
  • Garanderen dat studenten een bredere kijk krijgen op de eigen discipline door zicht te bieden op de academische context.
 

Professionele ontwikkeling en carrière in het onderwijs

Start Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijs: deadline is verlengd tot 12 november
In de komende drie jaar is jaarlijks twee miljoen euro beschikbaar voor innovaties op het gebied van didactiek & toetsing, activerend leren, matching & selectie, honoursonderwijs en flexibilisering van het eerste jaar.

Op initiatief van de vice-decanen van Sociale Wetenschappen, Geowetenschappen en Geesteswetenschappen, gaan deze faculteiten gezamenlijk in november een aanvraag indienen voor e-learning en voor de verandering van tutoraat in het tweede en derde studiejaar.

Het college van bestuur heeft het fonds ingesteld om onderwijstalent en onderwijsinnovaties te ondersteunen. Een beoordelingscommissie gaat voor het komend jaar de inzendingen voor het universitaire deel beoordelen. Bert van den Brink is lid van deze commissie.

Nadere informatie: www.uu.nl/onderwijsfonds 
 

Kort Nieuws

● ● ●

Project Masters
Om de instroom bij de masters te verbeteren, starten we met het project Masters dat beschreven is in Horizon 2015-2020. Het project gaat al in 2012-2013 bij vier masterprogramma’s quick wins realiseren en pilots starten om drempels voor instroom weg te nemen en de zichtbaarheid van de masters te verbeteren. De ervaringen uit het project zullen worden gebruikt voor het volledige masteraanbod.
Mariëtte van den Hoven Projectleider is Mariëtte van den Hoven (Ethiek Instituut). Deelnemers zijn Birgit Kaiser (Literatuur en cultuurkritiek), Kathrin Thiele (Genderstudies), Marcel Verweij (Applied Ethics), Patrick van Rossum (Kunstgeschiedenis), Marjolein Boessenkool (BBO) en Annemiek van Gorp (Communicatie & Marketing)

Onderwijsvisitaties
Deze week zijn de zelfstudies Taal- en Letterkunde (maar liefst 13 in totaal) naar QANU (www.qanu.nl) verzonden. Van 14 tot 16 januari vindt de visitatie plaats.

Jaarlijkse informatieavond voor OC-leden
De jaarlijkse informatieavond voor leden van een opleidingscommissie vindt plaats op donderdag 8 november van 19.00-21.00 uur.

In het eerste deel van de avond staan algemene informatie en ervaringen van OC-leden centraal. In het tweede deel worden een viertal thema’s aangeboden:

  • Onderwijs- en examenregelingen (OER)
  • Cursusevaluatie
  • Nieuw bachelor onderwijsmodel
  • Communicatie en informatiewinning

Aanmelden kan via een electronisch aanmeldformulier.
  
  

Verdiepende trainingen Blackboard 9.1
In november worden drie verdiepende (didactische) trainingen aangeboden op het gebied van:

  • het organiseren van (peer)feedback binnen Blackboard 9.1
  • digitaal toetsen binnen Blackboard 9.1
  • online samenwerking binnen Blackboard 9.1.

De trainingen vinden plaats in week 47, van 19 t/m 23 november. Iedere docent die deze training wil volgen, kan zich op http://bbtraining.wp.hum.uu.nl/ aanmelden. Er is per training een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

Iedere onderwijsperiode worden de basistrainingen aangeboden. Deze zijn gericht op de inrichting van en het werken met Blackboard 9.1.

Voor meer informatie, mail naar: elo.gw@uu.nl, M.Hernandez@uu.nl, of N.vanSchepen@uu.nl

Volgende nieuwsbrief
De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen verschijnt op 6 december.

 

Oktober 2012

Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik dan hier voor de online versie.

In dit nummer o.a.
Er wordt veel gesproken, zowel formeel als informeel, over de nieuwe onderwijsprogrammering. Lees meer over de actuele stand van zaken in deze nieuwsbrief.

Inhoud

Naslag

Archief

 

Colofon

Vragen?
Neem contact op met Bestuurs- en Beleidsondersteuning (BBO) (Marjolein Boessenkool) M.E.Boessenkool@uu.nl.

Eindredactie & vormgeving
Communicatie en Marketing (C&M)
Annemiek van Gorp en
Didi van Zoeren.

 
 

Onderwijsagenda Geesteswetenschappen

● ● ●

November 2012
01 Alle matchingsactiviteiten per opleiding zijn vastgesteld
--- Centrale en facultaire sites worden gevuld met duidelijke informatie over de matchingsprocedure en activiteiten
05 Lunch honoursonderwijs (12.00-14.00 uur, Van Lier & Egginkzaal)
08 Informatieavond OC-leden
19+20 Visitatie BA CIW, MA Communicatiestudies en MA Mediastudies
19-23 Verdiepende trainingen Blackboard
21+22 Visitatie BA Godgeleerdheid, BA Islam en Arabisch, MA Theologie en Religiewetenschappen
23+24
(10.00-16.00)
Open dagen (voorlichting voor scholieren)
  Invulling en data matchingsactiviteiten per opleiding zijn bekend en worden gecommuniceerd tijdens open dagen
December 2012
04 Sirius Slotconferentie (12.00-17.00 uur, Academiegebouw)
15 Schools bieden hun volledige programma’s voor de bachelor ter beoordeling aan het faculteitsbestuur aan.
Januari 2013
14-16 Visitatie cluster Taal- en Letterkunde
--- Alle aanmelders sinds 1 oktober krijgen uitnodiging om intakeformulier in te vullen

Daarna krijgen zij een uitnodiging voor een matchingsactiviteit.
Februari 2013
13 Masteravond (voorlichting voor studenten)
11-12 Visitatie cluster Kunst en Cultuur
27 Onderwijsparade 2013
Maart 2013
16 Open dag (voorlichting voor scholieren)
April 2013
22-23 Visitatie cluster Geschiedenis/Internationale Betrekkingen
Mei 2013
01 Inschrijfdeadline studenten in Utrecht, voor niet- selectieve opleidingen
13 t/m
29
Centrale eindexamens vwo
--- Aanmeldingen na 1 mei: wachtlijst
Juni 2013
--- Hoofdronde matchingsactiviteiten
Juli 2013
--- Aanbod twijfelaars na matching Centrum Studiekeuze
Augustus 2013
--- 2e ronde matching: studenten van wachtlijst, uitloters, switchers na matching
September 2013
--- Eerste cohort studenten dat te maken krijgt met nieuw onderwijsmodel
--- 1 september: studenten kunnen alleen bij hoge uitzondering nog worden toegelaten tot de opleiding