Beste collega's
● ● ●
|
Beste collega's
Na een druk jaar bereiken we het punt waarop het vernieuwde
bacheloronderwijs geheel geprogrammeerd gaat worden. Voor wat
betreft de cursussen, de pakketten en minoren zijn we er met de
domeinen goed uitgekomen. Het is onvoorstelbaar hoeveel mensen
hebben bijgedragen met nieuwe plannen. En het is prachtig hoe
verfrissend er is gekeken naar thema’s als leerlijnen en
docententeams. Hartelijk dank aan een ieder die hieraan heeft
bijgedragen.
In december staat ons een week reflectie op toetsing te
wachten, georganiseerd door onder andere Teaching Fellow
Toetsing, Judith Thissen. We weten dat de toetsing op veel
punten al goed is, op andere beter kan. Het is Judith’s opdracht
zich de komende twee jaar te buigen over de samenhang tussen
alle elementen van toetsing in de faculteit. Ze gaat het bestuur
adviseren over een coherent en consistent toetsprogramma, en de
kwaliteitswaarborging van toetsing in cursussen en bij
eindwerkstukken. Ik wil iedereen oproepen om mee te doen aan het
toetsproject in december.
|
|
|
De onderwijsprogrammering
● ● ●
|
De onderwijsprogrammering 2014-2015 is gestart met het versturen
van de programmeeropdracht naar de onderwijsdirecteuren. Dit
jaar wordt voor het eerst in de onderwijsprogrammering jaar 2 en 3 binnen het
nieuwe bacheloronderwijsmodel geprogrammeerd. Studenten die nu in hun tweede studiejaar of verder
zitten, zullen te maken krijgen met cursusaanbod uit het nieuwe
programma. Om ervoor te zorgen dat zij in het oude
examenprogramma, onder de oude eisen, kunnen afstuderen wordt er
bijzondere aandacht gevraagd voor het opstellen van
overgangsregelingen voor deze groep.
Domeinoverleggen
De domeinoverleggen hebben plaatsgevonden in de tweede en derde
week van oktober. N.a.v. deze gesprekken heeft het
faculteitsbestuur een aantal extra toezeggingen gedaan, vooral
op het gebied van minoren en losse cursussen. Deze toezeggingen
zullen in de bestuursvergadering eind oktober bekrachtigd worden,
waarna de domeinen zo snel mogelijk bericht ontvangen. |
|
|
BaMa 3.0
● ● ●
|
Humanities Honours Programme
|
Op dit moment heeft een flink aantal studenten zich aangemeld voor de
eerste selectieronde van het Humanities Honours Programme. Met al deze
studenten wordt een kort selectiegesprek gevoerd.
Volgende deadlines voor aanmelding zijn 1 januari en 15 april 2014.
Studenten die zich voor deze latere deadlines aanmelden, halen in het
tweede jaar de activiteiten in die zij gemist hebben. Er kunnen maximaal
120 studenten per jaar worden toegelaten tot het Humanities Honours
Programme.Meewerken?
De honourscursus voor het eerste jaar, waarin studenten hun eigen
discipline diepgaander verkennen, zal in november van start kunnen gaan.
Ondertussen wordt gewerkt aan de invulling van cursusonderdelen in het
tweede jaar. Docenten die belangstelling hebben mee te werken aan de
ontwikkeling van het Humanities Honours Programme kunnen dat melden bij
het hoofd van hun Departement.
Geschikte studenten?
Als je studenten kent, waarvan je denkt
dat ze geinteresseerd zijn, attendeer ze dan op de website
www.uu.nl/gw/honours, of breng ze in contact met Jan ten Thije,
Arnoud Visser, Hugo Quené, Babs Boter, Rick Dolphijn, Victor Schmidt,
Remco Raben, Menno Lievers, Nico Landman of Ido de Haan. |
|
|
Onderwijsprojecten uit Horizon
● ● ●
|
Veel aandacht voor toetsing
|
Judith
Thissen is door het College van Bestuur benoemd tot Teaching
Fellow 2013-2015. Het Teaching Fellowship programma is een
initiatief van de Universiteit Utrecht om excellentie in het
onderwijs en verdere docentprofessionalisering te stimuleren.
Jaarlijks worden acht docenten geselecteerd om twee jaar lang te
werken aan een project dat gericht is op verbetering van de
kwaliteit van het onderwijs binnen hun faculteit. Judith Thissen
zal zich inzetten op het terrein van toetsing in het kader van
het GW-programma Horizon 2015-2020. Hieronder een overzicht van
de ontwikkelingen op het gebied van toetsing.
9 december start het GW-toetsproject
voor alle GW-docenten
In de week van 9 tot 12 december start het GW-toetsproject met
een breed scala van activiteiten voor docenten: lunchlezingen,
workshops en masterclasses over onderwerpen als feedback,
rubrics, digitaal toetsen, en toetsgestuurd leren. Op donderdag
12 december (15.00-18.00 uur) is een feestelijke afsluiting van
deze kick-off start met een keynote lezing van Sally Brown, een
internationaal expert op het gebied van Assessment for
Learning. In de volgende nieuwsbrief uitgebreid aandacht
voor dit programma.
Toetscommissie
Sinds 2012 heeft de faculteit Geesteswetenschappen een
facultaire toetscommissie, die de examencommissies en het
faculteitsbestuur adviseert op het gebied van kwaliteitsbeleid-
en verbetering op het terrein van toetsing. Leden van de
commissie zijn:
Toetsing van stages
Uit de recente visitaties en interne evaluaties is gebleken dat
het hard nodig is dat we kritisch kijken naar de kwaliteit van
de toetsing binnen de faculteit. In 2013 heeft de commissie zich
allereerst verdiept in de toetsing van stages op bachelor- en
masterniveau. Op basis van een inventarisatie van de bestaande
praktijken en gesignaleerde knelpunten is onlangs een voorstel
gedaan aan het Faculteitsbestuur voor een grondige herziening
van de manier waarop stages begeleid en beoordeeld worden. Zo
wordt in de toekomst bijvoorbeeld een scherper onderscheid
gemaakt tussen verschillende typen stages (meeloop, onderzoek,
onderwijs) en dienen alle masterstages een onderzoekscomponent
te bevatten. Het voorstel omvat eveneens nieuwe facultaire
beoordelingsformulieren en richtlijnen voor studenten voor het
schrijven van hun stagewerkplan.
Toetsing van eindwerkstukken en
scripties
Op dit moment is de commissie bezig met een advies over de
begeleiding en beoordeling van BA-eindwerkstukken en
Masterscripties. Uitgangspunt is om het gehele traject van
begeleiding en beoordeling van eindwerkstukken en scripties een
kwaliteitsimpuls te geven. De verwachting is dat het advies eind
november aan de onderwijsdirecteuren kan worden voorgelegd voor
een eerste commentaar. Onderdeel van het advies is een standaard
beoordelingsformulier, dat zo is ontworpen dat het geschikt is
voor alle opleidingen binnen de faculteit. De bruikbaarheid is
door de commissie getoetst op BA-eindwerkstukken en MA-scripties
uit zeer verschillende vakgebieden. |
|
Didactiek en toetsing van cursussen van
het eerste basispakket
Wat en hoe studenten leren hangt voor een groot deel af van de
wijze waarop zij denken dat zij worden getoetst. In veel
gevallen leidt dit tot oppervlakkig leren. Als de toetsen echter
zijn afgestemd op wat wij willen dat de studenten leren (de
leerdoelen), en duidelijk is wat de studenten moeten doen om de
leerdoelen te bereiken, heeft de toetsing het gewenste effect op
het leergedrag van de studenten. Als ook de activiteiten tijdens
de cursus (colleges, opdrachten) zijn afgestemd op de leerdoelen,
en de leerdoelen zijn afgestemd op die van het curriculum als
geheel, spreken we van constructive alignment.
In twee workshops van twee uur gaan we samen met de betrokken
docenten de principes van constructive alignment toepassen op de
vier cursussen van het eerste basispakket van enkele opleidingen.
In de eerste workshop zullen we van elke cursus de leerdoelen
formuleren en de toetsvormen en leeractiviteiten daarop
afstemmen, met inachtneming van de context (grote of kleine
groepen). In de tweede workshop zoemen we in op didaktiek en
toetsing. We reflecteren op de didactische praktijk in de
opleiding en proberen die zo nodig te verbeteren.
De workshops worden geleid door
Ria van der Lecq (Teaching Fellow 2011-2013). |
|
|
Kort Nieuws
● ● ●
|
Visitaties en reactie audit
|
Binnen de faculteit zijn het afgelopen jaar 32 opleidingen
gevisiteerd. Van een aantal clusters zijn de definitieve
rapporten binnen. Van de laatste clusters, Kunstmatige
intelligentie, Noord-Amerika Studies en Geschiedenis en
Internationale betrekkingen hebben we conceptrapporten ontvangen.
Na een hoor-wederhoorprocedure zullen ook deze rapporten
definitief aan de faculteit worden aangeboden. N.a.v. de
visitaties en het feit dat een aantal opleidingen met een
onvoldoende is beoordeeld, heeft het college van bestuur in
maart een interne audit uitgevoerd binnen de faculteit. De
bevindingen van deze auditcommissie zijn gepresenteerd. Het
college heeft de faculteit gevraagd een verbeterplan op te
stellen. Dit verbeterplan is door het bestuur geschreven en
voorzien van input van onderwijsdirecteuren, departementshoofden
en faculteitsraad. In het bilaterale overleg in november zal het
plan met het cvb worden besproken. Klik op de links voor het
plan van aanpak en een samenvatting van het
auditrapport.
|
|
|
Ontwikkeling nieuwe masterwebsite van start
|
Op 1 oktober ging de nieuwe bachelorwebsite
www.uu.nl/bachelor online. Tot december 2013 werken we nog
aan verbeteringen. Inmiddels is de ontwikkeling voor een
nieuwe masterwebsite ook gestart. Deze website moet op 1
september 2014 gereed zijn. |
Lancering nieuwe UU-website voor
bachelorstudiekiezers door
Marjan Oudeman, voorzitter van het College van Bestuur |
|
|
OC-informatieavond
|
Op dinsdagavond 29 oktober was de jaarlijks informatieavond voor
alle OC leden (dus docent en student). Deze avond werd voor het
vijfde achtereenvolgende jaar georganiseerd. Onderwerpen die
deze avond aan de orde kwamen, waren het nieuwe evaluatiesysteem
Caracal, de Onderwijs- en examenregelingen en contacten met de
achterban. Tevens werd het bijgewerkte handboek voor OC-leden
uitgedeeld. Dit handboek wordt ook via de onderwijsdirecteuren
verspreid. |
|
|
Masterlanguage
|
In Nederland is een nieuw samenwerkingsverband gestart op het
gebied van de talen Duits, Engels, Frans, Italiaans, Nederlands
en Klassieke Talen voor masterstudenten: Masterlanguage. In dit
verband participeren de Radboud Universiteit, Rijksuniversiteit
Groningen, Universiteit Leiden, Universiteit Utrecht,
Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit. In semester
II (vanaf februari 2014) zal het Masterlanguage aanbod gaan
draaien. Voor die tijd worden er voor studenten informatiedagen
georganiseerd, per taal. Meer informatie:
www.masterlanguage.nl. |
|
|
|
Verslag masteravond
|
Woensdagavond 9 oktober was er weer een geslaagde masteravond.
Alle masterprogramma’s van de faculteit Geesteswetenschappen
gaven voorlichtingsrondes op de Drift. Evenals voorgaande keren
was de opkomst groot en de sfeer goed. Vooral de educatieve
masters (lerarenopleidingen) vertonen een stijgende lijn qua
bezoekersaantallen, met name wat betreft het talenonderwijs.
Kijk
hier voor een uitgebreid verslag. |
|
|
|
Evaluatie klanttevredenheid studieadvies
|
In juni zijn we gestart met een tevredenheidsonderzoek onder
studenten die de studieadviseur en/of het Studiepunt bezocht
hebben. Daarvoor hebben we een scheurformulier ontworpen met 4
vragen: |
|
De studieadviseurs en medewerkers van het Studiepunt geven
studenten een scheurkaartje mee als ze langs zijn geweest bij
een spreekuur, afspraak of bij de balie op Drift 10. Het
onderzoek loopt langere tijd om een duidelijker beeld te krijgen
over de ‘klanttevredenheid’ in drukke en rustige periodes. We
verwachten de eerste resultaten over enkele maanden. Met de
uitkomsten gaan studieadviseurs en medewerkers van het
Studiepunt aan de slag om hun dienstverlening aan studenten nog
beter te maken. Op andere plekken binnen de UU is al interesse
getoond in dit GW-onderzoek.
Meer informatie bij Marijn Smeets (r.j.smeets@uu.nl), teamleider Studieadvies |
|
|
Blackboard
|
Trainingen en inloop uren
Afgelopen periode is er in het onderwijs volop gebruik gemaakt
van Blackboard en de vele mogelijkheden die Blackboard biedt.
Sommige docenten hebben zelfs een eigen banner gemaakt, werd er
veelvuldig gebruik van wikipagina’s gemaakt en zijn er toetsen
afgenomen middels Blackboard. Om ook in periode 2 Blackboard
weer goed in het onderwijs in te zetten worden er in week 44,
45 en 46 weer trainingen aangeboden om docenten hierbij te
ondersteunen. Dit keer zijn er zowel basistrainingen over het
invullen van de cursus als ook verdiepende trainingen over het
inzetten van het Discussion board en de wiki in het onderwijs.
Er zijn in deze weken ook inloop uren gepland waar docenten
terecht kunnen voor een persoonlijke uitleg voor meer
specifiekere vragen. Inschrijven kan via de
website.
“Blackboard docenten community”
Vanaf donderdag 31 oktober zal er ook een Blackboard community
beschikbaar komen voor alle docenten van Geesteswetenschappen.
In deze community kunnen docenten allerlei ondersteunende
informatie vinden over Blackboard. Naast de bestaande
handleidingen onder de support tab van Blackboard staan in deze
community ook extra instructie video’s over tools of praktische
zaken in Blackboard. Maar er is ook informatie te vinden over
Blackboard en auteursrecht en informatie over specifieke tools
die te gebruiken zijn in Blackboard. Het is in deze community
ook mogelijk om deze tools zelf te ervaren vanuit het student
perspectief. Alle docenten Geesteswetenschappen zijn reeds in
deze community ingeschreven.
Ga naar:
www.uu.nl/blackboard > log in > tabblad “communities” >
“Blackboard docenten community.” |
|
|
|
Extra studieplekken beschikbaar voor studenten
tijdens tentamenperiode
|
Studenten hebben aangegeven dat zij behoefte hebben aan extra
studieplekken in de tentamenperiode. Om aan deze wens tegemoet
te komen, stelt de faculteit als proef extra studieplekken
beschikbaar tijdens de tentamenperiode van blok 1.
Meer informatie |
|
|
Volgende nieuwsbrief
|
De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen
verschijnt op 28 november 2013. |
|
|
|
Oktober 2013 |
Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik
dan
hier
voor de online versie. |
In dit nummer o.a.
Veel aandacht voor toetsing. |
|
Inhoud |
|
Naslag |
|
Archief |
|
Colofon |
Vragen?
Neem contact op met Bestuurs- en Beleidsondersteuning (BBO)
(Marjolein Boessenkool)
M.E.Boessenkool@uu.nl. Eindredactie & vormgeving
Communicatie en Marketing (C&M)
Annemiek van Gorp en
Didi van Zoeren. |
|
|
|