Beste collega's

● ● ●

Beste collega's

Na een druk jaar bereiken we het punt waarop het vernieuwde bacheloronderwijs geheel geprogrammeerd gaat worden. Voor wat betreft de cursussen, de pakketten en minoren zijn we er met de domeinen goed uitgekomen. Het is onvoorstelbaar hoeveel mensen hebben bijgedragen met nieuwe plannen. En het is prachtig hoe verfrissend er is gekeken naar thema’s als leerlijnen en docententeams. Hartelijk dank aan een ieder die hieraan heeft bijgedragen.

In december staat ons een week reflectie op toetsing te wachten, georganiseerd door onder andere Teaching Fellow Toetsing, Judith Thissen. We weten dat de toetsing op veel punten al goed is, op andere beter kan. Het is Judith’s opdracht zich de komende twee jaar te buigen over de samenhang tussen alle elementen van toetsing in de faculteit. Ze gaat het bestuur adviseren over een coherent en consistent toetsprogramma, en de kwaliteitswaarborging van toetsing in cursussen en bij eindwerkstukken. Ik wil iedereen oproepen om mee te doen aan het toetsproject in december.

Vriendelijke groet,

Bert van den Brink, vice-decaan onderwijs
 

De onderwijsprogrammering

● ● ●

De onderwijsprogrammering 2014-2015 is gestart met het versturen van de programmeeropdracht naar de onderwijsdirecteuren. Dit jaar wordt voor het eerst in de onderwijsprogrammering jaar 2 en 3 binnen het nieuwe bacheloronderwijsmodel geprogrammeerd. Studenten die nu in hun tweede studiejaar of verder zitten, zullen te maken krijgen met cursusaanbod uit het nieuwe programma. Om ervoor te zorgen dat zij in het oude examenprogramma, onder de oude eisen, kunnen afstuderen wordt er bijzondere aandacht gevraagd voor het opstellen van overgangsregelingen voor deze groep.

Domeinoverleggen
De domeinoverleggen hebben plaatsgevonden in de tweede en derde week van oktober. N.a.v. deze gesprekken heeft het faculteitsbestuur een aantal extra toezeggingen gedaan, vooral op het gebied van minoren en losse cursussen. Deze toezeggingen zullen in de bestuursvergadering eind oktober bekrachtigd worden, waarna de domeinen zo snel mogelijk bericht ontvangen.

 

BaMa 3.0

● ● ●

Humanities Honours Programme

Op dit moment heeft een flink aantal studenten zich aangemeld voor de eerste selectieronde van het Humanities Honours Programme. Met al deze studenten wordt een kort selectiegesprek gevoerd.

Volgende deadlines voor aanmelding zijn 1 januari en 15 april 2014. Studenten die zich voor deze latere deadlines aanmelden, halen in het tweede jaar de activiteiten in die zij gemist hebben. Er kunnen maximaal 120 studenten per jaar worden toegelaten tot het Humanities Honours Programme.

Meewerken?
De honourscursus voor het eerste jaar, waarin studenten hun eigen discipline diepgaander verkennen, zal in november van start kunnen gaan. Ondertussen wordt gewerkt aan de invulling van cursusonderdelen in het tweede jaar. Docenten die belangstelling hebben mee te werken aan de ontwikkeling van het Humanities Honours Programme kunnen dat melden bij het hoofd van hun Departement.

Geschikte studenten?
Als je studenten kent, waarvan je denkt dat ze geinteresseerd zijn, attendeer ze dan op de website www.uu.nl/gw/honours, of breng ze in contact met Jan ten Thije, Arnoud Visser, Hugo Quené, Babs Boter, Rick Dolphijn, Victor Schmidt, Remco Raben, Menno Lievers, Nico Landman of Ido de Haan.

 

Onderwijsprojecten uit Horizon

● ● ●

Veel aandacht voor toetsing

Judith Thissen is door het College van Bestuur benoemd tot Teaching Fellow 2013-2015. Het Teaching Fellowship programma is een initiatief van de Universiteit Utrecht om excellentie in het onderwijs en verdere docentprofessionalisering te stimuleren. Jaarlijks worden acht docenten geselecteerd om twee jaar lang te werken aan een project dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van het onderwijs binnen hun faculteit. Judith Thissen zal zich inzetten op het terrein van toetsing in het kader van het GW-programma Horizon 2015-2020. Hieronder een overzicht van de ontwikkelingen op het gebied van toetsing.

9 december start het GW-toetsproject voor alle GW-docenten
In de week van 9 tot 12 december start het GW-toetsproject met een breed scala van activiteiten voor docenten: lunchlezingen, workshops en masterclasses over onderwerpen als feedback, rubrics, digitaal toetsen, en toetsgestuurd leren. Op donderdag 12 december (15.00-18.00 uur) is een feestelijke afsluiting van deze kick-off start met een keynote lezing van Sally Brown, een internationaal expert op het gebied van Assessment for Learning. In de volgende nieuwsbrief uitgebreid aandacht voor dit programma.

Toetscommissie
Sinds 2012 heeft de faculteit Geesteswetenschappen een facultaire toetscommissie, die de examencommissies en het faculteitsbestuur adviseert op het gebied van kwaliteitsbeleid- en verbetering op het terrein van toetsing. Leden van de commissie zijn:

Toetsing van stages
Uit de recente visitaties en interne evaluaties is gebleken dat het hard nodig is dat we kritisch kijken naar de kwaliteit van de toetsing binnen de faculteit. In 2013 heeft de commissie zich allereerst verdiept in de toetsing van stages op bachelor- en masterniveau. Op basis van een inventarisatie van de bestaande praktijken en gesignaleerde knelpunten is onlangs een voorstel gedaan aan het Faculteitsbestuur voor een grondige herziening van de manier waarop stages begeleid en beoordeeld worden. Zo wordt in de toekomst bijvoorbeeld een scherper onderscheid gemaakt tussen verschillende typen stages (meeloop, onderzoek, onderwijs) en dienen alle masterstages een onderzoekscomponent te bevatten. Het voorstel omvat eveneens nieuwe facultaire beoordelingsformulieren en richtlijnen voor studenten voor het schrijven van hun stagewerkplan.

Toetsing van eindwerkstukken en scripties
Op dit moment is de commissie bezig met een advies over de begeleiding en beoordeling van BA-eindwerkstukken en Masterscripties. Uitgangspunt is om het gehele traject van begeleiding en beoordeling van eindwerkstukken en scripties een kwaliteitsimpuls te geven. De verwachting is dat het advies eind november aan de onderwijsdirecteuren kan worden voorgelegd voor een eerste commentaar. Onderdeel van het advies is een standaard beoordelingsformulier, dat zo is ontworpen dat het geschikt is voor alle opleidingen binnen de faculteit. De bruikbaarheid is door de commissie getoetst op BA-eindwerkstukken en MA-scripties uit zeer verschillende vakgebieden.

Didactiek en toetsing van cursussen van het eerste basispakket
Wat en hoe studenten leren hangt voor een groot deel af van de wijze waarop zij denken dat zij worden getoetst. In veel gevallen leidt dit tot oppervlakkig leren. Als de toetsen echter zijn afgestemd op wat wij willen dat de studenten leren (de leerdoelen), en duidelijk is wat de studenten moeten doen om de leerdoelen te bereiken, heeft de toetsing het gewenste effect op het leergedrag van de studenten. Als ook de activiteiten tijdens de cursus (colleges, opdrachten) zijn afgestemd op de leerdoelen, en de leerdoelen zijn afgestemd op die van het curriculum als geheel, spreken we van constructive alignment.

In twee workshops van twee uur gaan we samen met de betrokken docenten de principes van constructive alignment toepassen op de vier cursussen van het eerste basispakket van enkele opleidingen. In de eerste workshop zullen we van elke cursus de leerdoelen formuleren en de toetsvormen en leeractiviteiten daarop afstemmen, met inachtneming van de context (grote of kleine groepen). In de tweede workshop zoemen we in op didaktiek en toetsing. We reflecteren op de didactische praktijk in de opleiding en proberen die zo nodig te verbeteren.

De workshops worden geleid door Ria van der Lecq (Teaching Fellow 2011-2013).

 

Kort Nieuws

● ● ●

Visitaties en reactie audit

Binnen de faculteit zijn het afgelopen jaar 32 opleidingen gevisiteerd. Van een aantal clusters zijn de definitieve rapporten binnen. Van de laatste clusters, Kunstmatige intelligentie, Noord-Amerika Studies en Geschiedenis en Internationale betrekkingen hebben we conceptrapporten ontvangen. Na een hoor-wederhoorprocedure zullen ook deze rapporten definitief aan de faculteit worden aangeboden.

N.a.v. de visitaties en het feit dat een aantal opleidingen met een onvoldoende is beoordeeld, heeft het college van bestuur in maart een interne audit uitgevoerd binnen de faculteit. De bevindingen van deze auditcommissie zijn gepresenteerd. Het college heeft de faculteit gevraagd een verbeterplan op te stellen. Dit verbeterplan is door het bestuur geschreven en voorzien van input van onderwijsdirecteuren, departementshoofden en faculteitsraad. In het bilaterale overleg in november zal het plan met het cvb worden besproken. Klik op de links voor het plan van aanpak en een samenvatting van het auditrapport.

 

Ontwikkeling nieuwe masterwebsite van start

Op 1 oktober ging de nieuwe bachelorwebsite www.uu.nl/bachelor online. Tot december 2013 werken we nog aan verbeteringen.

Inmiddels is de ontwikkeling voor een nieuwe masterwebsite ook gestart. Deze website moet op 1 september 2014 gereed zijn.


Lancering nieuwe UU-website voor bachelorstudiekiezers door
Marjan Oudeman, voorzitter van het College van Bestuur

 

OC-informatieavond 

Op dinsdagavond 29 oktober was de jaarlijks informatieavond voor alle OC leden (dus docent en student). Deze avond werd voor het vijfde achtereenvolgende jaar georganiseerd. Onderwerpen die deze avond aan de orde kwamen, waren het nieuwe evaluatiesysteem Caracal, de Onderwijs- en examenregelingen en contacten met de achterban.

Tevens werd het bijgewerkte handboek voor OC-leden uitgedeeld. Dit handboek wordt ook via de onderwijsdirecteuren verspreid.

 

Masterlanguage

In Nederland is een nieuw samenwerkingsverband gestart op het gebied van de talen Duits, Engels, Frans, Italiaans, Nederlands en Klassieke Talen voor masterstudenten: Masterlanguage. In dit verband participeren de Radboud Universiteit, Rijksuniversiteit Groningen, Universiteit Leiden, Universiteit Utrecht, Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit. In semester II (vanaf februari 2014) zal het Masterlanguage aanbod gaan draaien. Voor die tijd worden er voor studenten informatiedagen georganiseerd, per taal.

Meer informatie: www.masterlanguage.nl.

 

Verslag masteravond

Woensdagavond 9 oktober was er weer een geslaagde masteravond. Alle masterprogramma’s van de faculteit Geesteswetenschappen gaven voorlichtingsrondes op de Drift. Evenals voorgaande keren was de opkomst groot en de sfeer goed. Vooral de educatieve masters (lerarenopleidingen) vertonen een stijgende lijn qua bezoekersaantallen, met name wat betreft het talenonderwijs.

Kijk hier voor een uitgebreid verslag.

 

Evaluatie klanttevredenheid studieadvies

In juni zijn we gestart met een tevredenheidsonderzoek onder studenten die de studieadviseur en/of het Studiepunt bezocht hebben. Daarvoor hebben we een scheurformulier ontworpen met 4 vragen:

De studieadviseurs en medewerkers van het Studiepunt geven studenten een scheurkaartje mee als ze langs zijn geweest bij een spreekuur, afspraak of bij de balie op Drift 10.

Het onderzoek loopt langere tijd om een duidelijker beeld te krijgen over de ‘klanttevredenheid’ in drukke en rustige periodes. We verwachten de eerste resultaten over enkele maanden. Met de uitkomsten gaan studieadviseurs en medewerkers van het Studiepunt aan de slag om hun dienstverlening aan studenten nog beter te maken. Op andere plekken binnen de UU is al interesse getoond in dit GW-onderzoek.

Meer informatie bij Marijn Smeets (r.j.smeets@uu.nl), teamleider Studieadvies

 

Blackboard

Trainingen en inloop uren
Afgelopen periode is er in het onderwijs volop gebruik gemaakt van Blackboard en de vele mogelijkheden die Blackboard biedt. Sommige docenten hebben zelfs een eigen banner gemaakt, werd er veelvuldig gebruik van wikipagina’s gemaakt en zijn er toetsen afgenomen middels Blackboard. Om ook in periode 2 Blackboard weer goed in het onderwijs in te zetten worden er in week 44, 45 en 46 weer trainingen aangeboden om docenten hierbij te ondersteunen. Dit keer zijn er zowel basistrainingen over het invullen van de cursus als ook verdiepende trainingen over het inzetten van het Discussion board en de wiki in het onderwijs. Er zijn in deze weken ook inloop uren gepland waar docenten terecht kunnen voor een persoonlijke uitleg voor meer specifiekere vragen. Inschrijven kan via de website.

“Blackboard docenten community”
Vanaf donderdag 31 oktober zal er ook een Blackboard community beschikbaar komen voor alle docenten van Geesteswetenschappen. In deze community kunnen docenten allerlei ondersteunende informatie vinden over Blackboard. Naast de bestaande handleidingen onder de support tab van Blackboard staan in deze community ook extra instructie video’s over tools of praktische zaken in Blackboard. Maar er is ook informatie te vinden over Blackboard en auteursrecht en informatie over specifieke tools die te gebruiken zijn in Blackboard. Het is in deze community ook mogelijk om deze tools zelf te ervaren vanuit het student perspectief. Alle docenten Geesteswetenschappen zijn reeds in deze community ingeschreven.

Ga naar: www.uu.nl/blackboard > log in > tabblad “communities” > “Blackboard docenten community.”

 

Extra studieplekken beschikbaar voor studenten tijdens tentamenperiode

Studenten hebben aangegeven dat zij behoefte hebben aan extra studieplekken in de tentamenperiode. Om aan deze wens tegemoet te komen, stelt de faculteit als proef extra studieplekken beschikbaar tijdens de tentamenperiode van blok 1.

Meer informatie

 

Volgende nieuwsbrief

De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen verschijnt op 28 november 2013.
 

Oktober 2013

Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik dan hier voor de online versie.

In dit nummer o.a.
Veel aandacht voor toetsing
.

Inhoud

Naslag

Archief

Colofon

Vragen?
Neem contact op met Bestuurs- en Beleidsondersteuning (BBO) (Marjolein Boessenkool) M.E.Boessenkool@uu.nl.

Eindredactie & vormgeving
Communicatie en Marketing (C&M)
Annemiek van Gorp en
Didi van Zoeren.

 
 

Onderwijsagenda Geesteswetenschappen

● ● ●

Oktober 2013
29 Informatieavond opleidingscommissies
31 Informatieavond examencommissies
November 2013
29 Blackboardtraining voor docenten (wiki)
22+23 Open dagen (voorlichting voor scholieren)
December 2013
9 t/m 12 GW toetsweek
Januari 2014
01 Deadline tweede selectieronde Humanities Honours Programme
Februari 2014
12 Masteravond (voorlichting voor studenten)
Maart 2014
06 Onderwijsparade
15 Open dag (voorlichting voor scholieren)
April 2014
15 Deadline laatste selectieronde Humanities Honours Programme
Mei 2014
01 Inschrijfdeadline voor alle studenten, voor niet- selectieve opleidingen
12 t/m 27 Centrale eindexamens vwo