Beste collega's
● ● ●
|
De eerste nieuwsbrief onderwijs van het academisch jaar
2013-2014. De instroom van nieuwe studenten is redelijk stabiel
gebleven. Er zijn, zoals altijd, opleidingen die stijgen,
opleidingen die dalen en opleidingen die min of meer gelijk
blijven. We zullen met de opleidingen analyseren waar de
fluctuaties vandaan komen. Hebben ze te maken met matching?
Worden de opleidingen goed aan de man en vrouw gebracht? Wat dat
laatste betreft hebben we een belangrijke stap gezet: de nieuwe
bachelorkiezerswebsite gaat op 1 oktober online. Ik verwacht dat
deze site de informatievoorziening aan toekomstige studenten
zeer ten goede gaat komen.
Over de invoering van het nieuwe onderwijsmodel in de
bacheloropleidingen vind je in de nieuwsbrief de laatste stand
van zaken. Bijna alle bouwstukken vallen langzamerhand op zijn
plaats. We verwachten op tijd klaar te zijn om het normale tempo
van de onderwijsprogrammering en de vaststelling van de OER-en
te kunnen aanhouden. Dat hadden een jaar geleden velen gehoopt
en weinigen verwacht!
Wie nu denkt dat het daarom eindelijk is afgelopen met
herzieningen heeft het mis. Na de bachelor is de master toe aan
een stevige herijking. We gaan kritisch kijken naar de kwaliteit
en de omvang van de programma’s in zowel de academische als
research masters. Onze Utrechtse masters doen het in
vergelijking vaak niet goed. We verliezen studenten. Een aantal
domeincommissies gaat onder leiding van Peter Schrijver,
onderwijsdirecteur bachelor TLC, kijken naar profilering en
doelmatigheid van het masterlandschap. Het is de bedoeling dat
we per september 2015 een vernieuwd masteraanbod hebben. Met het
proces is een begin gemaakt, waarover je in deze nieuwsbrief
meer kunt lezen.
|
|
|
De onderwijsprogrammering
● ● ●
|
Nieuw onderwijsmodel is van start
gegaan
In september is de nieuwe lichting bachelorstudenten met het
nieuwe onderwijsmodel gestart. Jaar 2 en 3 gaan alleen dit jaar
nog door in het oude systeem.
Wat willen we met het nieuwe model bereiken:
- efficiënte inrichting van het onderwijs;
- kwaliteitsverbetering;
- communityvorming in de studentcohorten;
- het verhogen van de rendementen.
In oktober stuurt het faculteitsbestuur de
programmeeropdracht voor 2014-2015 naar de departementen. Vanaf
2014-2015 zal al het bacheloronderwijs geprogrammeerd zijn
volgens het nieuwe model.
Gestructureerde keuzemogelijkheden
De keuzemogelijkheden voor studenten zijn in pakketten
gestructureerd (basispakketten, minor GW, verdiepingspakket).
Het volgen van een minor GW is verplicht, omdat het van
belang is dat studenten buiten hun eigen vakgebied kijken.
Overigens is een minor GW een minor met daarop een ‘stempel’ van
goedkeuring van GW. Dit betekent niet dat er alleen GW-vakken
inzitten.
Daarnaast kiezen studenten voor academische contextcursussen
(twee binnen en één buiten hun domein), schrijven een
bacheloreindwerkstuk en kunnen vier cursussen geheel vrij
invullen.
Het faculteitsbestuur heeft een principe-besluit genomen over
het minoraanbod en voert binnenkort het laatste overleg hierover
met de domeinen. 1 November zal het aanbod voor 2014-2015
vaststaan en openbaar zijn.
Buitenland
Een studie in het buitenland (mits goedgekeurd door de
examencommissie) kan zowel binnen de minor GW als binnen de
profileringsruimte vallen.
Vrijstellingen
De examencommissie beoordeelt of studenten vrijstellingen kunnen
krijgen of niet. Dit is en blijft maatwerk.
|
Overstappen naar een andere studie
is goed mogelijk
Tijdens de academische-contextcursus buiten het domein kan een
student zich oriënteren op wat er zich buiten de major afspeelt.
Als een student merkt dat de gekozen opleiding niet de juiste
is, kan hij/zij overstappen. De student kan de al behaalde
cursussen inzetten voor de profileringsruimte. Een student kan
ook het hele eerste basispakket afmaken en dit inzetten als
minor GW. Bij overstap bij een talenstudie kan een student niet
altijd alle cursussen uit het tweede basispakket volgen. Met
name sommige taalverwervingscursussen zullen dan in het tweede
studiejaar gevolgd kunnen worden. |
|
|
|
BaMa 3.0
● ● ●
|
Matching
|
De nieuwe lichting bachelorstudenten heeft de verplichte
matchingsprocedure doorlopen. In juni hebben we ruim 1000 scholieren
ontvangen. In augustus was het met ruim 300 deelnemers drukker dan
verwacht met late matchers. We zijn nu bezig met de evaluatie. De
faculteitsraad spreekt er in november over met het faculteitsbestuur.
Binnenkort is er duidelijkheid over hoe we de matching volgend jaar
uitvoeren en optimaliseren naar aanleiding van de evaluatie en de nieuwe
wet Kwaliteit in Verscheidenheid.
De tutor-begeleiding van de net gestarte studenten is geïntensiveerd.
Lees meer daarover in deze nieuwsbrief. We zullen de huidige lichting
studenten nauwgezet volgen.
Heel veel dank aan alle betrokkenen voor alle inzet om de matching
mogelijk te maken! |
|
|
Humanities Honours Programme
|
Dit jaar start het Humanities Honours Programme. Dit programma is
bedoeld voor ambitieuze studenten die meer uit hun opleiding willen
halen. De studenten en docenten maken deel uit van de honours community
en geven gezamenlijk vorm aan het programma. Studenten verdiepen zich in
het eigen vakgebied en kijken over de grenzen van dat vakgebied heen om
hun horizon te verbreden. Anders dan de voorloper van dit programma, het
Humanities College, start het Humanities Honours Programme nu direct in
het eerste jaar.
Het Center of Excellence in University Teaching (CEUT)
heeft aan de betrokken docenten (Jan ten Thije, Arnoud Visser, Hugo
Quené, Babs Boter, Rick Dolphijn, Victor Schmidt, Remco Raben, Menno
Lievers en Nico Landman) een speciale honours-teaching docententraining
gegeven.
Eerstejaars kunnen zich aanmelden voor de selectieprocedure tussen 15
september 2013 en 15 april 2014. Er zijn drie startmomenten. Het eerste
moment is in periode 2. Wie later start, moet in het tweede jaar gemiste
activiteiten inhalen.
Op 17 september vond de eerste informatiebijeenkomst voor eerstejaars
plaats. Tachtig geïnteresseerde eerstejaars waren daarbij aanwezig. In
totaal richten we ons op een instroom van 100-150 eerstejaars in het
programma.
Aan het Humanities College, de voorloper van het Humanities Honours
Programme, neemt nu de laatste lichting studenten deel.
Meer informatie
|
|
|
Onderwijsprojecten uit Horizon
● ● ●
|
In het Horizonprogramma voeren we de plannen uit die we in
Horizon 2015-2020 hebben gemaakt. Om de plannen te kunnen
realiseren, hebben we van het college van bestuur 3,5 M€
ontvangen die we van 2013 tot en met 2015 inzetten. Een deel van
het budget wordt gebruikt om extra docenten aan te stellen om
onderwijs te kunnen ontwikkelen en verzorgen. Een ander deel
wordt gebruikt om de tijd te compenseren (door extra docenten
aan te stellen) van medewerkers die projecten uitwerken om de
kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, zoals de projecten
die hieronder worden beschreven. |
|
|
Geïntensiveerd tutoraat
|
De tutor-begeleiding voor de nieuwe lichting eerstejaars
studenten is geïntensiveerd. Voor de nieuwe werkwijze zijn
UU-richtlijnen vastgesteld. De gegevens van de
matchingsformulieren zijn voor de tutoren toegankelijk gemaakt,
zodat de lijn van matching naar eindwerkstuk goed wordt ingezet.
Komend jaar ontwikkelt de GW-projectgroep facultaire richtlijnen
voor het tweede en derde jaar.
Input
voor het nieuwe tutoraat wordt op verschillende manieren
verzameld. Zo vonden er in september universiteitsbrede ontbijtsessies plaats,
waarbij ook deelnemers van GW aanwezig waren. In boeiende
gesprekken in gemengde groepen van studenten, docenten/tutoren,
studieadviseurs en beleidsmakers werd daar nagedacht over de
rollen van tutor en studieadviseur en over de vraag wat een
tutor nodig heeft voor een goede invulling van deze taak.
De GW-projectgroep bestaat uit Frank Brandsma (projectleider
en tutoraatfellow GW), Luuk Dijkstra (TLC), André van der Velden
(MCW), Christianne Smit (GKG), Wouter Le Febre (student), Dianne
Draper (studieadviseur TCS, Religiestudies en Islam en Arabisch)
en Inge-Marlies Sanders (projectsecretaris). Vragen of
suggesties, good practices of ervaren problemen? Neem contact
op met
Frank Brandsma. |
|
|
Project Arbeidsmarktoriëntatie
|
Uit
onderzoek blijkt dat studenten vinden dat ze te weinig worden
voorbereid op de arbeidsmarkt. Hoe komt dat? Is door een
versnippering aan activiteiten en organisatoren
arbeidsmarktoriëntatie misschien niet altijd als zodanig
herkenbaar voor studenten? Of heeft de Utrechtse faculteit GW in
de praktijk ook een kariger aanbod aan activiteiten op dit
terrein dan opleidingen elders? Wat verwachten we eigenlijk van
academische GW-opleidingen – die voor het merendeel echt geen
beroepsopleidingen zijn - ten aanzien van de voorbereiding van
studenten op de arbeidsmarkt? En welke differentiatie is zinvol
binnen de verschillende opleidingen? In het project
Arbeidsmarktoriëntatie onder leiding van Leo Lentz, wordt er
gewerkt aan een diagnose van dit probleem en een advies over de
vraag hoe we de prestaties van de faculteit op dit terrein van
substantieel kunnen verbeteren.
Leden van de projectgroep arbeidsmarktorientatie:
Leo Lentz (projectleider, TLC), Joost Dankers (GKG), Ria van
der Lecq (LAS), Ann Sophie Lehmann (MCW), Jildou Fabriek
(student), Fleur de Haas (projectsecretaris) en Inge-Marlies
Sanders (projectsecretaris)
|
|
Masterproject
|
Negen jaar na de start van de eerste masterprogramma's (sept.
2004) is het tijd voor herziening van de academische (AM) en
research master (RM) programma's. Deze herziening is een logisch
vervolg op de bachelorherziening.
Opgaven en doelstellingen van het project masterherziening:
- verheldering en verscherping profilering programma's;
- herbezinning op de aansluiting van met name de
academische masterprogramma's op het beroepenveld;
- herbezinning op de aansluiting van met name de RM op
actuele belangwekkende onderzoeksvelden;
- herbezinning op de 'harde knip' tussen BA en MA en de
verruimde mogelijkheden tot selectie van AM-studenten;
- lage rendementen: analyse van de problematiek en een
plan voor algehele rendementsverhoging;
- verbetering van de aantrekkingskracht AM’s en RM’s voor
studenten van andere universiteiten;
- verbetering structuur, leerlijnen en opbouw van de
programma’s;
- verbeterde doelmatigheid en uniformiteit in het kader
van het DCU-model.
Alle programma’s ( AM’s, en RM’s en Educatieve masters)
worden betrokken bij de herprofilering. Datzelfde geldt voor de
in ontwikkeling zijnde landelijke masteropleidingen in de
moderne talen (MasterLanguage).
Het project onder leiding van Mariëtte van den Hoven (Ethiek
Instituut), dat zich bezighoudt met het verbeteren van de
aantrekkelijkheid en zichtbaarheid van een aantal AMs, wordt
opgenomen in het project masterherziening.
Planning
- 2013-2014: analyse, ontwerp en besluitvorming
- 2014-2015: organisatorische implementatie
- 2015-2016: start nieuwe masteraanbod
Projectleiding:
Peter Schrijver (Onderwijsdirecteur bachelors TLC).
Projectsecretaris: Marjolein Boessenkool (BBO). Voor ieder
domein is er een adviescommissie benoemd.
- Domeincommissie F&R: Paul Ziche, Marcus Düwell,
Christoph Baumgartner, Nico Landman, Joel Anderson, Mariëtte
van den Hoven;
- Domeincommissie GKG: Leen Dorsman, Maarten Prak, Jolle
Demmers, Willemijn Ruberg, Patrick van Rossem;
- Domeincommissie MCW: Eggo Müller, Frank Kessler, Karl
Kügle, Kees Vuyk, Iris van der Tuin;
- Domeincommissie TLC: Wim Zonneveld, Henriëtte de Swart,
Jan ten Thije, Cees Koster, Ann Rigney.
|
|
|
Kort Nieuws
● ● ●
|
Nieuwe bachelorkiezerswebsite live op 1 oktober
|
De nieuwe site moet studiekiezers, net als matching,
helpen zich beter te oriënteren op een studiekeuze, zodat de
uitval in het eerste jaar vermindert.
Bij de ontwikkeling van de site is de directe doelgroep (4-6 vwo)
nauw betrokken, o.a. door een scholierenpanel. En vorige week
heeft freelance usability-onderzoeker Manon van der Kooi (alumna
faculteit Geesteswetenschappen) onderzoek gedaan naar de
usability en aantrekkelijkheid van de site. De doelgroep vindt
dat de nieuwe site ondersteunt bij het vinden van een passende
opleiding, door o.a.: volledige informatie, gebruiksvriendelijke
navigatie, overzichtelijke vormgeving en de studievergelijker.
Ze beoordelen de site met een 8 of hoger.
Vanaf 1 oktober 12:00 uur vind je de site hier
www.uu.nl/bachelors
C&M dankt alle opleidingen voor het leveren van input!
|
|
|
Blackboard: van de 284 cursussen nog 62
unavailable
|
Het nieuwe collegejaar is weer van start gegaan en de
leeromgevingen in Blackboard zijn weer volop gebruikt. In de
zomer heeft er een update van Blackboard plaatsgevonden waardoor
het een iets ander uiterlijk heeft gekregen.
Veel cursusomgevingen voor periode 1 bevatten al informatie voor
studenten. In een aantal staan de eerste powerpoints van de
college's al online. Bijna alle opengestelde cursussen maken
gebruik van announcements om studenten te informeren over
belangrijke data, de leerstof en eventuele wijzigingen.
Toch zijn helaas nog steeds niet alle cursusomgevingen uit
periode 1 ingevuld en opengesteld voor de studenten. Van de 284
cursussen die een cursusomgeving zouden moeten gebruiken voor
hun onderwijs en communicatie richting de studenten staan er nog
62 op unavailable.
We verzoeken alle docenten om hun cursusomgevingen in te vullen
en op available te zetten zodat studenten op Blackboard
alle belangrijke informatie over en van de cursus kunnen
aantreffen.
Meer informatie of vragen over Blackboard? Ga naar de support
tab van Blackboard of mail naar:
elo.gw@uu.nl |
|
|
Bijeenkomst examencommissies
|
Per 1 september 2013 zijn de nieuwe leden van de
examencommissies voor drie jaar benoemd. Op 31 oktober vindt de
facultaire informatiebijeenkomst plaats voor alle leden van de
examencommissies. Onderwerpen zijn: de wettelijke taken van de
examencommissie, de werkwijze en de verantwoordelijkheden rondom
toetsing. Er zijn zeven examencommissies voor de
bacheloropleidingen:
- Media en Cultuurwetenschappen
- Geschiedenis en Kunstgeschiedenis
- Filosofie en Religiewetenschap
- CKI
- Talen
- CIW/Taalwetenschap/Literatuurwetenschap
- TCS/LAS
Er zijn drie examencommissies voor de master’s:
- Academische Masters
- Research Masters
- Educatie (deze examencommissie was al eerder benoemd)
|
|
|
Verbeterplan organisatie kwaliteitszorg en
kwaliteitscultuur
|
In maart 2013 heeft het college van bestuur besloten om, op
verzoek van het faculteitsbestuur, een interne audit uit te
voeren, gericht op de kwaliteitszorg toetsing van de
faculteit.
Het rapport van de auditcommissie bevat aanbevelingen over de
organisatie van de kwaliteitszorg en de kwaliteitscultuur. Op
basis van deze aanbevelingen stelt het faculteitsbestuur nu een
verbeterplan op. De grote lijnen daarvan zijn al besproken met
de onderwijsdirecteuren. In november wordt het verbeterplan
besproken met het college van bestuur. |
|
|
Volgende nieuwsbrief
|
De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen
verschijnt op 31 oktober 2013. |
|
|
|
September 2013 |
Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik
dan
hier
voor de online versie. |
In dit nummer o.a.
Het nieuwe onderwijsmodel is van start gegaan en op 1
oktober gaat de nieuwe bachelorkiezerswebsite live. |
|
Inhoud |
|
Naslag |
|
Archief |
|
Colofon |
Vragen?
Neem contact op met Bestuurs- en Beleidsondersteuning (BBO)
(Marjolein Boessenkool)
M.E.Boessenkool@uu.nl. Eindredactie & vormgeving
Communicatie en Marketing (C&M)
Annemiek van Gorp en
Didi van Zoeren. |
|
|
|