Beste collega's

● ● ●

De eerste nieuwsbrief onderwijs van het academisch jaar 2013-2014. De instroom van nieuwe studenten is redelijk stabiel gebleven. Er zijn, zoals altijd, opleidingen die stijgen, opleidingen die dalen en opleidingen die min of meer gelijk blijven. We zullen met de opleidingen analyseren waar de fluctuaties vandaan komen. Hebben ze te maken met matching? Worden de opleidingen goed aan de man en vrouw gebracht? Wat dat laatste betreft hebben we een belangrijke stap gezet: de nieuwe bachelorkiezerswebsite gaat op 1 oktober online. Ik verwacht dat deze site de informatievoorziening aan toekomstige studenten zeer ten goede gaat komen.

Over de invoering van het nieuwe onderwijsmodel in de bacheloropleidingen vind je in de nieuwsbrief de laatste stand van zaken. Bijna alle bouwstukken vallen langzamerhand op zijn plaats. We verwachten op tijd klaar te zijn om het normale tempo van de onderwijsprogrammering en de vaststelling van de OER-en te kunnen aanhouden. Dat hadden een jaar geleden velen gehoopt en weinigen verwacht!

Wie nu denkt dat het daarom eindelijk is afgelopen met herzieningen heeft het mis. Na de bachelor is de master toe aan een stevige herijking. We gaan kritisch kijken naar de kwaliteit en de omvang van de programma’s in zowel de academische als research masters. Onze Utrechtse masters doen het in vergelijking vaak niet goed. We verliezen studenten. Een aantal domeincommissies gaat onder leiding van Peter Schrijver, onderwijsdirecteur bachelor TLC, kijken naar profilering en doelmatigheid van het masterlandschap. Het is de bedoeling dat we per september 2015 een vernieuwd masteraanbod hebben. Met het proces is een begin gemaakt, waarover je in deze nieuwsbrief meer kunt lezen.

Vriendelijke groet,

Bert van den Brink, vice-decaan onderwijs
 

De onderwijsprogrammering

● ● ●

Nieuw onderwijsmodel is van start gegaan
In september is de nieuwe lichting bachelorstudenten met het nieuwe onderwijsmodel gestart. Jaar 2 en 3 gaan alleen dit jaar nog door in het oude systeem.

Wat willen we met het nieuwe model bereiken:

  • efficiënte inrichting van het onderwijs;
  • kwaliteitsverbetering;
  • communityvorming in de studentcohorten;
  • het verhogen van de rendementen.

In oktober stuurt het faculteitsbestuur de programmeeropdracht voor 2014-2015 naar de departementen. Vanaf 2014-2015 zal al het bacheloronderwijs geprogrammeerd zijn volgens het nieuwe model.

Gestructureerde keuzemogelijkheden
De keuzemogelijkheden voor studenten zijn in pakketten gestructureerd (basispakketten, minor GW, verdiepingspakket).

Het volgen van een minor GW is verplicht, omdat het van belang is dat studenten buiten hun eigen vakgebied kijken. Overigens is een minor GW een minor met daarop een ‘stempel’ van goedkeuring van GW. Dit betekent niet dat er alleen GW-vakken inzitten.

Daarnaast kiezen studenten voor academische contextcursussen (twee binnen en één buiten hun domein), schrijven een bacheloreindwerkstuk en kunnen vier cursussen geheel vrij invullen.

Het faculteitsbestuur heeft een principe-besluit genomen over het minoraanbod en voert binnenkort het laatste overleg hierover met de domeinen. 1 November zal het aanbod voor 2014-2015 vaststaan en openbaar zijn.

Buitenland
Een studie in het buitenland (mits goedgekeurd door de examencommissie) kan zowel binnen de minor GW als binnen de profileringsruimte vallen.

Vrijstellingen
De examencommissie beoordeelt of studenten vrijstellingen kunnen krijgen of niet. Dit is en blijft maatwerk.

Overstappen naar een andere studie is goed mogelijk
Tijdens de academische-contextcursus buiten het domein kan een student zich oriënteren op wat er zich buiten de major afspeelt. Als een student merkt dat de gekozen opleiding niet de juiste is, kan hij/zij overstappen. De student kan de al behaalde cursussen inzetten voor de profileringsruimte. Een student kan ook het hele eerste basispakket afmaken en dit inzetten als minor GW. Bij overstap bij een talenstudie kan een student niet altijd alle cursussen uit het tweede basispakket volgen. Met name sommige taalverwervingscursussen zullen dan in het tweede studiejaar gevolgd kunnen worden.
 

BaMa 3.0

● ● ●

Matching

De nieuwe lichting bachelorstudenten heeft de verplichte matchingsprocedure doorlopen. In juni hebben we ruim 1000 scholieren ontvangen. In augustus was het met ruim 300 deelnemers drukker dan verwacht met late matchers. We zijn nu bezig met de evaluatie. De faculteitsraad spreekt er in november over met het faculteitsbestuur. Binnenkort is er duidelijkheid over hoe we de matching volgend jaar uitvoeren en optimaliseren naar aanleiding van de evaluatie en de nieuwe wet Kwaliteit in Verscheidenheid.

De tutor-begeleiding van de net gestarte studenten is geïntensiveerd. Lees meer daarover in deze nieuwsbrief. We zullen de huidige lichting studenten nauwgezet volgen.

Heel veel dank aan alle betrokkenen voor alle inzet om de matching mogelijk te maken!
 

Humanities Honours Programme

Dit jaar start het Humanities Honours Programme. Dit programma is bedoeld voor ambitieuze studenten die meer uit hun opleiding willen halen. De studenten en docenten maken deel uit van de honours community en geven gezamenlijk vorm aan het programma. Studenten verdiepen zich in het eigen vakgebied en kijken over de grenzen van dat vakgebied heen om hun horizon te verbreden. Anders dan de voorloper van dit programma, het Humanities College, start het Humanities Honours Programme nu direct in het eerste jaar.

Het Center of Excellence in University Teaching (CEUT) heeft aan de betrokken docenten (Jan ten Thije, Arnoud Visser, Hugo Quené, Babs Boter, Rick Dolphijn, Victor Schmidt, Remco Raben, Menno Lievers en Nico Landman) een speciale honours-teaching docententraining gegeven.

Eerstejaars kunnen zich aanmelden voor de selectieprocedure tussen 15 september 2013 en 15 april 2014. Er zijn drie startmomenten. Het eerste moment is in periode 2. Wie later start, moet in het tweede jaar gemiste activiteiten inhalen.

Op 17 september vond de eerste informatiebijeenkomst voor eerstejaars plaats. Tachtig geïnteresseerde eerstejaars waren daarbij aanwezig. In totaal richten we ons op een instroom van 100-150 eerstejaars in het programma.

Aan het Humanities College, de voorloper van het Humanities Honours Programme, neemt nu de laatste lichting studenten deel.

Meer informatie

 

Onderwijsprojecten uit Horizon

● ● ●

In het Horizonprogramma voeren we de plannen uit die we in Horizon 2015-2020 hebben gemaakt. Om de plannen te kunnen realiseren, hebben we van het college van bestuur 3,5 M€ ontvangen die we van 2013 tot en met 2015 inzetten. Een deel van het budget wordt gebruikt om extra docenten aan te stellen om onderwijs te kunnen ontwikkelen en verzorgen. Een ander deel wordt gebruikt om de tijd te compenseren (door extra docenten aan te stellen) van medewerkers die projecten uitwerken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, zoals de projecten die hieronder worden beschreven.
 

Geïntensiveerd tutoraat

De tutor-begeleiding voor de nieuwe lichting eerstejaars studenten is geïntensiveerd. Voor de nieuwe werkwijze zijn UU-richtlijnen vastgesteld. De gegevens van de matchingsformulieren zijn voor de tutoren toegankelijk gemaakt, zodat de lijn van matching naar eindwerkstuk goed wordt ingezet. Komend jaar ontwikkelt de GW-projectgroep facultaire richtlijnen voor het tweede en derde jaar.

Input voor het nieuwe tutoraat wordt op verschillende manieren verzameld. Zo vonden er in september universiteitsbrede ontbijtsessies plaats, waarbij ook deelnemers van GW aanwezig waren. In boeiende gesprekken in gemengde groepen van studenten, docenten/tutoren, studieadviseurs en beleidsmakers werd daar nagedacht over de rollen van tutor en studieadviseur en over de vraag wat een tutor nodig heeft voor een goede invulling van deze taak.

De GW-projectgroep bestaat uit Frank Brandsma (projectleider en tutoraatfellow GW), Luuk Dijkstra (TLC), André van der Velden (MCW), Christianne Smit (GKG), Wouter Le Febre (student), Dianne Draper (studieadviseur TCS, Religiestudies en Islam en Arabisch) en Inge-Marlies Sanders (projectsecretaris). Vragen of suggesties, good practices of ervaren problemen? Neem contact op met Frank Brandsma.

 

Project Arbeidsmarktoriëntatie

Uit onderzoek blijkt dat studenten vinden dat ze te weinig worden voorbereid op de arbeidsmarkt. Hoe komt dat? Is door een versnippering aan activiteiten en organisatoren arbeidsmarktoriëntatie misschien niet altijd als zodanig herkenbaar voor studenten? Of heeft de Utrechtse faculteit GW in de praktijk ook een kariger aanbod aan activiteiten op dit terrein dan opleidingen elders? Wat verwachten we eigenlijk van academische GW-opleidingen – die voor het merendeel echt geen beroepsopleidingen zijn - ten aanzien van de voorbereiding van studenten op de arbeidsmarkt? En welke differentiatie is zinvol binnen de verschillende opleidingen?

In het project Arbeidsmarktoriëntatie onder leiding van Leo Lentz, wordt er gewerkt aan een diagnose van dit probleem en een advies over de vraag hoe we de prestaties van de faculteit op dit terrein van substantieel kunnen verbeteren.

Leden van de projectgroep arbeidsmarktorientatie: Leo Lentz (projectleider, TLC), Joost Dankers (GKG), Ria van der Lecq (LAS), Ann Sophie Lehmann (MCW), Jildou Fabriek (student), Fleur de Haas (projectsecretaris) en Inge-Marlies Sanders (projectsecretaris)
 

 

Masterproject 

Negen jaar na de start van de eerste masterprogramma's (sept. 2004) is het tijd voor herziening van de academische (AM) en research master (RM) programma's. Deze herziening is een logisch vervolg op de bachelorherziening.

Opgaven en doelstellingen van het project masterherziening:
  • verheldering en verscherping profilering programma's;
  • herbezinning op de aansluiting van met name de academische masterprogramma's op het beroepenveld;
  • herbezinning op de aansluiting van met name de RM op actuele belangwekkende onderzoeksvelden;
  • herbezinning op de 'harde knip' tussen BA en MA en de verruimde mogelijkheden tot selectie van AM-studenten;
  • lage rendementen: analyse van de problematiek en een plan voor algehele rendementsverhoging;
  • verbetering van de aantrekkingskracht AM’s en RM’s voor studenten van andere universiteiten;
  • verbetering structuur, leerlijnen en opbouw van de programma’s;
  • verbeterde doelmatigheid en uniformiteit in het kader van het DCU-model.

Alle programma’s ( AM’s, en RM’s en Educatieve masters) worden betrokken bij de herprofilering. Datzelfde geldt voor de in ontwikkeling zijnde landelijke masteropleidingen in de moderne talen (MasterLanguage).

Het project onder leiding van Mariëtte van den Hoven (Ethiek Instituut), dat zich bezighoudt met het verbeteren van de aantrekkelijkheid en zichtbaarheid van een aantal AMs, wordt opgenomen in het project masterherziening.

Planning

  • 2013-2014: analyse, ontwerp en besluitvorming
  • 2014-2015: organisatorische implementatie
  • 2015-2016: start nieuwe masteraanbod

Projectleiding: Peter Schrijver (Onderwijsdirecteur bachelors TLC). Projectsecretaris: Marjolein Boessenkool (BBO). Voor ieder domein is er een adviescommissie benoemd.
 

  • Domeincommissie F&R: Paul Ziche, Marcus Düwell, Christoph Baumgartner, Nico Landman, Joel Anderson, Mariëtte van den Hoven;
  • Domeincommissie GKG: Leen Dorsman, Maarten Prak, Jolle Demmers, Willemijn Ruberg, Patrick van Rossem;
  • Domeincommissie MCW: Eggo Müller, Frank Kessler, Karl Kügle, Kees Vuyk, Iris van der Tuin;
  • Domeincommissie TLC: Wim Zonneveld, Henriëtte de Swart, Jan ten Thije, Cees Koster, Ann Rigney.
 

Kort Nieuws

● ● ●

Nieuwe bachelorkiezerswebsite live op 1 oktober

De nieuwe site moet studiekiezers, net als matching, helpen zich beter te oriënteren op een studiekeuze, zodat de uitval in het eerste jaar vermindert.
Bij de ontwikkeling van de site is de directe doelgroep (4-6 vwo) nauw betrokken, o.a. door een scholierenpanel. En vorige week heeft freelance usability-onderzoeker Manon van der Kooi (alumna faculteit Geesteswetenschappen) onderzoek gedaan naar de usability en aantrekkelijkheid van de site. De doelgroep vindt dat de nieuwe site ondersteunt bij het vinden van een passende opleiding, door o.a.: volledige informatie, gebruiksvriendelijke navigatie, overzichtelijke vormgeving en de studievergelijker. Ze beoordelen de site met een 8 of hoger.

Vanaf 1 oktober 12:00 uur vind je de site hier www.uu.nl/bachelors

C&M dankt alle opleidingen voor het leveren van input!

Blackboard: van de 284 cursussen nog 62 unavailable

Het nieuwe collegejaar is weer van start gegaan en de leeromgevingen in Blackboard zijn weer volop gebruikt. In de zomer heeft er een update van Blackboard plaatsgevonden waardoor het een iets ander uiterlijk heeft gekregen.

Veel cursusomgevingen voor periode 1 bevatten al informatie voor studenten. In een aantal staan de eerste powerpoints van de college's al online. Bijna alle opengestelde cursussen maken gebruik van announcements om studenten te informeren over belangrijke data, de leerstof en eventuele wijzigingen.

Toch zijn helaas nog steeds niet alle cursusomgevingen uit periode 1 ingevuld en opengesteld voor de studenten. Van de 284 cursussen die een cursusomgeving zouden moeten gebruiken voor hun onderwijs en communicatie richting de studenten staan er nog 62 op unavailable.

We verzoeken alle docenten om hun cursusomgevingen in te vullen en op available te zetten zodat studenten op Blackboard alle belangrijke informatie over en van de cursus kunnen aantreffen.

Meer informatie of vragen over Blackboard? Ga naar de support tab van Blackboard of mail naar: elo.gw@uu.nl
 

Bijeenkomst examencommissies  

Per 1 september 2013 zijn de nieuwe leden van de examencommissies voor drie jaar benoemd. Op 31 oktober vindt de facultaire informatiebijeenkomst plaats voor alle leden van de examencommissies. Onderwerpen zijn: de wettelijke taken van de examencommissie, de werkwijze en de verantwoordelijkheden rondom toetsing.

Er zijn zeven examencommissies voor de bacheloropleidingen:

  • Media en Cultuurwetenschappen
  • Geschiedenis en Kunstgeschiedenis
  • Filosofie en Religiewetenschap
  • CKI
  • Talen
  • CIW/Taalwetenschap/Literatuurwetenschap
  • TCS/LAS

Er zijn drie examencommissies voor de master’s:

  • Academische Masters
  • Research Masters
  • Educatie (deze examencommissie was al eerder benoemd)
 

Verbeterplan organisatie kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur 

In maart 2013 heeft het college van bestuur besloten om, op verzoek van het faculteitsbestuur, een interne audit uit te voeren, gericht op de kwaliteitszorg toetsing van de faculteit.

Het rapport van de auditcommissie bevat aanbevelingen over de organisatie van de kwaliteitszorg en de kwaliteitscultuur. Op basis van deze aanbevelingen stelt het faculteitsbestuur nu een verbeterplan op. De grote lijnen daarvan zijn al besproken met de onderwijsdirecteuren. In november wordt het verbeterplan besproken met het college van bestuur.

 

Volgende nieuwsbrief

De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen verschijnt op 31 oktober 2013.
 

September 2013

Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik dan hier voor de online versie.

In dit nummer o.a.
Het nieuwe onderwijsmodel is van start gegaan en o
p 1 oktober gaat de nieuwe bachelorkiezerswebsite live.

Inhoud

Naslag

Archief

Colofon

Vragen?
Neem contact op met Bestuurs- en Beleidsondersteuning (BBO) (Marjolein Boessenkool) M.E.Boessenkool@uu.nl.

Eindredactie & vormgeving
Communicatie en Marketing (C&M)
Annemiek van Gorp en
Didi van Zoeren.

 
 

Onderwijsagenda Geesteswetenschappen

● ● ●

Oktober 2013
01 Aanmelding open in Studielink (scholieren kunnen zich aanmelden voor universitaire opleidingen)
01 Nieuwe website bachelorkiezers live
09 Masteravond (voorlichting voor studenten)
31 Informatieavond examencommissies
November 2013
22+23 Open dagen (voorlichting voor scholieren)
Februari 2014
12 Masteravond (voorlichting voor studenten)
Maart 2014
06 Onderwijsparade
15 Open dag (voorlichting bachelor’s)
Mei 2014
01 Inschrijfdeadline voor alle studenten, voor niet- selectieve opleidingen
12 t/m 27 Centrale eindexamens vwo