Beste collega's
● ● ●
|
Sinds halverwege 2011 bouwen we het universitaire
onderwijsmodel uit met het project 'BaMa 3.0'. Vanuit de
faculteit Geesteswetenschappen voeren we daarnaast het
onderwijsmodel in dat is beschreven de facultaire nota in Horizon 2015-2020.
We willen hiermee
- studenten helpen hun studiesucces te verbeteren
- studenten uitdagen het beste uit zichzelf en hun
opleiding te halen
- docenten bijstaan om hun tijd effectief in te zetten
- docenten zichtbaarder waarderen.
Het cohort studenten dat in 2013-2014 start met de bachelor,
krijgt als eerste te maken met de veranderingen die voortkomen
uit BaMa 3.0.
Wat betekent dat nou allemaal? Wat gaat er veranderen bij
Geesteswetenschappen, hoe pakken we dat aan en in welke volgorde?
Deze nieuwe, maandelijkse, nieuwsbrief zal jullie hierover
informeren.
In deze eerste nieuwsbrief geven we een overzicht van de
projecten die wij (gaan) starten. Onderwijsdirecteuren en senior
docenten zijn aangesteld als projectleiders en we zullen
medewerkers uit de faculteit vragen om als projectleden mee te
werken.
|
Mochten jullie vragen hebben, neem dan
gerust contact met mij op.
Vriendelijke groet,
Bert van den Brink, vice-decaan onderwijs
Bert.vandenbrink@phil.uu.nl |
|
|
|
De onderwijsprogrammering
● ● ●
|
De programmeeropdracht voor 2013-2014 is voor de zomer 2012
aan de Schools verstrekt. Een aanvullende opdracht volgt in
oktober. Het cohort studenten dat in september 2013 start, zal
onderwijs volgen volgens het programma zoals beschreven is in
Horizon 2015-2020. In 2014-2015 wordt het nieuwe programma
geïmplementeerd voor alle overige delen van de bacheloropleiding.
Er wijzigt dus niets fundamenteels voor de huidige 2e en
3ejaars.
Belangrijkste punten:
- programmering in pakketten
- ontwikkeling nieuwe academische contextvakken
Interview DUB met Peter Coopmans en Bert van den Brink over
de vakkenpakketten |
|
|
BaMa 3.0
● ● ●
|
Matching
|
Matching is verplicht
Alle bachelorstudenten die per 1 september 2013 aan de
Universiteit Utrecht komen studeren, doorlopen voorafgaand aan
hun studie een verplichte matchings- of selectieprocedure.
Deelname aan matchingsactiviteiten voor de poort is een
voorwaarde om te mogen inschrijven.
Het matchingstraject is bedoeld om studenten meer inzicht te
geven of hun motivatie en ambitie past bij de inhoud en
mogelijkheden van de opleiding.
De belangrijkste doelen zijn het vergroten van de binding met de
opleiding, het stimuleren van een ambitieuze studiecultuur en
het tegengaan van uitval als gevolg van een niet-passende
studiekeuze.
Intakeformulier en matchingsactiviteit
Het proces om de juiste match tussen student en opleiding te
krijgen bestaat uit drie fasen, die logisch op elkaar
voortbouwen. Het proces loopt van de eerste kennismaking met de
universiteit tot aan het Bindend Studieadvies (BSA) aan het
einde van het eerste jaar:
- Oriëntatiefase: open dagen, meeloopdagen, websites,
aangevuld met andere middelen; de studiekiezer activeren om
bewust voor een vervolgopleiding te kiezen;
- De daadwerkelijke matchingsfase (deze fase is nieuw)
Na aanmelding voor een opleiding in Studielink vult de
student een reflectief intakeformulier in, dat vraagt naar
capaciteiten, motivatie en interesses. Vervolgens wordt de student uitgenodigd voor een
matchingsactiviteit bij de opleiding, voor de start van het
onderwijs.
- Eerste jaar van de opleiding: de matching krijgt een
vervolg in de opleidingsintroductie en het tutoraat,
eventueel aangevuld met andere vormen van begeleiding (zoals
een studentmentoraat).
|
Theo Wubbels (Sociale Wetenschappen) is per 1 september
benoemd tot admissions dean van de UU. Hij gaat
faculteiten en opleidingen begeleiden bij het invoeren
van matching. Sjors van der Beek (ICT & Media) is
de technische projectleider voor de ontwikkeling van een
systeem voor de UU. Onze facultaire projectleider is
Leen Dorsman, onderwijsdirecteur Geschiedenis en
Kunstgeschiedenis. De projectleden van de opleidingen
worden op korte termijn benoemd. |
|
|
|
Honoursonderwijs
|
Het is de bedoeling dat er in 2014 er verschillende soorten
honoursprogramma’s bij de faculteit zijn. Bij de grote
opleidingen (Geschiedenis, CIW en TFT) worden er Colleges (vergelijkbaar
met het Law College) ontwikkeld. De Honours Colleges hebben een
omvang van circa 30 studenten. Bij de kleinere opleidingen komen
er opleidingsoverstijgende honoursprogramma’s.
|
De honoursprogramma’s beginnen zoveel mogelijk al in het
eerste jaar. Rob van der Vaart (dean UCU) is per 1
september benoemd tot UU-honours dean. Hij gaat alle
faculteiten begeleiden bij het opzetten van
honoursprogramma’s bij alle bacheloropleidingen. Onze
facultaire projectleider is Eggo Müller,
universitair hoofddocent bij het departement Media- en
Cultuurwetenschappen. De projectleden worden op korte
termijn benoemd. |
|
|
|
Didactiek/contacturen/e-learning
|
|
Het Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) richt een
digitaal platform in. Daarop wordt kennis en ervaring
gedeeld over differentiatie, didactiek, toetsing &
feedback, matching & selectie, curriculum en het
Utrechtse onderwijsmodel. Mabelle Hernandez (programmaleider
Onderwijs en ICT) werkt mee aan de ontwikkeling van dit
platform.
Er is een redactieraad samengesteld, met Paul
Wackers (onderwijsdirecteur Nederlands) als
voorzitter. Vanuit Geesteswetenschappen is Ria van
der Lecq (onderwijsdirecteur Liberal Arts)
redactielid. De redactieraad buigt zich over inhoud en
vorm en zal tevens een rol spelen in het (stimuleren
van) actief gebruik van het digitale platform. |
|
|
|
Verbreding/flexibilisering eerste jaar
|
De discussie over de verbreding/flexibilisering is nog niet
afgerond en zal komend najaar worden voortgezet. Doel is om er
voor te zorgen dat studenten eenvoudiger over kunnen stappen
naar een andere bacheloropleiding. In het eerste jaar komt er
ruimte voor bredere oriëntatie d.m.v. academische
contextcursussen. In de programmeeropdracht is de ontwikkeling
van contextcursussen al opgenomen.
|
|
|
Professionele ontwikkeling
en carrière in het onderwijs
|
Start Utrechts Stimuleringsfonds
Onderwijs: plannen indienen voor 1 november
In de komende drie jaar is jaarlijks twee miljoen euro
beschikbaar voor innovaties op het gebied van didactiek &
toetsing, activerend leren, matching & selectie,
honoursonderwijs en flexibilisering van het eerste jaar.
Het Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijs bestaat uit een
facultair deel (dat wordt verdeeld op basis van
studentenaantallen) en een universitair deel. Voor beide delen
is jaarlijks 1 miljoen euro beschikbaar. Docenten kunnen tot 1
november 2012 via de decaan een aanvraag indienen voor het
universitaire deel van het fonds.
Het college van bestuur heeft het fonds ingesteld om
onderwijstalent en onderwijsinnovaties te ondersteunen. Nadere
informatie en een aanmeldformulier:
www.uu.nl/onderwijsfonds |
|
|
Kort Nieuws
● ● ●
|
Blackboard 9.1 succesvol ingevoerd
bij Geesteswetenschappen
Honderd docenten hebben de basistraining van
Geesteswetenschappen gevolgd en hebben het grootste gedeelte van
alle cursusomgevingen van blok 1 in gebruik genomen. De basistrainingen voor de docenten van blok 2 staan gepland voor
oktober. Omdat de docenten veel interesse toonden voor
geavanceerde tools binnen Blackboard, ontwikkelen we verdiepende
trainingen op het gebied van het organiseren van (peer)feedback,
digitaal toetsen en online samenwerking. De nieuwe elektronische
leeromgeving Blackboard 9.1 is per 1 september 2012 aan de UU
ingevoerd. Blackboard is het communicatiekanaal voor het
onderwijs binnen de faculteit.
31 Onderwijsvisitaties
Naast alle onderwijsveranderingen, schrijven we momenteel ook de
zelfstudies van 31 opleidingen en bereiden we de bezoeken van de
visitatiescommissie voor. Hun bevindingen moeten resulteren in
een accreditatie van de opleidingen voor opnieuw zes jaar.
De eerste visitatie is afgerond met prachtig resultaat: de
visitatiecommissie was positief over LAS.
Lees meer in DUBVolgende nieuwsbrief
De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen verschijnt op
1 november. Met daarin aandacht voor de ontwikkeling van de
academische contextvakken, voorlichting over Bama 3.0 aan
scholieren en studenten, arbeidsmarktoriëntatie en het
masterplan masteronderwijs.
|
|
|
|
September 2012 |
Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik
dan
hier
voor de online versie. |
In dit nummer o.a.
Matching is verplicht voor alle scholieren die komend jaar een
opleiding bij ons starten. Lees meer over hoe we matching en
andere BaMa 3.0 projecten gaan bemensen en organiseren. |
|
Inhoud |
|
Naslag |
|
Archief |
Er is nog geen archief |
|
Colofon |
Vragen?
Neem contact op met Bestuurs- en Beleidsondersteuning (BBO)
(Marjolein Boessenkool)
M.E.Boessenkool@uu.nl.
Eindredactie & vormgeving
Communicatie en Marketing (C&M)
Annemiek van Gorp en
Didi van Zoeren. |
|
|
|
Onderwijsagenda Geesteswetenschappen
● ● ●
|
Oktober 2012 |
01 |
Aanmelding open in Studielink
(scholieren kunnen zich aanmelden voor universitaire opleidingen) |
09 |
Universitaire
informatiebijeenkomst over intakeformulieren |
10 |
Masteravond (voorlichting voor studenten) |
15 |
Deadline inleveren concept
intakeformulier en concept matchingsactiviteit |
23 |
Facultaire matchingsbijeenkomst voor
docenten. Informatie-uitwisseling over vragenlijsten en
matchingsactiviteiten. |
November 2012 |
01 |
Alle matchingsactiviteiten
per opleiding zijn vastgesteld |
19+20 |
Visitatie BA CIW, MA
Communicatiestudies en MA Mediastudies |
21+22 |
Visitatie BA Godgeleerdheid,
BA Islam en Arabisch, MA Theologie en Religiewetenschappen |
23+24 |
Open dagen (voorlichting voor scholieren) |
--- |
Invulling en data
matchingsactiviteiten per opleiding zijn bekend en worden
gecommuniceerd tijdens open dagen en op de centrale en facultaire sites. |
December 2012 |
15 |
Schools bieden hun volledige
programma’s voor de bachelor ter beoordeling aan het
faculteitsbestuur aan. |
Januari 2013 |
14-16 |
Visitatie cluster Taal- en
Letterkunde |
--- |
Alle aanmelders sinds 1
oktober krijgen uitnodiging om intakeformulier in te vullen
Daarna krijgen zij een uitnodiging voor een matchingsactiviteit. |
Februari 2013 |
11-12 |
Visitatie cluster Kunst en
Cultuur |
13 |
Masteravond (voorlichting
voor studenten) |
Maart 2013 |
16 |
Open dag (voorlichting
bachelor’s) |
April 2013 |
22-23 |
Visitatie cluster
Geschiedenis/Internationale Betrekkingen |
Mei 2013 |
01 |
Inschrijfdeadline studenten
in Utrecht, voor niet- selectieve opleidingen |
13 t/m
29 |
Centrale eindexamens vwo |
--- |
Aanmeldingen na 1 mei:
wachtlijst |
Juni 2013 |
--- |
Hoofdronde
matchingsactiviteiten |
Juli 2013 |
--- |
Aanbod twijfelaars na
matching: Centrum Studiekeuze |
Augustus 2013 |
--- |
2e ronde matching: studenten
van wachtlijst, uitloters, switchers na matching |
September 2013 |
--- |
Eerste cohort studenten dat
te maken krijgt met nieuw onderwijsmodel |
--- |
1 september: studenten kunnen
alleen bij hoge uitzondering nog worden toegelaten tot de
opleiding |
|
|
|
|