Beste collega's

● ● ●

Sinds halverwege 2011 bouwen we het universitaire onderwijsmodel uit met het project 'BaMa 3.0'. Vanuit de faculteit Geesteswetenschappen voeren we daarnaast het onderwijsmodel in dat is beschreven de facultaire nota in Horizon 2015-2020.
 
We willen hiermee
  • studenten helpen hun studiesucces te verbeteren
  • studenten uitdagen het beste uit zichzelf en hun opleiding te halen
  • docenten bijstaan om hun tijd effectief in te zetten
  • docenten zichtbaarder waarderen.

Het cohort studenten dat in 2013-2014 start met de bachelor, krijgt als eerste te maken met de veranderingen die voortkomen uit BaMa 3.0.

Wat betekent dat nou allemaal? Wat gaat er veranderen bij Geesteswetenschappen, hoe pakken we dat aan en in welke volgorde? Deze nieuwe, maandelijkse, nieuwsbrief zal jullie hierover informeren.

In deze eerste nieuwsbrief geven we een overzicht van de projecten die wij (gaan) starten. Onderwijsdirecteuren en senior docenten zijn aangesteld als projectleiders en we zullen medewerkers uit de faculteit vragen om als projectleden mee te werken.

Mochten jullie vragen hebben, neem dan gerust contact met mij op.
Vriendelijke groet,

Bert van den Brink, vice-decaan onderwijs
Bert.vandenbrink@phil.uu.nl
 

De onderwijsprogrammering

● ● ●

De programmeeropdracht voor 2013-2014 is voor de zomer 2012 aan de Schools verstrekt. Een aanvullende opdracht volgt in oktober. Het cohort studenten dat in september 2013 start, zal onderwijs volgen volgens het programma zoals beschreven is in Horizon 2015-2020. In 2014-2015 wordt het nieuwe programma geïmplementeerd voor alle overige delen van de bacheloropleiding. Er wijzigt dus niets fundamenteels voor de huidige 2e en 3ejaars.

Belangrijkste punten:

  • programmering in pakketten
  • ontwikkeling nieuwe academische contextvakken

Interview DUB met Peter Coopmans en Bert van den Brink over de vakkenpakketten

 

BaMa 3.0

● ● ●

Matching

Matching is verplicht
Alle bachelorstudenten die per 1 september 2013 aan de Universiteit Utrecht komen studeren, doorlopen voorafgaand aan hun studie een verplichte matchings- of selectieprocedure. Deelname aan matchingsactiviteiten voor de poort is een voorwaarde om te mogen inschrijven.

Het matchingstraject is bedoeld om studenten meer inzicht te geven of hun motivatie en ambitie past bij de inhoud en mogelijkheden van de opleiding.
De belangrijkste doelen zijn het vergroten van de binding met de opleiding, het stimuleren van een ambitieuze studiecultuur en het tegengaan van uitval als gevolg van een niet-passende studiekeuze.

Intakeformulier en matchingsactiviteit
Het proces om de juiste match tussen student en opleiding te krijgen bestaat uit drie fasen, die logisch op elkaar voortbouwen. Het proces loopt van de eerste kennismaking met de universiteit tot aan het Bindend Studieadvies (BSA) aan het einde van het eerste jaar:
  1. Oriëntatiefase: open dagen, meeloopdagen, websites, aangevuld met andere middelen; de studiekiezer activeren om bewust voor een vervolgopleiding te kiezen;
  2. De daadwerkelijke matchingsfase (deze fase is nieuw)
    Na aanmelding voor een opleiding in Studielink vult de student een reflectief intakeformulier in, dat vraagt naar capaciteiten, motivatie en interesses. Vervolgens wordt de student uitgenodigd voor een matchingsactiviteit bij de opleiding, voor de start van het onderwijs.
  3. Eerste jaar van de opleiding: de matching krijgt een vervolg in de opleidingsintroductie en het tutoraat, eventueel aangevuld met andere vormen van begeleiding (zoals een studentmentoraat).
Theo Wubbels (Sociale Wetenschappen) is per 1 september benoemd tot admissions dean van de UU. Hij gaat faculteiten en opleidingen begeleiden bij het invoeren van matching. Sjors van der Beek (ICT & Media) is de technische projectleider voor de ontwikkeling van een systeem voor de UU. Onze facultaire projectleider is Leen Dorsman, onderwijsdirecteur Geschiedenis en Kunstgeschiedenis. De projectleden van de opleidingen worden op korte termijn benoemd.

 

 

Honoursonderwijs

Het is de bedoeling dat er in 2014 er verschillende soorten honoursprogramma’s bij de faculteit zijn. Bij de grote opleidingen (Geschiedenis, CIW en TFT) worden er Colleges (vergelijkbaar met het Law College) ontwikkeld. De Honours Colleges hebben een omvang van circa 30 studenten. Bij de kleinere opleidingen komen er opleidingsoverstijgende honoursprogramma’s.
De honoursprogramma’s beginnen zoveel mogelijk al in het eerste jaar. Rob van der Vaart (dean UCU) is per 1 september benoemd tot UU-honours dean. Hij gaat alle faculteiten begeleiden bij het opzetten van honoursprogramma’s bij alle bacheloropleidingen. Onze facultaire projectleider is Eggo Müller, universitair hoofddocent bij het departement Media- en Cultuurwetenschappen. De projectleden worden op korte termijn benoemd.
 

Didactiek/contacturen/e-learning

Het Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) richt een digitaal platform in. Daarop wordt kennis en ervaring gedeeld over differentiatie, didactiek, toetsing & feedback, matching & selectie, curriculum en het Utrechtse onderwijsmodel. Mabelle Hernandez (programmaleider Onderwijs en ICT) werkt mee aan de ontwikkeling van dit platform. 

Er is een redactieraad samengesteld, met Paul Wackers (onderwijsdirecteur Nederlands) als voorzitter. Vanuit Geesteswetenschappen is Ria van der Lecq (onderwijsdirecteur Liberal Arts) redactielid. De redactieraad buigt zich over inhoud en vorm en zal tevens een rol spelen in het (stimuleren van) actief gebruik van het digitale platform.

 

Verbreding/flexibilisering eerste jaar

De discussie over de verbreding/flexibilisering is nog niet afgerond en zal komend najaar worden voortgezet. Doel is om er voor te zorgen dat studenten eenvoudiger over kunnen stappen naar een andere bacheloropleiding. In het eerste jaar komt er ruimte voor bredere oriëntatie d.m.v. academische contextcursussen. In de programmeeropdracht is de ontwikkeling van contextcursussen al opgenomen.
 

Professionele ontwikkeling en carrière in het onderwijs

Start Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijs: plannen indienen voor 1 november
In de komende drie jaar is jaarlijks twee miljoen euro beschikbaar voor innovaties op het gebied van didactiek & toetsing, activerend leren, matching & selectie, honoursonderwijs en flexibilisering van het eerste jaar.

Het Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijs bestaat uit een facultair deel (dat wordt verdeeld op basis van studentenaantallen) en een universitair deel. Voor beide delen is jaarlijks 1 miljoen euro beschikbaar. Docenten kunnen tot 1 november 2012 via de decaan een aanvraag indienen voor het universitaire deel van het fonds.

Het college van bestuur heeft het fonds ingesteld om onderwijstalent en onderwijsinnovaties te ondersteunen. Nadere informatie en een aanmeldformulier: www.uu.nl/onderwijsfonds
 

Kort Nieuws

● ● ●

Blackboard 9.1 succesvol ingevoerd bij Geesteswetenschappen
Honderd docenten hebben de basistraining van Geesteswetenschappen gevolgd en hebben het grootste gedeelte van alle cursusomgevingen van blok 1 in gebruik genomen. De basistrainingen voor de docenten van blok 2 staan gepland voor oktober. Omdat de docenten veel interesse toonden voor geavanceerde tools binnen Blackboard, ontwikkelen we verdiepende trainingen op het gebied van het organiseren van (peer)feedback, digitaal toetsen en online samenwerking. De nieuwe elektronische leeromgeving Blackboard 9.1 is per 1 september 2012 aan de UU ingevoerd. Blackboard is het communicatiekanaal voor het onderwijs binnen de faculteit.

31 Onderwijsvisitaties
Naast alle onderwijsveranderingen, schrijven we momenteel ook de zelfstudies van 31 opleidingen en bereiden we de bezoeken van de visitatiescommissie voor. Hun bevindingen moeten resulteren in een accreditatie van de opleidingen voor opnieuw zes jaar. De eerste visitatie is afgerond met prachtig resultaat: de visitatiecommissie was positief over LAS. Lees meer in DUB

Volgende nieuwsbrief
De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen verschijnt op 1 november. Met daarin aandacht voor de ontwikkeling van de academische contextvakken, voorlichting over Bama 3.0 aan scholieren en studenten, arbeidsmarktoriëntatie en het masterplan masteronderwijs.

 

September 2012

Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik dan hier voor de online versie.

In dit nummer o.a.
Matching is verplicht voor alle scholieren die komend jaar een opleiding bij ons starten. Lees meer over hoe we matching en andere BaMa 3.0 projecten gaan bemensen en organiseren.

Inhoud

Naslag

Archief

Er is nog geen archief

 

Colofon

Vragen?
Neem contact op met Bestuurs- en Beleidsondersteuning (BBO) (Marjolein Boessenkool)
M.E.Boessenkool@uu.nl.

Eindredactie & vormgeving
Communicatie en Marketing (C&M)
Annemiek van Gorp en
Didi van Zoeren.

 
 

Onderwijsagenda Geesteswetenschappen

● ● ●

Oktober 2012
01 Aanmelding open in Studielink (scholieren kunnen zich aanmelden voor universitaire opleidingen)
09 Universitaire informatiebijeenkomst over intakeformulieren
10 Masteravond (voorlichting voor studenten)
15 Deadline inleveren concept intakeformulier en concept matchingsactiviteit
23 Facultaire matchingsbijeenkomst voor docenten. Informatie-uitwisseling over vragenlijsten en matchingsactiviteiten.
November 2012
01 Alle matchingsactiviteiten per opleiding zijn vastgesteld
19+20 Visitatie BA CIW, MA Communicatiestudies en MA Mediastudies
21+22 Visitatie BA Godgeleerdheid, BA Islam en Arabisch, MA Theologie en Religiewetenschappen
23+24 Open dagen (voorlichting voor scholieren)
--- Invulling en data matchingsactiviteiten per opleiding zijn bekend en worden gecommuniceerd tijdens open dagen en op de centrale en facultaire sites.
December 2012
15 Schools bieden hun volledige programma’s voor de bachelor ter beoordeling aan het faculteitsbestuur aan.
Januari 2013
14-16 Visitatie cluster Taal- en Letterkunde
--- Alle aanmelders sinds 1 oktober krijgen uitnodiging om intakeformulier in te vullen

Daarna krijgen zij een uitnodiging voor een matchingsactiviteit.
Februari 2013
11-12 Visitatie cluster Kunst en Cultuur
13 Masteravond (voorlichting voor studenten)
Maart 2013
16 Open dag (voorlichting bachelor’s)
April 2013
22-23 Visitatie cluster Geschiedenis/Internationale Betrekkingen
Mei 2013
01 Inschrijfdeadline studenten in Utrecht, voor niet- selectieve opleidingen
13 t/m
29
Centrale eindexamens vwo
--- Aanmeldingen na 1 mei: wachtlijst
Juni 2013
--- Hoofdronde matchingsactiviteiten
Juli 2013
--- Aanbod twijfelaars na matching: Centrum Studiekeuze
Augustus 2013
--- 2e ronde matching: studenten van wachtlijst, uitloters, switchers na matching
September 2013
--- Eerste cohort studenten dat te maken krijgt met nieuw onderwijsmodel
--- 1 september: studenten kunnen alleen bij hoge uitzondering nog worden toegelaten tot de opleiding