Beste lezer

● ● ●

Afgelopen week zijn we alweer begonnen met het tweede semester van het collegejaar 2015-2016. Dit is dan ook de periode waarin een groot deel van de studenten bezig is met het plannen van het volgende (studie)jaar. De eerstejaarsstudenten maken zich op om een verdiepingspakket te kiezen, de tweedejaars beslissen voornamelijk welke (verplichte) minor ze willen volgen of zoeken uit welke studentenstad in het buitenland geschikt is om een semester te verblijven, en een deel van de bachelorstudenten is al zo ver dat ze bezig zijn met het zoeken van een aansluitende master of werk.
 
Er gaan bij het masteraanbod in onze faculteit wat zaken veranderen. De masters zijn vanaf het collegejaar 2016-2017 hervormd. Zo bestaat het studieprogramma van de master straks uit blokken met drie cursussen (van elk 5 EC) in plaats van twee cursussen (van elk 7,5 EC), zoals gewoonlijk is in de bacheloropleidingen. Elk masterprogramma heeft een betere connectie met de arbeidsmarkt, in samenwerking met de facultaire Career Services. Alle masterprogramma’s zijn selectief geworden. Voor programma’s met een numerus fixus moet je je vóór 1 april inschrijven. Voor de overige programma’s geldt een deadline van 1 juni. Het is bij Geesteswetenschappen alleen mogelijk om in september in te stromen; de februari-instroom verdwijnt. Houd hier dus rekening mee! Op www.uu.nl/masters vind je alle informatie over de inhoud van de programma’s en over aanmelding en inschrijving.
 
Verder lees je in deze nieuwsbrief meer over betere huisvesting en faciliteiten voor studenten in de binnenstad, een bericht over het nut van het invullen van de Nationale Studenten Enquêtes, de minormarkt van 18 mei 2016 en Faculteitsraad en Universiteitsraad. Wellicht is een plek in één van deze medezeggenschapsorganen iets voor jou?
  
Heel veel succes aankomend studieblok!
  
Met vriendelijke groet,

Luc Nibbeling
Studentassessor, Faculteit Geesteswetenschappen
Universiteit Utrecht
 

Nationale Studenten Enquête & Onderwijsgesprekken (bachelor)

Ieder jaar komt diezelfde uitnodiging voor het invullen van de Nationale Studenten Enquête (NSE) weer in je mailbox. Ik was zelf in het eerste jaar van mijn opleiding, net als veel studenten, sceptisch over het nut van een dergelijke enquête. Jouw mening over je opleiding komt op een grote hoop met andere meningen, hier rollen uiteindelijk positieve of negatieve cijfers uit en de verwachting dat er ook daadwerkelijk iets wordt gedaan met deze cijfers was voor mij behoorlijk laag. Echter heb ik, in tegenstelling tot wat ik dacht, ervaren dat deze cijfers juist wel extreem serieus worden genomen door de universiteit. Een goed voorbeeld hiervan is het initiatief om vanaf dit jaar bij elke opleiding onderwijsgesprekken te organiseren. In de onderwijsgesprekken gaan studenten en docenten met elkaar in gesprek over de kwaliteit van het onderwijs, de waarde van een bachelor-diploma en de invulling van het curriculum.
 
 
Een groot deel van de onderwijsgesprekken heeft al plaatsgevonden. De gesprekken zijn goed ontvangen en waren zeer waardevol. Bij het departement Media- en Cultuurwetenschappen werden er door de studenten bijvoorbeeld verschillende problemen en onduidelijkheden geconstateerd op het gebied van de invulling van het curriculum en het nut van tutoren. Onderwijsdirecteur Vincent Crone heeft beloofd dat hij aan het einde van dit collegejaar opnieuw onderwijsgesprekken zal organiseren, om te vertellen welke oplossingen zijn gevonden voor de aangegeven problemen. Hieruit blijkt dat de onderwijsgesprekken werken en het zeer nuttig is om deze als student bij te wonen.
 
Maar wat heeft de NSE dan met de onderwijsgesprekken te maken? Dat is heel simpel: de uitkomsten van de NSE cijfers vormen de basis voor de onderwerpen bij de onderwijsgesprekken. Bij de opleidingen in onze faculteit scoren we bijvoorbeeld ieder jaar slecht op ‘de aansluiting op de arbeidsmarkt’ en ‘arbeidsmarktoriëntatie’. Daarom is dit ook een belangrijk thema bij de onderwijsgesprekken dit jaar. Het invullen van de NSE dient hierom een groter doel dan ooit tevoren. Jouw mening telt wel degelijk en deze kun je toelichten tijdens de onderwijsgesprekken. Wees er dus bij!
 
Mocht je geen uitnodiging hebben ontvangen voor het onderwijsgesprek van jouw opleiding, mail dan naar studentassessor@uu.nl.

Luc Nibbeling - student-assessor
 

Huisvesting en faciliteiten binnenstad

Als je wel eens college volgt op Drift 21 kan het je niet ontgaan zijn; in de gang met de rode banken hangt een groot bord waarop je kunt aangeven wat jij verbeterd zou willen zien aan de Drift. Daarnaast sturen studieverenigingen enquêtes rond om input te verzamelen. Zijn de collegeruimtes niet te krap en heerst er een prettig klimaat? Is de bestuurskamer van je studievereniging wel groot genoeg? Zouden er meer ruimtes moeten zijn om te kunnen vergaderen met medestudenten voor een cursus of voor een commissie van je vereniging?
 
Je input wordt niet voor niets gevraagd; de besturen van de studieverenigingen schrijven samen met de student-assessor een visiestuk op een prettige studieomgeving in de binnenstad. Deze visie wordt eind dit collegejaar geagendeerd bij het faculteitsbestuur en de faculteitsraad.
 
De uitkomsten kunnen invloed hebben op de ontwikkeling van de huisvesting van de faculteit in de toekomst. Dat wij als studenten geesteswetenschappen in de binnenstad willen blijven studeren is in ieder geval zeker. Ik ben benieuwd of in 2030, als ik weer eens terug kom om onze mooie universiteit in de binnenstad te bekijken, een aantal punten uit onze visie werkelijkheid zijn geworden.

Luc Nibbeling -
student-assessor
 

Drift

 

Van de faculteitsraad

● ● ●

 

Faculteitsraad zoekt opvolging!

Wil jij je een jaar lang bezighouden met wat er in de faculteit gebeurt, je mening direct aan het faculteitsbestuur kunnen geven en je graag inzetten voor een betere faculteit namens je medestudenten? Dan is de faculteitsraad iets voor jou! Met 12 medewerkers en 12 studenten vormen wij het hoogste medezeggenschapsorgaan van de faculteit. De studentengeleding wisselt jaarlijks en dus zoeken wij 12 nieuwe, enthousiaste studenten die ons willen opvolgen!
 
Wij bieden een leerzaam, uitdagend en gezellig jaar met 11 andere studenten, interessante trainingen, de mogelijkheid om veel nieuwe vaardigheden te leren, een goede kans om je netwerk te vergroten en een prima vergoeding.
 
Ben je geïnteresseerd, kom dan naar onze vrijblijvende informatieavonden op 23 februari en 2 maart. Beide zijn in Drift 23 1.04 en beginnen om 19.00 uur. Houd onze facebook in de gaten voor de evenementen (www.facebook.com/frgwuu) en mail naar studentengeleding.gw@uu.nl als je nog vragen hebt!
 
Interesse in de Universiteitsraad?
Wil jij meedenken op het hoogste bestuurlijke niveau van de Universiteit Utrecht? Wil jij inspraak bij belangrijke beslissingen? Grijp dan nu je kans en stel jezelf verkiesbaar voor de universiteitsraad 2016-2017. Deze raad zoekt gemotiveerde studenten die willen meepraten over universiteitsbrede zaken die richting geven aan onze strategie. In deze mail lees je meer over de achtergronden.
 
Voor studenten is het lidmaatschap van de universiteitsraad een betaalde functie. Deze kun je een jaar lang als bestuursfunctie vervullen. Je wordt lid van de studentengeleding van de universiteitsraad en je werkt vier dagen in de week als raadslid. Je hebt als studentengeleding de mogelijkheid om de belangen van de studenten te vertegenwoordigen. Dat houdt onder meer in dat je als raad het College van Bestuur van de universiteit (on)gevraagd adviseert. Op een aantal belangrijke besluiten heeft de universiteitsraad zelfs instemmingsrecht.
 
Je kunt je kandidaat stellen door je aan te sluiten bij een van de bestaande lijsten. Of door zelf een lijst op te richten. Dit kan tot uiterlijk donderdag 7 april 2016. Op die dag loopt de periode van kandidaatstelling af. Wil je een nieuwe lijst oprichten? Dan kun je terecht bij Anne Marie Partridge, secretaris van het Centraal Stembureau. Neem tijdig contact op want de ingevulde en ondertekende kandidatenlijsten (inclusief instemmingsverklaringen) moeten uiterlijk donderdag 7 april 2016 om 17.00 uur bij haar binnen zijn.
 
Heb je vragen over de verkiezingen van de universiteitsraad? Of wil je meer weten over de procedure rond de kandidaatstelling? Kijk dan eerst op de pagina over de verkiezingen op de website van Universiteit Utrecht. Vind je daar geen antwoord op je vraag? Neem dan contact op met Anne Marie Partridge (a.m.partridge@uu.nl).
 

Minoren

● ● ●

 

Save the date: Minorevenement - 18 mei 2016

Op woensdag 18 mei vindt het jaarlijkse minorevenement plaats, georganiseerd door de vijf faculteiten van Universiteit Utrecht die minoren aanbieden. Bij de opleidingen van onze faculteit is het voor iedere student verplicht om een minor te volgen. Daarom is het minorevenement de uitgelezen kans om het volledige minoraanbod van de faculteit te bekijken en meer te weten te komen over de inhoud van iedere minor. De universiteit biedt namelijk in totaal 128 minoren aan, waarvan 54 van de faculteit geesteswetenschappen.
 
Het minorevenement vindt plaats op 18 mei 2016 van 17.00 uur tot 19.00 uur. De minoren van geesteswetenschappen worden gepresenteerd in de binnenstad tijdens voorlichtingsrondes en op een markt.
 
Zet de datum alvast in ieder geval al in je agenda! Meer informatie volgt in april.

Luc Nibbeling -
student-assessor
 

Kort nieuws

● ● ●

 

Ragstock Indoor Festival – 2 maart 2016

Ragstock Indoor festival is een studenteninitiatief in het kader van de Ragweek. Tijdens deze week zetten studenten zich in om geld in te zamelen voor twee goede doelen. Dit jaar zijn dat Stichting Kinderdroomwens en Stichting Kindia. Ragstock zal fungeren als het openingsfestival van de Ragweek. Tijdens deze fenomenale avond op 2 maart 2016 in de Helling kunnen jullie genieten van een zeer uiteenlopende set van artiesten onder het genot van een drankje met je medestudent. Beleef een leuke avond én steun deze twee goede doelen!
 

ALLE OPBRENGST GAAT NAAR STICHTING KINDERWENSDROOM
EN STICHTING kINDIA!

 
Kijk ook bij Facebookevenement
 
Line up
  • Yung Internet
  • Paul Istance & The Magic Mumble Jumble
  • more to be announced!
 
Tickets coming soon!
 
Mogelijk gemaakt door: Samenwerkende studieverenigingen Geesteswetenschappen (AKT, Albion, Alias, Atlas, Awater, CS Ubuntu, FUF, Hucbald, Incognito, Stichting Art, SV Contact, svMT & UHSK)
 
 

English text below

Februari 2016

Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik dan hier voor de online versie.

In dit nummer o.a.
Faculteitsraad zoekt opvolging!

Inhoud

Colofon

Over deze nieuwsbrief?
Deze nieuwsbrief verschijnt circa 6 x per jaar. De nieuwsbrief wordt alleen verzonden naar studenten die zich daarvoor hebben aangemeld.
  
Wil je deze nieuwsbrief ontvangen? Stuur dan een mail naar
 
studentassessor.gw@uu.nl.

 
Wil je wekelijks op de hoogte blijven van nieuws van Geesteswetenschappen? Stuur dan een mail naar nieuws.gw@uu.nl
 

Redactie
Eindredactie: Annemiek van Gorp, Luc Nibbeling
Vormgeving: Didi van Zoeren
Communicatie en Marketing (C&M)

 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Dear Reader

● ● ●

Last week, we began the second semester of the academic year 2015-2016. This is also the period when the majority of students are busy making plans for the following academic year. The first year students are getting ready to choose an in-depth package, the second year students are mainly deciding which (obligatory) Minor they wish to take or are finding out which student city abroad will be suitable for spending a semester in, and some of the Bachelor students are already at the stage of searching for a subsequent Master’s or work.
 
Some matters are going to change in our faculty with regard to the Master’s offer. The Master’s programmes have been revised from the academic year 2016-2017. For instance, the study programme of the Master’s will soon consist of blocks with three courses (each 5 EC) instead of two courses (each 7.5 EC), as is customary for the Bachelor’s programmes. Each Master’s programme will have a better connection to the labour market, in collaboration with the Career Services faculty. All the Master’s programmes have become selective. For programmes with a numerus fixus you have to be enrolled before 1 April. For the other programmes, a deadline of 1 June applies. For Humanities, it will only be possible to enrol in September; the February inflow will disappear. So keep this in mind! At www.uu.nl/masters you will find all the information about the content of the courses and registration and enrolment.
 
In this newsletter, you can also read about better accommodation and facilities for students in the city centre, a report about the purpose of completing the National Students Surveys, the Minor market of 18 May 2016, the Faculty Council and the University Council. Perhaps there is a place for you in one of these participation organs?
 
I wish you every success with this academic block!
  
Kind regards,

Luc Nibbeling
Student Assessor, Faculty of Humanities
Utrecht University
 

National Students Survey & Education discussions (Bachelor)

Each year, you receive the same invitation in your mailbox to complete the National Students Survey (NSE). During my first academic year, like many students, I personally was sceptical about the purpose of such a survey. Your opinion about your course is added to a large pile of surveys with differing opinions, this ultimately produces positive or negative figures and I had very low expectations with regard to whether anything would be done with these figures. However, contrary to my expectations, my experience was that these figures are indeed taken very seriously by the university. A good example of this is the initiative to organize education discussions for each programme, as of this year. During the education discussions, students and lecturers will talk to each other about the quality of the education, the value of a Bachelor’s degree and the interpretation of the curriculum.
 
 
The majority of the education discussions have already taken place. The discussions were well received and were very useful. For example, for the department of Media and Cultural Studies, the students noted various problems and inaccuracies with regard to the interpretation of the curriculum and the purpose of tutoring. The Director of Education, Vincent Crone, has promised that he will organize education discussions again at the end of this academic year, in order to talk about what solutions were found to the problems indicated. It is apparent from this that the education discussions work and it is very useful for students to attend these.
 
But what does the NSE National Students Survey have to do with the education discussions? This is very simple: the results from the NSE figures form the basis for the subjects of the education discussions. For instance, for the courses in our faculty, each year we score poorly with regard to ‘the connection to the labour market’ and ‘labour market orientation’. This is therefore also an important theme for the education discussions this year. Completing the NSE therefore serves a greater purpose than ever. Your opinion most definitely counts and you can give further information about this during the education discussions. So be sure to attend!
 
If you haven’t received an invitation to the education discussion for your course, please send an e-mail to studentassessor@uu.nl.

Luc Nibbeling - student-assessor
 

City centre accommodation and facilities

If you attend lectures at Drift 21, you will definitely have noticed: in the corridor with the red benches there is a large notice board where you can write down what you would like to see improved at the Drift. In addition, study societies are sending round surveys in order to collect input. Are the lecture rooms not too small and is the temperature pleasant? Is the office of your study society large enough? Should there be more rooms for being able to meet with fellow students for a course or for a committee of your society?
 
There is a reason for asking for your input: along with the student-assessor, the boards of the study societies are writing a vision statement with regard to a pleasant study environment in the city centre. This vision will be on the agenda of the Faculty Board and Faculty Council at the end of this academic year.
 
The results could have an influence on the development of the accommodation of the faculty in the future. In any case, it is certain that we as Humanities students wish to continue to study in the city centre. I’ll be interested to find out whether in 2030, if I come back to see our beautiful university in the city centre, a number of aspects from our vision will have become a reality.

Luc Nibbeling -
student-assessor
 

Drift

 

From the Faculty Council

● ● ●

 

Faculty Council is looking for a succession!

Would you like to be engaged for a year in what is happening in the faculty, be able to give your opinion directly to the Faculty Board, and do you wish to commit to a better faculty on behalf of your fellow students? If so, the Faculty Council will be just right for you! With 12 employees and 12 students, we form the highest participation body of the faculty. The student segment changes on an annual basis, so we are searching for 12 new enthusiastic students who wish to succeed us!
 
We offer an educational, challenging and enjoyable year with 11 other students, interesting training courses, the possibility to learn many new skills, a good opportunity to expand your network and an excellent remuneration.
 
We offer an educational, challenging and enjoyable year with 11 other students, interesting training courses, the possibility to learn many new skills, a good opportunity to expand your network and an excellent remuneration.
 
Interested in the University Council?
Would you like to contribute ideas at the highest administrative level of Utrecht University? Do you wish to have a say in important decisions? Then seize the chance now and stand for election to the University Council for 2016-2017. This council is searching for motivated students who wish to have a say in matters which concern the whole university and which give direction to our strategy. You will read more about the backgrounds in this mail.
 
For students, membership of the University Council is a paid position. You can fulfil this administrative position for one year. You will be a member of the student segment of the University Council and you will work four days a week as a Council member. As the student segment, you will have the opportunity to represent the interests of the students. This entails for instance giving advice, when requested or otherwise, to the Executive Board of the university. The University Council even has the right of consent with regard to a number of important resolutions.
 
You can stand as candidate by joining one of the existing lists, or by setting up a list yourself. The deadline is Thursday 7 April 2016. On that day, the candidate nomination period will end. If you wish to set up a new list, you can contact Anne Marie Partridge, secretary of the Central Electoral Office. Please get in touch in good time because she must have received the completed and signed lists of candidates (including consent statements) by Thursday 7 April 2016 at 17.00 hrs, at the latest.
 
Do you have any questions about the elections for the University Council? Or would you like more information about the candidate nomination procedure? First check the page about standing as a candidate on the Utrecht University website, and if you can’t find the answer to your question, contact Anne Marie Partridge (a.m.partridge@uu.nl).
 

Minors

● ● ●

 

Save the date: Minor event - 18 May 2016

On Wednesday 18 May, the annual Minor event, organized by the five faculties of Utrecht University which offer Minors, will take place. For the courses of our faculty, every student is obliged to take a Minor. The Minor event is therefore an excellent opportunity to view the complete Minor offer of the faculty and to find out more about the content of each Minor. The university offers a total of 128 Minors, 54 of which are from the Faculty of Humanities.
 
The Minor event will take place on 18 May 2016 from 17.00 hrs to 19.00 hrs. The Humanities Minors will be presented in the city centre during information sessions and at the market.
 
So be sure to note down the date in your diary! More information will follow in April.

Luc Nibbeling -
student-assessor
 

Short News

● ● ●

 

Ragstock Indoor Festival – 2 March 2016

Ragstock Indoor festival is a student initiative within the scope of the Ragweek. During this week, students will commit themselves to raising money for two charities. The charities for this year are Stichting Kinderdroomwens (foundation to fulfil the dreams of children in need) and Stichting Kindia (foundation to help children in need in India). Ragstock will act as the opening festival of the Ragweek. During this phenomenal evening on 2 March 2016 in the Helling, you can enjoy entertainment from a wide variety of artists and a drink with your fellow students. Have a fantastic evening and at the same time support these two charities!
 

ALL THE PROCEEDS WILL GO TO STICHTING KINDERDROOMWENS AND STICHTING KINDIA!

 
Also check out Facebook event
 
Line up
  • Yung Internet
  • Paul Istance & The Magic Mumble Jumble
  • more to be announced!
 
Tickets coming soon!
 
Made possible by: Collaborating study societies of Humanities (AKT, Albion, Alias, Atlas, Awater, CS Ubuntu, FUF, Hucbald, Incognito, Stichting Art, SV Contact, svMT & UHSK)
 
 

February 2016

Click here for the online version of this newsletter.

This issue includes: Faculty Council is looking for a succession!

Contents

Colophon

About this newsletter ?
This newsletter is only sent to students who have signed up for it.
 
If you would like to receive this newsletter, please send an email to
 
studentassessor.gw@uu.nl.

 
Would you like to receive the latest news of the Faculty of Humanities in your mailbox every week? Then subscribe to our newsletter! Please send an email to nieuws.gw@uu.nl
 

Editorial office
Editors: Annemiek van Gorp, Luc Nibbeling
Design: Didi van Zoeren
Communication and Marketing (C&M)