Beste lezer

● ● ●

De afgelopen weken kan het je binnen onze faculteit niet ontgaan zijn dat Universiteit Utrecht de studenten mobiliseert om na te denken over de toekomst van ons instituut. Op de Drift word je geconfronteerd met een groot bord waarop je ideeën kunt plakken, de uitnodigingen voor brainstorm-evenementen vliegen de deur uit en de Universiteitsraad organiseert het ene na het andere evenement om te praten met studenten. Deze inputsessies worden niet voor niets op dit moment georganiseerd; Universiteit Utrecht werkt dit jaar het Strategisch Plan voor de collegejaren 2016-2020 uit. Dit plan schetst de richting die onze universiteit op wil in de aankomende vijf jaar, met betrekking tot thema’s als internationalisering, toekomstgericht onderwijs en kwaliteitszorg. Ook intern, onder de beleidsmedewerkers, organiseert de universiteit een aantal evenementen om te brainstormen over de toekomst. Zo ben ik afgelopen 11 november met een delegatie van ongeveer 120 bestuurders en beleidsmedewerkers mee geweest naar een 24 uurs-conferentie in Ermelo. Dat ik hierbij aanwezig mocht zijn laat ook zien dat de stem van de student, vooral bij thema’s als kwaliteitszorg en community-vorming, graag gehoord wordt.
 
In dit nummer van de studentennieuwsbrief zal ik een aantal thema’s rond het Strategisch Plan van de UU beschrijven en jullie wijzen op evenementen/brainstormsessies die de universiteit organiseert om jullie mee te laten denken. Daarnaast kan ik met trots meedelen dat ik sinds een paar weken ben aangesterkt met vier departementsassessoren, die mij het aankomend jaar gaan helpen als vier extra bruggen tussen jou als student en het departement waaronder je studeert. In deze nieuwsbrief stellen zij zich voor en vertellen ze wat ze voor jullie kunnen betekenen. Naast bovengenoemde is deze nieuwsbrief gevuld met informatie over de Career Services, een bijdrage van onze Faculteitsraad met betrekking tot de informatiemiddag voor de opleidingscommissies en een oproep om mee te helpen bij de bachelor opendagen eind november en de masteravond in februari. Mocht je hier vragen over hebben, mail dan naar studentassessor.gw@uu.nl.
  
Heel veel succes aankomend studieblok!
  
Met vriendelijke groet,

Luc Nibbeling
Studentassessor, Faculteit Geesteswetenschappen
Universiteit Utrecht
 

Vier nieuwe departementsassessoren

Omdat onze faculteit zo groot is en veel verschillende opleidingen kent, is de faculteit opgedeeld in vier departementen. Ook jouw opleiding valt onder één van de vier departementen. Aan de top van deze departementen staat een bestuur, bestaande uit een departementshoofd, onderwijsdirecteur en een onderzoeksdirecteur. Vanaf 1 november zullen vier studenten plaats nemen in deze besturen en hier advies geven over student- en onderwijszaken. De assessoren stellen zich hieronder aan jullie voor.
 
Iris van der Wulp - Departementsassessor Talen, Literatuur en Communicatie
Hoi! Mijn naam is Iris van der Wulp en ik ben dit jaar departementsassessor voor het departement Talen, Literatuur en Communicatie. Hier ben ik lid van het dagelijks bestuur en heb ik aan de andere kant nauw contact met de opleidingscommissies van de opleidingen die onder het departement TLC vallen. Op deze manier probeer ik een brug te vormen tussen de studenten en het departementsbestuur. Als student vind ik medezeggenschap heel belangrijk. De mening van de student telt voor het verbeteren van het onderwijs aan de Universiteit Utrecht. Ik zal dit jaar dan ook vaak om de mening van studenten vragen. Lijkt het je nu al leuk om zo af en toe gevraagd te worden om je mening over onderwijszaken? Mail dan naar: TLC_Departementsassessor.gw@uu.nl. Vermeld in deze mail even welke studie je doet en in welk jaar je zit.
 

Iris van der Wulp

 
Yvonne van Laarhoven – Departementsassessor Geschiedenis en Kunstgeschiedenis
Mijn naam is Yvonne van Laarhoven en ik ben dit jaar de studentassessor van het Departement GKG. Zelf ben ik inmiddels bezig met het vierde jaar van mijn bachelor Geschiedenis. Afgelopen jaar heb ik me als voorzitter van de UHSK ingezet voor mijn medestudenten en dit hoop ik dit jaar voort te zetten als assessor. Ik vertegenwoordig zowel de studenten geschiedenis als kunstgeschiedenis binnen het dagelijks bestuur van het Departement. Ik heb er erg veel zin in om samen met het bestuur deze nieuwe functie het komende jaar vorm te gaan geven. Voor vragen of opmerkingen kun je me altijd mailen of natuurlijk even aanschieten op de Drift.
 

Yvonne van Laarhoven

 
Nick van Hummel – Departementsassessor Media- en Cultuurwetenschappen
Ik ben Nick van Hummel, 20 jaar, derdejaarsstudent Media en cultuur en dit collegejaar ben ik de departementsassessor van Media- en Cultuurwetenschappen. Ik zal dit collegejaar plaatsnemen in het departementsbestuur waar ik advies ga geven met betrekking tot student- en onderwijszaken. Ik ben - net als mijn collega’s van de andere departementen - de allereerste. Ik zal daarom dit jaar bij het begin beginnen. Ik vind het belangrijk dat studenten weten wat er naast hun opleiding nog meer gebeurd bij een departement, wie er allemaal rondlopen, tot waar de studentenmedezeggenschap gaat en waar hun input nu eigenlijk terecht komt. Ik zal daarnaast proberen om de opleidingscommissies en de studieverenigingen binnen mijn departement meer met elkaar in contact te brengen om op die manier de beschikbare informatie gelijk te trekken.
 

Nick van Hummel

 
Anne Roozeboom – Departementsassessor Filosofie en Religiewetenschap
Ik ben Anne Roozeboom, 22 jaar, en dit jaar departementsassessor Filosofie en Religiewetenschap. Ik heb dit jaar mijn bachelor TCS gehaald en momenteel doe ik de master Religies in hedendaagse samenlevingen. Ik vind het belangrijk dat studenten zich uitspreken over wat zij vinden van het onderwijs, omdat ik denk dat de opleidingen binnen én buiten het departement op veel gebieden van elkaar kunnen leren. Voor mijzelf was het bijvoorbeeld even een omschakeling van zo’n vrije bachelorstudie naar een kleine master waarin veel dingen al zijn vastgelegd. Toch merk ik dat het nauwe contact tussen studenten en docenten erg waardevol is. Ik hoop door goed contact met de OC’s en studieverenigingen en –stichtingen de stem van de student te kunnen laten horen in de departementsvergaderingen.
 

Anne Roozeboom

 

Vul de enquête in over de studentensite en maak kans op een cadeaubon

Erger jij je wel eens aan de studentensite of kom je er eigenlijk bijna nooit? Wat vind je van de nieuwe opzet waarbij alles bij je eigen opleiding staat en van de vindbaarheid van de informatie? Mis je nog bepaalde dingen of staat er juist te veel? Daar kun je nu wat over zeggen ;-) Vul de enquête in en maak kans op een cadeaubon van 25 euro.
 

Van de faculteitsraad

● ● ●

 

OC-informatiemiddag

Afgelopen donderdag heeft de faculteitsraad samen met het faculteitsbureau een informatiemiddag voor opleidingscommissies (OC’s) georganiseerd. De middag werd goed bezocht en was naar ons idee een groot succes. Decaan Keimpe Algra hield een openingspraatje, waarna de OC’s uitleg kregen over hun taken en plek binnen de universiteit. Daarna splitste de groep zich om verschillende workshops te volgen, o.a. over het betrekken van achterban en Caracal. De OC’s zijn er nu dus helemaal klaar voor om alle cursusevaluaties van blok 1 te behandelen. Jullie kunnen ze nog even invullen, dus doe dat vooral!
 

Verslag Raadsvergadering 30 oktober

Alweer even geleden vond de tweede raadsvergadering van het jaar plaats. Er lagen belangrijke financiële stukken op tafel: de faculteit verwacht in de komende jaren grote tekorten en heeft een plan geschreven om de situatie te verbeteren. Vooral vanuit de personeelsgeleding kwamen scherpe vragen over het plan, dat soms drastische maatregelen overweegt. Ook de instroomcijfers van dit collegejaar en de BSA-cijfers van afgelopen collegejaar kwamen voorbij. Daar zit ten opzichte van de afgelopen jaren een lichte verbetering in, wat natuurlijk een goede zaak is. Daarnaast heeft het Faculteitsbestuur medegedeeld de derde beoordelaar bij scripties af te schaffen: voorheen was een derde beoordelaar verplicht bij een cijfer onder de 6,5, dat is niet langer zo. 19 december staat de volgende raadsvergadering op het programma, vergeet niet dat jullie altijd van harte welkom zijn!
 

Strategisch Plan 2016-2020

● ● ●

 
De universiteit is op dit moment bezig met het samenstellen van het Strategisch Plan 2016-2020. In dit plan verwerkt de universiteit haar toekomstvisie en geeft ze aan welke thema’s en onderwerpen centraal zullen staan in de aankomende vijf jaar. Op dit moment is het College van Bestuur van de universiteit bezig met het verzamelen van input van zowel medewerkers als studenten om het plan zo goed mogelijk uit te werken. Zo zal de universiteit waarschijnlijk veel aandacht vestigen rond het thema ‘internationalisering’, wat volgens een groot aantal medewerkers essentieel is om te kunnen blijven concurreren met andere universiteiten. Internationalisering is enerzijds belangrijk om meer buitenlandse studenten aan te trekken en anderzijds ook om onze Nederlandse studenten op te leiden tot academici die opgewassen zijn tegen een arbeidsmarkt die steeds internationaler wordt.
 
Om de input van zoveel mogelijk studenten te werven, heeft de universiteit een aantal bijeenkomsten georganiseerd waar mensen kunnen discussiëren over bepaalde thema’s. Veel van deze bijeenkomsten zijn al geweest, maar er staan nog een aantal zeer interessante debatten op de agenda. De volledige agenda met daarin alle bijeenkomsten kun je vinden op http://sp20.sites.uu.nl/category/agenda. Hieronder vind je drie open bijeenkomsten die naar mijn mening erg geschikt zijn voor jou als student:
 
Debat Campus en Community
Hoe vind jij het om in de binnenstad te studeren en wat zou je er van vinden als al het onderwijs op de Uithof plaats zou gaan vinden? De bijeenkomst op 2 december over Campus & Community is een open discussiebijeenkomst met als doel om vanuit de universitaire gemeenschap zoveel mogelijk input te verzamelen voor de ontwikkeling van de ideale Campus van de toekomst. De Universiteit Utrecht ziet graag dat de Campus anno 2025 een stimulerende en inspirerende onderwijs-, leef- en werkomgeving is voor studenten en medewerkers. Hoe denk jij hierover? Wat betekenen deze ambities volgens jou voor de ontwikkeling van de Campus? En: Hoe kan de Campus anno 2025 bijdragen aan de vorming van, en de interactie tussen de verschillende universitaire communities?
 
Datum: 2 december van 9.00 tot 11.00 uur
Locatie: Universiteitsbibliotheek, Boothzaal, Heidelberglaan 3, Utrecht
 
Debat Onderwijs (1)
Het eerste ‘Debat Onderwijs’ gaat over de kwaliteit van het onderwijs van Universiteit Utrecht op dit moment. Voor studenten is de kwaliteit van het onderwijs toch wel één van de belangrijkste maatstaven bij het kiezen van een universiteit. Wat maakt dat studenten kiezen voor de Universiteit Utrecht of een andere universiteit? Wat maakt onze universiteit uniek en waar zouden we de komende jaren aan moeten werken om ervoor te zorgen dat de gemotiveerde studenten kiezen voor Utrecht? Waar loop je tegen aan in je studie, en wat zou jij veranderen als je een dag lid zou zijn van het College van Bestuur? Je hoeft je niet aan te melden voor de bijeenkomst, dus kom gerust langs.
 
Datum: 7 december van 10.00 tot 12.00 uur
Locatie: Academiegebouw, Aula, Domplein 29, Utrecht
 
Debat Onderwijs (2)
Bij het tweede ‘Debat Onderwijs’ kijken we naar de kwaliteit van het onderwijs in een veranderende omgeving (bijvoorbeeld door internationalisering, globalisering en digitalisering). De universiteit staat er goed voor, maar de wereld verandert snel en dus kunnen ook wij niet stil staan. Wat zijn de uitdagingen op het gebied van onderwijs voor de komende twintig jaar? Waar moeten we mee aan de slag om mee te gaan met de tijd en studenten en de universiteit toekomstbestendig te maken? Je hoeft je ook bij deze bijeenkomst niet aan te melden.
 
Datum: 10 december van 17.00 tot 19.00 uur
Locatie: Nog onbekend (stuur een mail naar studentassessor.gw@uu.nl als je de locatie wilt ontvangen als deze bekend is)
 
Voor meer informatie over ontwikkelingen rond het Strategisch Plan of de daarbij horende bijeenkomsten kun je terecht ophttp://sp20.sites.uu.nl of kun je mij mailen naar studentassessor.gw@uu.nl.
 

Masteravond 3 februari

● ● ●

 
De eerstvolgende Masteravond is op woensdag 3 februari 2016. Tijdens deze avond geven vrijwel alle masterprogramma's van de universiteit voorlichting. Bovendien krijg je de mogelijkheid om met docenten, studenten, alumni en studieadviseurs te spreken en je vragen voor te leggen. Ook kun je terecht op de informatiemarkt met vragen over toelating, inschrijving, studiefinanciering en wonen in Utrecht. Heb je nog vragen over de de komende Masteravond of andere voorlichtingsactiviteiten, neem dan contact op met Studievoorlichting, e-mail studievoorlichting@uu.nl, tel. (030) 253 26 70.
 
Voor de masteravond zoekt de universiteit nog (master)studenten die mee zouden willen helpen met de voorbereiding en het verloop van de masteravond. Ben je geïnteresseerd om eens op zo een avond te werken tegen een vergoeding? Mail dan naar Nicole Tak (N.M.Tak@uu.nl).
 

Wat was belangrijk bij jouw bachelorkeuze? (in Dutch only)

● ● ●

 
Waarschijnlijk heb je de uitnodiging al voorbij zien komen in je mailbox, misschien heb je hem zelfs al ingevuld: de enquête voor nieuwe eerstejaarsstudenten van Nederlandse faculteiten Geesteswetenschappen, Filosofie en Godgeleerdheid. Alweer een enquête? Jazeker, maar een hele bijzondere! Voor het eerst in Nederland onderzoeken 10 faculteiten van 10 verschillende universiteiten gezamenlijk wat hun eerstejaarsstudenten belangrijk vinden en vonden bij hun keuze voor een bacheloropleiding.
 
“Er verandert veel binnen het universitaire onderwijs”, zegt Peter Schrijver, vice-decaan voor het bacheloronderwijs van onze faculteit Geesteswetenschappen. “Aan de ene kant kijkt de maatschappij steeds kritischer naar de kwaliteit en inhoud van opleidingen en ‘Wat je er mee kunt’. Aan de andere kant verandert er veel in hoe we onderwijs organiseren en met elkaar betaalbaar houden. Zo was er afgelopen jaren veel te doen over de invoering van het Leenstelsel en welke gevolgen dat mogelijk heeft voor of en hoe studenten een bacheloropleiding kiezen. Volgen ze vooral hun persoonlijke interesses? Of kijken ze nu meer naar of ze er later ook een baan mee kunnen vinden? En wie betrekken ze allemaal bij het maken van hun keuze? Daarnaast zien we dat veel universiteiten het zwaar hebben gehad door de bezuinigingen en ze ook zelf heel scherpe keuzes hebben moeten maken in welke opleidingen ze nog wel, of niet meer aanbieden. Wat betekent dat voor bachelorkiezers? Kiezen ze vooral voor de aantrekkelijkheid een bepaalde stad of universiteit? Of gaan ze achter die ene opleiding aan, hoe ver weg ook?”
 
“Komend jaar gaan we de bacheloropleidingen binnen onze faculteit evalueren. Het is daarbij vanzelfsprekend van het grootste belang dat we breed, actueel zicht hebben op wat onze nieuwste studenten belangrijk vinden en van hun opleiding verwachten. Ik wil onze eerstejaars dus nogmaals dringend verzoeken deel te nemen aan het onderzoek en ons antwoord te geven op de vraag: Wat was belangrijk bij jouw bachelorkeuze?
 

30 november Informatieavond over het Humanities Honours Programme (in Dutch only)

Voor alle eerstejaarsstudenten Geesteswetenschappen wordt een informatieavond georganiseerd op maandagavond 30 november van 19.00-21.00 uur, Drift 21.
 
De uitnodigen met de precieze avondinvulling zijn op 3 november verstuurd per email aan alle studenten.
 
Ido de Haan, honoursdirector, zal aandacht besteden in zijn welkomstwoord aan wat het honours programma inhoudt en daarna enkele honoursstudenten de ruimte bieden kort hun projecten te presenteren. Vervolgens kunnen de eerstejaars een kijkje nemen bij de vier verschillende vakdomeinen die zich presenteren.
 
De avond wordt afgesloten met een borrel en kennismaking met leden van de honours community (docenten en studenten).
 
Meer informatie en aanmelding: http://students.uu.nl/gw/honours en humanitieshonours@uu.nl.
 
 

Career Services

● ● ●

 
In september is de Universiteit Utrecht gestart met Career Services. We willen dat studenten goed voorbereid de arbeidsmarkt op gaan. Alle opleidingen werken hieraan mee en bieden je arbeidsmarktoriëntatie aan binnen of naast het onderwijs.
 
Je kunt bij Career Services terecht voor: trainingen, CV-check, gesprek met je career officer, tests, informatie over je carrièreperspectieven, tips over solliciteren en netwerken, stages en vacatures. Kijk op uu.nl/careerservices.
 
Je kunt ook contact opnemen met Sjoer Bergervoet, de career officer van de faculteit Geesteswetenschappen. E-mail: s.a.bergervoet@uu.nl.
 
 

English text below

November 2015

Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik dan hier voor de online versie.

In dit nummer o.a.
Vier nieuwe departements-assessoren

Inhoud

Colofon

Over deze nieuwsbrief?
Deze nieuwsbrief verschijnt circa 6 x per jaar. De nieuwsbrief wordt alleen verzonden naar studenten die zich daarvoor hebben aangemeld.
  
Wil je deze nieuwsbrief ontvangen? Stuur dan een mail naar
 
studentassessor.gw@uu.nl.

 
Wil je wekelijks op de hoogte blijven van nieuws van Geesteswetenschappen? Stuur dan een mail naar nieuws.gw@uu.nl
 

Redactie
Eindredactie: Annemiek van Gorp, Luc Nibbeling
Vormgeving: Didi van Zoeren
Communicatie en Marketing (C&M)

 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Dear Reader

● ● ●

During the past few weeks, you will certainly have noticed within our faculty that Utrecht University is mobilizing the students to think about the future of our institute. At the Drift, you will come across a large board on which you can post your ideas, people are very busy sending out the invitations for brainstorming events and the University Council is organizing one event after another, in order to communicate with the students. These input sessions are currently being organized with very good reason: this year, Utrecht University is elaborating the Strategic Plan for the academic years 2016-2020. This plan outlines the direction that our university wishes to take during the next five years, with regard to themes such as internationalization, future-focused education and quality care. Internally, the university is also organizing a number of events amongst the policy advisors, in order to brainstorm about the future. For example, on 11 November, I attended a 24 hour conference in Ermelo, with a delegation of approximately 120 managers and policy advisors. The fact that I was allowed to be present also shows that the university is happy to listen to the voice of the student, especially with regard to themes such as quality care and community development.
 
In this issue of the student newsletter, I will describe a number of themes with regard to the Strategic Plan of the UU and inform you of events/brainstorming sessions which the university is organizing to allow you to contribute ideas. In addition, I am proud to let you know that since a few weeks I’ve been supported by four department assessors who will be helping me during the coming year, as four extra ‘bridges’ between you as the student and the department in which you are studying. In this newsletter, they will introduce themselves and tell about the role they can play for you. As well as the subjects I have mentioned above, this newsletter also contains information about the Career Services, a contribution from our Faculty Council with regard to the information afternoon for the Education Committees and an appeal to help with the Bachelor Open Days at the end of November and the Master’s evening in February. If you have any questions about this, please send an e-mail to studentassessor.gw@uu.nl.
 
I wish you every success for the next study block!
  
Kind regards,

Luc Nibbeling
Student Assessor, Faculty of Humanities
Utrecht University
 

Four new department assessors

Since our faculty is so large and offers many different courses, it is divided into four departments. Your course also falls under one of the four departments. These departments are headed by a board consisting of a Departmental Head, an Education Director and a Research Director. From 1 November, four students will have a seat in these boards and give advice about student matters and educational matters. The assessors will introduce themselves to you below.
 
Iris van der Wulp - Department assessor for Languages, Literature and Communication
Hi! I’m Iris van der Wulp and this year I’m the department assessor for the Department of Languages, Literature and Communication. I’m a member of the day-to-day board and I also have close contact with the Education Committees of the courses which fall under the Department of Languages, Literature and Communication. In this way, I aim to form a bridge between the students and the departmental board. As a student, I find participation very important. The opinion of the student counts towards improving the education at Utrecht University. This year, I will therefore ask for the opinion of students often. Would you now like to be asked occasionally for your opinion on educational matters? Then send an e-mail to: TLC_Departementsassessor.gw@uu.nl. Mention in your e-mail which course you are studying and what year you are in.
 

Iris van der Wulp

 
Yvonne van Laarhoven – Department assessor for History and Art History
I’m Yvonne van Laarhoven and this year I’m the student assessor for the Department of History and Art History. I’m now in my fourth year of a Bachelor’s degree in History. Last year, as chair of the UHSK (Utrecht History Student Association), I was committed to my fellow students and I hope to continue with this commitment this year in the role of assessor. I represent both students of History and of Art History within the day to day board of the Department. I’m really looking forward to giving form to this new position, together with the board during the coming year. If you have any questions or remarks, please do not hesitate to e-mail me or you can of course get hold of me at the Drift.
 

Yvonne van Laarhoven

 
Nick van Hummel – Department assessor for Media and Cultural Studies
I’m Nick van Hummel, I’m 20 years old and a third year student in Media and Cultural Studies. This academic year, I’m the department assessor for my department. During this academic year, I’ll have a seat in the departmental board and give advice on student matters and educational matters. Like my colleagues from the other departments, I’m the very first person, so this year I’ll be starting from scratch. I find it very important that students know not just about their course of study, but also what else is happening in a department, all the people there, how student participation works and how their input is actually put into practice. I also aim to increase the contact between the Education Committees and the Student Associations within my department and in this way harmonize the information available.
 

Nick van Hummel

 
Anne Roozeboom – Department assessor for Philosophy and Religious Sciences
I’m Anne Roozeboom, I’m 22 years old and this year the department assessor for Philosophy and Religious Sciences. This year, I obtained my Bachelor’s in Language and Cultural Studies and I’m now doing a Master’s in Religions in contemporary societies. I find it important that students can give their opinions on the education, because I think that the courses within as well as outside the department can learn from each other in many areas. For example, for me personally, it was a complete change, going from a free Bachelor’s course to the narrow field of a Master’s, within which many things are already set out. Yet I notice that the close contact between students and lecturers is very valuable. By means of a good contact between the Education Committees, student associations and student societies, I hope to be able to make the voice of the student heard in the departmental meetings.
 

Anne Roozeboom

 

What do you think of the student website?

What do you think of the Utrecht University student website? Is it easy to navigate, or is it hard to find the information you need? Do you use it often, or do you prefer other means of finding out what you need to know? Please tell us how we can improve the university’s online environment by filling out a short questionnaire. All participants have a chance to win a 25 euro gift voucher!
 

From the Faculty Council

● ● ●

 

Education Committee information afternoon

Last Thursday, the Faculty Council along with the Faculty Office organized an information afternoon for the Education Committees. Many people attended the afternoon and we think it was very successful. Dean Keimpe Algra gave an opening speech, then the Education Committees were given an explanation of their tasks and place within the university. Afterwards, the group was split up in order to do various workshops, on subjects such as involving the supporters and the Caracal digital evaluation system. The Education Committees are therefore completely ready now for dealing with all the course evaluations from block 1. You can still complete the evaluations, so be sure and do so!
 

Report of the Council meeting, 30 October

A few weeks ago, the second Council meeting of the year took place. Important financial items were on the agenda: during the next few years, the faculty expects considerable deficits and has drawn up a plan in order to improve the situation. From the staff delegations in particular, there were focused questions about the plan, within which some drastic measures are being considered. In addition, the intake statistics for this academic year and the BSA (binding study advice) statistics from the previous academic year were discussed. In relation to the past few years, there is a slight improvement, which is a good thing of course. The Faculty Board announced that it would remove the third assessor for theses: in the past, a third assessor was obligatory for marks below 6.5, which is no longer the case. On Friday 19 December, the next Council meeting will be held, so don’t forget that you are always very welcome to attend!
 

Strategic Plan 2016-2020

● ● ●

 
At present, the university is busy composing the Strategic Plan 2016-2020. In this plan, the university processes its future vision and indicates which themes and subjects will be the main focus during the next five years. The Executive Board of the university is currently engaged in gathering input from both staff and students, in order to elaborate the plan as well as possible. For instance, the university will probably pay much attention to the theme of ‘internationalization’, which many of the staff believe is vital for being able to continue to compete with other universities. On the one hand, internationalization is important in order to attract more foreign students and, on the other hand, also in order to educate our Dutch students to become academics who can compete in a job market with an increasingly international character.
 
To obtain input from as many students as possible, the university has organized a number of meetings during which people can discuss certain themes. Many of these meetings have already taken place, but there are still a number of very interesting debates on the agenda. You will find the complete agenda mentioning all the meetings on http://sp20.sites.uu.nl/category/agenda. Below are details of three open meetings which I believe are very suitable for you as a student.
 
Campus and Community debate
How do you enjoy studying in the city centre and how would you find it if all the teaching took place at the Uithof? The meeting on 2 December about Campus & Community is an open debate with the purpose of gathering as much input as possible from the university community, for the development of the ideal Campus of the future. Utrecht University would like the Campus in the year 2025 to be a stimulating and inspiring educational, living and working environment for students and staff. What is your opinion about this? What do you think these ambitions signify for the development of the Campus? And: How can the Campus in the year 2025 contribute to the formation of and interaction between the various university communities?
 
Datum: 2 december van 9.00 tot 11.00 uur
Locatie: Universiteitsbibliotheek, Boothzaal, Heidelberglaan 3, Utrecht
 
Education debate (1)
The first ‘Education debate’ is about the current quality of the education at Utrecht University. After all, for students, the quality of the education is one of the main criteria for choosing a university. Why do students choose Utrecht University or another university? What makes our university unique and what should we work on during the next few years, in order to ensure that the motivated students choose Utrecht? What do you come across during your studies, and what would you change if you were a member of the Executive Board for a day? You do not need to register to attend the debate, just come along.
 
Date: 7 December from 10:00 to 12:00 hrs
Location: University Hall, Auditorium, Domplein 29, Utrecht
 
Education debate (2)
During the second ‘Education debate’, we will look at the quality of the education within a changing environment (for example, as a result of internationalization, globalization and digitalization). The university is in a good position, but the world is changing rapidly so we cannot stand still. What are the challenges with regard to education for the next twenty years? What should we set to work on, in order to move with the times and prepare the students and the university for the future? You do not need to register for this meeting either.
 
Date: 10 December from 17:00 to 19:00 hrs
Location: To be announced (send an e-mail to studentassessor.gw@uu.nl if you wish to be informed of the location as soon as it is known)
 
For more information about developments concerning the Strategic Plan or the related meetings, visit http://sp20.sites.uu.nl or send an e-mail to me at studentassessor.gw@uu.nl.
 

Master's evening - 3 February

● ● ●

 
The next Master’s evening will be on Wednesday 3 February 2016. During this evening, information will be given on almost all the Master’s programmes of the university. You will have the opportunity to speak to lecturers, students, alumni and study advisors and ask questions. You can also visit the information market with questions about admission, enrolment, student grants and living in Utrecht. If you have any questions about the next Master’s evening or other information activities, contact Studievoorlichting (degree programme information) by e-mail at studievoorlichting@uu.nl, or by tel. (030) 253 26 70.
 
Voor de masteravond zoekt de universiteit nog (master)studenten die mee zouden willen helpen met de voorbereiding en het verloop van de masteravond. Ben je geïnteresseerd om eens op zo een avond te werken tegen een vergoeding? Mail dan naar Nicole Tak (N.M.Tak@uu.nl).
 

Career Services

● ● ●

 
In September, Utrecht University introduced Career Services.
We wish students to be well prepared for entering the job market. All the courses are contributing to this and are offering you job market orientation as part of or alongside your course.
 
You can contact Career Services for: training courses, a CV check, a chat with your Career Officer, tests, information about your career prospects, tips about applying for jobs and networking, internships and vacancies. Visit uu.nl/careerservices.
 
You can also contact Sjoer Bergervoet, the Career Officer for the Faculty of Humanities. E-mail: s.a.bergervoet@uu.nl.
 
 

November 2015

Click here for the online version of this newsletter.

This issue includes: Four new department assessors

Contents

Colophon

About this newsletter ?
This newsletter is only sent to students who have signed up for it.
 
If you would like to receive this newsletter, please send an email to
 
studentassessor.gw@uu.nl.

 
Would you like to receive the latest news of the Faculty of Humanities in your mailbox every week? Then subscribe to our newsletter! Please send an email to nieuws.gw@uu.nl
 

Editorial office
Editors: Annemiek van Gorp, Luc Nibbeling
Design: Didi van Zoeren
Communication and Marketing (C&M)