Eindopdrachten | |
Lesdoelen
- De leerlingen sluiten de lessenreeks af met een eindopdracht - Tijdsplanning Deze opdrachten zijn voor leerlingen die het gehele lessenprogramma hebben doorlopen. De tijd die nodig is voor deze opdracht is geheel afhankelijk van welke opdracht wordt gegeven en aan de capaciteiten van de leerlingen zelf. - Hulpmiddelen - Computers met internetverbinding Inleiding Hieronder staan enkele suggesties voor eindopdrachten. De moeilijkheidsgraad kan bepaald worden door de eisen van de docent zelf. Bij deze eindopdracht wordt de keuze gegeven tussen een klassikale opdracht in de vorm van een excursie en een individuele opdracht in de vorm van een werkstuk. - - Eindopdracht 1. De excursie (klassikaal) - Deze excursie bevat een aantal verschillende elementen, zodat leerlingen zich kunnen opsplitsen. Elk groepje kan zich specialiseren in een deelonderwerp. 1. De ring van Beatrijs In Utrecht is in 2003 tijdens een opgraving een ring gevonden waarop ‘Beatris’ is gegraveerd. Zou deze ring van ‘onze’ Beatrijs kunnen zijn? Beantwoord de volgende vragen. Zorg dat je de antwoorden duidelijk op papier zet en bewaart, omdat een groepje leerlingen deze vragen nodig heeft voor de middagopdracht. Bron: Gemeente Utrecht
- De leerlingen gaan met de helft van de klas de excursie naar museum het Catharijne Convent gezamelijk voorbereiden. - 1. De leerlingen moeten zich eerst in tweetallen op het Catharijne Convent oriënteren via de site van het Catharijneconvent. - Wat voor soort museum is het Catharijne Convent? - Welke collecties/voorstellingen zijn er te zien? - Wat heeft dit museum met Beatrijs te maken? -
2. Verdeel de onderstaande thema’s. Elk tweetal bereid 1 thema
voor in het kader van de excursie. Op de excursie moeten de leerlingen met zijn tweeën een presentatie houden van
10 minuten. Zorg dus dat ze genoeg materiaal hebben. Ze mogen hun
onderwerp in een ‘historische context’ zetten. Laat de leerlingen ook het
verhaal van Beatrijs erbij betrekken door ze minstens één tekstpassage uit het boek te
laten citeren die volgens hen met hun thema te maken heeft.
-Thema 1. Het gebouw van het Catharijne Convent Het museum is gehuisvest in een middeleeuws gebouw in het oude stadscentrum van Utrecht.
Thema 2. De lijdensweg van Christus De lijdensweg van Christus is een thema dat veelvuldig voorkomt op kunstwerken in het museum.
Thema 3. Glitter & Glamour in de middeleeuwse kerk Het gebruik van kostbare materialen zoals goud en zilver voor kelken, monstransen, reliekhouders, avondmaalbekers en kledingstukken is in de kerk al eeuwenoud. In de schatkamer van het museum worden deze voorwerpen tentoongesteld.
Thema 4. De ring van Beatrijs
Thema 5. Kunst en religie in de Middeleeuwen In de Middeleeuwen waren kunst en religie onlosmakelijk met elkaar verbonden. Één van de middeleeuwse topstukken uit de collectie heeft te maken met het verhaal van Christoffel.
Eindopdracht 2. Werkstuk (individueel) Deze opdracht is in feite de samenkomst van het complete lessenpakket. De leerlingen gaan in deze opdracht de resultaten van alle lessen combineren. Het werkstuk moet de volgende elementen bevatten: - Het verschil tussen de Middeleeuwen en nu. - Middeleeuwse schriftcultuur - Liefde in de Middeleeuwen - Steden in de Middeleeuwen - Kloosters in de Middeleeuwen Naar gelang de interesses van de leerlingen, kunnen ze zich ook specialiseren op een van de bovenstaande onderwerpen. De grootte van het werkstuk kan door de docent bepaald worden. Beoordelingscriteria werkstuk: Vormgeving - Verzorgd uiterlijk, goed taalgebruik - Logische indeling, goede aansluiting van de verschillende subonderwerpen -Inhoud algemeen - niveau van tekst - kritische houding, eigen inbreng in commentaar en conclusies - verwerking van commentaar 1e versie
Inhoud details - afbakening onderwerp,
- heldere inleiding en vraagstelling - op de vraagstelling aansluitende conclusie - ideeën voor vervolgonderzoek
|