Les 6. De positie van de vrouw in de Middeleeuwen | ||
Lesdoelen - De leerlingen krijgen inzicht in de positie van de vrouw in de Middeleeuwen in West-Europa. - De leerlingen kennen enkele beroemde vrouwen uit de Middeleeuwen. - De leerlingen kennen de positie van de vrouw in het verhaal van Beatrijs. - Tijdsplanning Deze les is geschikt voor een les van 45-90 minuten afhankelijk van de hoeveelheid van de opdrachten en de manier waarop de opdrachten worden uitgevoerd. - Hulpmiddelen: Opdracht 6.1 - Powerpoint ‘vrouw in de Middeleeuwen’ - Werkboek - Schrijfmateriaal Opdracht 6.2 - Computer aansluiting met internet - Werkboek - Schrijfmateriaal Opdracht 6.3 - Powerpoint ‘vrouw in de Middeleeuwen’ - Werkboek - Schrijfmateriaal Opdracht 6.4 - Eventueel schrijfmateriaal en werkblad - Opdrachten Opdracht 6.1 vormt een oriënterende opdracht voor de volgende opdrachten. Opdracht 6.2. legt een link tussen de positie van de vrouw en het verhaal van Beatrijs. Opdracht 6.3. dient om de leerlingen kennis te laten maken met enkele bijzondere vrouwen uit de Middeleeuwen. - Opdracht 6.1. De positie van de vrouw in de Middeleeuwen (oriëntatie) 10 min Suggesties - Laat de leerlingen deze opdracht vooraf als huiswerkopdracht maken, zodat de bespreking van deze opdracht een inleiding vormt op het thema. - Opdracht 6.2. Vergelijking Beatrijs met
modern verhaal (verdieping/creatief) 20 min Deze opdracht is bedoeld om de leerlingen dieper te laten nadenken over de parallellen tussen middeleeuwse vrouwen en moderne vrouwen aan de hand van het verhaal van Beatrijs. Suggesties - Als u geen internet tot uw beschikking heeft, laat de leerling dan als voorbereiding op de les een liefdesverhaal/lied met zich meenemen. - Opdracht 6.3. Uitzonderlijke vrouwen in de Middeleeuwen (onderzoekend) 15-30 min In deze opdracht trainen de leerlingen hun onderzoeksvaardigheden. Suggesties: - U kunt deze opdracht ook uit laten voeren zonder internet door enkele boeken ter informatie mee te nemen. - U kunt met de leerlingen op deze opdracht terug laten blikken door de leerlingen in presentaties voor de klas iets te vertellen over één beroemde middeleeuwse vrouw. De docent gaat als volgt te werk o Verdeel de leerlingen in groepjes of tweetallen o Geef de leerlingen 15 minuten om in tweetallen de vragen te beantwoorden o Geef de leerlingen 10 minuten om de presentatie voor te bereiden o Laat de leerlingen om de beurt in groepjes een presentatie houden - Laat de leerlingen als huiswerkopdracht een boeiende vrouw uit de Middeleeuwen opzoeken en daar een korte presentatie van 2 minuten over voorbereiden - Bespreek met de leerlingen klassikaal de volgende vragen, of laat ze hierover in tweetallen/groepjes discussiëren. a. Wat zijn de verschillen tussen deze middeleeuwse vrouwen en een vrouw in onze tijd? b. Wat vind je zelf van de rol van de vrouw in de Middeleeuwen? Beargumenteer je mening.
|