Maart 2015

Relevant voor kennismaatschappij, goed voor jouw toekomst

“Duitsland is veel in het nieuws als het om economie en politiek gaat, omdat de Bondsrepubliek een van de motors van de Europese Unie is. Maar er dringen ook andere berichten door. Bijvoorbeeld over Duitslands voorbeeldfunctie in energiebeheer, over de dynamiek van de Duitse taal, over nieuwe vertalingen van literaire meesterwerken, over de jonge schrijversgeneratie, over spraakmakende filmmakers, over verschil in arbeidsethos, over tekorten aan leraren Duits, enzovoort. In de studie Duitse taal en cultuur komen dit soort ontwikkelingen allemaal ter sprake.

Ze vormen ook de vraagstukken voor het onderzoek en onderwijs in Utrecht: of de tweede naamval gaat verdwijnen, hoe de taal is ontstaan, welke regionale varianten er van het Duits zijn, hoe de Duitse cultuur zich sinds de middeleeuwen ontwikkeld heeft, hoe de Duitse cultuur verschilt van de Nederlandse, enzovoort.

Door je brede kennis van de Duitse taal én cultuur onderscheid je je van andere studenten en op de arbeidsmarkt. De studie Duitse taal en cultuur biedt jou een succesvolle toekomst en wij hebben er plezier in jou daarin te begeleiden. Ik zie je graag terug op de matchingsdag waar je uitgebreid onze opleiding ervaart, zodat je vol overtuiging aan je opleiding kunt beginnen.”

Ewout van der Knaap,
Hoofddocent Duitse taal en cultuur, opleidingscoördinator

Je leert door de taal een hele cultuur kennen

“Het leuke van het studeren van een taal is dat je deze vanuit allerlei hoeken leert kennen, zoals de kunst, de geschiedenis, de filosofie, maar ook vanuit de taalwetenschap bijvoorbeeld. Je leert door de taal een hele cultuur kennen. En laat Duitsland nou net een hele rijke cultuur hebben!

Duits studeren aan de Universiteit Utrecht bevalt me erg goed. In het eerste jaar leer je de taal beheersen, maar verdiep je je ook in de Duitse literatuur en taalwetenschap. De persoonlijke aandacht vind ik ook prettig:, je kan makkelijk ergens met je problemen en vragen terecht en leert je medestudenten en docenten snel kennen.

Mensen vragen mij wel eens of je met Duits-diploma wel aan een baan komt. Duits is echter één van de weinige studies waarmee je bijna zeker bent van een baan. Kortom: Doen die studie!”

Leonie Lanser,
eerstejaarsstudente Duitse taal en cultuur

Matching bij Duitse taal en cultuur

Matching betekent dat je vóór de start van je studie uitgebreid kennismaakt met de opleiding van je keuze. In eerste instantie heb je na je inschrijving een digitaal matchingsformulier ontvangen. Zodra je dit formulier hebt ingevuld ontvang je een uitnodiging voor de matchingsdag, ongeveer twee weken vóór de matchingsdag. Afhankelijk van de dag die je hebt aangegeven, vindt de matchingsdag bij Duitse taal en cultuur voor jou plaats op vrijdag 17 april of dinsdag 9 juni en bestaat uit een college, werkgroep, toets en een groepsgewijs studiekeuzegesprek met mondelinge feedback. Ook is er de mogelijkheid om mede- en ouderejaarsstudenten te ontmoeten en hun vragen te stellen. Seid dabei!

Studenten tonen passie voor studie

Op donderdag 10 april vroeg de opleiding Duitse taal en cultuur op ludieke wijze aandacht voor de Dag van de Duitse Taal. In de kloostergang van de Domkerk droeg dr. Julia Richter passages voor uit Tristan van Gottfried von Strassburg, het wereldberoemde liefdesepos over de ridder Tristan en zijn geliefde Isolde. Op diverse plekken in de binnenstad mengden studenten zich onder leiding van dr. Barbara Mariacher onder het publiek en speelden zij het mini-theaterstuk Herzstück van Heiner Müller. Eerstejaarsstudenten en MA-studenten speelden vol overtuiging. Het publiek reageerde positief en enkele media (o.a. De Telegraaf) besteedden er aandacht aan.

Studeren aan de Universiteit Utrecht betekent studeren in een bruisende stad. Met maar liefst zestigduizend studenten is Utrecht een studentenstad bij uitstek. De opleiding Duitse taal en cultuur heeft haar collegegebouwen in de binnenstad, dichtbij de Domtoren en het Janskerkhof. Ben je op zoek naar een kamer, bekijk hier de tips. De stad heeft ook veel te bieden op het gebied van sport met bijna dertig studentensport-verenigingen. Ook biedt de stad veel culturele mogelijkheden. Er zit vast iets voor jou bij!

Heb je nog vragen over de matchingsdag bij Duitse taal en cultuur, neem dan contact op met matching.gw@uu.nl of kijk op www.uu.nl/bachelors/matching.