Relevant voor kennismaatschappij, goed voor jouw toekomst

“Duitsland is veel in het nieuws als het om economie en politiek gaat, omdat de Bondsrepubliek binnen de EU een motor is. Maar ook dringen andere berichten door. Bijvoorbeeld over de voorbeeldfunctie in energiebeheer, over de dynamiek van de Duitse taal, over nieuwe vertalingen van literaire meesterwerken, over de jonge schrijversgeneratie, over spraakmakende filmmakers, over verschil in arbeidsethos, over tekorten aan leraren Duits, enzovoort. In de studie komen dit soort ontwikkelingen ter sprake.

Het zijn ook vraagstukken voor onderzoek en onderwijs in Utrecht: of de tweede naamval gaat verdwijnen, hoe de taal is ontstaan, welke regionale varianten er van het Duits zijn, welke culturele ontwikkelingen er vanaf de middeleeuwen zijn, welke interculturele verschillen er vanuit Nederlands perspectief zijn, enzovoort. Door dit te weten onderscheid je je van andere studenten en op de arbeidsmarkt. De studie Duitse taal en cultuur biedt jou toekomst en wij hebben er plezier in jou daarbij te helpen. Ik zie je graag terug op de matchingsdag waar je uitgebreid onze opleiding ervaart, zodat je vol overtuiging aan je opleiding kunt beginnen.”

Ewout van der Knaap,
Hoofddocent Duitse taal en cultuur

Dit smaakt naar meer!

“Voor mijn profielwerkstuk deed ik onderzoek naar Duitse studenten in de stad Groningen. Voor ik er erg in had stond ik tegenover een groep en moest ik in het Duits uitleggen wat mijn onderzoek inhield. Heel erg spannend natuurlijk, maar al snel besefte ik hoe gaaf ik het vond. Dit smaakte naar meer! Duitse Taal en Cultuur is voor mij de juiste keuze omdat ik Duitsland en het Duits heel fascinerend vind. Natuurlijk leren we veel over de interessante geschiedenis van het land, maar ook de actualiteit krijgt aandacht. Daarnaast leren we op een praktische manier de taal steeds beter te beheersen. Geweldig om te zien hoeveel vooruitgang we al geboekt hebben! De kleinschaligheid van de opleiding is erg prettig: door het persoonlijke contact met docenten en medestudenten ga je niet op in de massa maar ontstaat er een hele prettige sfeer waarin volop ruimte is voor zelfontplooiing.”

Hilde Kugel,
eerstejaarsstudente Duitse taal en cultuur

Matching bij Duitse taal en cultuur

Matching betekent dat je vóór de start van je studie uitgebreid kennismaakt met de opleiding van je keuze. In eerste instantie heb je (of zul je) binnen 3 weken na je inschrijving een digitaal matchingsformulier ontvangen. Zodra je dit formulier hebt ingevuld ontvang je een uitnodiging voor de matchingsdag, ongeveer drie weken vóór de matchingsdag. De matchingsdag bij Duitse taal en cultuur vindt plaats op vrijdag 21 juni en bestaat uit een college, werkgroep, toets en een groepsgewijs studiekeuzegesprek met mondelinge feedback. Ook is er de mogelijkheid om mede- en ouderejaarsstudenten te ontmoeten en hun vragen te stellen. Seid dabei!

De sprookjes van Grimm

200 jaar geleden verscheen de eerste bundel met verhalen en sprookjes van de gebroeders Grimm. Naar aanleiding daarvan vertelde Wolfgang Herrlitz (oud-hoogleraar Duitse taalkunde) op 19 december jongstleden in het radioprogramma ‘Met het oog op morgen’ over de gebroeders Grimm. Zij schreven de sprookjes niet zelf, maar legden bestaande verhalen vast. Luister naar Wolfgang Herrlitz over het leven en beroemde werk van de Gebrüder Grimm.

Studeren aan de Universiteit Utrecht betekent studeren in een bruisende stad. Met maar liefst zestigduizend studenten is Utrecht een studentenstad bij uitstek. De opleiding Duitse taal en cultuur heeft haar collegegebouwen in de binnenstad, om en nabij de Domtoren en het Janskerkhof. Ben je op zoek naar een kamer, bekijk hier de tips. De stad heeft ook veel te bieden op het gebied van sport met bijna dertig studentensport-verenigingen. Ook biedt de stad veel culturele mogelijkheden. Er zit vast iets voor jou bij!

Heb je nog vragen over de matchingsdag bij Duitse taal en cultuur, neem dan contact op met studiepunt.gw@uu.nl of kijk op www.uu.nl/matching.