Maart 2015

Engels: een veelzijdige discipline

“Engels is een wereldtaal. Als je ook maar enigszins mee wilt doen in de maatschappij, moet je die taal kunnen spreken en lezen. Maar als student Engels kijk je ook verder. Engels studeren betekent tenslotte ook dat je gericht leert communiceren, of dit nu in gesprek met anderen is, wanneer je het woord voert namens anderen, wanneer je schrijft, of als je advies geeft over de teksten van derden. Met de kennis, de vaardigheden en het enorme overzicht dat je krijgt, bouw je een sterke marktpositie op. In onze bachelor geef ik college over mijn onderzoeksonderwerpen, zoals het werk van Shakespeare, de literatuur van de Renaissance, vertalingen van en naar het Engels en de culturele rol van de literatuur tijdens de Eerste Wereldoorlog. Sinds mijn eigen studiestart is er nooit een dag geweest waarop ik niet een woord, een zinswending of iets over de Engelstalige cultuur erbij heb geleerd, of mij realiseerde dat een bepaald gedicht het lezen of herlezen waard was. In mijn volgende leven zou ik zo weer Engels gaan studeren. Dus als je straks mijn cursus binnenloopt, denk dan net als ik elke keer: we gaan er weer tegenaan, met heel veel plezier! Ik zie je graag terug op de matchingsdag waar je uitgebreid onze opleiding ervaart, zodat je vol overtuiging aan je opleiding kunt beginnen.”

Ton Hoenselaars,
Hoogleraar vroegmoderne Engelse letterkunde en coördinator van het matchingsprogramma Engelse taal en cultuur

Een hele brede taalstudie

“Engels is mijn tweede studie en het is zeker weten de juiste keuze deze keer. Het eerste jaar van de bachelor is een perfecte combinatie van communicatieve en academische vaardigheden, taalwetenschap, en literatuur. Engels is echt niet alleen boeken lezen of grammatica stampen, maar juist een hele brede taalstudie. Bovendien kan je aan de UU vanaf het tweede jaar alles invullen zoals je zelf wilt dankzij een ruime hoeveelheid aan keuzevakken, stages en minors, wat je de mogelijkheid biedt om je voor te bereiden op een toekomstige carrière. De studie liet me kanten van de taal zien die me eerder niet waren opgevallen: ik heb altijd geroepen dat ik nooit les zou gaan geven, maar nu wil ik mijn tweedegraads lesbevoegdheid gaan halen. Naast de goede samenstelling en de ruime keuze in vakken, kan ik erg genieten van de kleine werkgroepen. Dat geeft je de mogelijkheid om je professoren en docenten beter te leren kennen en om hulp te vragen.”

Isabeau Jensen,
derdejaarsstudente Engelse taal en cultuur

Matching bij Engelse taal en cultuur

Matching betekent dat je vóór de start van je studie uitgebreid kennismaakt met de opleiding van je keuze. In eerste instantie heb je na je inschrijving een digitaal matchingsformulier ontvangen. Zodra je dit formulier hebt ingevuld, ontvang je meer informatie over deze dag twee weken vóór de matchingsdag. Afhankelijk van de dag die je hebt aangegeven, vindt de matchingsdag bij Engelste taal en cultuur voor jou plaats op woensdag 15 april of maandag 8 juni en bestaat uit een college, werkgroep, toets en een groepsgewijs studiekeuzegesprek met mondelinge feedback. Ook is er de mogelijkheid om mede- en ouderejaarsstudenten te ontmoeten en hun vragen te stellen. Zo kun je vol overtuiging starten met je opleiding. Be there!

Studeren aan de Universiteit Utrecht betekent studeren in een bruisende stad. Met maar liefst zestigduizend studenten is Utrecht een studentenstad bij uitstek. De opleiding Engelse taal en cultuur heeft haar collegegebouwen in de binnenstad, in de buurt van de Domtoren en het Janskerkhof. Ben je op zoek naar een kamer, bekijk hier de tips. De stad heeft ook veel te bieden op het gebied van sport met bijna dertig studentensport-verenigingen. Ook biedt de stad veel culturele mogelijkheden. Er zit vast iets voor jou bij!

Heb je nog vragen over de matchingsdag bij Engelse taal en cultuur, neem dan contact op met matching.gw@uu.nl of kijk op www.uu.nl/bachelors/matching.