Maart 2015

Bienvenue

“Frankrijk staat met zijn rijke traditie al meer dan duizend jaar in het centrum van de West-Europese cultuur en is voor vele Nederlanders de favoriete vakantiebestemming. Vooral sinds het begin van de Europese integratie zijn de contacten tussen Frankrijk en Nederland sterk toegenomen.

Heb je een voorliefde voor de Franse taal en cultuur? Wil je je kennis op dit gebied intensiveren en op het niveau brengen? De opleiding Frans biedt een grondige kennismaking met de Franse taal en cultuur. Je verdiept je in het verleden en heden van de Franse taal, literatuur en cultuur. Je verdiept je in het verleden en heden van de Franse taal, de Franse literatuur en cultuur, en je leert om daar kritisch over na te denken en er een zelfstandig oordeel over te vormen.

Ik zie je graag terug op de matchingsdag waar je uitgebreid onze opleiding ervaart, zodat je vol overtuiging aan je opleiding kunt beginnen.”

Marie-Claire van den Wijngaard-Foux,
Coördinator Matchingsdag en Universitair docent Franse taal en cultuur

Meer dan alleen Frankrijk

“De studie Franse taal en cultuur aan de universiteit van Utrecht is een kleinschalige studie en om die reden perfect om je onder te dompelen in alles wat met Frans te maken heeft. Bij deze opleiding ben je geen nummertje: de docenten kennen je écht en dit heb ik altijd plezierig gevonden.

Frans moet in de breedste zin van het woord worden opgevat: het beslaat in feite meer dan alleen Frankrijk. Zo wordt er in de colleges ook aandacht geschonken aan de landen waar de Franse invloed nog altijd merkbaar is. In het verlengde hiervan loop ik, als onderdeel van de Master Interculturele Communicatie, nu stage bij de Nederlandse ambassade in Tunesië en komt mijn kennis over de Franse wereld goed van pas.”

Marc Benjamins,
Masterstudent Frans

Matching bij Franse taal en cultuur

Matching betekent dat je vóór de start van je studie uitgebreid kennismaakt met de opleiding van je keuze. In eerste instantie heb je na je inschrijving een digitaal matchingsformulier ontvangen. Zodra je dit formulier hebt ingevuld, ontvang je een uitnodiging voor de matchingsdag, ongeveer twee weken vóór de matchingsdag.

Afhankelijk van de dag die je hebt aangegeven, vindt de matchingsdag bij Franse taal en cultuur voor jou plaats op maandag 13 april of donderdag 25 juni en bestaat uit een college, een werkgroep, een toets en een groepsgewijs studiekeuzegesprek met mondelinge feedback. Wie dat wil, kan daarnaast ook nog een individueel gesprek voeren met een tutor van de opleiding. Ook is er de mogelijkheid om mede- en ouderejaarsstudenten te ontmoeten en vragen te stellen aan hen. Tot slot blikken we gezamenlijk terug op al je opgedane ervaringen in het matchingstraject. Dit alles, zodat je vol overtuiging met je opleiding kunt starten. Soyez présent!

Voor een indruk van scholieren die al een matchingsdag hebben meegemaakt, kijk op YouTube

Petits Potins

De opleiding Frans heeft een actieve studievereniging, Cercle, met haar eigen magazine: Petits Potins (‘Kleine Praatjes’). Dit blad beleeft alweer haar zevende jaargang. Het is een professioneel magazine over alles wat je over Frankrijk en de Franse cultuur moet weten. De vijfkoppige Nieuwscommissie van de studievereniging kan je vertellen hoe je tijdens je opleiding de Petits Potins in handen krijgt.

Studeren in Utrecht

Studeren aan de Universiteit Utrecht betekent studeren in een bruisende stad. Met maar liefst zestigduizend studenten is Utrecht een studentenstad bij uitstek. De opleiding Franse taal en cultuur heeft haar collegegebouwen in de binnenstad, in de buurt van de Domtoren en het Janskerkhof. Ben je op zoek naar een kamer, bekijk hier de tips. De stad heeft ook veel te bieden op het gebied van sport met bijna dertig studentensport-verenigingen. Ook biedt de stad veel culturele mogelijkheden. Er zit vast iets voor jou bij!

Handige links

Vragen over Matching

Heb je nog vragen over de matchingsdag bij Franse taal en cultuur, neem dan contact op met matching.gw@uu.nl of kijk op www.uu.nl/bachelors/matching.

Wordt deze nieuwsbrief niet goed weergegeven? Klik dan hier voor de online versie.