April 2013

Bienvenue

Frankrijk staat met zijn rijke traditie al meer dan duizend jaar in het centrum van de West-Europese cultuur en is voor vele Nederlanders de favoriete vakantiebestemming. Vooral sinds het begin van de Europese integratie zijn de contacten tussen Frankrijk en Nederland sterk toegenomen. Heb je een voorliefde voor de Franse taal en cultuur? Wil je je kennis op dit gebied intensiveren en op het niveau brengen van een academisch diploma? De opleiding Frans biedt een grondige kennismaking met de Franse taal en cultuur. Je verdiept je in het verleden en heden van de Franse taal, literatuur en cultuur, en je leert om daar kritisch over na te denken en er een zelfstandig oordeel over te vormen. Ik zie je graag terug op de matchingsdag waar je uitgebreid onze opleiding ervaart, zodat je vol overtuiging aan je opleiding kunt beginnen.

Marie-Claire van den Wijngaard-Foux,
Coördinator Matchingsdag en Universitair docent Franse taal en cultuur

Passie voor Frankrijk

De studie Franse taal en cultuur heeft je heel veel te bieden: je leert de taal en cultuur kennen door literatuur, cultuur en taalkunde vakken, het is een kleinschalig studie waardoor je jouw studiegenoten goed leert kennen en door deze kleinschaligheid is het contact met de docenten ook erg leuk. Als je een passie hebt voor Frankrijk en alles wat dit mooie land met zich meebrengt, dan ben je bij deze studie in Utrecht op de goede plek. Je krijgt tijd en ruimte om te studeren in het buitenland en ook na je bachelor zijn er veel mogelijkheden met Frans.

Josephine Raaijmakers,
derdejaarsstudente Franse taal en cultuur

Matching bij Franse taal en cultuur

Matching betekent dat je vóór de start van je studie uitgebreid kennismaakt met de opleiding van je keuze. In eerste instantie heb je (of zul je) binnen 3 weken na je inschrijving een digitaal matchingsformulier ontvangen. Zodra je dit formulier hebt ingevuld ontvang je een uitnodiging voor de matchingsdag, ongeveer drie weken vóór de matchingsdag. De matchingsdag bij Franse taal en cultuur vindt plaats op vrijdag 21 juni en bestaat uit een college, werkgroep, toets en een groepsgewijs studiekeuzegesprek met mondelinge feedback. Ook is er de mogelijkheid om mede- en ouderejaarsstudenten te ontmoeten en hun vragen te stellen. Tot slot blikken we gezamenlijk terug op al je opgedane ervaringen in het matchingstraject. Zodat je vol overtuiging met je opleiding kunt starten Soyez présent!

Voor een indruk van scholieren die al een matchingsdag hebben meegemaakt, kijk op YouTube

Petits Potins

Het digitale magazine van Studievereniging Cercle van de opleiding Frans heet Petits Potins (‘Kleine Praatjes’) en beleeft alweer haar vierde jaargang. Het is een professioneel magazine over alles wat je over Frankrijk en de Franse cultuur moet weten. Sinds eind afgelopen jaar kent Petits Potins ook een full colour gedrukte versie. De vijfkoppige Nieuwscommissie kan je vertellen hoe je tijdens je opleiding Petits Potins in handen krijgt.

Studeren in Utrecht

Studeren aan de Universiteit Utrecht betekent studeren in een bruisende stad. Met maar liefst zestigduizend studenten is Utrecht een studentenstad bij uitstek. De opleiding Franse taal en cultuur heeft haar collegegebouwen in de binnenstad, om en nabij de Domtoren en het Janskerkhof. Ben je op zoek naar een kamer, bekijk hier de tips. De stad heeft ook veel te bieden op het gebied van sport met bijna dertig studentensport-verenigingen. Ook biedt de stad veel culturele mogelijkheden. Er zit vast iets voor jou bij!

Handige links

Vragen over Matching

Heb je nog vragen over de matchingsdag bij Franse taal en cultuur, neem dan contact op met studiepunt.gw@uu.nl of kijk op www.uu.nl/matching.

Wordt deze nieuwsbrief niet goed weergegeven? Klik dan hier voor de online versie.