De islam: hoog op de westerse agenda

“Moslimjongeren die in Syrië gaan vechten, buurtprotest tegen de bouw van een moskee, de retoriek van Wilders tegen de “islamisering van Nederland”: het islamdebat laat duidelijk zien dat Nederland moeite heeft met deze religie. Omgekeerd staan ook moslims, zowel in Nederland als daarbuiten, in de moderne tijd voor vele uitdagingen. Er is een eeuwenoude religieuze traditie, er is een heilig boek dat groot gezag heeft. Maar over de uitleg van dat boek, en – vooral – de toepassing ervan op allerlei actuele kwesties lopen de meningen vaak ver uiteen. Omdat de belangrijkste bronnen van de islam in het Arabisch zijn geschreven is kennis van die taal eigenlijk onmisbaar om de complexe wisselwerking tussen de tekst en zijn uitleg te begrijpen. De studie van de Arabische taal en de Islam vormen zo een logische combinatie.

Ik zie je graag terug op de matchingsdag waar je uitgebreid onze opleiding ervaart, zodat je vol overtuiging aan je opleiding kunt beginnen.”

Nico Landman,
Universitair hoofdocent Islamologie, Opleidingscoördinator Religiestudies

Duizend en één Nacht, Perspectief en Diversiteit

“Als Nederlandse studente Islam en Arabisch heeft deze opleiding voor mij een luikje opengezet naar een andere wereld. Binnen deze multiculturele opleiding heb ik kennis kunnen maken met de prachtige Arabische taal, maar ook met de enorme interne diversiteit en dynamiek van de Arabische wereld en de wereld van de Islam. De Arabistiek houdt zich bezig met het ontleden, vertalen en interpreteren van zowel klassieke als moderne teksten, terwijl de Islamologie onderzoekt hoe deze teksten leven binnen verschillende nationale en internationale contexten, en welke plaats zij krijgen binnen de levendige en diverse praktijk. Omdat zowel leerlingen als docenten vaak verschillende academische én culturele achtergronden hebben, wordt er vanuit veel verschillende perspectieven naar de onderwerpen gekeken. Binnen deze opleiding is er ook ruimte voor jouw perspectief als leerling, en dat ervaar ik nog steeds als leerzaam en bijzonder. Islam en Arabisch is een relatief kleine opleiding, maar inhoudelijk bijzonder groots!”

Nina Bresser,
derdejaarsstudente Islam en Arabisch

Matching bij Islam en Arabisch

Matching betekent dat je vóór de start van je studie uitgebreid kennismaakt met de opleiding van je keuze. In eerste instantie heb je (of zul je) binnen 3 weken na je inschrijving een digitaal matchingsformulier ontvangen. Zodra je dit formulier hebt ingevuld ontvang je een uitnodiging voor de matchingsdag, ongeveer drie weken vóór de matchingsdag. De Matchingsdag voor Islam en Arabisch is op dinsdag 11 juni. Het programma is als volgt:

10.15 uur Welkom en kennismaking
11.00 College ‘Geschiedenis van het Midden-Oosten’ van Kadir Turkmen. Vooraf aan de matchingsdag zal de aankomende studenten gevraagd worden om enkele opdrachten voor het college voor te bereiden.
12.45 Lunch
13.30 Kleine toets over de stof van het college. In deze toets peilen we ook waar de grootste belangstelling van de individuele deelnemers zit.
14.00 Gesprek met de studenten over wat ze van de dag tot nu toe vonden.
15.15 Individuele gesprekken over de plannen van de student met een docent.

Tot slot blikken we gezamenlijk terug op al je opgedane ervaringen in het matchingstraject. Zodat je vol overtuiging met je opleiding kunt starten

Voorbeeldcollege: Koran en Koranexegese

De cursus Koran en Koranexegese, die wordt aangeboden in het eerste collegejaar, bestaat uit hoorcolleges en werkcolleges. Hierin staan wetenschappelijke studies over het heilige boek van de islam, de Koran, centraal. Daarnaast zijn er zogenaamde seminars, waarin de student verzen leest en interpreteert uit het tweede hoofdstuk van de Koran, dat ‘De Koe’ heet. Een aantal websites met vertalingen en commentaren van de Koran worden hierin betrokken.

Voor het college daarna bestuderen de studenten een artikel van de Britse moslimintellectueel Ziauddin Sardar over de vraag of het mogelijk is om moderne wetenschappelijke uitvindingen, zoals de televisie en het vliegtuig, in overeenstemming te brengen met de boodschap van de Koran.

In het laatste seminar van deze cursus spelen studenten een discussie na over de vraag of de Koran wetenschappelijk denken bevordert of niet. Zij voeren dit debat, net als veel moslims, op basis van uitspraken uit de Koran, de islamitische overlevering (hadith). De cursus wordt afgesloten met het bekijken van een TV-uitzending van de BBC-documentaire ‘Inside the Qur’an’. De studenten krijgen vervolgens de opdracht om hier een recensie over te schrijven.

Studeren aan de Universiteit Utrecht betekent studeren in een bruisende stad. Met maar liefst zestigduizend studenten is Utrecht een studentenstad bij uitstek. De opleiding Islam en Arabisch heeft haar collegegebouwen in de binnenstad, om en nabij de Domtoren en het Janskerkhof. Ben je op zoek naar een kamer, bekijk hier de tips. De stad heeft ook veel te bieden op het gebied van sport met bijna dertig studentensport-verenigingen. Ook biedt de stad veel culturele mogelijkheden. Er zit vast iets voor jou bij!

Heb je nog vragen over de matchingsdag bij Islam en Arabisch, neem dan contact op met studiepunt.gw@uu.nl of kijk op www.uu.nl/matching.