Net een echte Italiaan

“Het is altijd een grappig moment: als vrienden en collega's in Italië er achter komen dat ik echt geen Italiaan maar gewoon een volbloed Nederlander ben. "Maar waar heb je dan zo goed Italiaans leren spreken?". "In Utrecht, net als al onze studenten", kan ik dan vol trots melden. Ze geloven het eerst amper, want in het buitenland is het met de beheersing van een vreemde taal meestal niet zo goed gesteld. En als het dan iets later tot hun doordringt dat je aan een universiteit als die van Utrecht echt vloeiend Italiaans leert, dan begrijpen ze ook sneller waarom onze talenstudenten vaak heel mooie functies weten te bemachtigen, ook in Italië zelf.

Ik zie je graag terug op de matchingsdag waar je uitgebreid onze opleiding ervaart, zodat je vol overtuiging aan je opleiding kunt beginnen.”

Harald Hendrix,
hoogleraar Italiaanse taal en cultuur

Bella Italia

“Italiaanse taal en cultuur is de perfecte studie voor wie houdt van de Italiaanse literatuur, taalkunde (zowel algemeen als specifiek Italiaans) en cultuur (geschiedenis, politiek, economie, gastronomie, maatschappij). De taal leer je in hoog tempo onder begeleiding van Italiaanse docenten en er is een breed scala aan vakken gericht op Italië. Natuurlijk is er ook de mogelijkheid om te studeren in Italië. Ik studeer nu zelf voor een half jaar aan de Universiteit van Bologna, de oudste universiteit van Europa. Niets is beter om een taal en cultuur te leren kennen dan in het land zelf te wonen. Italiaanse taal en cultuur is kortom een geweldige, interessante en inspirerende opleiding met een leuke sfeer en persoonlijk contact tussen studenten en docenten.”

Anne Jimkes,
derdejaarsstudente Italiaanse taal en cultuur

Matching bij Italiaanse taal en cultuur

Matching betekent dat je vóór de start van je studie uitgebreid kennismaakt met de opleiding van je keuze. In eerste instantie heb je (of zul je) binnen 3 weken na je inschrijving een digitaal matchingsformulier ontvangen. Zodra je dit formulier hebt ingevuld ontvang je een uitnodiging voor de matchingsdag, ongeveer drie weken vóór de matchingsdag. De volgende verplichte stap is dat je deelneemt aan die matchingsdag. Hoe kun je immers een beter beeld krijgen van Italiaanse taal en cultuur dan de studie in de praktijk te ervaren? Onze matchingsdag vindt plaats op vrijdag 21 juni. Tijdens deze dag doorloop je het hele onderwijsproces: je volgt colleges, neemt deel aan een werkgroep, bestudeert literatuur en maakt een individuele opdracht en een korte toets. Ook maak je kennis met studenten, docenten en de studievereniging en is er natuurlijk ruimte voor vragen en reflectie op de studiekeuze. Tot slot blikken we gezamenlijk terug op al je opgedane ervaringen in het matchingstraject. Zodat je vol overtuiging je inschrijving kunt afronden.

Kleinschalig, inspirerend en praktijkgericht

"Onderdompeling in een kleinschalige vakgroep: het was als een warme familie. Van de vele activiteiten die wij samen organiseerden waren wij echt 'eigenaar'."

"Het schrijven van de scriptie en alle research hiervoor. En het feit dat ik tijdens m'n studie Italiaans in Italië ben gaan wonen. Een lang verblijf in Italië is naar mijn mening fundamenteel voor een student Italiaanse taal. Taal leeft immers, dus vivila!"

"Italiaans blijft zeldzaam in het bedrijfsleven en kennis van het Italiaans helpt je altijd als je in een internationale onderneming aan de slag wilt."

Oud-studenten in de enquête ter gelegenheid van 75-jarig bestaan van Italiaans in Utrecht in 2009.

Bezoek Italiaanse ambassadeur aan Universiteit Utrecht

Op 25 mei 2012 bracht de nieuwe Italiaanse ambassadeur, Francesco Azzarello, een geslaagd bezoek aan de Universiteit Utrecht, met studenten Italiaans in de hoofdrol. Voor de gelegenheid was een speciale tentoonstelling met kostbare en bijzondere Italiaanse handschriften en oude drukken ingericht. De ambassadeur woonde 3 mini-colleges bij over Italiaanse taalverwerving, taalkunde en letterkunde, verzorgd door de docenten Carlo Giordano, Luisa Meroni en Gandolfo Cascio. De ambassadeur werd actief betrokken bij de college’s en was vol lof over het niveau van de studenten en de docenten. Lees verder en bekijk een fotoimpressie.

Studeren aan de Universiteit Utrecht betekent studeren in een bruisende stad. Met maar liefst zestigduizend studenten is Utrecht een studentenstad bij uitstek. De opleiding Italiaanse taal en cultuur heeft haar collegegebouwen in de binnenstad, om en nabij de Domtoren en het Janskerkhof. Ben je op zoek naar een kamer, bekijk hier de tips. De stad heeft ook veel te bieden op het gebied van sport met bijna dertig studentensport-verenigingen. Ook biedt de stad veel culturele mogelijkheden. Er zit vast iets voor jou bij!

Heb je nog vragen over de matchingsdag bij Italiaanse taal en cultuur, neem dan contact op met studiepunt.gw@uu.nl of kijk op www.uu.nl/matching.