Maart 2015

Welkomstwoord

“Een gouden-muntschat uit de eerste eeuw voor Christus gevonden bij Maastricht. Een kraanmachinist die in het Ierse veen een vrijwel intact middeleeuws boek vindt – alleen zijn door de inwerking van het zure veen de lettertjes over de bladzijden gaan wandelen. Een plotseling in een bibliotheek opduikend boek uit 1608 dat een tot nu toe onbekende variant van het Bretonse toneelstuk “Het leven van Barba” bevat. Loden plaatjes met Gallische inscripties uit de tweede eeuw gevonden in Rezé en Chartres (Frankrijk). Allemaal recente ontdekkingen op het gebied van de Keltische talen en culturen, een springlevend onderzoeksgebied dat ruim 2500 jaar beslaat en dat de oudste sprekers van het Keltisch in Noord-Italië verbindt met sprekers van het moderne Gaelic, Welsh en Bretons. Oude en nieuwe Kelten, je komt ze allemaal tegen nu je ervoor gekozen hebt om Keltisch te gaan studeren aan de UU.

Ik zie je graag terug op de matchingsdag waar je uitgebreid onze opleiding ervaart, zodat je vol overtuiging aan je opleiding kunt beginnen.”

Peter Schrijver,
hoogleraar Keltische talen en cultuur

Een ongrijpbaar aura

"Een tijdje geleden stelde ik mezelf de vraag waarom ik voor de opleiding Keltische Talen en Cultuur heb gekozen. Mijn gepassioneerde antwoord: het (middel)Welsh en het (oud)Iers zijn onbekende en schaarse talen, talen vol verhalen, mythes en sages. Rondom de oude Kelten, hun talen en gebruiken hangt nog steeds een aura dat ongrijpbaar is als een schaduwspel. Dat is de aantrekking en de kracht. Maar laat je niet misleiden door het doorgaans zwaar geromantiseerde beeld; een onbekende taal leren is hard werken en de Kelten waren niet per definitie de noble savages zoals ze vaak worden geportretteerd in onze moderne tijd. Deze opleiding stelt je in staat je een weg te banen door die mystiek en neemt je mee op ontdekkingstocht naar verborgen schatten en de ware aard van de Kelten."

Lisa van der Zanden,
derdejaarsstudente Keltische talen en cultuur

Matching bij Keltische talen en cultuur

Matching betekent dat je vóór de start van je studie uitgebreid kennismaakt met de opleiding van je keuze. In eerste instantie heb je na je inschrijving een digitaal matchingsformulier ontvangen. Zodra je dit formulier hebt ingevuld, ontvang je een uitnodiging voor de matchingsdag, ongeveer twee weken vóór de matchingsdag. Afhankelijk van de dag die je hebt aangegeven, vindt de matchingsdag bij Keltische talen en cultuur voor jou plaats op maandag 13 april of dinsdag 9 juni en bestaat uit een college, werkgroep, toets en een groepsgewijs studiekeuzegesprek met mondelinge feedback. Ook is er de mogelijkheid om mede- en ouderejaarsstudenten te ontmoeten en hun vragen te stellen. Zo kun je vol overtuiging starten met je opleiding.

Voor een indruk van scholieren die al een matchingsdag hebben meegemaakt, kijk op YouTube

Kwaliteitszegel

Keltische talen en cultuur behoort volgens de Keuzegids Universiteiten 2015 tot de top van het Nederlandse wetenschappelijk onderwijs. Lees meer over het oordeel over de bachelorstudies van Geesteswetenschappen in de kwaliteitsgids Universiteiten 2015.

Studeren in Utrecht

Studeren aan de Universiteit Utrecht betekent studeren in een bruisende stad. Met maar liefst zestigduizend studenten is Utrecht een studentenstad bij uitstek. De opleiding Keltische talen en cultuur heeft haar collegegebouwen in de binnenstad, in de buurt van de Domtoren en het Janskerkhof. Ben je op zoek naar een kamer, bekijk hier de tips. De stad heeft ook veel te bieden op het gebied van sport met bijna dertig studentensport-verenigingen. Ook biedt de stad veel culturele mogelijkheden. Er zit vast iets voor jou bij!

Handige links

Vragen over Matching

Heb je nog vragen over de matchingsdag bij Keltische talen en cultuur, neem dan contact op met matching.gw@uu.nl of kijk op www.uu.nl/bachelors/matching.

Wordt deze nieuwsbrief niet goed weergegeven? Klik dan hier voor de online versie.