Welkomstwoord Onderwijsdirecteur

“De opleiding Kunstmatige intelligentie is een brede, interdisciplinaire opleiding, maar wel één met een duidelijke focus op het thema intelligentie en hoe we intelligentie kunnen nabootsen met computers. Daar komen verschillende vakgebieden bij kijken: logica, psychologie, informatica, taalkunde... Dat vraagt om studenten met een brede belangstelling én een wezenlijke interesse in de vruchtbare samenwerking van de verschillende gebieden.

Er is veel keuzevrijheid, maar eerst volg je een pittig gemeenschappelijk programma, waarin ook wiskunde een belangrijke plaats inneemt. Dit is niet een makkelijke studie, van studenten wordt een behoorlijke mate van zelfstandigheid gevraagd. Maar dat wil niet zeggen dat je er alleen voor staat: een enthousiast team van docenten en een bloeiende studievereniging kenmerken deze opleiding. Afgestudeerden gaan bijna altijd door met een aansluitende Master en beginnen vervolgens een loopbaan in het bedrijfsleven of de wetenschap.

Ik zie je graag terug op de matchingsdag waar je uitgebreid onze opleiding ervaart, zodat je vol overtuiging aan je opleiding kunt beginnen.”

Teun Tieleman,
onderwijsdirecteur Wijsbegeerte en Kunstmatige intelligentie

Hoe intelligentie werkt

"Kunstmatige Intelligentie is een geweldige studie voor wie wil leren hoe intelligentie werkt. Intelligentie is een term die iedereen, intelligent of niet, gebruikt, maar wat houdt het nu precies in? Bij KI ga je op zoek naar het antwoord op die vraag. Je bestudeert niet alleen de werking van het brein, maar je maakt ook kennis met wetenschapsgebieden als logica, de automatische taalkunde, probleemoplossing op een logische manier, en je leert programmeren zodat je al het voorgaande op een computer kan gebruiken.

Alsof dat niet genoeg is, leer je ook op een filosofische manier nadenken over alles wat je bestudeert! Wat ik het mooiste vind aan deze studie is dat iedereen de onderwerpen die hij of zij het interessantst vindt, uitkiest om op te focussen. Je krijgt bij Kunstmatige intelligentie een brede en hoogst interessante opleiding, die naar eigen smaak in te vullen is en waar je elke dag prettig contact hebt met je medestudenten en docenten."

Rick Sen,
vierdejaarsstudent Kunstmatige intelligentie, penningmeester van Studievereniging USCKI Incognito

Matching bij Kunstmatige intelligentie

Matching betekent dat je vóór de start van je studie uitgebreid kennismaakt met de opleiding van je keuze. In eerste instantie heb je (of zul je) binnen 2 weken na je inschrijving een digitaal matchingsformulier ontvangen. Zodra je dit formulier hebt ingevuld, ontvang je een uitnodiging voor de matchingsdag, ongeveer drie weken vóór de matchingsdag. De matchingsdag bij Kunstmatige intelligentie vindt plaats op dinsdag 11 juni. De dag bestaat uit een hoorcollege, werkgroep en toets.

Van tevoren ontvang je opdrachten waarmee je je op het hoorcollege en de werkgroep voorbereidt. Ook is er een groepsgewijs gesprek over je studiekeuze onder leiding van een tutordocent die je in het eerste studiejaar zal begeleiden. Daarnaast kunt je kennis maken met andere aankomende studenten, ouderejaarsstudenten en de studievereniging Incognito. Je krijgt schriftelijke feedback van de tutordocent na afloop van de matchingsdag. Zo kun je vol overtuiging met je opleiding starten.

Robotalks

Het WK RoboCup is een internationaal robottoernooi met meer dan 2500 deelnemers uit ruim 40 landen. Na Atlanta, Suzhou, Graz, Singapore en Istanbul als gastheer voor het WK in de afgelopen 5 jaar, en Mexico-stad in 2012, is Eindhoven van 26 tot 30 juni 2013 aan de beurt! Studievereniging Incognito van Kunstmatige intelligentie organiseert in het kader van dit evenement een symposium getiteld ‘Robotalks, Different Aspects of Embodied AI’, op 14 juni in de Universiteitsbibliotheek van de Uithof. Open voor allen met interesse in robotintelligentie.

Studeren aan de Universiteit Utrecht betekent studeren in een bruisende stad. Met maar liefst zestigduizend studenten is Utrecht een studentenstad bij uitstek. De opleiding Kunstmatige intelligentie heeft haar collegegebouwen in de binnenstad, om en nabij de Domtoren en het Janskerkhof. Ben je op zoek naar een kamer, bekijk hier de tips. De stad heeft ook veel te bieden op het gebied van sport met bijna dertig studentensport-verenigingen. Ook biedt de stad veel culturele mogelijkheden. Er zit vast iets voor jou bij!

Heb je nog vragen over de matchingsdag bij Kunstmatige intelligentie, neem dan contact op met studiepunt.gw@uu.nl of kijk op www.uu.nl/matching.