Maart 2015

De wereld beter begrijpen

“Wij leven in een wereld waarin we omringd zijn door media. De impact hiervan is enorm. Zo was het bijvoorbeeld mede door Facebook dat het Maidan plein in Kiev volstroomde en het volk het vertrek van Janoekovitsj eiste. Ook in de kunst spelen media een grote rol. Onder invloed van allerlei technologische ontwikkelingen ontstaan er nieuwe vormen van verbeelden. In het theater verschijnen camera’s en schermen op het toneel, de digitale film is aan een opmars bezig, televisie integreert andere mediaplatformen, computergames experimenteren met nieuwe vormen van interactiviteit.

De grenzen tussen media vervagen steeds meer. Om de wereld en de kunst van vandaag te kunnen begrijpen, is het daarom heel belangrijk om media en hun effecten te bestuderen. Wat is de relatie tussen Facebook en pesten? Hoe maken politici gebruik van televisie en nieuwe media? Wat betekenen internetcookies voor onze privacy? Wat gebeurt er wanneer live en virtuele performers in een voorstelling samenkomen? Dergelijke en nog veel meer andere vragen komen aan bod bij de opleiding Media en Cultuur. Het zijn vragen die mij nog iedere dag boeien en waar ik graag met jullie over in gesprek ga. Ik zie je dus graag terug op de matchingsdag waar je uitgebreid onze opleiding ervaart, zodat je vol overtuiging aan je opleiding kunt beginnen.”

Sigrid Merx,
opleidingscoördinator
Media en Cultuur

Matching bij Media en Cultuur

Matching betekent dat je vóór de start van je studie uitgebreid kennismaakt met de opleiding van je keuze. In eerste instantie heb je na je inschrijving een digitaal matchingsformulier ontvangen. Zodra je dit formulier hebt ingevuld, ontvang je meer informatie over deze dag, ongeveer twee weken vóór de matchingsdag. Afhankelijk van de dag die je hebt aangegeven, vindt de matchingsdag bij Media en Cultuur voor jou plaats op donderdag 9 april of woensdag 24 juni en de dag bestaat uit een hoorcollege en werkcollege, afgesloten met een korte oefentoets van de opleiding. Van tevoren ontvang je enkele teksten en opdrachten ter voorbereiding.

Daarnaast is er ook een groepsgesprek met een docent en ouderejaarsstudenten over je ervaringen tijdens de matchingsdag en je keuze voor de opleiding. Ook ontmoet je vertegenwoordigers van studievereniging AKT. Na de matchingsdag ontvang je per e-mail feedback op je oefentoets. Als er aanleiding toe is, krijg je een uitnodiging voor een individueel gesprek.

Utrecht Data School
Studenten analyseren digitale data voor diverse opdrachtgevers

Hoe haal je betekenis uit duizenden losse twitterberichten? Hoe kan je in één oogopslag zien wat belangrijk is in een dataset met miljoenen gegevens? Dat is waar studenten van Media en Cultuur zich mee bezighouden in de Utrecht Data School.

Sinds begin 2013 onderzoeken ze ‘big data’ in opdracht van bedrijven, non-profit organisaties en overheden. De Utrecht Data School maakt onder andere onderdeel uit van de Media en Cultuur cursus Participatie en Nieuwe Media. Als deelnemer aan de cursus werk je o.a. voor Unicef en het ministerie van Infrastructuur & Milieu en de PO-Raad (sectororganisatie voor het primair onderwijs). In een onderzoeksproject van 10 weken onderzoek je datasets van verschillende opdrachtgevers. Daarbij experimenteer je met verschillende analyse- en visualisatietechnieken en verricht je kwalitatieve analyses om de data in de juiste context te plaatsen en betekenis te geven. Eerder kregen studenten op deze manier inzicht in Occupy-bewegingen, de Nederlandse politiek op Twitter, WikiLeaks en “Project X” Haren.

De Utrecht Data School is bedoeld om een brug te slaan tussen onderwijs, wetenschap en de praktijk. Opdrachtgevers kunnen kennis maken met talentvolle studenten die met een frisse en academische blik naar hun onderzoeksvraag en data kijken. Zelf doe je waardevolle ervaring op en kom je in contact met organisaties waar je later wellicht wil solliciteren voor werk of stage.

Dutch Courage Film

Sidney Vollmer is alumnus Theater-, film- en televisiewetenschap, de BA-opleiding aan de Universiteit Utrecht die per 1 september 2015 Media en Cultuur gaat heten. Na het afronden van de bachelor behaalde hij zijn master Film- en televisiewetenschap. Sidney is eigenaar van Dutch Courage Media, het lichtgewicht productiehuis waarmee hij al in 2007 begon. Waar Dutch Courage Media zich vooral op richt, is de creatie en productie van corporate commercials, reportages en online video's. Zo werkte Sidney al als regisseur voor FORUM, Quote, ELLE, Eyeworks, New Venture, Buutvrij, BNNZ en was hij een tijdlang columnist voor LINDA.nl. Daarnaast is Sidney regisseur, schrijft hij scenario’s en korte verhalen en heeft hij zijn eigen blog.

Volg Sidney Vollmer ook op twitter.

Studeren aan de Universiteit Utrecht betekent studeren in een bruisende stad. Met maar liefst zestigduizend studenten is Utrecht een studentenstad bij uitstek. De opleiding Media en Cultuur heeft haar collegegebouwen in de binnenstad, vlakbij de Domtoren en het Janskerkhof. Ben je op zoek naar een kamer, bekijk hier de tips. De stad heeft ook veel te bieden op het gebied van sport met bijna dertig studentensport-verenigingen. Ook biedt de stad veel culturele mogelijkheden. Er zit vast iets voor jou bij!

Heb je nog vragen over de matchingsdag bij Media en Cultuur, neem dan contact op met matching.gw@uu.nl of kijk op www.uu.nl/bachelors/matching.