Beste aankomend student(e),

“Terwijl jij nog druk zwoegt op de laatste tentamens en examens doen wij ervaring op met matching. Op 19 april is de vroege vogel matchingsdag voor Taal- en cultuurstudies en komen er zo’n 60 leerlingen naar Utrecht voor een dagje hoor- en werkcolleges. We zijn heel benieuwd hoe alles gaat lopen. Wij niet alleen, want er komen ook leden van de Tweede Kamer kijken hoe alles gaat, spannend! Ervaringen nemen we uiteraard mee naar de matchingsdag van 14 juni.

Bij de drukbezochte voorlichtingsdag op 16 maart jl. hebben we weer benadrukt dat je als TCS-student veel vrijheid én veel verantwoordelijkheid hebt. Je kunt je eigen programma samenstellen, maar je moet ook heldere keuzes maken en niet te lang op verschillende gedachten hinken. Dan kan TCS de beste studie voor je zijn. Gelukkig is er een heel team aan hulptroepen beschikbaar om je bij het keuzeproces te begeleiden: tutoren en studieadviseurs in je eerste jaar, en in latere jaren ook nog hoofdrichtingsadviseurs.

Tijdens de hele studie kan ook de studiestichting Alias je steun en toeverlaat zijn. Op de matchingsdag van vrijdag 14 juni geven de Aliassers zeker ook acte de présence, compleet met roze koeken en speciale outfits. We zetten ook een hele ploeg enthousiaste studenten in bij deze matchingsdag, zodat je volop met ervaringsdeskundigen kunt praten. Veel succes met je examen of met je andere bezigheden in de tijd tot de matching. Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten op 14 juni!”

Frank Brandsma,
opleidingscoördinator Taal- en cultuurstudies

Brede interesses

“Ik begon aan Taal- en cultuurstudies omdat ik een brede interesse heb in de maatschappij. Zo heb ik in mijn eerste jaar vakken gevolgd over media, kunst, film en geschiedenis. Uiteindelijk is mijn hoofdrichting 'Politieke geschiedenis en internationale betrekkingen' geworden en verdiep ik mij door middel van een minor in conflictstudies. Ik wil altijd heel veel leren en weten en vind het ook fijn en leuk om hard te studeren. Maar er is meer! Ik begon bij studiestichting Alias als schrijfster bij het tijdschrift Alalos. Het jaar daarop was ik ineens hoofdredacteur en nu zit ik alweer in het bestuur als penningmeester en coördineer ik verschillende commissies. Zo maakt Alias voor mij het studeren nóg leuker!”

Charlotte Luttik,
derdejaarsstudente Taal- en cultuurstudies, bestuurslid Alias

Lees ook haar introductieverhaal als penningmeester van de studiestichting Alias.

Matching bij Taal- en cultuurstudies

Matching betekent dat je vóór de start van je studie uitgebreid kennismaakt met de opleiding van je keuze. In eerste instantie heb je (of zul je) binnen 3 weken na je inschrijving een digitaal matchingsformulier ontvangen. Zodra je dit formulier hebt ingevuld ontvang je een uitnodiging voor de matchingsdag, ongeveer drie weken vóór de matchingsdag. De matchingsdag bij Taal- en cultuurstudies vindt plaats op vrijdag 14 juni. De dag bestaat uit: een hoorcollege uit een eerstejaarscursus; een week van tevoren ontvang je lesstof waarmee je je voorbereidt op dit college.

Daarnaast is er een werkcollege waarin de gelezen stof wordt behandeld en je een opdracht maakt. Ook bestaat de mogelijkheid om een individueel gesprek te voeren met iemand van de opleiding en je vragen te stellen aan ouderejaarsstudenten en studiestichting Alias. Je krijgt algemene feedback aan het einde van het groepsgesprek op de matchingsdag. Zodat je vol overtuiging met je opleiding kunt starten.

Docentenprijs voor TCS-docenten

Studiestichting Alias hecht belang aan de kwaliteit van de docenten Taal- en cultuurstudies. Colleges zijn soms te lang, saai, opdrachten zijn onsamenhangend, te moeilijk of te makkelijk, of het nakijken door een docent duurt eeuwen. Alias gaat voor tópdocenten en om diegenen, over wie de studenten enthousiast worden, te belonen en de andere docenten te stimuleren, reikt zij jaarlijks de TCS-Docentenprijs uit. Op de website van de studiestichting staat een poll met een lijst met alle docenten die aan TCS verbonden zijn als (werkgroep)docent of cursuscoördinator. In 2012 werd Joost Zwarts, docent Taalwetenschap en Cognitieve Kunstmatige Intelligentie, met deze prijs geëerd. Op 12 juni zal de winnaar van 2013 worden beloond met de wisselbeker bij de wekelijkse borrel voor TCS-studenten in stamkroeg De Stichtse Taveerne.

Studeren aan de Universiteit Utrecht betekent studeren in een bruisende stad. Met maar liefst zestigduizend studenten is Utrecht een studentenstad bij uitstek. De opleiding Taal- en cultuurstudies heeft haar collegegebouwen in de binnenstad, om en nabij de Domtoren en het Janskerkhof. Ben je op zoek naar een kamer, bekijk hier de tips. De stad heeft ook veel te bieden op het gebied van sport met bijna dertig studentensport-verenigingen. Ook biedt de stad veel culturele mogelijkheden. Er zit vast iets voor jou bij!

Heb je nog vragen over de matchingsdag bij Taal- en cultuurstudies, neem dan contact op met studiepunt.gw@uu.nl of kijk op www.uu.nl/matching.