Studie voor doorzetters met brede blik én diepgang

“In de School Wijsbegeerte leren wij je exact en logisch na te denken over fundamentele vragen en begrippen: goed en kwaad, waarheid en kennis, sociale gerechtigheid, schoonheid, om maar enkele belangrijke te noemen. Filosofen denken hierover trouwens al zo'n 2500 jaar na. Daarom menen wij in Utrecht dat studenten zich goed moeten verdiepen in deze rijke geschiedenis van ideeën, van denkers en hun werken. Dit is geen studie voor oppervlakkige types, dat moge duidelijk zijn. Ik denk eerder aan doorzetters die een brede belangstelling combineren met diepgang. Je moet niet bang zijn voor abstracte begrippen, maar vergis je niet: filosofie is niet een wereldvreemde bezigheid: het gaat altijd weer om de reflectie op de normen en waarden, politiek, kunst en wetenschap zoals die in onze cultuur daadwerkelijk functioneren.

Ik zie je graag terug op de matchingsdag waar je uitgebreid onze opleiding ervaart, zodat je vol overtuiging aan je opleiding kunt beginnen.”

Teun Tieleman,
onderwijsdirecteur Wijsbegeerte en Kunstmatige intelligentie

Het allerbeste uit mezelf halen

“Ik had natuurlijk al best een positief beeld van de studie Wijsbegeerte toen ik me inschreef, maar het bleek allemaal nog beter dan verwacht. Ik had vooraf vooral het idee dat Wijsbegeerte mijn denken naar een ‘hoger’ niveau zou tillen. Dat heeft het zeker gedaan, maar de studie Wijsbegeerte biedt veel meer dan dat: ik heb veel beter leren schrijven, debatteren en presenteren, ik heb er de ruimte om de vakken te kiezen die ik leuk vind en extra dingen te doen (zoals bestuurslid en mentor zijn). En misschien wel het allerbelangrijkste van allemaal: ik heb er een fantastische groep van studenten en docenten die om me heen staan en me motiveren om het allerbeste uit mezelf te halen.

Politieke en sociale filosofie, geschiedenis, taalfilosofie, filosofie van de geest en ethiek zijn enkele vakken die ik in het eerste jaar heb gevolgd. Je leert bij deze vakken om kritisch en analytisch te denken. Wijsbegeerte laat je op zeer verschillende manieren naar tal van onderwerpen kijken, en ik heb daardoor echt een andere kijk gekregen op de wereld om me heen.”

Petra de Graaf,
tweedejaarsstudente Wijsbegeerte

Matching bij Wijsbegeerte

Matching betekent dat je vóór de start van je studie uitgebreid kennismaakt met de opleiding van je keuze. In eerste instantie heb je (of zul je) binnen 2 weken na je inschrijving een digitaal matchingsformulier ontvangen. Zodra je dit formulier hebt ingevuld, ontvang je een uitnodiging voor de matchingsdag, ongeveer drie weken vóór de matchingsdag. De matchingsdag bij Wijsbegeerte vindt plaats op maandag 10 juni en bestaat uit een hoorcollege, werkgroep en toets.

Van tevoren ontvang je literatuur waarmee je je op de werkgroep voorbereidt. Ook is er een groepsgewijs gesprek over je studiekeuze onder leiding van een tutordocent die je in het eerste studiejaar zal begeleiden. Tevens kun je kennis maken met andere aankomende studenten, ouderejaarsstudenten en de Faculteitsvereniging Utrechtsche Filosofiestudenten (FUF). Je krijgt mondelinge feedback tijdens het groepsgesprek op de matchingsdag. Zo kun je vol overtuiging met je opleiding starten.

Kwaliteitszegel

De Keuzegids Universiteiten 2013 heeft dit jaar aan de opleidingen Keltische talen en culturen en Wijsbegeerte van de Universiteit Utrecht het Kwaliteitszegel toegekend, wat betekent dat deze tot de top van het Nederlandse wetenschappelijk onderwijs behoren. Lees meer over de Kwaliteitsgids Universiteiten 2013 in relatie tot de bachelorstudies van Geesteswetenschappen.

Dag van de Milieufilosofie

Op World Earth Day, in de Maand van de Filosofie, organiseert het Ethiek Instituut van de Universiteit Utrecht, in opdracht van de Landelijke Onderzoeksschool Wijsbegeerte, de Dag van de Milieufilosofie. Tijdens dit congres, op 22 april 2013 aan de Plompetorengracht in het centrum van Utrecht, wordt de mogelijke inbreng van de filosofie bij het omgaan met milieuproblemen bekeken. Milieufilosofen en mensen die vanuit hun praktijk met milieuproblemen te maken krijgen gaan met elkaar in debat over o.a. het geloof in de technofix (technologische oplossingen voor milieuproblemen). Meer informatie over de Dag van de Milieufilosofie en het Ethiek Instituut op de pagina van de Universiteit Utrecht.

Studeren aan de Universiteit Utrecht betekent studeren in een bruisende stad. Met maar liefst zestigduizend studenten is Utrecht een studentenstad bij uitstek. De opleiding Wijsbegeerte heeft haar collegegebouwen in de binnenstad, om en nabij de Domtoren en het Janskerkhof. Ben je op zoek naar een kamer, bekijk hier de tips. De stad heeft ook veel te bieden op het gebied van sport met bijna dertig studentensport-verenigingen. Ook biedt de stad veel culturele mogelijkheden. Er zit vast iets voor jou bij!

Heb je nog vragen over de matchingsdag bij Wijsbegeerte, neem dan contact op met studiepunt.gw@uu.nl of kijk op www.uu.nl/matching.