- English text
below - |
Nieuwsbrief bezuinigingen en
herprofilering
Beste collega’s,
Voornemen tot reorganisatie
Afgelopen dinsdag hebben wij met het college van bestuur
overeenstemming bereikt over een voornemen tot reorganisatie. We willen
jullie graag zo snel mogelijk informeren over wat dat betekent en wat de
consequenties daarvan zijn via deze nieuwsbrief en via een
koffiebijeenkomst maandag aanstaande (10
december) om 9.00 uur.
Aanleiding en noodzaak tot reorganisatie
Zoals jullie weten, staan sinds september 2011 in onze faculteit de
onderwerpen profilering van onderwijs en onderzoek, kennisvalorisatie,
de facultaire organisatievorm, ondersteuning en bezuinigingen hoog op de
agenda. Afgelopen september presenteerden we de koers in Horizon
2015-2020. Met een deel van de onderwijsveranderingen (zie
onderwijsnieuwsbrief van 6 december) en onderzoeksvernieuwing zijn we al
van start gegaan. Daarnaast was het ook meteen duidelijk dat, om alle
ambitieuze doelstellingen te halen, een reorganisatie nodig zou zijn.
In deze nieuwsbrief zullen we het voornemen tot reorganisatie
toelichten. Op 14 december bespreken we het voornemen tot reorganisatie
met de Faculteitsraad. In februari moet dit voornemen uitgewerkt
zijn tot een reorganisatie- en uitvoeringsplan. De start van de
nieuwe organisatie staat gepland voor 1 juli 2013.
Horizon 2015-2020: een nieuwe
organisatie op 1 juli 2013
Het doel van de reorganisatie is het realiseren van een sterk en
duurzaam profiel van de faculteit Geesteswetenschappen, zoals beschreven
in de nota Ambitie en krimp en de nota Horizon 2015-2020, en een
adequate ondersteuning door de bedrijfsvoering. Hiermee wordt bovendien
een deel van de taakstellende bezuiniging voor 2015 gerealiseerd die
onderdeel is van het totale Horizon-programma.
Vooruitblik
Een van de vervolgstappen is het vaststellen van een
reorganisatieplan.We vinden het echter belangrijk om nu al het
scenario te schetsen hoe onze faculteit er na de reorganisatie uitziet.
We willen duidelijkheid geven om de periode van onzekerheid voor
iedereen zo kort mogelijk te houden. Bovendien hebben we zo meer tijd om
voor de medewerkers en studenten oplossingen uit te denken en te starten
met de realisatie daarvan. En dat is nodig, want, zoals de meesten van
jullie zullen weten, heeft Horizon 2015-2020 ook een schaduwzijde.
Een aantal aspecten van de voorgenomen reorganisatie is pijnlijk. De
medewerkers van Portugees, de disciplinegroep Theologie, het Theater en
het Kennispunt worden direct getroffen. Het voornemen is dat hun functie
niet meer zal terugkomen in de nieuwe organisatie per 1 juli 2013. We
hebben de afgelopen dagen de mensen die het betreft persoonlijk
geïnformeerd over het voornemen tot reorganisatie en de consequenties
daarvan. Vanzelfsprekend zullen we alles in het werk stellen om de
betrokken medewerkers te begeleiden en helpen om nieuw werk te vinden.
De verwachte veranderingen naar aanleiding van
het voornemen tot reorganisatie
Vanaf 1 juli 2013 zal er geen onderwijs meer verzorgd worden op het
gebied van Portugees en Theologie. Met de zittende
studenten maken we individuele, goede, afspraken om hun opleiding af te
kunnen ronden. We werken daarvoor samen met andere universiteiten. We
stellen alles in het werk om een goede afronding mogelijk te maken en
hebben daar ook geld voor gereserveerd.
Per 1 september 2013 worden de activiteiten van Media- en
Cultuurwetenschappen die nu in U-theater Studio T plaatsvinden,
ondergebracht bij Parnassos. Dit is het resultaat van een uitgebreide
verkenning naar aanleiding van Horizon 2015-2020. De keuze voor
Parnassos is ingegeven door de vaststelling dat dit een stap voorwaarts
is voor de opleiding Theaterwetenschap, die het profiel in 2013 gaat
vernieuwen en daarvoor in Parnassos een prachtig nieuw thuis vindt.
Parnassos heeft een theaterzaal, repetitieruimtes, oefenstudio’s, een
grote muziekzaal, opslagruimtes, leslokalen en een eigen bar. Parnassos
is in het weekend geopend en heeft als theaterorganisatie veel
mogelijkheden, zoals digitale kaartverkoop. Onze komst is voor Parnassos
een belangrijke toevoeging aan het portfolio, waarmee zij haar rol als
cultureel centrum voor de hele Universiteit Utrecht in de breedte
versterkt. En niet in de laatste plaats is dit ook een belangrijke
ontwikkeling voor de faculteit Geesteswetenschappen, die hiermee de
positie van de opleiding Theaterwetenschap in haar midden verankert en
een toekomstbestendige invulling geeft. Destijds was de oprichting van
U-theater Studio T noodzakelijk om een plek te creëren voor de
interactie tussen theorie en praktijk binnen de opleiding
Theaterwetenschap. Hoe belangrijk U-theater Studio T ook is geweest, in
de huidige situatie is de verplaatsing van de theaterpraktijk naar een
andere locatie de beste manier om de verdere ontwikkeling van de
interactie tussen theorie en praktijk binnen de opleiding vorm te geven.
Daarbij worden ook andere activiteiten waarvoor U-theater Studio T van
belang was, meegenomen. Het U-Theater Studio T wordt gesloten per 1 juli
2013 als theatervoorziening.
Het Kennispunt zal per 1 juli 2013 worden gesloten. Rondom de
onderwijsprogrammering in januari zullen we besluiten in hoeverre het
cursusaanbod van het Kennispunt wordt overgenomen door een School.
Daarnaast willen we een aantal structuurverbeteringen organiseren.
We gaan van zes naar vier departementen. De huidige ketens OSZ en BBO
gaan op in nieuwe ketens: Studentenzaken, Onderwijs en Onderzoek
en Bestuurlijke Ondersteuning. We zijn van plan een Research
Support Office te vormen in de keten F&C uit het huidige EU Liaison
Office. En we willen lokale ondersteuningsteams inrichten.
De precieze en complete beschrijving van het voornemen tot
reorganisatie zoals die is vastgesteld door het Faculteitsbestuur en het
college van bestuur, vinden jullie
hier.
Koffie-bijeenkomst aanstaande maandag om
9.00 uur
We willen jullie ook, als aanvulling op deze nieuwsbrief, zo spoedig
mogelijk mondeling informeren over het voornemen tot reorganisatie, en
vragen beantwoorden. We nodigen jullie daarom uit voor een
koffie-bijeenkomst maandag aanstaande van 9.00-10.00 uur in de
Maskeradezaal, Academiegebouw. Er zullen in het nieuwe jaar overigens
nog meer informatie-bijeenkomsten worden georganiseerd.
Volgende nieuwsbrief
De volgende nieuwsbrief staat gepland voor donderdag 17 januari 2013.
Namens het faculteitsbestuur,
Met een hartelijke groet van
Wiljan van den Akker
Decaan
|
|
Tijdpad |
|
najaar 2011 |
|
Februari 2012 |
-
Nota Ambitie en Krimp (profiel faculteit
Geesteswetenschappen)
|
September 2012 |
- Opening facultair jaar 4 september
- Horizon 2015-2020 en begroting 2013, 2014 en 2015 gereed
|
Oktober-december 2012 |
- Uitwerken van Horizon 2015-2020 naar voornemen
tot reorganisatie en concept reorganisatieplan
- Nieuwsbrieven
- Reguliere overleggen
Faculteitsraad, P-geleding, commissie Financiën
- 10 december Koffiebijeenkomst Maskeradezaal
- 11 december Informatiebijeenkomst voor alle
beleidsmedewerkers van BBO en alle medewerkers van OSZ, die
in de keten SO&O terecht gaan komen
- 14 december Faculteitsraad informeren over voornemen tot
reorganisatie
|
Januari-maart 2013 |
- 10 januari
Nieuwjaarslunch
- Eind januari: bespreking concept reorganisatieplan met
CvB
- Bespreking concept reorganisatieplan in facultaire
medezeggenschap voor advies. De personeelsgeleding van de
faculteitsraad brengt schriftelijk advies uit.
- Vaststellen reorganisatieplan door decaan
- 26 februari: bespreking reorganisatieplan in CvB
- Individuele afspraken met zittende studenten Portugees
en Theologie om concrete afspraken te maken t.b.v. afronding
opleiding
|
Maart-april 2013 |
- 27 maart: Bespreking vastgestelde reorganisatieplan en
overeenstemming sociaal plan door het CvB met
Lokaal Overleg
- Uitvoeringsplan ter instemming personeelsgeleding FR
- Opstellen personeelsplan en organiseren
belangstellingsregistratie nieuwe functies
- Half mei 2013: voornemen tot plaatsing bekend maken aan
medewerkers
- Eind mei 2013: definitieve plaatsing
|
Juli 2013 |
- Start nieuwe organisatie
- Start 4 departementen
- Start nieuwe keten Studentenzaken, Onderwijs en
Onderzoek
- Start nieuwe keten Bestuurlijke Ondersteuning
- Start nieuw Research Support Office bij F&C
- Sluiten Portugees, Theologie, Kennispunt, U-theater
Studio T
|
1 September 2013 |
- Parnassos is nieuw theater voor Theaterwetenschap
|
1 September 2014 |
- Formeel stoppen instroom Portugese taal en cultuur en de
hoofdrichting Theologie
|
|
|
|
Newsletter Budget
cuts and re-profiling
Dear Colleagues,Resolution to
reorganise
Last Tuesday we reached an agreement with the Executive Board about
the resolution to reorganise. We would like to inform you, as soon as
possible, as to what that means and the subsequent consequences thereof
by way of this newsletter and at a coffee meeting
next Monday (10 December) at 9.00 hrs.
Reasons and necessity to reorganise
As you are aware, the subjects of education & research, knowledge
valorisation, the faculty organisational forms, support and austerity
have been high on our Faculty’s agenda since September 2011. We
presented the proposed course last September in Horizon 2015-2020.
We have already started with some of the changes in education (see
Education Newsletter of 6 December) and research renewal. It was also
immediately obvious that we would need to reorganise in order to achieve
all the ambitious objectives.
In this newsletter we would like to further elaborate on the
resolution to reorganise. We discussed these reorganisational
resolutions with the Faculty Council on 14 December. These
resolutions must be developed into a reorganisation and
implementation plan in February. The new organisation is planned to
start on 1 July 2013.
Horizon 2015-2020: a new organisation
on 1 July 2013
The goal of the reorganisation is to achieve a strong and durable
profile for the Faculty of Humanities, as described in the paper
Ambitie en krimp (Ambition and Shrinkage) and the Horizon
2015-2020 paper, and provide adequate support for the operational
management. In this way, part of the prescriptive budget cuts will be
achieved as part of the total Horizon programme.
Preview
One of the following steps is to develop a reorganisation plan. We
consider it important to give you a preliminary sketch of how the
Faculty will look after the reorganisation. We wish to provide
clarification in order to keep the period of uncertainty as short as
possible for everyone. Moreover, this gives us more time to consider the
solutions for the staff and students and to start implementation
thereof. And that is necessary because regrettably, Horizon 2015-2020
also has its downside.
A number of aspects in the proposed reorganisation are painful. The
staff of Portuguese, the Theology group, U-Theatre Studio T and
Humanities Science Shop will be affected directly. The plan is that
their functions will not be reinstated after the new reorganisation as
from 1 July 2013. In the past few days we have personally informed those
concerned about the resolution to reorganise and the consequences
thereof. Naturally, we will do everything we can to support the staff in
finding new employment.
The expected changes as a result of the
resolution to reorganise
We will no longer provide courses in Portuguese and Theology
from July 1, 2013. We will make individual arrangements with the
students currently following these studies so they can complete their
education. We are working jointly with other universities in order to
achieve this. We will do all we can in order to enable the proper
finalisation and have also reserved funds for this purpose.
As of 1 September 2013, the Media and Culture Studies activities that
currently take place in the U-Theatre Studio T will be
accommodated at Parnassos. This is the result of extensive explorations
resulting from Horizon 2015-2020. The choice of Parnassos was
prompted by the observation that this will be a step forward for the
Theatre Studies programme that will be renewing its profile in 2013 and
as such, will find a wonderful new home in Parnassos. Parnassos has a
theatre hall, rehearsal rooms, rehearsal studios, a large music hall,
storage facilities, classrooms and its own bar. Parnassos is open at
weekends and has ample potential as a theatre organisation, for example
with digital ticket sales. Our arrival is an important addition to
Parnassos’ portfolio, broadly reinforcing its role as a cultural centre
for Utrecht University. Last but not least, this is also an important
development for the Faculty of Humanities that will hereby embed the
Theatre Studies programme in its core, providing it with a future-proof
interpretation. The establishment of the Uni. theatre Studio T was
previously required to create a place for the interaction between the
theoretical and practical elements within the Theatre Studies programme.
However important the U-Theatre Studio T has been, in the current
situation, the best way to continually develop and form the interaction
between the theoretical and practical aspects is to move the Theatre
Studies practical courses to another location. Other activities that
utilised the U-Theatre Studio T resources will also be included in the
move. The U-Theatre Studio T will close as a theatre facility from 1
July 2013.
The Humanities Science Shop will be closed from 1 July 2013.
During the decision making process surrounding the education programming
in January we will decide whether the Humanities Science Shop courses
will be taken over by a School.
Additionally, we want to organise a number of structural improvements.
We are moving from six to four departments. The current sections of
Education & Student Affairs and Executive and Operational Support will
be incorporated into a new section: Student Affairs, Education &
Research and Executive Support. We plan to form a Research
Support Office in the Finance & Control department of the current EU
Liaison Office. We also wish to establish local support teams.
The exact and complete description of the resolution to
reorganisation as defined by the Faculty Board and the Executive Board
can be found
here (in Dutch Only).
Coffee meeting Monday December 10, at 9.00
hrs.
As a supplement to this newsletter we also want to verbally notify you
about the resolution to reorganise and answer any questions you may
have. We therefore invite you to a coffee meeting next Monday from
9.00-10.00 hrs. in the Maskeradezaal, Academiegebouw. In 2013, more
meetings will be organised.
Following newsletter
The following newsletter is planned for Thursday 17 January 2013. On behalf of the Faculty Board,
with warm regards,
Wiljan van den Akker
Dean
|
|
Time
schedule |
|
Autumn 2011 |
|
February 2012 |
-
Paper: Ambitie en Krimp (profile Faculty of
Humanities)
|
September 2012 |
- Opening of the Faculty year on 4
September
- Horizon 2015-2020 and the completed budgets for
2013, 2014 and 2015
|
October-December 2012 |
- Development of Horizon 2015-2020 with the
resolution to reorganise and the concept of the
reorganisation plan
- Newsletters
- Regular consultation,
Faculty Council, P- sections, Finance Committee
- 10 December Coffee meeting Maskeradezaal
- 11 December Informative meeting for all policy makers
from Executive and Operational Support and all Education &
Student Affairs staff, who will be in the new Student
Affairs, Education & Research department
- 14 December inform Faculty Council about the resolution
to reorganise
|
January-March 2013 |
- 10 January
New Year's lunch
- End of January: discussion of the conceptual
reorganisation plan with the Executive Board
- Discussion of the conceptual reorganisation plan in the
Faculty Council for recommendations. The Faculty Council’s
personnel section will provide written recommendations.
- Establishment of reorganisation plan by Dean
- 26 February: discussion of the reorganisation plan by
Executive Board
- Individual meetings with students currently attending
Portuguese and Theology to make concrete agreements
regarding completing their education
|
March-April 2013 |
- 27 March: Discussion of the established reorganisation
plan and agreement on the social plan by the Executive Board
with
University Labour Representation Board
- Implementation Plan for approval by the Faculty
Council’s personnel section
- Establishment of a personnel plan and organise
registration of interest for new functions
- Half May 2013: announce the placement proposal to staff
- End of May 2013: definitive placement
|
July 2013 |
- Start new organisation
- Start 4 departments
- Start new sections: Student Affairs, Education &
Research
- Start new section: Executive Support
- Start new Research Support Office at F&C
- Close Portuguese, Theology, Humanities Science Shop,
U-Theatre Studio T
|
1 September 2013 |
- Parnassos becomes the new theatre for Theatre studies
|
1 September 2014 |
- Formally stop intake Portuguese Language and Culture and
Theology major
|
|
|
|
|
7 december 2012 |
nummer 15 |
|
Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik
dan
hier voor de online versie.
/
If this newsletter is not displaying correctly.
Click
here to view in browser. |
|
Naslag /
Reference
|
|
|