Beste collega's

● ● ●

Alweer een onderwijsnieuwsbrief boordevol informatie over de onderwijsprogrammering, matching, honours, investeringen, visitaties, een interne audit onderwijs, de onderwijsagenda voor de komende tijd en nog veel meer. Het is een hectisch jaar maar de dagen lengen alweer en op een dag zal dit overvolle academisch jaar achter ons liggen. Ik wil iedereen ruim halverwege de race van harte bedanken voor de enorme inzet bij de onderwijsvernieuwingsprojecten en de vele visitaties waarmee we bijna allemaal te maken hebben. Hard werk, soms beloond met de noodzaak wéér te moeten vernieuwen of verbeteren. Als dat zo is, dan is het zo. Maar je zou er soms knettergek van worden.

Vergeet daarbij niet dat een belangrijk doel van alle exercities die nu lopen is, om het onderwijs inhoudelijk sterker te maken en de werkdruk voor docenten binnen de perken te houden. Voor dat laatste hebben we van het College van Bestuur ook een flinke financiële injectie ontvangen. Het faculteitsbestuur is in overleg met de departementen bezig te bepalen hoe dat geld moet worden besteed. Dat klinkt wellicht klinisch en abstract. Maar het zal in de praktijk betekenen dat juist op die plekken waar de nood nu het hoogst is, in de komende jaren wel degelijk verlichting zal worden gevoeld.
 

Vriendelijke groet,

Bert van den Brink, vice-decaan onderwijs
 

De onderwijsprogrammering

● ● ●

Op 8 februari zijn de OER-en door de faculteitsraad aangenomen. Later dit jaar volgen de facultaire delen van de OER-en, de minoren, premasters en overgangsregelingen. Met de onderwijsdirecteuren is afgesproken dat de komende maanden de verdiepingspakketten binnen de nieuwe onderwijsbenadering gestalte krijgen. De directeuren verzamelen initiatieven voor GW-minor pakketten, interdisciplinaire minoren en academische contextvakken voor studenten van buiten het eigen domein. Als je op die gebieden ideeën hebt voor mooi onderwijsaanbod en wilt weten hoe je die zou kunnen realiseren, neem dan contact op met je onderwijsdirecteur.

Eind september dit jaar willen we helder hebben wat de inhoud zal zijn van alle onderwijselementen die nu nog niet zijn uitgewerkt. We werken daar in een aantal stappen naartoe:

  • Voor eind april moet je onderwijsdirecteur weten van je ideeën. Hij of zij zal een uitnodiging om deze schetsmatig aan te leveren uitzetten in de eigen school.
  • Eind april verkent een adviescommissie van het bestuur de initiatieven, afzonderlijk én in combinatie met elkaar;
  • Medio juni beslist het faculteitsbestuur welke elementen nog uitgewerkt moeten worden;
  • Eind september beslist het faculteitsbestuur welke inhoudelijke onderdelen deel gaan uitmaken van het vernieuwde curriculum. Die zullen dan in de loop van volgend academisch jaar op de vertrouwde manier worden vastgesteld en verder uitgewerkt in de onderwijsprogrammering en de vaststelling van de OER-en voor 2014-15.
 

BaMa 3.0

● ● ●

Matching

Aanstaande zaterdag vindt bij ons de eerste matchingsdag in 2013 plaats van LAS. We verwachten ongeveer 30 scholieren. Door de invoering van matching is de aanmelddeadline voor studenten 1 mei. Tot op heden gedragen de vooraanmeldingen zich volgens de gewenste trend. Volg zelf de vooraanmeldingscijfers per opleiding via https://facts.uu.nl/ (inloggen met Solis-ID).

   
Honoursprogramma
   
   

Om de honoursprogramma’s vorm te geven volgens de BaMa 3.0-afspraken, is Honours Dean Rob van der Vaart een maandelijks overleg gestart met de zeven facultaire Honours Directors.

Eggo Müller is onderwijsdirecteur geworden van de school Media- en Cultuurwetenschappen en heeft zijn rol als Honours Director van Geesteswetenschappen overgedragen aan Ido de Haan. Eggo blijft als Teaching Fellow wel betrokken bij het honoursonderwijs, en licht zijn ideeën daarover toe in dit filmpje.

Het vernieuwde honoursprogramma Geesteswetenschappen zal zowel faculteitsbrede als meer disciplinaire onderdelen kennen. Studenten schrijven bijvoorbeeld een uitgebreider bacheloreindwerkstuk. In een honours seminar doen studenten in gemengde groepen een project waarin over de grenzen van de discipline gekeken wordt. Om een honoursaantekening te krijgen, moeten studenten 45 honoraire studiepunten halen, 30 ec zijn onderdeel van de bachelor en 15 ec zijn extra studiepunten. Daarnaast bestaat het honoursprogramma uit een reeks extracurriculaire activiteiten binnen de eigen honourscommunity (organisatie van bijeenkomsten, excursies, mentoraat van eerstejaars honoursstudenten etc) waarvan de resultaten vastgelegd zullen worden in een honours-portfolio.

Belangrijk verschil met het huidige Humanities College is dat het programma al in het eerste jaar begint. Het blijft wel mogelijk om tijdens het eerste jaar nog in te stromen.
 

 

Professionele ontwikkeling en carrière in het onderwijs

De selectie van de universitaire projecten in de ‘open competitie’ van het Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijs is bekendgemaakt. Het college van bestuur heeft ruim 1 miljoen euro toegekend voor onderwijsvernieuwingsprojecten. Voor meer informatie, zie www.uu.nl/onderwijsfonds.

De volgende voorstellen van onze faculteit zijn gehonoreerd:

Ethische reflectie optimaliseren door verbetering toetsing en feedback (GW), ingediend door Mariëtte van den Hoven: €142.944
De commissie onderschrijft het belang van ethiekonderwijs aan studenten in het kader van de ontwikkeling van academische (onderzoeks-) vaardigheden en specifieke beroepsethiek. Aandacht voor ethiek heeft bovendien een duidelijke maatschappelijke urgentie.

Tutoraat 3.0: Van matching tot eindwerkstuk (GW/GEO/SW), ingediend door Frank Brandsma: €227.041
Het tutoraat is met name bij de studentrijke faculteiten niet overal goed van de grond gekomen en binnen het matchingstraject neemt het tutoraat een belangrijke plaats in. De commissie vindt ook het feit dat drie grote faculteiten dit gezamenlijk aanpakken erg positief.

De projecten hebben een looptijd van 2 tot 3 jaar. Ook in 2014 en 2015 is er weer een miljoen euro beschikbaar voor nieuwe projecten. De planning voor het indienen van aanvragen daarvoor staat op de website van het onderwijsfonds.

Het college van bestuur heeft verder nog besloten €45.000 toe te kennen aan het onderhouden van TAUU, de Teaching Academy Utrecht University, die is ingericht als platform van en voor docenten om kennis te delen over onderwijs.

  
 

Kort Nieuws

● ● ●

Onderwijsvisitaties

In de vorige nieuwsbrief kondigden we een interne audit aan naar aanleiding van de onderwijsvisitaties. We willen door de audit onze kwaliteitszorg verbeteren.

De interne auditcommissie zal op 11 maart gesprekken voeren met het bestuur, onderwijsdirecteuren, departementshoofden, examencommissies en de ondersteuning. Op 15 april zal de commissie “proefboringen” doen waarbij dieper op een aantal opleidingen wordt ingegaan.

De commissie bestaat uit Theo Wubbels (vice-decaan Sociale Wetenschappen, voorzitter), Wim Kremer (onderwijsdirecteur Diergeneeskunde), Cecile Cappetti (management, Geneeskunde). Secretaris is Esther Stiekema (O&O).

De visitatie Kunst en Cultuur heeft inmiddels plaatsgevonden. Ook in deze visitatie zijn weer kritische opmerkingen gemaakt over het niveau van de scripties. We verwachten de rapportage in juni.

 

Onze toetsingswebsite inspiratiebron voor virtuele kennisbank voor UU-docenten

Het facultaire EMP-project 'Docentenprofessionalisering over toetsing' heeft de zeer gewaardeerde website http://toetsing.hum.uu.nl opgeleverd. Deze website, waar het professionaliseren van docenten aan de faculteit Geesteswetenschappen centraal staat, is als voorbeeld genomen voor de ontwikkeling van een virtuele kennisbank voor en door docenten aan de Universiteit Utrecht.

De uitgebreide website is ontwikkeld door de Teaching Academy Utrecht University (TAUU), een netwerk van docenten van de Universiteit Utrecht. De website van het TAUU bestaat uit een virtuele kennisbank voor docenten waarin informatie is opgenomen over belangrijke thema’s binnen het Utrechtse onderwijs, en het is een online community voor en door docenten van de Universiteit Utrecht. Onze toetsingswebsite is hierin volledig geïntegreerd. Op de TAUU website kan iedere UU-docent terecht die vragen heeft of op zoek is naar verdieping.

De TAUU is een initiatief van de deelnemers aan de CEUT-leergang 11 (Center of Excellence in University Teaching).

De kennisbank en de community is voor iedereen met een Solis-ID toegankelijk: www.uu.nl/tauu
 

Oproep voor docenten: vul enquête Osiris Docent in 

Vanaf blok 1 van dit collegejaar wordt Osiris Docent faculteitsbreed gebruikt voor het verwerken van resultaten en het raadplegen van deelnemerslijsten en onderwijsroosters. Het Studiepunt en de key-users Osiris hebben in de afgelopen periode gezorgd voor instructiebijeenkomsten, handleidingen en de website Osiris Docent, waar alle benodigde informatie te vinden is om te kunnen werken met Osiris Docent.

Nu de resultaten van zowel blok 1 als 2 zijn ingevoerd is er een goed moment om de ervaringen van gebruikers te inventariseren. Daarom organiseert het Studiepunt een enquête, die docenten deze week ontvangen.

Het Studiepunt hoopt op een grote respons, zodat met de resultaten verder kan worden gewerkt aan verbetering van Osiris Docent en de ondersteuning.

 

Oproep voor docenten: vraag studenten de Nationale Studentenenquête in te vullen 

Alle studenten hebben een uitnodiging gekregen om de Nationale Studenten Enquête (NSE) 2013 in te vullen. Dit kan tot 25 maart.

De NSE is het jaarlijkse onderzoek naar de kwaliteit van opleidingen in het hoger onderwijs. Voor de Universiteit Utrecht is dit een van de belangrijkste feedbackinstrumenten op curriculumniveau, dus een hoge respons is van groot belang. Wilt u daarom uw studenten attenderen op deze enquête?

 

Verhuizing Studiepunt, OSZ-afdelingen en Onderwijssecretariaten naar Drift 10 

Eind maart verhuizen de OSZ-bewoners van Drift 13 en de beide onderwijssecretariaten naar Drift 10. Telefoonnummers en emailadressen blijven onveranderd.

De verhuizing is onderdeel van het totale facultaire plan huisvesting. Op dit moment wordt nog de laatste hand gelegd aan bouwwerkzaamheden en schilderwerk. Op een later moment verhuizen ook de medewerkers van ICT & Media naar Drift 10.

Op 25 en 26 maart verhuizen de huidige bewoners van Drift 13 naar Drift 10. De medewerkers zullen op beide dagen niet bereikbaar zijn. Het betreft:

  • het Studiepunt
  • de ambtelijk secretarissen
  • het examensecretariaat
  • de key-users Osiris
  • de medewerkers roostering
  • international office (zowel Geesteswetenschappen als REBO)
  • projectmanager OSZ, secretariaat OSZ en teamleider OSZ

Op 27 en 28 maart verhuizen beide onderwijssecretariaten. De medewerkers zijn op beide dage niet bereikbaar. Aan de naamgeving van de secretariaten verandert niets, het blijft onderwijssecretariaat Trans en onderwijssecretariaat Janskerkhof.

 

Onderwijsparade X-factor

Voor een terugblik op de Onderwijsparade zie www.uu.nl/onderwijsparade. Reserveer ook alvast de datum van de Onderwijsparade 2014: donderdag 6 maart 2014.

 

Volgende nieuwsbrief

De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen verschijnt op 18 april 2013.
 

Maart 2013

Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik dan hier voor de online versie.

In dit nummer o.a.
Subsidie uit Stimuleringsfonds toegekend aan twee GW-projecten, Teaching Academy Utrecht University, verhuizing OSZ, belangrijke enquêtes

Inhoud

Naslag

Archief

Colofon

Vragen?
Neem contact op met Bestuurs- en Beleidsondersteuning (BBO) (Marjolein Boessenkool) M.E.Boessenkool@uu.nl.

Eindredactie & vormgeving
Communicatie en Marketing (C&M)
Annemiek van Gorp en
Didi van Zoeren.

 
 

Onderwijsagenda Geesteswetenschappen

● ● ●

Maart 2013
09 Matchingsdag Liberal Arts & Sciences
11 Interne Audit (gesprekken)
16 Open dag (voorlichting voor scholieren)
25-28 Verhuizing OSZ (Studiepunt, Onderwijssecretariaten, etc) naar Drift 10
April 2013
11-12 Visitatie Kunstmatige Intelligentie
15 Interne Audit (proefboringen)
19 Matchingsdag Taal- en Cultuurstudies
22-23 Visitatie cluster Geschiedenis/Internationale Betrekkingen
Mei 2013
01 Inschrijfdeadline studenten in Utrecht, voor niet- selectieve opleidingen
13 t/m
29
Centrale eindexamens vwo
--- Aanmeldingen na 1 mei: wachtlijst
Juni 2013
06 Matchingsdag Muziekwetenschap
10 Matchingsdag Wijsbegeerte
11 Matchingsdag Theater- film- en televisiewetenschap
11 Matchingsdag Islam en Arabisch
11 Matchingsdag Religiewetenschap
11 Matchingsdag Kunstmatige Intelligentie
12 Matchingsdag Geschiedenis en Kunstgeschiedenis
14 Matchingsdag Taal- en Cultuurstudies
14 Matchingsdag Nederlandse taal en cultuur
15 Matchingsdag Communicatie- en informatiewetenschappen
21 Matchingsdag Moderne Talen (Duits, Engels, Frans, Italiaans, Keltisch, Portugees, Spaans, Literatuurwetenschap en Taalwetenschap)
25 Visitatie American Studies
28 Matchingsdag Liberal Arts & Sciences
n.t.b. Matchingsdag Kunstgeschiedenis
Juli 2013
--- Aanbod twijfelaars na matching Centrum Studiekeuze
Augustus 2013
--- 2e ronde matching: studenten van wachtlijst, uitloters, switchers na matching
September 2013
--- Eerste cohort studenten dat te maken krijgt met nieuw onderwijsmodel
--- 1 september: studenten kunnen alleen bij hoge uitzondering nog worden toegelaten tot de opleiding