Beste collega's
● ● ●
|
Alweer een onderwijsnieuwsbrief boordevol informatie over de
onderwijsprogrammering, matching, honours, investeringen,
visitaties, een interne audit onderwijs, de onderwijsagenda voor
de komende tijd en nog veel meer. Het is een hectisch jaar maar
de dagen lengen alweer en op een dag zal dit overvolle
academisch jaar achter ons liggen. Ik wil iedereen ruim
halverwege de race van harte bedanken voor de enorme inzet bij
de onderwijsvernieuwingsprojecten en de vele visitaties waarmee
we bijna allemaal te maken hebben. Hard werk, soms beloond met
de noodzaak wéér te moeten vernieuwen of verbeteren. Als dat zo
is, dan is het zo. Maar je zou er soms knettergek van worden.
Vergeet daarbij niet dat een belangrijk doel van alle
exercities die nu lopen is, om het onderwijs inhoudelijk sterker
te maken en de werkdruk voor docenten binnen de perken te houden.
Voor dat laatste hebben we van het College van Bestuur ook een
flinke financiële injectie ontvangen. Het faculteitsbestuur is
in overleg met de departementen bezig te bepalen hoe dat geld
moet worden besteed. Dat klinkt wellicht klinisch en abstract.
Maar het zal in de praktijk betekenen dat juist op die plekken
waar de nood nu het hoogst is, in de komende jaren wel degelijk
verlichting zal worden gevoeld.
|
|
|
De onderwijsprogrammering
● ● ●
|
Op 8 februari zijn de OER-en door de faculteitsraad
aangenomen. Later dit jaar volgen de facultaire delen van de OER-en,
de minoren, premasters en overgangsregelingen. Met de
onderwijsdirecteuren is afgesproken dat de komende maanden de
verdiepingspakketten binnen de nieuwe onderwijsbenadering
gestalte krijgen. De directeuren verzamelen initiatieven voor GW-minor
pakketten, interdisciplinaire minoren en academische
contextvakken voor studenten van buiten het eigen domein. Als je
op die gebieden ideeën hebt voor mooi onderwijsaanbod en wilt
weten hoe je die zou kunnen realiseren, neem dan contact op met
je onderwijsdirecteur.
Eind september dit jaar willen we helder hebben wat de inhoud
zal zijn van alle onderwijselementen die nu nog niet zijn
uitgewerkt. We werken daar in een aantal stappen naartoe:
- Voor eind april moet je onderwijsdirecteur weten van je
ideeën. Hij of zij zal een uitnodiging om deze schetsmatig
aan te leveren uitzetten in de eigen school.
- Eind april verkent een adviescommissie van het bestuur
de initiatieven, afzonderlijk én in combinatie met elkaar;
- Medio juni beslist het faculteitsbestuur welke elementen
nog uitgewerkt moeten worden;
- Eind september beslist het faculteitsbestuur welke
inhoudelijke onderdelen deel gaan uitmaken van het
vernieuwde curriculum. Die zullen dan in de loop van volgend
academisch jaar op de vertrouwde manier worden vastgesteld
en verder uitgewerkt in de onderwijsprogrammering en de
vaststelling van de OER-en voor 2014-15.
|
|
|
BaMa 3.0
● ● ●
|
Matching
|
Aanstaande zaterdag vindt bij ons de eerste matchingsdag in
2013 plaats van LAS. We verwachten ongeveer 30 scholieren. Door
de invoering van matching is de aanmelddeadline voor studenten 1
mei. Tot op heden gedragen de vooraanmeldingen zich volgens de
gewenste trend. Volg zelf de vooraanmeldingscijfers per
opleiding via
https://facts.uu.nl/ (inloggen met Solis-ID).
|
|
Honoursprogramma |
|
|
|
|
|
Om de honoursprogramma’s
vorm te geven volgens de BaMa 3.0-afspraken, is Honours
Dean Rob van der Vaart een maandelijks overleg gestart
met de zeven facultaire Honours Directors.
Eggo Müller is onderwijsdirecteur geworden van
de school Media- en Cultuurwetenschappen en heeft zijn
rol als Honours Director van Geesteswetenschappen
overgedragen aan Ido de Haan. Eggo blijft als
Teaching Fellow wel betrokken bij het honoursonderwijs,
en licht zijn ideeën daarover toe in dit
filmpje.
Het vernieuwde honoursprogramma Geesteswetenschappen zal
zowel faculteitsbrede als meer disciplinaire onderdelen
kennen. Studenten schrijven bijvoorbeeld een
uitgebreider bacheloreindwerkstuk. In een honours
seminar doen studenten in gemengde groepen een project
waarin over de grenzen van de discipline gekeken wordt.
Om een honoursaantekening te krijgen, moeten studenten
45 honoraire studiepunten halen, 30 ec zijn onderdeel
van de bachelor en 15 ec zijn extra studiepunten.
Daarnaast bestaat het honoursprogramma uit een reeks
extracurriculaire activiteiten binnen de eigen
honourscommunity (organisatie van bijeenkomsten,
excursies, mentoraat van eerstejaars honoursstudenten
etc) waarvan de resultaten vastgelegd zullen worden in
een honours-portfolio.
Belangrijk verschil met het huidige Humanities
College is dat het programma al in het eerste jaar
begint. Het blijft wel mogelijk om tijdens het eerste
jaar nog in te stromen.
|
|
|
|
Professionele ontwikkeling
en carrière in het onderwijs
|
De selectie van de universitaire projecten in de ‘open
competitie’ van het Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijs is
bekendgemaakt. Het college van bestuur heeft ruim 1 miljoen euro
toegekend voor onderwijsvernieuwingsprojecten. Voor meer
informatie, zie
www.uu.nl/onderwijsfonds.
De volgende voorstellen van onze faculteit zijn gehonoreerd:
Ethische reflectie optimaliseren door verbetering toetsing
en feedback (GW), ingediend door Mariëtte van den Hoven:
€142.944
De commissie onderschrijft het belang van ethiekonderwijs aan
studenten in het kader van de ontwikkeling van academische (onderzoeks-)
vaardigheden en specifieke beroepsethiek. Aandacht voor ethiek
heeft bovendien een duidelijke maatschappelijke urgentie.
Tutoraat 3.0: Van matching tot eindwerkstuk (GW/GEO/SW),
ingediend door Frank Brandsma: €227.041
Het tutoraat is met name bij de studentrijke faculteiten
niet overal goed van de grond gekomen en binnen het
matchingstraject neemt het tutoraat een belangrijke plaats in.
De commissie vindt ook het feit dat drie grote faculteiten dit
gezamenlijk aanpakken erg positief.
De projecten hebben een looptijd van 2 tot 3 jaar. Ook in
2014 en 2015 is er weer een miljoen euro beschikbaar voor nieuwe
projecten. De planning voor het indienen van aanvragen daarvoor
staat op de website van het onderwijsfonds.
Het college van bestuur heeft verder nog besloten €45.000 toe
te kennen aan het onderhouden van
TAUU, de
Teaching Academy Utrecht University, die is ingericht als
platform van en voor docenten om kennis te delen over onderwijs.
|
|
|
Kort Nieuws
● ● ●
|
Onderwijsvisitaties
|
In de vorige nieuwsbrief kondigden we een interne audit aan
naar aanleiding van de onderwijsvisitaties. We willen door de
audit onze kwaliteitszorg verbeteren.
De interne auditcommissie zal op 11 maart gesprekken voeren
met het bestuur, onderwijsdirecteuren, departementshoofden,
examencommissies en de ondersteuning. Op 15 april zal de
commissie “proefboringen” doen waarbij dieper op een aantal
opleidingen wordt ingegaan. De commissie bestaat uit Theo
Wubbels (vice-decaan Sociale Wetenschappen, voorzitter), Wim
Kremer (onderwijsdirecteur Diergeneeskunde), Cecile Cappetti
(management, Geneeskunde). Secretaris is Esther Stiekema (O&O).
De visitatie Kunst en Cultuur heeft inmiddels plaatsgevonden.
Ook in deze visitatie zijn weer kritische opmerkingen gemaakt
over het niveau van de scripties. We verwachten de rapportage in
juni. |
|
|
Onze toetsingswebsite inspiratiebron voor virtuele
kennisbank voor UU-docenten
|
Het facultaire EMP-project 'Docentenprofessionalisering over
toetsing' heeft de zeer gewaardeerde website
http://toetsing.hum.uu.nl opgeleverd. Deze website, waar het
professionaliseren van docenten aan de faculteit
Geesteswetenschappen centraal staat, is als voorbeeld genomen
voor de ontwikkeling van een virtuele kennisbank voor en door
docenten aan de Universiteit Utrecht.
De uitgebreide website is ontwikkeld door de Teaching Academy
Utrecht University (TAUU), een netwerk van docenten van de
Universiteit Utrecht. De website van het TAUU bestaat uit een
virtuele kennisbank voor docenten waarin informatie is opgenomen
over belangrijke thema’s binnen het Utrechtse onderwijs, en het
is een online community voor en door docenten van de
Universiteit Utrecht. Onze toetsingswebsite is hierin volledig
geïntegreerd. Op de TAUU website kan iedere UU-docent terecht
die vragen heeft of op zoek is naar verdieping.
De TAUU is een initiatief van de deelnemers aan de CEUT-leergang
11 (Center
of Excellence in University Teaching).
De kennisbank en de community is voor iedereen met een Solis-ID
toegankelijk:
www.uu.nl/tauu |
|
|
Oproep voor docenten: vul enquête Osiris Docent in
|
Vanaf blok 1 van dit collegejaar wordt Osiris Docent
faculteitsbreed gebruikt voor het verwerken van resultaten en
het raadplegen van deelnemerslijsten en onderwijsroosters. Het
Studiepunt en de key-users Osiris hebben in de afgelopen periode
gezorgd voor instructiebijeenkomsten, handleidingen en de
website Osiris Docent, waar alle benodigde informatie te vinden
is om te kunnen werken met Osiris Docent.
Nu de resultaten van zowel blok 1 als 2 zijn ingevoerd is er een
goed moment om de ervaringen van gebruikers te inventariseren.
Daarom organiseert het Studiepunt een enquête, die docenten deze
week ontvangen. Het Studiepunt hoopt op een grote respons,
zodat met de resultaten verder kan worden gewerkt aan
verbetering van Osiris Docent en de ondersteuning. |
|
|
Oproep voor docenten: vraag studenten de Nationale
Studentenenquête in te vullen
|
Alle studenten hebben een uitnodiging gekregen om de Nationale
Studenten Enquête (NSE) 2013 in te vullen. Dit kan tot 25 maart.
De NSE is het jaarlijkse onderzoek naar de kwaliteit van
opleidingen in het hoger onderwijs. Voor de Universiteit Utrecht
is dit een van de belangrijkste feedbackinstrumenten op
curriculumniveau, dus een hoge respons is van groot belang. Wilt
u daarom uw studenten attenderen op deze enquête? |
|
|
Verhuizing Studiepunt, OSZ-afdelingen en
Onderwijssecretariaten naar Drift 10
|
Eind maart verhuizen de OSZ-bewoners van Drift 13 en de
beide onderwijssecretariaten naar Drift 10. Telefoonnummers en
emailadressen blijven onveranderd. De verhuizing is onderdeel
van het totale facultaire plan huisvesting. Op dit moment wordt
nog de laatste hand gelegd aan bouwwerkzaamheden en schilderwerk.
Op een later moment verhuizen ook de medewerkers van ICT & Media
naar Drift 10. Op 25 en 26 maart verhuizen de huidige bewoners
van Drift 13 naar Drift 10. De medewerkers zullen op beide dagen
niet bereikbaar zijn. Het betreft:
- het Studiepunt
- de ambtelijk secretarissen
- het examensecretariaat
- de key-users Osiris
- de medewerkers roostering
- international office (zowel Geesteswetenschappen als
REBO)
- projectmanager OSZ, secretariaat OSZ en teamleider OSZ
Op 27 en 28 maart verhuizen beide onderwijssecretariaten.
De medewerkers zijn op beide dage niet bereikbaar. Aan de
naamgeving van de secretariaten verandert niets, het blijft
onderwijssecretariaat Trans en onderwijssecretariaat
Janskerkhof. |
|
|
|
Onderwijsparade X-factor
|
Voor een terugblik op de Onderwijsparade zie
www.uu.nl/onderwijsparade. Reserveer ook alvast de datum van
de Onderwijsparade 2014: donderdag 6 maart 2014. |
|
|
Volgende nieuwsbrief
|
De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen
verschijnt op 18 april 2013. |
|
|
|
Maart 2013 |
Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik
dan
hier
voor de online versie. |
In dit nummer o.a.
Subsidie uit Stimuleringsfonds toegekend aan twee
GW-projecten, Teaching Academy Utrecht University, verhuizing
OSZ, belangrijke enquêtes |
|
Inhoud |
|
Naslag |
|
Archief |
|
Colofon |
Vragen?
Neem contact op met Bestuurs- en Beleidsondersteuning (BBO)
(Marjolein Boessenkool)
M.E.Boessenkool@uu.nl. Eindredactie & vormgeving
Communicatie en Marketing (C&M)
Annemiek van Gorp en
Didi van Zoeren. |
|
|
|
Onderwijsagenda Geesteswetenschappen
● ● ●
|
Maart 2013 |
09 |
Matchingsdag Liberal Arts &
Sciences |
11 |
Interne Audit (gesprekken) |
16 |
Open dag (voorlichting voor
scholieren) |
25-28 |
Verhuizing OSZ (Studiepunt,
Onderwijssecretariaten, etc) naar Drift 10 |
April 2013 |
11-12 |
Visitatie Kunstmatige
Intelligentie |
15 |
Interne Audit (proefboringen) |
19 |
Matchingsdag Taal- en
Cultuurstudies |
22-23 |
Visitatie cluster
Geschiedenis/Internationale Betrekkingen |
Mei 2013 |
01 |
Inschrijfdeadline studenten
in Utrecht, voor niet- selectieve opleidingen |
13 t/m
29 |
Centrale eindexamens vwo |
--- |
Aanmeldingen na 1 mei:
wachtlijst |
Juni 2013 |
06 |
Matchingsdag Muziekwetenschap |
10 |
Matchingsdag Wijsbegeerte |
11 |
Matchingsdag Theater- film-
en televisiewetenschap |
11 |
Matchingsdag Islam en
Arabisch |
11 |
Matchingsdag
Religiewetenschap |
11 |
Matchingsdag Kunstmatige
Intelligentie |
12 |
Matchingsdag Geschiedenis en
Kunstgeschiedenis |
14 |
Matchingsdag Taal- en
Cultuurstudies |
14 |
Matchingsdag Nederlandse taal
en cultuur |
15 |
Matchingsdag Communicatie- en
informatiewetenschappen |
21 |
Matchingsdag Moderne Talen (Duits,
Engels, Frans, Italiaans, Keltisch, Portugees, Spaans,
Literatuurwetenschap en Taalwetenschap) |
25 |
Visitatie American Studies |
28 |
Matchingsdag Liberal Arts &
Sciences |
n.t.b. |
Matchingsdag
Kunstgeschiedenis |
Juli 2013 |
--- |
Aanbod twijfelaars na
matching Centrum Studiekeuze |
Augustus 2013 |
--- |
2e ronde matching: studenten
van wachtlijst, uitloters, switchers na matching |
September 2013 |
--- |
Eerste cohort studenten dat
te maken krijgt met nieuw onderwijsmodel |
--- |
1 september: studenten kunnen
alleen bij hoge uitzondering nog worden toegelaten tot de
opleiding |
|
|
|
|