Beste collega's

● ● ●

Een nieuwe nieuwsbrief, dit keer gericht op de onderwijsprogrammering, en –vernieuwing, matching en inschrijving, onderwijsvisitaties, blackboard en meer.

Goed nieuws is dat de matching hogere in plaats van lagere inschrijvingscijfers heeft opgeleverd. Slecht nieuws is dat bij de onderwijsvisitaties CIW en Media Studies onvoldoendes zijn gevallen. We waren daar al bang voor, het is nu officieel. De commissie ziet ook veel goeds in de opleidingen en aanknopingspunten voor verbetering. De opleidingen stellen daartoe plannen op. De resultaten van veel van de andere onderwijsvisitaties zijn nog niet bekend. Daarover meer in een latere onderwijsnieuwsbrief.

Vriendelijke groet,

Bert van den Brink, vice-decaan onderwijs
 

De onderwijsprogrammering

● ● ●

De programmering voor 2013-2014 is gereed en ook de facultaire OER-en zijn vastgesteld door de faculteitsraad. In Osiris en op de opleidingswebsites staan het vernieuwde eerstejaarsprogramma, het oude programma voor de tweede- en derdejaars en de masters (een klein aantal onderdelen ontbreekt nog; deze staan binnenkort online). Ook het minor-aanbod staat online. Het aantal minors is ongeveer gehalveerd ten opzichte van 2012-2013. Er is één nieuwe minor: Digital Humanities. De OER-en komen in juni op de site te staan. Op 10 juni start de cursusinschrijving voor blok 1 en 2.

Voor meer informatie, zie:

BaMa 3.0

● ● ●

Bericht uit de BaMa begeleidingscommissie van Els Stronks

BaMa 3.0 bepaalt op dit moment de onderwijsagenda van alle faculteiten van de UU. Dat wil zeggen dat matching, nieuwe didactische vormen en toetsing, verbreding van het eerste jaar, ontwikkeling van honoursprogramma’s en docentprofessionalisering onderwerpen zijn waar niet alleen geesteswetenschappers, maar ook medici, psychologen, geologen en informatici etc. etc. zich momenteel over buigen.

De plannen voor BaMa 3.0 zijn weliswaar in samenspraak met alle faculteiten opgesteld, maar daarmee zijn ze nog niet voor alle faculteiten even gemakkelijk uit te voeren. Om te zien hoe het universitaire beleid geïmplementeerd wordt, is een BaMa begeleidingscommissie ingesteld door het College van Bestuur. In die commissie zitten vertegenwoordigers uit alle faculteiten; namens Geesteswetenschappen maak ik deel uit van die commissie.

In het precies bepalen van de taak van de BaMa begeleidingscommissie bleek al meteen wat ‘universitair brede samenwerking’ inhoudt. Met een jurist in het gezelschap hebben we lang gesproken over onze precieze verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Moeten de commissieleden zich volledig committeren aan de BaMa 3.0-besluiten? Moeten we alleen knelpunten in de implementatie signaleren, of het College van Bestuur ook attenderen op ongewenste bijeffecten van BaMa 3.0?

De implementatie van de matching gaf ons al kort na de instelling van de commissie (januari 2013) het nodige te bespreken. We brachten ervaringen uit alle faculteiten bijeen tijdens een gesprek tussen de commissie en Theo Wubbels, de admissions dean die verantwoordelijk is voor het hele traject. Good practices maar ook problemen kwamen op tafel. Daarbij lag het accent op scenario’s die uitgingen van een teruggang in studentenaantallen als gevolg van de matching. Kort na 1 mei, toen de officiële inschrijftermijn voor nieuwe UU-studenten verstreken was, bleken die scenario’s voor maar weinig opleidingen aan de orde. Er hebben zich over het algemeen méér studenten dan gebruikelijk aangemeld, en we bespreken nu dus in de begeleidingscommissie wat er gedaan wordt om dat op te vangen.

We maken als commissie ook een rondje langs alle faculteiten om met onderwijsdecanen, opleidingsdirecteuren en student-assessors te spreken. De resultaten daarvan gaan we binnenkort in een commissievergadering samenvoegen, maar één ding is al wel opgevallen. Faculteiten gaan vooral hard aan de slag met elementen uit BaMa 3.0 die goed bij ze passen, of die ze al goed kennen.

Voor de faculteit Geneeskunde ligt matching in het verlengde van de selectieprocedures die de opleiding Geneeskunde al had, en geeft inrichting van een matchingstraject gelegenheid nog eens goed te kijken naar de criteria waarop je ‘een goede arts’ selecteert.

Bij Sociaal Wetenschappers is het idee gerezen dat je honoursstudenten al na enkele weken in een cohort eerstejaars kunt identificeren, en wordt kennis van het werken met persoonlijkheids- en intelligentietesten ingezet om eerder en meer studenten voor het honourstraject te interesseren.

En de Geesteswetenschappers zijn degenen die heel serieus werk maken van de verbreding van het eerste jaar. Voor (kennis over) een brede blik moet je bij ons zijn.
 

 

Matching en aanmeldcijfers 

Door de invoering van matching was de deadline voor aanmelden op 1 mei. In totaal hebben zich 1884 (stand 13 mei) aanstaande studenten aangemeld voor een bachelor-opleiding bij Geesteswetenschappen. Dit is 131% van de instroom van 2012. Het gaat hierbij om het ongewogen aantal studenten (het kan zijn dat studenten zich voor meerdere opleidingen hebben aangemeld).

De deadline voor het invullen van het matchingsformulieren is op 21 mei ook verstreken. 90% van de verzonden matchingsformulieren is ingevuld. Dit gaat om 1598 studenten, 112% van de instroom van 2012.

De studenten die hun matchingsformulier hebben ingevuld, worden uitgenodigd voor de matchingsactiviteit van de opleiding. Studenten die een geldige reden hebben waarom ze hierbij niet aanwezig kunnen zijn, kunnen een verzoek indienen bij de onderwijsdirecteur om deel te nemen aan een matchingsactiviteit in augustus. Studenten die zich te laat (na 1 mei) hebben aangemeld, kunnen een verzoek doen bij de onderwijsdirecteur om alsnog tot de matchingsprocedure te worden toegelaten.
 

Ervaringen matchingsactiviteit bij TCS 

Quotes van studenten die de eerste matchingsdag van TCS bijwoonden :
     
Een meeloopdag gaf me al een goed beeld van de sfeer van de studie, nu heb ik eindelijk een goed beeld van de inhoud van de opleiding. Nu weet ik zeker dat TCS de studie voor mij is!
     
Ook was een aantal Kamerleden aanwezig bij de matchingsdag TCS. Hierbij een paar quotes uit de vaste Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 22 april. De heer Mohandis (PvdA):
     
Afgelopen vrijdag bezocht ik met diverse collega's de Universiteit Utrecht. Ik heb daar gezien hoe matching in de praktijk werkt. De studenten die ik persoonlijk sprak, benadrukten nog eens hoe prettig zij het vinden om voor de poort alle nodige informatie te krijgen: geen glossy flyers, maar objectieve informatie.
     
De heer Duisenberg (VVD):
     
Ambitie, excellentie en bevlogenheid, zoals we afgelopen vrijdag in Utrecht zagen, is wat ons betreft de norm.
     
De heer Jasper van Dijk (SP):
     
Wij waren vrijdag in Utrecht en wij zagen dat examenleerlingen goed werden begeleid. Studenten krijgen een beter beeld van de studie en de toegankelijkheid blijft gewaarborgd.
     

foto: Andrea van Leerdam

Nieuwsbrieven  

Alle scholieren hebben, om binding met de opleiding te creëren en geënthousiasmeerd te worden voor de matchingsactiviteit, een nieuwsbrief ontvangen. Zie hieronder de nieuwsbrieven die in de vorige onderwijsnieuwsbrief ontbraken:

 

Kort Nieuws

● ● ●

Onderwijsvisitaties

Dit academisch jaar stonden er 31 visitaties op het programma. Het laatste visitatiebezoek, American Studies, vindt plaats op dinsdag 25 juni.

We hebben de definitieve rapporten ontvangen over de BA CIW, de MA Mediastudies en de MA Communicatiestudies. Al deze opleidingen scoren voldoende op standaard 1, eindtermen, en standaard 2, onderwijsleeromgeving. De Bachelor CIW en Master Mediastudies krijgen een onvoldoende voor het gerealiseerde eindniveau. In beide gevallen waren teveel door de opleidingen als voldoende beoordeelde scripties volgens de visitatiecommissie van onvoldoende niveau. Wel ziet de commissie aanknopingspunten voor verbetering. Beide opleidingen moeten op korte termijn een verbeterplan opstellen om de beoordeling van eindwerkstukken en scripties te verbeteren. Het beoordelingsrapport ligt nu voor afhandeling bij de betreffende onderwijsdirecteur.

Medewerkers van de faculteit kunnen een digitale versie van het beoordelingsrapport opvragen bij Cathelijne Habets (BBO).

De rapporten van de visitaties Taal- en Letterkunde en van het cluster Kunst en Cultuur komen in de zomer gereed. De rapporten van KI en Geschiedenis/IB moeten nog geschreven worden.

 

Interne audit

Het rapport van de interne audit is net ontvangen. De commissie stelt dat er heel veel goed gaat in de faculteit, maar komt – uiteraard – ook met kritiek en verbetersuggesties. Het bestuur wil de conclusies van de commissie combineren met onze eigen verbeterplannen naar aanleiding van de visitaties. Nader bericht daarover volgt.
 

Acht GW-masters scoren hoog in keuzegids masters

In de onlangs verschenen Keuzegids Masters 2013 scoren acht masterprogramma’s van de Utrechtse faculteit Geesteswetenschappen het hoogst ten opzichte van vergelijkbare opleidingen aan andere Nederlandse universiteiten. Het gaat om de educatieve masters van de talen, de onderzoeksmaster Gender and Ethnicity, en de masters Internationale betrekkingen in historisch perspectief en Conflict Studies and Human Rights. Lees meer

Foto: choi.nl

Gebruik van Blackboard in het onderwijs: een stand van zaken na 1 jaar 

Veel docenten hebben hun cursus helder vormgegeven met duidelijke informatie van en over de cursus. Ook werken veel docenten met groepen en maken gebruik van interactieve tools zoals het discussion board, inleveren van opdrachten via assignments en quizzen. In de afgelopen periode heeft een docent zelfs een toets afgenomen via Blackboard.

Deze docenten zullen ook volgend jaar het gemak ervaren van de huidige invulling van hun cursusomgeving, omdat ze een groot deel van de informatie kunnen hergebruiken, updaten of gemakkelijk kunnen overdragen aan een eventuele opvolger.

Er zijn helaas nog 44 cursussen, van de in totaal 162 binnen Geesteswetenschappen, die niet ingevuld en beschikbaar zijn gesteld voor de studenten. Aangezien elk blok steeds meer docenten goed gebruik maken van Blackboard, gaan we er vanuit dat ook deze laatste cursussen ingevuld en zichtbaar gesteld gaan worden voor de studenten.

Voor extra hulp of informatie kunnen docenten kijken op de supportpagina van Blackboard (www.uu.nl/blackboard/support ) of mailen naar elo.gw@uu.nl voor vragen of een afspraak om samen naar Blackboard te kijken.

Upgrade blackboard in augustus
Begin augustus zal er een upgrade van de versie huidige versie van Blackboard plaatsvinden. De reden van deze upgrade is dat de leeromgeving op deze wijze up to date wordt gehouden. Dit heeft als gevolg dat er minder ‘bugs’ zullen zijn en dat Blackboard nog veiliger zal worden dan het al is.

Wat merkt u hiervan? Weinig! Blackboard zal vanaf augustus een iets andere look-and-feel hebben en iets meer functionaliteiten. Verder verandert er weinig. Alle bestaande functionaliteiten zullen behouden blijven.

 

Ontwerp voor nieuwe bachelorsite gereed

De UU werkt aan een nieuwe, doelgroepgerichte bachelorsite. Deze gaat 1 oktober 2013 live. De nieuwe site moet bachelorkiezers, net als bij matching, helpen om zich beter te oriënteren op een studiekeuze, zodat de uitval in het eerste jaar vermindert.

Basis voor de ontwikkeling is de site die faculteit Bètawetenschappen vorig jaar heeft gemaakt: www.betainutrecht.nl. Het projectteam heeft onderzoek laten doen naar de usability hiervan. Op basis van deze resultaten is er een nieuw ontwerp gemaakt voor alle bacheloropleidingen van de UU, bestemd voor de Nederlandse studiekiezer.

^ Kies je opleiding

^ Opleidingspagina bachelor

Scholieren uit 4 en 5 vwo in scholierenpanel
Voor de nieuw te ontwikkelen website is een scholierenpanel ingericht, om de komende tijd mee te denken en te testen. Een deel van de panelleden is gevonden via Eggo Müller, Wieke Eefting, Ted Sanders en Laurien Crump.
 

Volgende nieuwsbrief

De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen verschijnt op 20 juni 2013.
 

Mei 2013

Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik dan hier voor de online versie.

In dit nummer o.a.
Ervaringen matchingsactiviteit bij TCS en acht GW-masters scoren hoog in keuzegids masters

Inhoud

Naslag

Archief

Colofon

Vragen?
Neem contact op met Bestuurs- en Beleidsondersteuning (BBO) (Marjolein Boessenkool) M.E.Boessenkool@uu.nl.

Eindredactie & vormgeving
Communicatie en Marketing (C&M)
Annemiek van Gorp en
Didi van Zoeren.

 
 

Onderwijsagenda Geesteswetenschappen

● ● ●

Juni 2013
06 Matchingsdag Muziekwetenschap
10 Matchingsdag Wijsbegeerte
11 Matchingsdag Theater- film- en televisiewetenschap
11 Matchingsdag Islam en Arabisch
11 Matchingsdag Religiewetenschap
11 Matchingsdag Kunstmatige Intelligentie
12 Matchingsdag Geschiedenis en Kunstgeschiedenis
14 Matchingsdag Taal- en cultuurstudies
14 Matchingsdag Nederlandse taal en cultuur
15 Matchingsdag Communicatie- en informatiewetenschappen
21 Matchingsdag Moderne Talen (Duits, Engels, Frans, Italiaans, Keltisch, Spaans, Literatuurwetenschap en Taalwetenschap)
25 Visitatie cluster Regiostudies (Noord-American Studies)
28 Matchingsdag Liberal Arts & Sciences
Juli 2013
--- Aanbod twijfelaars na matching Centrum Studiekeuze
Augustus 2013
--- 2e ronde matching: studenten van wachtlijst, uitloters, switchers na matching
September 2013
--- Eerste cohort studenten dat te maken krijgt met nieuw onderwijsmodel
--- 1 september: studenten kunnen alleen bij hoge uitzondering nog worden toegelaten tot de opleiding