Beste collega's
● ● ●
|
Een nieuwe nieuwsbrief, dit keer gericht op de
onderwijsprogrammering, en –vernieuwing, matching en
inschrijving, onderwijsvisitaties, blackboard en meer.
Goed nieuws is dat de matching hogere in plaats van lagere
inschrijvingscijfers heeft opgeleverd. Slecht nieuws is dat bij
de onderwijsvisitaties CIW en Media Studies onvoldoendes zijn
gevallen. We waren daar al bang voor, het is nu officieel. De
commissie ziet ook veel goeds in de opleidingen en
aanknopingspunten voor verbetering. De opleidingen stellen
daartoe plannen op. De resultaten van veel van de andere
onderwijsvisitaties zijn nog niet bekend. Daarover meer in een
latere onderwijsnieuwsbrief.
|
|
|
De onderwijsprogrammering
● ● ●
|
De programmering voor 2013-2014 is gereed en ook de facultaire OER-en
zijn vastgesteld door de faculteitsraad. In Osiris en op de
opleidingswebsites staan het vernieuwde eerstejaarsprogramma, het oude programma voor de tweede- en derdejaars en de masters (een
klein aantal onderdelen ontbreekt nog; deze staan binnenkort
online). Ook het minor-aanbod staat online. Het aantal minors is
ongeveer gehalveerd ten opzichte van 2012-2013. Er is één nieuwe
minor:
Digital Humanities. De OER-en komen in juni op de site
te staan. Op 10 juni start de cursusinschrijving voor blok 1 en
2.
Voor meer informatie, zie:
|
|
BaMa 3.0
● ● ●
|
Bericht uit de BaMa
begeleidingscommissie van Els Stronks
BaMa
3.0 bepaalt op dit moment de onderwijsagenda van alle
faculteiten van de UU. Dat wil zeggen dat matching, nieuwe
didactische vormen en toetsing, verbreding van het eerste jaar,
ontwikkeling van honoursprogramma’s en docentprofessionalisering
onderwerpen zijn waar niet alleen geesteswetenschappers, maar
ook medici, psychologen, geologen en informatici etc. etc. zich
momenteel over buigen.
De plannen voor BaMa 3.0 zijn
weliswaar in samenspraak met alle faculteiten opgesteld, maar
daarmee zijn ze nog niet voor alle faculteiten even gemakkelijk uit te
voeren. Om te zien hoe het universitaire beleid geïmplementeerd
wordt, is een BaMa begeleidingscommissie ingesteld door het
College van Bestuur. In die commissie zitten vertegenwoordigers
uit alle faculteiten; namens Geesteswetenschappen maak ik deel
uit van die commissie.
In het precies bepalen van de
taak van de BaMa begeleidingscommissie bleek al meteen wat
‘universitair brede samenwerking’ inhoudt. Met een jurist in het
gezelschap hebben we lang gesproken over onze precieze
verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Moeten de commissieleden
zich volledig committeren aan de BaMa 3.0-besluiten? Moeten we
alleen knelpunten in de implementatie signaleren, of het College
van Bestuur ook attenderen op ongewenste bijeffecten van BaMa
3.0?
De implementatie van de
matching gaf ons al kort na de instelling van de commissie (januari
2013) het nodige te bespreken. We brachten ervaringen uit alle
faculteiten bijeen tijdens een gesprek tussen de commissie en
Theo Wubbels, de admissions dean die verantwoordelijk is voor
het hele traject. Good practices maar ook problemen kwamen op
tafel. Daarbij lag het accent op scenario’s die uitgingen van
een teruggang in studentenaantallen als gevolg van de matching.
Kort na 1 mei, toen de officiële inschrijftermijn voor nieuwe
UU-studenten verstreken was, bleken die scenario’s voor maar
weinig opleidingen aan de orde. Er hebben zich over het algemeen
méér studenten dan gebruikelijk aangemeld, en we bespreken nu
dus in de begeleidingscommissie wat er gedaan wordt om dat op te
vangen.
We maken als commissie ook
een rondje langs alle faculteiten om met onderwijsdecanen,
opleidingsdirecteuren en student-assessors te spreken. De
resultaten daarvan gaan we binnenkort in een
commissievergadering samenvoegen, maar één ding is al wel
opgevallen. Faculteiten gaan vooral hard aan de slag met
elementen uit BaMa 3.0 die goed bij ze passen, of die ze al goed
kennen.
Voor de faculteit Geneeskunde
ligt matching in het verlengde van de selectieprocedures die de
opleiding Geneeskunde al had, en geeft inrichting van een
matchingstraject gelegenheid nog eens goed te kijken naar de
criteria waarop je ‘een goede arts’ selecteert.
Bij Sociaal Wetenschappers is
het idee gerezen dat je honoursstudenten al na enkele weken in
een cohort eerstejaars kunt identificeren, en wordt kennis van
het werken met persoonlijkheids- en intelligentietesten ingezet
om eerder en meer studenten voor het honourstraject te
interesseren.
En de Geesteswetenschappers
zijn degenen die heel serieus werk maken van
de verbreding van het eerste jaar. Voor (kennis over) een brede
blik moet je bij ons zijn.
|
|
|
Matching en aanmeldcijfers
|
Door de invoering van matching was de deadline voor aanmelden op
1 mei. In totaal hebben zich 1884 (stand 13 mei) aanstaande
studenten aangemeld voor een bachelor-opleiding bij
Geesteswetenschappen. Dit is 131% van de instroom van 2012. Het
gaat hierbij om het ongewogen aantal studenten (het kan zijn dat
studenten zich voor meerdere opleidingen hebben aangemeld).
De deadline voor het invullen van het matchingsformulieren is op
21 mei ook verstreken. 90% van de verzonden matchingsformulieren
is ingevuld. Dit gaat om 1598 studenten, 112% van de instroom
van 2012.
De studenten die hun matchingsformulier hebben ingevuld, worden
uitgenodigd voor de matchingsactiviteit van de opleiding.
Studenten die een geldige reden hebben waarom ze hierbij niet
aanwezig kunnen zijn, kunnen een verzoek indienen bij de
onderwijsdirecteur om deel te nemen aan een matchingsactiviteit
in augustus. Studenten die zich te laat (na 1 mei) hebben
aangemeld, kunnen een verzoek doen bij de onderwijsdirecteur om
alsnog tot de matchingsprocedure te worden toegelaten. |
|
|
Ervaringen matchingsactiviteit bij TCS
|
|
Nieuwsbrieven
|
Alle scholieren hebben, om binding met de opleiding te creëren
en geënthousiasmeerd te worden voor de matchingsactiviteit, een
nieuwsbrief ontvangen. Zie hieronder de nieuwsbrieven die in de vorige onderwijsnieuwsbrief ontbraken:
|
|
|
|
Kort Nieuws
● ● ●
|
Onderwijsvisitaties
|
Dit academisch jaar stonden er 31 visitaties op het programma.
Het laatste visitatiebezoek, American Studies, vindt plaats op
dinsdag 25 juni.
We hebben de definitieve rapporten ontvangen over de BA CIW,
de MA Mediastudies en de MA Communicatiestudies. Al deze
opleidingen scoren voldoende op standaard 1, eindtermen, en
standaard 2, onderwijsleeromgeving. De Bachelor CIW en Master
Mediastudies krijgen een onvoldoende voor het gerealiseerde
eindniveau. In beide gevallen waren teveel door de opleidingen
als voldoende beoordeelde scripties volgens de
visitatiecommissie van onvoldoende niveau. Wel ziet de commissie
aanknopingspunten voor verbetering. Beide opleidingen moeten op
korte termijn een verbeterplan opstellen om de beoordeling van
eindwerkstukken en scripties te verbeteren. Het
beoordelingsrapport ligt nu voor afhandeling bij de betreffende
onderwijsdirecteur.
Medewerkers van de faculteit kunnen een digitale versie van
het beoordelingsrapport opvragen bij Cathelijne Habets (BBO).
De rapporten van de visitaties Taal- en Letterkunde en van
het cluster Kunst en Cultuur komen in de zomer gereed. De
rapporten van KI en Geschiedenis/IB moeten nog geschreven
worden. |
|
|
Interne audit
|
Het rapport van de interne audit is net ontvangen. De
commissie stelt dat er heel veel goed gaat in de faculteit, maar
komt – uiteraard – ook met kritiek en verbetersuggesties. Het
bestuur wil de conclusies van de commissie combineren met onze
eigen verbeterplannen naar aanleiding van de visitaties. Nader
bericht daarover volgt. |
|
|
Acht GW-masters scoren hoog in keuzegids masters
|
In de onlangs verschenen Keuzegids Masters 2013 scoren acht
masterprogramma’s van de Utrechtse faculteit
Geesteswetenschappen het hoogst ten opzichte van vergelijkbare
opleidingen aan andere Nederlandse universiteiten. Het gaat om
de educatieve masters van de talen, de onderzoeksmaster Gender
and Ethnicity, en de masters Internationale betrekkingen in
historisch perspectief en Conflict Studies and Human Rights.
Lees meer… |
|
|
Foto: choi.nl |
Gebruik van Blackboard in het onderwijs: een stand
van zaken na 1 jaar
|
Veel docenten hebben hun cursus helder vormgegeven met
duidelijke informatie van en over de cursus. Ook werken veel
docenten met groepen en maken gebruik van interactieve tools
zoals het discussion board, inleveren van opdrachten via
assignments en quizzen. In de afgelopen periode heeft een docent
zelfs een toets afgenomen via Blackboard.
Deze docenten zullen ook volgend jaar het gemak ervaren van de
huidige invulling van hun cursusomgeving, omdat ze een groot
deel van de informatie kunnen hergebruiken, updaten of
gemakkelijk kunnen overdragen aan een eventuele opvolger.
Er zijn helaas nog 44 cursussen, van de in totaal 162 binnen Geesteswetenschappen, die niet ingevuld en
beschikbaar zijn gesteld voor de studenten. Aangezien elk blok
steeds meer docenten goed gebruik maken van Blackboard, gaan we
er vanuit dat ook deze laatste cursussen ingevuld en zichtbaar
gesteld gaan worden voor de studenten.
Voor extra hulp of informatie kunnen docenten kijken op de
supportpagina van Blackboard (www.uu.nl/blackboard/support ) of
mailen naar elo.gw@uu.nl voor vragen of een afspraak om samen
naar Blackboard te kijken.
Upgrade blackboard in augustus
Begin augustus zal er een upgrade van de versie huidige versie
van Blackboard plaatsvinden. De reden van deze upgrade is dat de
leeromgeving op deze wijze up to date wordt gehouden. Dit heeft
als gevolg dat er minder ‘bugs’ zullen zijn en dat Blackboard
nog veiliger zal worden dan het al is.
Wat merkt u hiervan? Weinig! Blackboard zal vanaf augustus
een iets andere look-and-feel hebben en iets meer
functionaliteiten. Verder verandert er weinig. Alle bestaande
functionaliteiten zullen behouden blijven. |
|
|
Ontwerp voor nieuwe bachelorsite gereed
|
De UU werkt aan een nieuwe,
doelgroepgerichte bachelorsite. Deze gaat 1 oktober 2013 live.
De nieuwe site moet bachelorkiezers, net als bij matching,
helpen om zich beter te oriënteren op een studiekeuze, zodat de
uitval in het eerste jaar vermindert. Basis voor de ontwikkeling is de site die
faculteit Bètawetenschappen vorig jaar heeft gemaakt:
www.betainutrecht.nl.
Het projectteam heeft onderzoek laten doen naar de usability
hiervan. Op basis van deze resultaten is er een nieuw ontwerp
gemaakt voor alle bacheloropleidingen van de UU, bestemd voor de
Nederlandse studiekiezer. |
|
^ Kies je opleiding |
|
^ Opleidingspagina bachelor |
Scholieren uit 4 en 5 vwo in
scholierenpanel
Voor de nieuw te ontwikkelen website is een scholierenpanel
ingericht, om de komende tijd mee te denken en te testen. Een
deel van de panelleden is gevonden via Eggo Müller, Wieke
Eefting, Ted Sanders en Laurien Crump. |
|
|
Volgende nieuwsbrief
|
De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen
verschijnt op 20 juni 2013. |
|
|
|
Mei 2013 |
Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik
dan
hier
voor de online versie. |
In dit nummer o.a.
Ervaringen matchingsactiviteit bij TCS en acht GW-masters
scoren hoog in keuzegids masters |
|
Inhoud |
|
Naslag |
|
Archief |
|
Colofon |
Vragen?
Neem contact op met Bestuurs- en Beleidsondersteuning (BBO)
(Marjolein Boessenkool)
M.E.Boessenkool@uu.nl. Eindredactie & vormgeving
Communicatie en Marketing (C&M)
Annemiek van Gorp en
Didi van Zoeren. |
|
|
|