Beste collega's

● ● ●

Deze nieuwsbrief staat in het kader van de masterherziening. Het faculteitsbestuur voert momenteel een serie van gesprekken met de departementsbesturen, die voor midden oktober zullen resulteren in een lijst van programma’s die de faculteit wil gaan voordragen voor certificering. De departementshoofden en onderwijs- en onderzoeksdirecteuren houden hun mastercoördinatoren op de hoogte van de stand van zaken en bepalen wanneer laatst genoemden aan de slag kunnen met het invullen van het certificeringsformat.
 
Op woensdag 24 september vond in de Sweelinckzaal een bijeenkomst plaats van het faculteitsbestuur met de coördinatoren van de programma’s. De decaan, Keimpe Algra, de directeur, Rob Grift, en de vice-decanen, Josine Blok en ondergetekende, bespraken met hen het facultaire kader voor de masterherziening. Marjolein Boessenkool, secretaris van de adviescommissie die de certificeringsformats gaat beoordelen, vertelde iets over de commissie en haar rol en werkwijze. Er volgde een discussie waarin bleek dat er vooral veel praktische vragen waren over het proces en de vereisten van het certificeringsformat. Die vragen konden veelal direct beantwoord worden. Vanuit het faculteitsbureau is bovendien een flinke ondersteuning georganiseerd om het proces van de komende maanden zo goed mogelijk te laten verlopen, zodat we op 5 januari 2015 de certificeringsvoorstellen kunnen indienen bij het college van bestuur.
 
Op dezelfde dag besprak het bestuur het facultaire kader voor de certificeringsronde met de Faculteitsraad. Ook hier werden veel praktisch gerichte vragen gesteld over de inrichting van de vernieuwde masters en het certificeringspad dat eraan vooraf gaat. De raad stelde vast dat het faculteitsbestuur niet alleen voor wat betreft inhoud en profilering maar ook met betrekking tot doelmatigheid een flink ambitieniveau aan de dag legt.
 
En dat klopt. Op het gebied van instroomcijfers en rendementen is er bij veel programma’s ruimte voor verbetering. Door allereerst een scherpere profilering op inhoud, die de juiste studenten naar de juiste programma’s trekt, wordt het mogelijk te investeren in een uitdagend aanbod en een intensieve begeleidingsstructuur. Dat zal instroom en rendementen ten goede komen, en de financiële duurzaamheid van programma’s verzekeren. Wat dit betreft hebben nu al succesvolle programma’s binnen en buiten de faculteit als benchmark gediend bij de nieuw geformuleerde ambities.
 
Al met al is het faculteitsbestuur na de gesprekken met de departementsbesturen, de mastercoördinatoren, en niet in de laatste plaats de faculteitsraad, positief gestemd over de voortgang van de masterherziening. Er is aan alle kanten een duidelijke wil om dit veeleisende proces nu met vereende krachten af te ronden.
 
Met hartelijke groet,

Bert van den Brink, vice-decaan onderwijs
 

Masterherziening

● ● ●

Achtergrond en voorgeschiedenis

In Horizon 2015 – 2020. Strategische Visie Faculteit Geesteswetenschappen (september 2012) hebben we een nieuw onderwijsmodel beschreven voor onze bacheloropleidingen en masterprogramma’s. We hebben de vernieuwde bacheloropleidingen ingevoerd vanaf september 2013
 
Het was ons voornemen om in september 2015 te starten met de vernieuwde masterprogramma’s. Wij hadden daarom een Projectgroep Masterherziening ingesteld onder leiding van Peter Schrijver.
 
Bijna parallel aan de start van onze Projectgroep Masterherziening startte het college van bestuur een universitair project Vernieuwing Masterfase. Het project van onze faculteit en het universitaire project hebben – niet verwonderlijk – deels dezelfde doelstellingen, maar in het UU-project zijn ook andere aspecten ingebracht. Om de projecten goed met elkaar te kunnen verbinden, gaan we niet in september 2015 maar in september 2016 start met de vernieuwde programma’s.
 
We hebben op basis van de universitaire uitgangspunten en het eindrapport van de projectgroep onder leiding van Peter Schrijver, een facultair kader geschreven voor alle Geesteswetenschappen masters. Uitgezonderd zijn de educatieve masters, die worden herzien onder leiding van de Graduate School of Teaching.
 
In september hebben we het kader voor de masterherziening met de departementsbesturen en met de faculteitsraad besproken. Dat kader is leidend voor de programma’s die wij op 5 januari 2015 zullen indienen voor certificering bij het college van bestuur.
 
De komende maanden vindt een intensief intern ontwikkel, advies- en medezeggenschapstraject plaats met mastercoördinatoren, departementsbesturen en faculteitsraad.
 
Alle vernieuwde masters zullen per 1 september 2016 van start gaan.
 
 

De belangrijkste thema’s uit het facultair kader masterherziening

  1. Onderzoeksgedreven
    Al onze masters zijn onderzoeksgedreven. Ze sluiten aan bij het profiel van de faculteit. Facultaire en universitaire zwaartepunten zijn vanuit meerder leerstoelen naar het onderwijscurriculum vertaald. Studenten lezen niet slechts over onderzoek, ze doen ook zelf onderzoek: wetenschappelijk gericht in de research masters; met een toepassings- en beleidsfocus in de eenjarige masters.
  1. Arbeidsmarkt
    Alle GW-masters bereiden voor op de dynamische arbeidsmarkt van morgen. De ontwikkeling van kennis en competentie, persoonlijke zelfstandigheid en het vermogen om in veranderde omgevingen effectief samen te werken, staan centraal in de leerlijnen en didactische strategieën.
      
    Het eenjarige curriculum legt een duidelijke relatie met het beroepenveld. Professionals uit het werkveld worden structureel bij het cursorisch onderwijs betrokken en een praktijk-component zoals een stage of praktijkonderzoek maakt deel uit van het curriculum. Het curriculum van de tweejarige master is primair gekoppeld aan het werkveld van het wetenschappelijk onderzoek dat plaats vindt aan universiteiten, aan private en overheidsinstituten en - zij het voor de geesteswetenschappen in mindere mate - in de industrie. Wetenschappelijke onderzoekers van binnen en buiten de Universiteit Utrecht worden in cursussen en onderzoeksseminars bij het onderwijs betrokken.
      
    De Universiteit Utrecht zet een Career Service op voor al haar studenten, om ze tijdens de studie te begeleiden bij de oriëntatie op werkvelden en na afstuderen te begeleiden bij het solliciteren.
  1. Disciplinariteit en interdisciplinariteit
    Alle GW-masters verbinden disciplinariteit met interdisciplinariteit; studenten leren vanuit hun discipline samen te werken met andere disciplines. Daar zijn de meeste geesteswetenschappelijke disciplines al goed in. Een vertaling naar het onderwijs is op sommige plekken nog nodig.
  1. Internationaal
    Al onze masters hebben een internationaal karakter, ze bereiden studenten voor op een beroepsleven in de geglobaliseerde samenleving. En of een student nu een Engelstalige of Nederlandstalige master volgt; in de meertalige academisch omgeving van het programma komen studenten in contact met Nederlandse en buitenlandse docenten en studenten en met literatuur en onderzoeksgegevens die zich zelden aan nationale grenzen houden.
  1. Alle masters zijn aantrekkelijk geafficheerd
    Op dit moment zijn wij als faculteit Geesteswetenschappen qua absolute aantallen masterstudenten de grootste van het land (831 inschrijvingen in ijkjaar 2012). We trekken relatief veel masterstudenten van universiteiten elders in Nederland aan (19% van het totaal aantal). We hebben een zwakkere positie bij het aandeel internationale studenten. Wij hebben een aandeel van 9% internationale studenten; Leiden is koploper met 22%. Opvallend is dat wij, in nog iets grotere mate dan de andere faculteiten in Utrecht, afgestudeerde bachelorstudenten aan andere universiteiten verliezen. Aan andere universiteiten is dit percentage lager.
      
    Wat betekenen deze cijfers? We willen de nationale attractiviteit vasthouden en uitbouwen (koppositie verstevigen), internationale attractiviteit vergroten (positie van hekkensluiter verlaten en in lijn met Leiden en UvA streven naar een aandeel van 20% van de studenten), attractiviteit en zichtbaarheid voor eigen studenten vergroten (van 19% verlies terug naar het landelijke gemiddelde van rond de 10%).

  1. Rendementen
    Een groot zorgpunt zijn de rendementen van de programma’s. Sterke studievertraging van studenten levert een desintegratie van de studiegemeenschap op. Bovendien worden de kosten van de opleiding voor de faculteit te hoog. Alle programma’s moeten gaan voldoen aan heldere rendementseisen: 80% rendement na nominale studieduur, 90% na nominaal + 1. Dat zal hier en daar om een flinke cultuuromslag vragen in het aansturen van de programma’s. Die omslag zal facultair met expertise en middelen worden ondersteund.
  1. Efficiënt en doelmatig
    Alle masters zijn efficiënt en doelmatig georganiseerd. Elk masterprogramma voldoet aan heldere instroomeisen: jaarlijks minimaal 20 studenten voor een eenjarig programma, jaarlijks minimaal 15 studenten voor een research master programma. Met dat laatste maken we een beredeneerde uitzondering op de uitgangspunten van de universitaire masterherziening. Dus let wel: voor kleine programma’s is alleen in de tweejarige research masters plaats en er zal heel helder moeten worden beargumenteerd – middels nationale en internationale benchmarking - waardoor een kleine instroom wordt gerechtvaardigd.
      
    Elk masterprogramma kent een team van kerndocenten dat onder leiding van een programmacoördinator en de betrokken leerstoelhouders in taakstelling verantwoordelijk is voor de kwaliteit, de attractiviteit, de organisatie en de rendementen van het programma.
      
    De cursusomvang en het programmeringsmodel zijn binnen de Graduate School gestandaardiseerd. Cursussen hebben, in navolging van de universiteit, een omvang van 5 EC.
      
    De eenjarige programma’s kennen een core curriculum van vier verplichte cursussen en twee electives. Voor de tweejarige programma’s werken we niet met een vaststaand model, maar met bouwstenen die de onderzoeksdirecteuren gebruiken om een solide curriculum te bouwen.
 

Meer informatie

Zie voor resultaten van het universitaire project op intranet.

En zie voor meer informatie over de facultaire invulling de notitie kader Masterherziening GW (pdf) en de stukken van de faculteitsraad.
 

Kort Nieuws

● ● ●

Vijf GW-docenten geslaagd voor de twaalfde leergang onderwijskundig leiderschap

Maandag 15 september hebben zestien docenten de leergang onderwijskundig leiderschap afgerond. Deze intensieve opleiding is bestemd voor wetenschappers die in de regie van het universitaire onderwijs functioneren. De leergang bestaat uit meerdaagse thematische bijeenkomsten, een individueel project en één of twee studiereizen. Deelnemers worden voorgedragen door hun decaan; het programmabestuur van het Center of Excellence in University Teaching besluit over de toelating tot deze leergang.
 
 
De viif docenten van GW die aan de leergang deelnamen, zijn: Anita Auer, Vincent Crone, Sigrid Merx, Patrick van Rossem en Victor Schmidt.
 

De vernieuwde Masterwebsite gaat 1 oktober 2015 online

 
Wie alvast een kijkje wil nemen kan dat doen op:
 
a-www.uu.nl/masters
Inlog: uu-master
Wachtwoord: sharpcobra952
 

Masteravond:
oproep aan alle docenten om studenten hiervoor uit te nodigen, en zelf als ambassadeur van je opleiding een kijkje te komen nemen

De masteravond vindt plaats op 8 oktober.
 
Voor deze avond wordt veel publiciteit gemaakt: grote posters in 75 bushokjes in Utrecht, Amsterdam en Leiden, aankondigingen via Facebook, twitter, studentensite, advertenties in Folia (UvA) en Mare (Leiden), e-mails naar onze eigen studenten, etc. etc.
 
Om te zorgen voor een grote groep bezoekers van onze eigen studenten tijdens deze avond, willen we alle docenten die lesgeven aan de 2e en 3e jaars studenten, vragen studenten te attenderen op en enthousiasmeren voor de Masteravond. Want uit de evaluaties blijkt, dat persoonlijke uitnodigingen het meest effectief zijn.
 
 

Marktonderzoek Masters:
Motivaties masterkiezers breed onderzocht

In het kader van de masterherziening wordt momenteel aanvullend onderzoek gedaan naar wat studenten (de)motiveert bij hun keuze voor een masteropleiding aan de faculteit Geesteswetenschappen. Het onderzoek richt zich op hoe belangrijk de verschillende aspecten en eigenschappen van masteropleidingen zijn of waren voor studenten, bij het bepalen van hun keuze. Vragen hebben betrekking op de inhoud van het programma, docenten, onderwijsorganisatie en faciliteiten. Maar ook meer algemene financiële aspecten, de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en persoonlijke voorkeuren in wonen, werken en studentenleven komen aan bod.
 
Komende maanden worden stapsgewijs alle studenten vanaf het tweede jaar in de bachelor uitgenodigd om een online enquête in te vullen. Daarnaast worden er gesprekken georganiseerd met studenten uit de verschillende doelgroepen. Wanneer de eigen studenten zijn bevraagd, wordt de enquête ook (zo mogelijk internationaal) uitgezet onder studenten die niet voor Utrecht gekozen hebben. Doel is om tegen het einde van het jaar breed, beter zicht te hebben op waarom studenten wel of niet voor ons masteraanbod kiezen. Dit inzicht moet handvatten opleveren waarmee de inhoud en/of de profilering van de programma’s verder kunnen worden ontwikkeld.
 
Het onderzoek wordt uitgevoerd onder coördinatie van Sebastiaan Fluitsma in samenwerking met de afdelingen SO&O en Communicatie & Marketing.
 

Docenten verdienen compliment voor goed gebruik BlackBoard

Sinds de cursussen in Blackboard zijn opengesteld, hebben docenten veel gebruik gemaakt van announcements en komen er goede ideeën naar boven om Blackboard in te zetten.
 

Facultaire stageformulieren op internet en intranet

Facultaire stageformulieren zijn beschikbaar op internet (voor studenten) en intranet (voor medewerkers)
 

Facultaire stageformulieren op intranet

 
De scriptieformulieren zijn ook klaar, en worden binnenkort ook online gezet.
 

26 september 2014

Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik dan hier voor de online versie.

In dit nummer o.a.
alles over de mastervoorziening

Inhoud

Naslag

Archief

 

Colofon

Volgende nieuwsbrief
De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen verschijnt in oktober 2014.

Vragen?
Neem contact op met Bestuurs- en Beleidsondersteuning (BBO) (Marjolein Boessenkool)
M.E.Boessenkool@uu.nl.

Redactie
Eindredactie: Annemiek van Gorp
Vormgeving: Didi van Zoeren
Communicatie en Marketing (C&M)

 
 
 
 

Onderwijsagenda Geesteswetenschappen

● ● ●

Oktober 2014
01 Aanmelding open in Studielink (scholieren kunnen zich aanmelden voor universitaire opleidingen)
01 Nieuwe website Masterkiezers live
08 Masteravond (voorlichting voor studenten)
November 2014
21+22 Open dagen (voorlichting voor scholieren)
Januari 2015
05 Indienen certificeringsformats bij college van bestuur
Februari 2015
04 Masteravond (voorlichting voor studenten)
Maart 2015
05 Onderwijsparade
14 Open dag (voorlichting bachelor’s)
Mei 2013
01 Inschrijfdeadline voor aanstaande Bachelorstudenten
11 t/m 28 Centrale eindexamens vwo
2015-2016
--- Ontwikkeling, invulling, programmering en profilering nieuwe masteraanbod
September 2016
01 Vernieuwde masteraanbod gaat van start