Beste collega's
● ● ●
|
Ik houd het even luchtig,
want zit midden in een verhuizing van de Kromme Nieuwegracht
naar de Trans. |
|
In een praktische bui hier
tussen de dozen wil ik allereerst de nieuwe ‘widget’ op
intranet aanbevelen (het is ook voor mij een nieuw woord):
‘Handige links voor docenten GW’. Bovenaan rechts op de
intranet homepage kun je de extra ‘widget’ heel simpel
aanmaken, dat wil zeggen: op de eerste pagina van het
intranet zetten. Het is niet meer en niet minder dan een
kader op de homepage waarin vier links staan:
Beoordelingsformulieren,
Digitale readers,
Osiris docent,
Blackboard. Met het openen van intranet heb je nu
altijd direct toegang tot die in het onderwijs belangrijke
materialen. |
|
Jarenlang heb ik als docent
geworsteld ik met de vraag waar de beoordelingsformulieren
voor eindwerkstukken en stages zijn, en, zodra ik ze heb
gevonden, of dit nu de juiste versie is. Ik weet uit
ervaring dat ik niet de enige ben die met deze simpele
praktische kwestie minder dan soeverein is omgegaan. Dat
behoort nu tot het verleden want volg de link in de speciale
widget en je hebt altijd de laatste versie van de
formulieren. En hetzelfde geldt voor informatie over hoe
digitale readers aan te maken en toegang tot Osiris en
Blackboard. |
|
Het is van belang te
benadrukken dat de vernieuwde beoordelingsformulieren het
resultaat zijn van veel werk van de toetscommissie, met
feedback van de onderwijsdirecteuren en de examencommissies.
Het is belangrijk voortaan met steeds dezelfde, heel
zorgvuldig opgestelde formulieren te werken. Er is
natuurlijk altijd weer de vraag of het gezien de behoeften
bij een heel specifieke opleiding niet net iets anders kan.
Dat willen we vermijden, om een oerwoud van verschillende
formulieren te verhinderen. Examen- en visitatiecommissies
treffen binnen opleidingen nogal eens verschillende
werkwijzes aan en dat is meestal niet goed uit te leggen.
Vandaar de verbeterslag, met gemakkelijke toegankelijkheid
via de widget op intranet. |
|
|
|
|
Stand van zaken
masterherziening
|
Op 24 september was er een kick off
bijeenkomst voor alle mastercoördinatoren en onderwijs- en
onderzoeksdirecteuren om hen te informeren over het format
van de voorstellen en het facultaire kader. Op dit moment
zijn de coördinatoren van masters druk bezig om de
certificeringsvoorstellen definitief in te vullen. Deze en
volgende week vinden er gesprekken plaats met
mastercoördinatoren over eventuele vragen die daarbij
rijzen. |
|
De deadline voor het indienen van de
voorstellen aan het faculteitsbestuur is 15 november
(1-jarige masters) en 1 december (research masters). Het
faculteitsbestuur besluit in overleg met de departementen
uiteindelijk welke programma’s definitief voor
hercertificering worden voorgedragen. Het bestuur dient de
voorstellen in bij de certificeringscommissie op 5 januari
2015. Deze commissie adviseert het college van bestuur over
alle ingediende voorstellen. |
|
|
|
Onderzoek motivatie
masterkiezers;
al 600 studenten vulden enquête in
|
Afgelopen week is het online onderzoek naar de motivaties
van masterkiezers gestart. De enquête richt zich op hoe
belangrijk de verschillende aspecten en eigenschappen van
masteropleidingen zijn of waren voor studenten, bij het
bepalen van hun keuze. Doel is de trekkers van straks
gehercertificeerde masters zo veel mogelijk handvatten te
geven bij de inhoudelijke ontwikkeling van hun programma’s
en/of de marketing ervan. De vragen in de online enquête
hebben betrekking op de inhoud van een programma, docenten,
faciliteiten, financiële aspecten, arbeidsmarkt en
persoonlijke voorkeuren in wonen, werken en studentenleven. |
|
In de eerste ronde van de enquête worden alle studenten
Geesteswetenschappen van de Universiteit Utrecht vanaf het
tweede jaar bachelor tot en met de masters bevraagd.
Studenten hebben de keuze uit een Nederlandse en een Engelse
variant. Inmiddels hebben meer dan 600 studenten de enquête
ingevuld en 180 van hen hebben zich opgegeven om bij de
vervolggesprekken aanwezig te zijn. Bij deze gesprekken
worden opmerkelijke uitkomsten uit de enquête bediscussieerd
en verder geduid.
|
|
In de volgende, tweede ronde van de enquête worden
Nederlandse studenten buiten de Universiteit Utrecht naar
hun mening gevraagd. Op dit moment wordt nog bekeken of het
ook mogelijk is om in een derde ronde de enquête
internationaal uit te zetten, bijvoorbeeld via
partnerinstellingen.
|
|
Meer informatie over de masterherziening:
- Alle relevante documenten, zoals de Richtlijn
Onderwijs, het format, het kader en de powerpoint van de
kick off vind je op
intranet.
- Woensdag 1 oktober vond een universitaire bijeenkomst
plaats voor vernieuwing van de masterfase. De presentaties
staan ook op het intranet: onderwijs > onderwijsbeleid en
–organisatie > project vernieuwing masterfase.
- De nieuwe Masterwebsite is op 1 oktober online gegaan
www.uu.nl/masters.
|
|
|
|
|
Onderwijsprogrammering
● ● ●
|
Start
onderwijsprogrammering
|
Halverwege oktober is de
programmeeropdracht uitgestuurd, waarmee de
onderwijsprogrammering voor 2015-2016 officieel is gestart.
Het komende collegejaar wordt vooral ingezet op behoud van
het onderwijsprogramma zoals het nu is; in principe zullen
er dan ook geen wijzigingen in het onderwijs worden
doorgevoerd. Alleen onvermijdelijke wijzigingen
(bijvoorbeeld in verband met bemensing) zullen worden
gehonoreerd. |
|
Om de procedure van de
onderwijsprogrammering en het opstellen van de OER-en
overzichtelijker, minder foutgevoelig en tijdrovend te laten
verlopen is de werkwijze door OSZ en de beleidsgroep op
enkele punten aangepast. Dit heeft onder andere tot gevolg
dat alleen de cursusbeschrijvingen die toch aangepast moeten
worden ter revisie aan de opleidingscoördinatoren worden
gestuurd. |
|
|
|
Horizonprojecten
● ● ●
|
Humanities
Honours Programme: attendeer geschikte eerstejaarsstudenten op de
voorlichtingsbijeenkomst van 1 december
|
Het Humanities Honours Programme is in
studiejaar 2013-2014 gestart met ruim 50 deelnemers. Voor de
tweedejaars gaat in blok 2 de aparte Academische
Contextcursus van start. |
|
Op 15 februari 2015 zal de tweede lichting
starten. We hopen 80 tot maximaal 100 deelnemers te
enthousiasmeren. We organiseren op 1 december een
voorlichtingsbijeenkomst, en maken daarvoor in november
publiciteit via hoorcollege’s, tutoren, mail, social media
en studieverenigingen. Ken je zelf geschikte eerstejaars
studenten, attendeer deze dan op de voorlichtingsbijeenkomst
op 1 december en de website
www.uu.nl/gw/honours. |
|
|
|
|
|
Tutoraat
3.0 gestart!
|
Het geïntensiveerde tutoraat (“van Matching tot
Eindwerkstuk)” is in september van start gegaan. Ook
tweedejaars studenten hebben nu een tutor, soms dezelfde
docent als in het eerste jaar, soms ook een nieuwe
begeleider. |
|
Voor de eerstejaars is de opvallendste vernieuwing het
gebruik van cursuscode en een Blackboard-omgeving voor het
tutoraat per opleiding. De tutorgroep is daarin als
werkgroep gedefinieerd met de tutor als docent. Dit
vereenvoudigt het beleggen van bijeenkomsten, beschikbaar
stellen van documenten en e-mailen met studenten zeer en
maakt van het tutoraat een vanzelfsprekend onderdeel van het
onderwijs. De eerste ervaringen met de BB-omgeving zijn heel
positief. Sommige opleidingen willen het liefst meteen ook
zo’n omgeving voor de ouderejaars studenten. Volgend jaar
zullen er ook cursuscodes en BB-omgevingen voor de
tweedejaars komen. |
|
Voor beginnende tutoren worden er regelmatig Basistrainingen
gegeven, terwijl er voor de ervaren tutoren specifieke
trainingen zijn over bijvoorbeeld “Keuzes maken”. Meer
informatie hierover is te vinden op de BB-community Tutoraat
GW die sinds september in de lucht is en de communicatie met
en tussen tutoren faciliteert. |
|
|
|
|
|
Kort Nieuws
● ● ●
|
Masterlanguage: deelnemende studenten
en docenten zijn enthousiast
|
In het tweede semester van
het studiejaar 2013-14 is het eerste
Masterlanguage-onderwijs van start gegaan. Er zijn twee
cursussen per doeltaal, met als doeltalen: Duits, Engels,
Frans, Italiaans, Klassieke talen en Nederlands. De
studentinstroom in de cursussen was, enkele uitschieters
daargelaten, nog wat laag. Uit de cursusevaluaties bleek dat
de studenten die hebben deelgenomen aan
Masterlanguage-onderwijs, erg te spreken waren over dit
landelijke cursusaanbod. Ook uit de docentevaluaties sprak
enthousiasme. |
|
Tussen 3 november 2014 en 16 januari 2015
kunnen studenten zich inschrijven voor het cursusaanbod van
semester 2. Een overzicht van het cursusaanbod is te vinden
op de Masterlanguage-website:
masterlanguage.nl
|
|
Wil Masterlanguage
succesvol zijn, dan is goede voorlichting essentieel.
Binnenkort wordt een nieuwe versie van de
Masterlanguage-website gelanceerd. Ook op de websites van de
deelnemende universiteiten zal Masterlanguage-onderwijs
beter zichtbaar gemaakt worden voor studenten. In de
facultaire voorlichtingsrondes over masterprogramma’s zal
nadrukkelijk aandacht besteed worden aan Masterlanguage. En
we hopen vooral dat docenten op het gebied van Duits,
Engels, Frans, Italiaans, Klassieke talen (Grieks & Latijn)
of Nederlands hun studenten met veel enthousiasme wijzen op
de bijzonder mogelijkheden die Masterlanguage biedt. |
|
|
|
|
|
Kwaliteit onderwijsruimtes en
roostering
|
Goede onderwijsruimtes
vinden we van groot belang voor zowel studenten als docenten
en we maken dan ook concrete plannen om het aanbod aan
ruimtes te verbeteren. Onderwijsruimtes zijn een grote
kostenpost (voor de faculteit circa € 2,4 miljoen per jaar),
daarom willen we er optimaal gebruik van maken. |
|
Lange termijn: voldoende kwalitatief goede onderwijsruimtes
In 2010 hebben we een huisvestingsplan voor het onderwijs
gemaakt, dat heeft geresulteerd in de verbouwing van Drift
23-25, de realisatie van de bibliotheek en de verbouwing van
Spinoza Hall (wordt volgend jaar afgerond). |
|
Door ontwikkelingen in het
onderwijs, bijvoorbeeld het verhogen van de contacttijd in
de Bachelor, blijkt nu dat we meer goede onderwijsruimtes
nodig hebben dan we in 2010 dachten. Daarbij zit het
probleem niet alleen in het totale aanbod aan ruimtes, maar
ook in de kwaliteit van een aantal zalen in Achter de Dom,
Kromme Nieuwegracht 80 en Drift 21. |
|
Deze week hebben we met het
college van bestuur afgesproken om een lange termijn
huisvestingsplan te maken om voldoende ruimtes te creëren,
die allemaal van goede kwaliteit zijn. Begin volgend jaar
moet dat plan er liggen. Omdat verbouwingen veel
investeringen vragen en veel tijd kosten, zal het een aantal
jaren duren voordat het plan gerealiseerd is. Het voordeel
is wel dat we nieuwe inzichten en wensen vanuit het
onderwijs in de plannen kunnen verwerken. |
|
|
Hal Drift
21 |
Komend jaar: oplossen van grootste knelpunten
Omdat we de kwaliteit van de zalen in Achter de Dom, Kromme
Nieuwegracht en Drift 21 te slecht vinden om nog een aantal
jaren in te werken, willen we de grootste knelpunten komend
jaar oplossen. |
|
Vanaf september 2015: optimaal gebruik van zalen en
meer
onderwijs tussen 17.00-19.00 uur
Binnen de hele Universiteit Utrecht zullen we, om kosten te
besparen, efficiënter met onderwijsruimtes omgaan. Daarom
wordt de 48-urige bedrijfstijd volledig ingevoerd. Een
48-urige bedrijfstijd wil zeggen dat er van maandag tot en
met donderdag van 9.00-19.00 uur en op vrijdag van
9.00-17.00 uur onderwijs gegeven wordt. Dit betekent
uiteraard niet een 48-urige werkweek voor medewerkers.
Vanuit de UU wordt gezorgd voor goede ondersteuning van ICT
en facilitaire zaken, ook in het vijfde timeslot. |
|
Efficiënter roosteren van
zalen betekent dat we minder rekening kunnen houden met
persoonlijke voorkeuren van docenten. Uiteraard houden we
rekening met specifieke faciliteiten die voor het onderwijs
nodig zijn, en vaste vrije dagen van docenten die in
deeltijd werken. Om ruimtes beter te benutten en minder tijd
kwijt te zijn aan het roosterproces, willen we het aantal
uitzonderingen echter minimaliseren. |
|
Docenten zullen volgend
jaar dus gaan merken dat we onderwijs vaker tussen 17.00 en
19.00 uur gaan roosteren en dat we in het roosterproces
minder rekening houden met uitzonderingen. We vinden dit
nodig om voor kwalitatief goede onderwijsruimtes te kunnen
zorgen binnen het budget dat we daarvoor beschikbaar hebben. |
|
|
|
|
|
Beoordelingsformulieren op Intranet
|
Speciaal voor docenten van
Geesteswetenschappen is er een nieuwe widget aan het
intranet toegevoegd: 'Handige
links voor docenten GW'. |
|
Je vindt hier o.a. de
beoordelingsformulieren eindwerkstukken en scripties.
Formulieren in het Engels volgen eind oktober. |
|
|
|
Instroomcijfers en BSA
|
Instroomcijfers
Hier vind je de instroomcijfers van de
faculteit Geesteswetenschappen. Dit is de stand van zaken op
1 oktober 2014 en geeft weer hoeveel studenten per september
2014 aan een bachelor of master zijn begonnen. |
|
(Bindend) Studieadvies
De afgelopen zomer zijn er in totaal (voltijd en deeltijd)
1324 (bindende) studieadviezen afgegeven aan:
- alle studenten die in 2013-2014 voor
het eerst voor een opleiding van de faculteit
Geesteswetenschappen stonden ingeschreven;
- studenten die het jaar ervoor een
aangehouden advies hebben ontvangen.
|
|
Er zijn 957
positieve adviezen (72%) afgegeven, 153 negatieve adviezen
(12%) en 214 aangehouden adviezen (16%). De aangehouden
adviezen kunnen worden uitgesplitst in daadwerkelijk
aangehouden op grond van persoonlijke omstandigheden (32
studenten, 2%) en aangehouden vanwege het feit dat de
student zich heeft uitgeschreven voor 1 februari 2014 (182
studenten, 14%). |
|
Het aantal negatieve adviezen is percentueel
weer licht gedaald, van 14% naar 12%. Dit is iets lager dan
afgelopen jaar en het laagste percentage sinds de invoering
van het BSA. Het percentage positieve adviezen is gestegen,
van 67% naar 72%. Dit is het hoogste percentage sinds de
invoering van het BSA en de eerste keer dat de faculteit
gemiddeld een percentage van meer dan 70% positieve adviezen
afgeeft. De aangehouden adviezen gingen van 19% in 2012-2013
naar 16% in het afgelopen jaar. Ook het aantal aangehouden
adviezen is gedaald, waarbij alleen in 2007-2008 een lager
percentage werd behaald (12%). |
|
|
|
|
|
Verslag werkbezoek NVAO bij de UU
|
In oktober waren acht
medewerkers van de NVAO op werkbezoek bij de directie O&O,
Bètawetenschappen en onze faculteit. De NVAO wilde zich
laten informeren over de praktijk van de kwaliteitszorg
binnen een grote universiteit als de Universiteit Utrecht. |
|
Als Geesteswetenschappen
wilden we laten zien hoe wij de heraccreditatie van alle
opleidingen aanpakken, inclusief het (verbeter-)traject na
de visitaties en hoe dat samenhangt met de interne
kwaliteitszorg. Bert van den Brink presenteerde ons systeem
van interne kwaliteitszorg. Cathelijne Habets vertelde wat
wij doen voordat er een visitatierapport met een aanvraag
tot heraccreditatie bij de NVAO ligt. Peter Schrijver, Leen
Dorsman en Daniel Janssen hebben vanuit het perspectief van
onderwijsdirecteur en examencommissie verteld hoe zij de
visitaties hebben ervaren. |
|
Het nut van de
accreditaties wordt door niemand betwijfeld: een
onafhankelijk keurmerk voor de opleidingen is noodzakelijk.
Wat wij aan de orde stelden is:
- De grote werklast en de meters
opgevraagde documentatie.
- De onduidelijkheid aan de kant van de
QANU en de NVAO over de gang van zaken bij (dreigende)
onvoldoendes.
- Het naar de achtergrond verdwijnen van
het collegiale gesprek over de verbetering van de
opleidingen.
- De voortdurende wijzigingen in het
stelsel; die werken niet mee om de lasten te verminderen.
|
|
De discussie spitste zich
toe op de invloed die de opleiding of de faculteit zelf kan
hebben in het proces van visitatie. De NVAO heeft het
beoordelingskader bewust beperkt gehouden om opleidingen
maximale ruimte te geven voor eigen invulling. Deze ruimte
vonden wij in de praktijk echter beperkt, doordat visitaties
altijd met meerdere universiteiten georganiseerd worden en
vaak voor meerdere opleidingen tegelijk. Daarnaast bleken
ook de visitatiecommissies ruimte te hebben voor eigen
invulling, met soms onverwachte interpretaties tot gevolg.
|
|
De NVAO heeft laten weten
het bezoek zeer gewaardeerd te hebben en heeft de UU voor
een tegenbezoek uitgenodigd. |
|
|
|
Blackboard
|
Per
1 oktober heeft
Michiel Fleerkate de ondersteuning rondom Blackboard
voor de faculteit Geesteswetenschappen op zich genomen. Als
oud-student kent hij de universiteit uit zijn studietijd en
vanuit enkele projecten rond e-learning en trainingen. "Ik
kijk uit naar alle ideeën die docenten hebben rond hun
onderwijs, voornamelijk om ze daarna weer te delen met
elkaar. Docenten zijn al goed bezig met de mogelijkheden van
Blackboard en mijn doel is om dit te blijven stimuleren en
ook te delen met anderen. Share the fun!" |
|
Meet & Greet, Trainingen en handleidingen
|
|
|
|
|
|
Stand van zaken nieuwe
Studentenwebsite
|
De Studentensite is gebouwd
en de facultaire redacteuren zijn druk bezig met het
herschrijven, -ordenen en invoeren van content voor alle
opleidingen en programma’s. De opleiding CIW is als pilot al
live gegaan (students.uu.nl/gw/ciw) en de eerste reacties
zijn prima. Studenten CIW kunnen direct digitaal feedback
geven op de pagina’s en zullen ook tijdens persoonlijke
gesprekken op- en aanmerkingen over de site doorgeven. De
gehele site met alle studie-informatie voor onze studenten
zal eind januari 2015 online gaan. |
|
|
|
Hoge waardering tijdens usability onderzoek
Op 10 oktober heeft Manon van der Kooi, oud-student
Communicatie- en informatiewetenschappen, een usability
onderzoek uitgevoerd. Belangrijke vragen bij het onderzoek
waren: Is de navigatiestructuur transparant en
gebruiksvriendelijk? Staan onderwerpen en content logisch
gegroepeerd? Is de inhoud goed leesbaar en doelgroepgericht
geschreven? De uitkomsten van het onderzoek laten een hoge
waardering zien en worden gebruikt om de
gebruiksvriendelijkheid van de site te verbeteren. |
|
Veel ruimte voor Nieuws en
agenda
Op de homepage en op elke opleidings- of programmapagina
komt een blok Nieuws & Agenda te staan. We kunnen
nieuwsberichten op alle relevante pagina’s laten verschijnen
(bijvoorbeeld bij alle opleidingen van een faculteit, of bij
alle bachelor opleidingen, of juist maar bij één opleiding).
Voor meer informatie: Margje van den Brink (M.L.vandenbrink@uu.nl)
|
|
|
|
|
|
Student Liberal Arts and Sciences
geselecteerd voor Student Research Conference
|
Op woensdag 26 november
2014 vindt de jaarlijkse
Student
Research Conference plaats. Een beoordelingscommissie
bestaande uit wetenschappelijke experts, heeft uit de vele
inzendingen van studenten van Nederlandse en Vlaamse
universiteiten en hogescholen in totaal 68
bacheloronderzoeken geselecteerd. |
|
Geselecteerde studenten mogen hun paper
presenteren op een echte wetenschappelijke conferentie,
krijgen een publicatie in de SRC bundel en in de SRC
e-journal en maken kans op de Student Research Award t.w.v.
€1.500 euro. |
|
Maar liefst 12 Utrechtse inzendingen zijn
geselecteerd. Van onze faculteit is Dion Hartmann (student
Liberal Arts and Sciences) met zijn onderzoek
Domain wall motion in materials with perpendicular magnetic
anisotropy geselecteerd voor een posterpresentatie. |
|
Meer informatie en
inschrijven door deelname aan de inspirerende conferentie
kan via de VSNU: vsnu.nl/SRC
|
|
|
|
Evaluatie van Caracal
|
Afgelopen jaar zijn de cursusevaluaties
afgenomen in het evaluatiesysteem Caracal. Na drie perioden
hebben we een steekproef van studenten, docenten en OC-leden
bevraagd over hun ervaringen. Hieruit blijkt dat:
- de betrokkenen over het algemeen te
spreken zijn over de wijze waarop er met het systeem
gewerkt wordt, de mate van openbaarheid en de
gebruiksvriendelijkheid.
- het merendeel van de docenten een
docentreactie heeft gegeven op de evaluatie (periode 2:
74%, periode 3: 79%, periode 4: 60%). Studenten geven aan
de docentreactie erg te waarderen.
- er bij docenten en OC-leden soms nog
onduidelijkheid heerst over het systeem. We willen alle
docenten en OC-leden daarom nogmaals uitnodigen om een
kijkje te nemen op intranet waar uitgebreide handleidingen
en informatie over
Caracal te vinden is.
|
|
Met vragen of opmerkingen
over Caracal kun je ook terecht op
evaluatie.gw@uu.nl. |
|
|
|
|
30 oktober2014 |
Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik
dan
hier
voor de online versie. |
In dit nummer
o.a.
documenten op intranet en de masterherziening |
|
Inhoud |
|
Naslag |
|
Archief |
|
|
Colofon |
Volgende nieuwsbrief
De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen
verschijnt in november 2014. |
Vragen?
Neem contact op met Bestuurs- en Beleidsondersteuning (BBO)
(Marjolein Boessenkool)
M.E.Boessenkool@uu.nl. |
Redactie
Eindredactie:
Annemiek van Gorp
Vormgeving:
Didi van Zoeren
Communicatie en Marketing (C&M) |
|
|
|
|
|