Beste collega's

● ● ●

Ik houd het even luchtig, want zit midden in een verhuizing van de Kromme Nieuwegracht naar de Trans.
 
In een praktische bui hier tussen de dozen wil ik allereerst de nieuwe ‘widget’ op intranet aanbevelen (het is ook voor mij een nieuw woord): ‘Handige links voor docenten GW’. Bovenaan rechts op de intranet homepage kun je de extra ‘widget’ heel simpel aanmaken, dat wil zeggen: op de eerste pagina van het intranet zetten. Het is niet meer en niet minder dan een kader op de homepage waarin vier links staan: Beoordelingsformulieren, Digitale readers, Osiris docent, Blackboard. Met het openen van intranet heb je nu altijd direct toegang tot die in het onderwijs belangrijke materialen.
 
Jarenlang heb ik als docent geworsteld ik met de vraag waar de beoordelingsformulieren voor eindwerkstukken en stages zijn, en, zodra ik ze heb gevonden, of dit nu de juiste versie is. Ik weet uit ervaring dat ik niet de enige ben die met deze simpele praktische kwestie minder dan soeverein is omgegaan. Dat behoort nu tot het verleden want volg de link in de speciale widget en je hebt altijd de laatste versie van de formulieren. En hetzelfde geldt voor informatie over hoe digitale readers aan te maken en toegang tot Osiris en Blackboard.
 
Het is van belang te benadrukken dat de vernieuwde beoordelingsformulieren het resultaat zijn van veel werk van de toetscommissie, met feedback van de onderwijsdirecteuren en de examencommissies. Het is belangrijk voortaan met steeds dezelfde, heel zorgvuldig opgestelde formulieren te werken. Er is natuurlijk altijd weer de vraag of het gezien de behoeften bij een heel specifieke opleiding niet net iets anders kan. Dat willen we vermijden, om een oerwoud van verschillende formulieren te verhinderen. Examen- en visitatiecommissies treffen binnen opleidingen nogal eens verschillende werkwijzes aan en dat is meestal niet goed uit te leggen. Vandaar de verbeterslag, met gemakkelijke toegankelijkheid via de widget op intranet.
 
Met hartelijke groet,

Bert van den Brink, vice-decaan onderwijs
 

Stand van zaken masterherziening

Op 24 september was er een kick off bijeenkomst voor alle mastercoördinatoren en onderwijs- en onderzoeksdirecteuren om hen te informeren over het format van de voorstellen en het facultaire kader. Op dit moment zijn de coördinatoren van masters druk bezig om de certificeringsvoorstellen definitief in te vullen. Deze en volgende week vinden er gesprekken plaats met mastercoördinatoren over eventuele vragen die daarbij rijzen.
 
De deadline voor het indienen van de voorstellen aan het faculteitsbestuur is 15 november (1-jarige masters) en 1 december (research masters). Het faculteitsbestuur besluit in overleg met de departementen uiteindelijk welke programma’s definitief voor hercertificering worden voorgedragen. Het bestuur dient de voorstellen in bij de certificeringscommissie op 5 januari 2015. Deze commissie adviseert het college van bestuur over alle ingediende voorstellen.
 

Onderzoek motivatie masterkiezers;
al 600 studenten vulden enquête in

Afgelopen week is het online onderzoek naar de motivaties van masterkiezers gestart. De enquête richt zich op hoe belangrijk de verschillende aspecten en eigenschappen van masteropleidingen zijn of waren voor studenten, bij het bepalen van hun keuze. Doel is de trekkers van straks gehercertificeerde masters zo veel mogelijk handvatten te geven bij de inhoudelijke ontwikkeling van hun programma’s en/of de marketing ervan. De vragen in de online enquête hebben betrekking op de inhoud van een programma, docenten, faciliteiten, financiële aspecten, arbeidsmarkt en persoonlijke voorkeuren in wonen, werken en studentenleven.
 
In de eerste ronde van de enquête worden alle studenten Geesteswetenschappen van de Universiteit Utrecht vanaf het tweede jaar bachelor tot en met de masters bevraagd. Studenten hebben de keuze uit een Nederlandse en een Engelse variant. Inmiddels hebben meer dan 600 studenten de enquête ingevuld en 180 van hen hebben zich opgegeven om bij de vervolggesprekken aanwezig te zijn. Bij deze gesprekken worden opmerkelijke uitkomsten uit de enquête bediscussieerd en verder geduid.
 
In de volgende, tweede ronde van de enquête worden Nederlandse studenten buiten de Universiteit Utrecht naar hun mening gevraagd. Op dit moment wordt nog bekeken of het ook mogelijk is om in een derde ronde de enquête internationaal uit te zetten, bijvoorbeeld via partnerinstellingen.
 
Meer informatie over de masterherziening:
  • Alle relevante documenten, zoals de Richtlijn Onderwijs, het format, het kader en de powerpoint van de kick off vind je op intranet.
  • Woensdag 1 oktober vond een universitaire bijeenkomst plaats voor vernieuwing van de masterfase. De presentaties staan ook op het intranet: onderwijs > onderwijsbeleid en –organisatie > project vernieuwing masterfase.
  • De nieuwe Masterwebsite is op 1 oktober online gegaan www.uu.nl/masters.
 

Onderwijsprogrammering

● ● ●

Start onderwijsprogrammering

Halverwege oktober is de programmeeropdracht uitgestuurd, waarmee de onderwijsprogrammering voor 2015-2016 officieel is gestart. Het komende collegejaar wordt vooral ingezet op behoud van het onderwijsprogramma zoals het nu is; in principe zullen er dan ook geen wijzigingen in het onderwijs worden doorgevoerd. Alleen onvermijdelijke wijzigingen (bijvoorbeeld in verband met bemensing) zullen worden gehonoreerd.
 
Om de procedure van de onderwijsprogrammering en het opstellen van de OER-en overzichtelijker, minder foutgevoelig en tijdrovend te laten verlopen is de werkwijze door OSZ en de beleidsgroep op enkele punten aangepast. Dit heeft onder andere tot gevolg dat alleen de cursusbeschrijvingen die toch aangepast moeten worden ter revisie aan de opleidingscoördinatoren worden gestuurd.
 

Horizonprojecten

● ● ●

Humanities Honours Programme: attendeer geschikte eerstejaarsstudenten op de voorlichtingsbijeenkomst van 1 december

Het Humanities Honours Programme is in studiejaar 2013-2014 gestart met ruim 50 deelnemers. Voor de tweedejaars gaat in blok 2 de aparte Academische Contextcursus van start.
 
Op 15 februari 2015 zal de tweede lichting starten. We hopen 80 tot maximaal 100 deelnemers te enthousiasmeren. We organiseren op 1 december een voorlichtingsbijeenkomst, en maken daarvoor in november publiciteit via hoorcollege’s, tutoren, mail, social media en studieverenigingen. Ken je zelf geschikte eerstejaars studenten, attendeer deze dan op de voorlichtingsbijeenkomst op 1 december en de website www.uu.nl/gw/honours.
 
Meer informatie: Ido de Haan
 

Tutoraat 3.0 gestart!

Het geïntensiveerde tutoraat (“van Matching tot Eindwerkstuk)” is in september van start gegaan. Ook tweedejaars studenten hebben nu een tutor, soms dezelfde docent als in het eerste jaar, soms ook een nieuwe begeleider.
 
Voor de eerstejaars is de opvallendste vernieuwing het gebruik van cursuscode en een Blackboard-omgeving voor het tutoraat per opleiding. De tutorgroep is daarin als werkgroep gedefinieerd met de tutor als docent. Dit vereenvoudigt het beleggen van bijeenkomsten, beschikbaar stellen van documenten en e-mailen met studenten zeer en maakt van het tutoraat een vanzelfsprekend onderdeel van het onderwijs. De eerste ervaringen met de BB-omgeving zijn heel positief. Sommige opleidingen willen het liefst meteen ook zo’n omgeving voor de ouderejaars studenten. Volgend jaar zullen er ook cursuscodes en BB-omgevingen voor de tweedejaars komen.
 
Voor beginnende tutoren worden er regelmatig Basistrainingen gegeven, terwijl er voor de ervaren tutoren specifieke trainingen zijn over bijvoorbeeld “Keuzes maken”. Meer informatie hierover is te vinden op de BB-community Tutoraat GW die sinds september in de lucht is en de communicatie met en tussen tutoren faciliteert.
 
Voor meer informatie: Frank Brandsma.
 

Kort Nieuws

● ● ●

Masterlanguage: deelnemende studenten en docenten zijn enthousiast

In het tweede semester van het studiejaar 2013-14 is het eerste Masterlanguage-onderwijs van start gegaan. Er zijn twee cursussen per doeltaal, met als doeltalen: Duits, Engels, Frans, Italiaans, Klassieke talen en Nederlands. De studentinstroom in de cursussen was, enkele uitschieters daargelaten, nog wat laag. Uit de cursusevaluaties bleek dat de studenten die hebben deelgenomen aan Masterlanguage-onderwijs, erg te spreken waren over dit landelijke cursusaanbod. Ook uit de docentevaluaties sprak enthousiasme.
 
Tussen 3 november 2014 en 16 januari 2015 kunnen studenten zich inschrijven voor het cursusaanbod van semester 2. Een overzicht van het cursusaanbod is te vinden op de Masterlanguage-website: masterlanguage.nl
 
Wil Masterlanguage succesvol zijn, dan is goede voorlichting essentieel. Binnenkort wordt een nieuwe versie van de Masterlanguage-website gelanceerd. Ook op de websites van de deelnemende universiteiten zal Masterlanguage-onderwijs beter zichtbaar gemaakt worden voor studenten. In de facultaire voorlichtingsrondes over masterprogramma’s zal nadrukkelijk aandacht besteed worden aan Masterlanguage. En we hopen vooral dat docenten op het gebied van Duits, Engels, Frans, Italiaans, Klassieke talen (Grieks & Latijn) of Nederlands hun studenten met veel enthousiasme wijzen op de bijzonder mogelijkheden die Masterlanguage biedt.
 
 

Kwaliteit onderwijsruimtes en roostering

Goede onderwijsruimtes vinden we van groot belang voor zowel studenten als docenten en we maken dan ook concrete plannen om het aanbod aan ruimtes te verbeteren. Onderwijsruimtes zijn een grote kostenpost (voor de faculteit circa € 2,4 miljoen per jaar), daarom willen we er optimaal gebruik van maken.
 
Lange termijn: voldoende kwalitatief goede onderwijsruimtes
In 2010 hebben we een huisvestingsplan voor het onderwijs gemaakt, dat heeft geresulteerd in de verbouwing van Drift 23-25, de realisatie van de bibliotheek en de verbouwing van Spinoza Hall (wordt volgend jaar afgerond).
 
Door ontwikkelingen in het onderwijs, bijvoorbeeld het verhogen van de contacttijd in de Bachelor, blijkt nu dat we meer goede onderwijsruimtes nodig hebben dan we in 2010 dachten. Daarbij zit het probleem niet alleen in het totale aanbod aan ruimtes, maar ook in de kwaliteit van een aantal zalen in Achter de Dom, Kromme Nieuwegracht 80 en Drift 21.
 
Deze week hebben we met het college van bestuur afgesproken om een lange termijn huisvestingsplan te maken om voldoende ruimtes te creëren, die allemaal van goede kwaliteit zijn. Begin volgend jaar moet dat plan er liggen. Omdat verbouwingen veel investeringen vragen en veel tijd kosten, zal het een aantal jaren duren voordat het plan gerealiseerd is. Het voordeel is wel dat we nieuwe inzichten en wensen vanuit het onderwijs in de plannen kunnen verwerken.
 

Hal Drift 21

Komend jaar: oplossen van grootste knelpunten
Omdat we de kwaliteit van de zalen in Achter de Dom, Kromme Nieuwegracht en Drift 21 te slecht vinden om nog een aantal jaren in te werken, willen we de grootste knelpunten komend jaar oplossen.
 
Vanaf september 2015: optimaal gebruik van zalen en
meer onderwijs tussen 17.00-19.00 uur

Binnen de hele Universiteit Utrecht zullen we, om kosten te besparen, efficiënter met onderwijsruimtes omgaan. Daarom wordt de 48-urige bedrijfstijd volledig ingevoerd. Een 48-urige bedrijfstijd wil zeggen dat er van maandag tot en met donderdag van 9.00-19.00 uur en op vrijdag van 9.00-17.00 uur onderwijs gegeven wordt. Dit betekent uiteraard niet een 48-urige werkweek voor medewerkers. Vanuit de UU wordt gezorgd voor goede ondersteuning van ICT en facilitaire zaken, ook in het vijfde timeslot.
 
Efficiënter roosteren van zalen betekent dat we minder rekening kunnen houden met persoonlijke voorkeuren van docenten. Uiteraard houden we rekening met specifieke faciliteiten die voor het onderwijs nodig zijn, en vaste vrije dagen van docenten die in deeltijd werken. Om ruimtes beter te benutten en minder tijd kwijt te zijn aan het roosterproces, willen we het aantal uitzonderingen echter minimaliseren.
 
Docenten zullen volgend jaar dus gaan merken dat we onderwijs vaker tussen 17.00 en 19.00 uur gaan roosteren en dat we in het roosterproces minder rekening houden met uitzonderingen. We vinden dit nodig om voor kwalitatief goede onderwijsruimtes te kunnen zorgen binnen het budget dat we daarvoor beschikbaar hebben.
 
Meer informatie: Rob Grift
 

Beoordelingsformulieren op Intranet

Speciaal voor docenten van Geesteswetenschappen is er een nieuwe widget aan het intranet toegevoegd: 'Handige links voor docenten GW'.
 
Je vindt hier o.a. de beoordelingsformulieren eindwerkstukken en scripties. Formulieren in het Engels volgen eind oktober.
 

Instroomcijfers en BSA

Instroomcijfers
Hier vind je de instroomcijfers van de faculteit Geesteswetenschappen. Dit is de stand van zaken op 1 oktober 2014 en geeft weer hoeveel studenten per september 2014 aan een bachelor of master zijn begonnen.
 
(Bindend) Studieadvies
De afgelopen zomer zijn er in totaal (voltijd en deeltijd) 1324 (bindende) studieadviezen afgegeven aan:
  • alle studenten die in 2013-2014 voor het eerst voor een opleiding van de faculteit Geesteswetenschappen stonden ingeschreven;
  • studenten die het jaar ervoor een aangehouden advies hebben ontvangen.
 
Er zijn 957 positieve adviezen (72%) afgegeven, 153 negatieve adviezen (12%) en 214 aangehouden adviezen (16%). De aangehouden adviezen kunnen worden uitgesplitst in daadwerkelijk aangehouden op grond van persoonlijke omstandigheden (32 studenten, 2%) en aangehouden vanwege het feit dat de student zich heeft uitgeschreven voor 1 februari 2014 (182 studenten, 14%).
 
Het aantal negatieve adviezen is percentueel weer licht gedaald, van 14% naar 12%. Dit is iets lager dan afgelopen jaar en het laagste percentage sinds de invoering van het BSA. Het percentage positieve adviezen is gestegen, van 67% naar 72%. Dit is het hoogste percentage sinds de invoering van het BSA en de eerste keer dat de faculteit gemiddeld een percentage van meer dan 70% positieve adviezen afgeeft. De aangehouden adviezen gingen van 19% in 2012-2013 naar 16% in het afgelopen jaar. Ook het aantal aangehouden adviezen is gedaald, waarbij alleen in 2007-2008 een lager percentage werd behaald (12%).
 
 

Verslag werkbezoek NVAO bij de UU

In oktober waren acht medewerkers van de NVAO op werkbezoek bij de directie O&O, Bètawetenschappen en onze faculteit. De NVAO wilde zich laten informeren over de praktijk van de kwaliteitszorg binnen een grote universiteit als de Universiteit Utrecht.
 
Als Geesteswetenschappen wilden we laten zien hoe wij de heraccreditatie van alle opleidingen aanpakken, inclusief het (verbeter-)traject na de visitaties en hoe dat samenhangt met de interne kwaliteitszorg. Bert van den Brink presenteerde ons systeem van interne kwaliteitszorg. Cathelijne Habets vertelde wat wij doen voordat er een visitatierapport met een aanvraag tot heraccreditatie bij de NVAO ligt. Peter Schrijver, Leen Dorsman en Daniel Janssen hebben vanuit het perspectief van onderwijsdirecteur en examencommissie verteld hoe zij de visitaties hebben ervaren.
 
Het nut van de accreditaties wordt door niemand betwijfeld: een onafhankelijk keurmerk voor de opleidingen is noodzakelijk. Wat wij aan de orde stelden is:
  • De grote werklast en de meters opgevraagde documentatie.
  • De onduidelijkheid aan de kant van de QANU en de NVAO over de gang van zaken bij (dreigende) onvoldoendes.
  • Het naar de achtergrond verdwijnen van het collegiale gesprek over de verbetering van de opleidingen.
  • De voortdurende wijzigingen in het stelsel; die werken niet mee om de lasten te verminderen.
 
De discussie spitste zich toe op de invloed die de opleiding of de faculteit zelf kan hebben in het proces van visitatie. De NVAO heeft het beoordelingskader bewust beperkt gehouden om opleidingen maximale ruimte te geven voor eigen invulling. Deze ruimte vonden wij in de praktijk echter beperkt, doordat visitaties altijd met meerdere universiteiten georganiseerd worden en vaak voor meerdere opleidingen tegelijk. Daarnaast bleken ook de visitatiecommissies ruimte te hebben voor eigen invulling, met soms onverwachte interpretaties tot gevolg.
 
De NVAO heeft laten weten het bezoek zeer gewaardeerd te hebben en heeft de UU voor een tegenbezoek uitgenodigd.
 

Blackboard

Per 1 oktober heeft Michiel Fleerkate de ondersteuning rondom Blackboard voor de faculteit Geesteswetenschappen op zich genomen. Als oud-student kent hij de universiteit uit zijn studietijd en vanuit enkele projecten rond e-learning en trainingen. "Ik kijk uit naar alle ideeën die docenten hebben rond hun onderwijs, voornamelijk om ze daarna weer te delen met elkaar. Docenten zijn al goed bezig met de mogelijkheden van Blackboard en mijn doel is om dit te blijven stimuleren en ook te delen met anderen. Share the fun!"
 
Meet & Greet, Trainingen en handleidingen
 
 

Stand van zaken nieuwe Studentenwebsite

De Studentensite is gebouwd en de facultaire redacteuren zijn druk bezig met het herschrijven, -ordenen en invoeren van content voor alle opleidingen en programma’s. De opleiding CIW is als pilot al live gegaan (students.uu.nl/gw/ciw) en de eerste reacties zijn prima. Studenten CIW kunnen direct digitaal feedback geven op de pagina’s en zullen ook tijdens persoonlijke gesprekken op- en aanmerkingen over de site doorgeven. De gehele site met alle studie-informatie voor onze studenten zal eind januari 2015 online gaan.
 
 
Hoge waardering tijdens usability onderzoek
Op 10 oktober heeft Manon van der Kooi, oud-student Communicatie- en informatiewetenschappen, een usability onderzoek uitgevoerd. Belangrijke vragen bij het onderzoek waren: Is de navigatiestructuur transparant en gebruiksvriendelijk? Staan onderwerpen en content logisch gegroepeerd? Is de inhoud goed leesbaar en doelgroepgericht geschreven? De uitkomsten van het onderzoek laten een hoge waardering zien en worden gebruikt om de gebruiksvriendelijkheid van de site te verbeteren.
 
Veel ruimte voor Nieuws en agenda
Op de homepage en op elke opleidings- of programmapagina komt een blok Nieuws & Agenda te staan. We kunnen nieuwsberichten op alle relevante pagina’s laten verschijnen (bijvoorbeeld bij alle opleidingen van een faculteit, of bij alle bachelor opleidingen, of juist maar bij één opleiding).
Voor meer informatie: Margje van den Brink (M.L.vandenbrink@uu.nl)
 
 
Voor meer informatie: Margje van den Brink
 

Student Liberal Arts and Sciences geselecteerd voor Student Research Conference

Op woensdag 26 november 2014 vindt de jaarlijkse Student Research Conference plaats. Een beoordelingscommissie bestaande uit wetenschappelijke experts, heeft uit de vele inzendingen van studenten van Nederlandse en Vlaamse universiteiten en hogescholen in totaal 68 bacheloronderzoeken geselecteerd.
 
Geselecteerde studenten mogen hun paper presenteren op een echte wetenschappelijke conferentie, krijgen een publicatie in de SRC bundel en in de SRC e-journal en maken kans op de Student Research Award t.w.v. €1.500 euro.
 
Maar liefst 12 Utrechtse inzendingen zijn geselecteerd. Van onze faculteit is Dion Hartmann (student Liberal Arts and Sciences) met zijn onderzoek Domain wall motion in materials with perpendicular magnetic anisotropy geselecteerd voor een posterpresentatie.
 
Meer informatie en inschrijven door deelname aan de inspirerende conferentie kan via de VSNU: vsnu.nl/SRC
 

Evaluatie van Caracal

Afgelopen jaar zijn de cursusevaluaties afgenomen in het evaluatiesysteem Caracal. Na drie perioden hebben we een steekproef van studenten, docenten en OC-leden bevraagd over hun ervaringen. Hieruit blijkt dat:
  • de betrokkenen over het algemeen te spreken zijn over de wijze waarop er met het systeem gewerkt wordt, de mate van openbaarheid en de gebruiksvriendelijkheid.
  • het merendeel van de docenten een docentreactie heeft gegeven op de evaluatie (periode 2: 74%, periode 3: 79%, periode 4: 60%). Studenten geven aan de docentreactie erg te waarderen.
  • er bij docenten en OC-leden soms nog onduidelijkheid heerst over het systeem. We willen alle docenten en OC-leden daarom nogmaals uitnodigen om een kijkje te nemen op intranet waar uitgebreide handleidingen en informatie over Caracal te vinden is.
 
Met vragen of opmerkingen over Caracal kun je ook terecht op evaluatie.gw@uu.nl.
 

30 oktober2014

Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik dan hier voor de online versie.

In dit nummer o.a.
documenten op intranet en de masterherziening

Inhoud

Naslag

Archief

 

Colofon

Volgende nieuwsbrief
De volgende onderwijsnieuwsbrief Geesteswetenschappen verschijnt in november 2014.

Vragen?
Neem contact op met Bestuurs- en Beleidsondersteuning (BBO) (Marjolein Boessenkool)
M.E.Boessenkool@uu.nl.

Redactie
Eindredactie: Annemiek van Gorp
Vormgeving: Didi van Zoeren
Communicatie en Marketing (C&M)

 
 
 
 

Onderwijsagenda Geesteswetenschappen

● ● ●

November 2014
21+22 Open dagen (voorlichting voor scholieren)
Januari 2015
05 Indienen certificeringsformats bij college van bestuur
Februari 2015
04 Masteravond (voorlichting voor studenten)
Maart 2015
05 Onderwijsparade
14 Open dag (voorlichting bachelor’s)
Mei 2013
01 Inschrijfdeadline voor aanstaande Bachelorstudenten
11 t/m 28 Centrale eindexamens vwo
2015-2016
--- Ontwikkeling, invulling, programmering en profilering nieuwe masteraanbod
September 2016
01 Vernieuwde masteraanbod gaat van start